Výsledky vyhledávání pro dotaz divák

Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

Populous 3 - The Beginning

A) TIPY1) Pokud se s hrou teprve seznamujete, není od věci přehrát si jednou tutorial, který je moc hezky zpracovaný a uvede vás dobře do nejzákladnějších herních principů. Až ho dohrajete, vzhůru do první bitvy.2) Ihned se důvěrně seznamte s klávesou "P", která hru pozastaví a umožní vám nerušeně a v klídku prohlížet si celou zeměkouli, šmírovat nepřátelské šamanky (jéé) a vymýšlet strategii.3) Na několik nejdůležitějších míst si můžete hned nastavit styčné body, ke kterým se lze stiskem jediné klávesy (Z, X, C, V) rychle přesunout (nastavují se s Shiftem). Nezapomeňte, že klávesou "." (tečka) se vám ukáže šamanka a klávesou "H" se podíváte na základnu (nefunguje při pauze - asi chybka v programu).4) Jelikož jsou Populous úplně 3D, hrají kopce (a údolí) nemalou roli. Pokud chcete dobře bránit svůj tábor, postavte na nejbližším kopci věž a do ní strčte šamanku, jejíž kouzla mají pak mnohem větší dosah. Útočí-li nepřátelé, obvykle běží ve formaci a kousek za nimi šéfová. Usmažte ji bleskem hned, jak se dostane na dostřel, a formaci postavte do cesty jednoho kněžíka - však on je ukecá, aby se přidali k vám. Jakmile uvidíte nepřátelského kněze, jak pádí k tomu vašemu, pošlete na něj jednotku nebo ho sežehněte vhodným kouzlem (ne swarm). Pokud naopak přistihnete zaklínače odnaproti, jak lanaří vaše vojáky, pošlete na něj hmyzí stádo (swarm) nebo blast (pozor na vaše hochy), a ono ho to přejde.5) Útočí-li nepřátelé z vody, výše zmíněná taktika neplatí, tak se snažte usmažit všechno, na co dosáhnete.6) Zemře-li šamanka, dobře zvažte, není-li lepší nahrát starší pozici. Někdy ta minuta bez hlavní hrdinky může docela uškodit. Zejména v první polovině hry je nepřátelská šamanka zblízka poměrně neškodná, tak na ní pošlete hejno vojáků, a pokud se jí nepodaří zakouzlit swarm, obvykle ji vaši hoši umlátí.7) Vaše šamanka je silná hlavně podle toho, kolik many se pro ní dělá. Máte-li tedy velkou vesnici, můžete si to se základními človíčky klidně rozdat i na férovku. Když přikluše voják nebo začne jít do tuhého, hoďte kolem sebe dva tři blasty nebo jeden swarm a rychle pryč.8) Likvidaci nepřátelského tábora se nejlépe přihlíží (a pomáhá) z blízkého kopce.B) KOUZLAKaždé kouzlo se nějakou dobu dobíjí, na což potřebujete manu, kterou pro vás vyrábějí človíčkové v domech. Pravým tlačítkem můžete dobíjení kouzla deaktivovat, takže se neplýtvá mana a ostatní se dobíjejí rychleji. Kouzlo vždy kouzlíte přesně na nějaké políčko (ač to není na první pohled patrné, na celý svět je vržena jedna ohavná čtvercová síť) s tím, že většina kouzel působí i na okolí, ovšem s menší silou. Klasická vraždící kouzla likvidují i vaše lidi, takže pozor na ně.1) Blast - nejzákladnější kouzlo, takový malý fireball - trochu zraní a trefeného celkem daleko odhodí. Pokud nešťastník přistane ve vodě, utopí se.2) Swarm - hmyzí roj, který chvíli poletuje po okolí. Trochu zraňuje, ale hlavně rozhání nepřátele, kteří chvíli nekontrolovaně běhají po okolí. Nefunguje na šamanku a vlastní človíčci jsou proti němu imunní.3) Convert - pomocí tohoto kouzla můžete z divokých divochů udělat hodné přisluhovače.4) Lightning - blesk udeří z nebes s vervou a elegancí. Všechno, co je přímo na zasaženém políčku, zabije, to, co obejduje na okolních, zahodí a zraní. Vynikající na likvidaci šamanek.5) Landbridge - zvedá zemi. Hodí se jako most, pro zpřístupnění příliš příkrého svahu atd.6) Tornado - větrná smršť, která se chvíli v agónii kroutí na poměrně velké rozloze a sebere s sebou do věčných lovišť lidi i budovy, na něž narazí. Velmi účinné.7) Swamp - bažina, nepřátelé ji nevidí. Když tam vběhnou, utopí se, ale po určitém množství mrtvol se bahno vyčerpá. Pokud ji vtipně hodíte do nepřátelské reincarnation-site, zabitá šamanka se narodí jinde, tak to ani nezkoušejte.8) Hypnotism - zblbne protivníka natolik, že si myslí, že je váš. Lze ho pak normálně ovládat jako kohokoliv jiného. Za chvíli ho to přejde.9) Angel of Death - tenhle "anděl" je poměrně užitečná nestvůra, která plive oheň a s oblibou sbírá nepřátelské vojáky a hází je z výšky dolů na jejich kamarády.10) Firestorm - v okamžiku, kdy začnou pršet plameny z nebes, snaží se nepřátelští vojáčci obvykle utéci, ale daleko nedoběhnou. A taky to ničí budovy.11) Flatten - uhlazuje zemi, dokud z ní není palačinka.12) Erode - pro změnu zemi rozrušuje tak dlouho, dokud z kopečku není rybníček. Kdo na kopečku byl, utopí se.13) Invisibility - neviditelnost pro vaše jednotky. To znamená, že nejsou vidět.14) Volcano - na místě určení vyroste taková menší sopka, která rozplive trochu toho ohně, zničí nějakou tu budovu, podpálí nějaké ty lidičky a vůbec se chová přátelsky. Nejlepší pochopitelně uprostřed nepřátelské vesnice.15) Earthquake - zemětřesení zatřese zemí a trochu pozmění reliéf krajiny. Ne každý nadšený divák této podívané se dožije konce představení.

Pokračovat na článek


In Cold Blood

Nejprve několik obecných rad do začátku:Kde je možné se připlížit k vojákům zezadu a bacit je po hlavě, tam to udělejte, ušetříte munici a často i svoje zdraví. Přitom využívejte skrýší jako jsou hromady kamenů, sudů nebo čehokoliv dalšího, za čím je možné se přikrčit. Pokud spěcháte, je lepší běhat (i když je to utrpení) a i ze žebříků se lze spouštět zrychleně - přidržením klávesy pro běh. Každého ležícího vojáka prohledejte, mívají u sebe munici a zdraví (samotná akce se provede tak, že se přikrčíte a použijete klávesu pro akci). Nebudu to v návodu stále připomínat, udělejte to prostě pokaždé, i když ne vždycky něco najdete. Hodně používejte REMORU, a to nejen na počítače, ale i na zamčené dveře a jiné elektronické předměty. Dobrá je i k tomu, abyste mohli monitorovat pohyb v místnostech, kam jste ještě nevkročili - vždycky tak budete vědět, jestli máte za dveřmi někoho čekat nebo ne.1) DůlMise : Zachránit agenta Kiefera.Promluvte si s Kostovem, pomůže vám odlákat pozornost strážného v budce. Zatímco mu bude nabízet cigarety, propližte se dovnitř budovy. Uvnitř projděte dveřmi do místnosti, kde stojí stráž, která vám dovolí jít pouze do prvních dveří vlevo. Radši poslechněte, jinak začne střílet a spustí povyk v celé budově. V umývárně počkejte u dveří, dokud jeden z voják neodejde, potom oba zbývající sejměte - a nezapomeňte je prohledat. Výtahem sjeďte dolů, tam si promluvte se všemi třemi techniky a dalším výtahem vyjeďte zase nahoru. Počkejte, dokud se k vám stráž neotočí zády, pak ho majzněte po hlavě. Zaskočte nejdřív do dveří nahoře - přítomný technik vám sdělínovou informaci o Kieferovi. Vraťte se zpátky a dveřmi vlevo pokračujte dál do místnosti se schůdky a větrákem. Dveře vlevo vedou do místnosti s počítačem. Napojte na něj REMORU a vytáhněte si pár důležitých informací o rafinérii i lidech v ní. Až to budete mít, vraťte se zpátky a po schůdkách projděte do dlouhé chodby. Na jejím konci vpravo jsou dveře, za nimi z mkrabice seberte jedno ocelové tělísko a přejděte do další místnosti s urychlovačem částic. Tam odsuňte na stranu přístroj stojící mezi oknem a urychlovačem, na straně vezmětejeden testovací kolík, vložte ho do urychlovače u spusťte. Až se uvolní cesta ven, prolezte tam, prohlédněte si odříznutý kabel, pošlete zprávu Kostovovi, aby vás urychleně kontaktoval a vraťte se do místnosti s hlídačem v budce. Ten má uvnitř své kabinky právě takový kabel, který by se vám hodil, ale nedá vám ho, dokud na něj nevytáhnete zbraň a trochu mu s ní nepohrozíte. Až kabel dostanete, použijte na něj ocelové tělísko z té samé místnosti a celé to dojděte vystřelit urychlovačem přes průrvu.Přeručkujte na druhou stranu, kde vyslechnete rozhovor mezi profesorem Tolstovem a mladou dívkou. Až tajemná Číňanka uteče, promluvte si s profesorem a z počítače vytáhněte všechno, co se dá. Podstatná je hlavně informace o tom, že profesor má dceru Alexandru - až si s ním o ní promluvíte, bude ochotný otevřít vám dveře dál. Projděte jimi a pokračujte, dokud od Kostova nedostanete zprávu - hned mu odepište, že má udělat všechno možné, jen aby odlákal stráže. Jakmile se mu to povede, můžete venku bez pečně přeběhnout do dalších dveří. Jděte doleva a dál do místnosti s ženskou techničkou, které se zeptejte na přítele profesora Tolstova. Za dalšími dveřmi zůstaňte skrčení za bednami a strážné zastřelte jednoho po druhém. Počkejte ještě, až ze zadních dveří vyběhne další voják, a až ho vyřídíte taky, projděte chodbou a zabočte doprava. Tam si prohlédněte pomocný výtah a jděte dál až do místnosti s pojistkou, která ale nejde vyndat. Pokračujte ještě dál a výtahem sjeďte o patro níž. Opatrně se přesuňte dopředu a vejděte do domku vlevo, kde konečně najdete profesorova přítele. Na otázku, zda jste hledaný agent odpovězte, že jste, a pak se pokuste odjet s pomocným výtahem v rohu. Mechanik vám vysvětlí, že ho musíte nejprve aktivovat z místnosti, kde je ženská technička, takže se tam vraťte a udělejte to.Teprve potom můžete s pomocným výtahem vyjet nahoru a taky můžete konečně vyndat pojistku, která předtím vyndat nešla.Sjeďte výtahem zase dolů, vyjděte ven a pokračujte dozadu ke strážím. Nejdřív se vydejte rovně a ne doprava přes most, ale dejte pozor, ať vás nikdo nechytí. Opatrně projděte laserovou ochranou, nalevo od ní slezte po žebříku do jámy a prohledejte nalezenou mrtvolu. Jednak u ní najdete energetický článek a jednak si budete moct do REMORY natáhnout data o Tri-Nephelinu. Vraťte se zpátky na křižovatku, tam vyřiďte stráže a pokračujte přes most dál. Kde je to možné, schovávejte se za vozíky a likvidujte vojáky ze zálohy. Dostaňte se až k přístroji, do něj zastrčte energetický článek a spusťte ho. Vzniklým otvorem proběhněte a běžte pořád dál tak dlouho, dokud neuvidíte důlní vozík, který vás z nebezpečného prostředí bezpečně dostane.2) Bezpečnostní základnaMise : Nasadit štěnici do hlídaného serveru, najít a přinést data o VFF a získat informace o místě pobytu profesorovy dcery Alexandry.Proběhněte až tam, kde se občas zjevuje robot a schovejte se tam za bedny. Počkejte, až se zase objeví a pak ho v bezpečné vzdálenosti následujte dovnitř. Až uvidíte modrý blikající bod označující nabíjecí stanoviště robotů, zastrčte do něj EMP minu a vraťte se do chodby, kudy jste přišli. Až odrovnáte prvního robota, nalákejte do blízkosti miny ještě toho druhého a pak minu vyndejte. Jděte dál až k vězeňským celám, v té první najdete profesorovu dceru Alexandru - promluvte si s ní a pak dojděte na druhý konec chodby, kde zkuste otevřít zamčené dveře. Nepůjde to, takže se vraťte k Alexandře a přemluvte jí, ať zavolá hlídače. Tady se mi někdy stalo, že když jsem ho nezabil přímo u inkriminovaných dveří na konci chodby, přiletěl s ním ještě robot, kterého jsem pak nedokázala odstranit, ale je možné, že na takovou situaci vůbec nenarazíte. Až se hlídače zbavíte, jděte dál - než se ale pustíte po schodech nahoru, vyzvedněte si ze skladu velký klíč. Do dveří vlevo od schodiště ještě nemůžete, nejdřív musíte sehnat příslušnou kartu, která na vás čeká právě o patro výš. Vyjděte tedy po schodech a zabočte do dveří vlevo. Postávajícího chlápka se zeptejte, kde najdete server, řekne vám, že musíte vyjít ještě jedno patro. Jděte tedy dál do velké místnosti s dvojím schodištěm, po kterém se pokuste vyjít nahoru. Tudy ale kvůli bystrozrakým zaměřovadlům neprojdete, takže se vraťte dolů a projděte si místnosti nalevo. Musíte přitom odchytit jednoho z hlídačů a promluvit si s ním o povolení ke vstupu. Později byste ho měli najít v místnosti s kulečníkem, poradí vám, abyste zašli za službukonajícím důstojníkem. Abyste zjistili, který to je, přečtěte si v briefingové místnosti na stěně rozpis služeb. Ten, kterého hledáte, sedí právě na záchodě, takže si tam s ním promluvte a vytáhněte z něj, že má svojí kartu uloženou ve skříňce. Jděte od místnosti s počítačem a z údajů o důstojníkovi zjistěte, která skříňka mu patří. Otevřete jí a kartu si vyzvedněte. Jděte zpátky dolů po schodech, kartou otevřete dříve nepřístupné dveře po levici a s pomocí REMORY vypněte bystrozraká zaměřovadla nahoře nad schodištěm. Vyjděte zase až nahoru a najděte místnost s žebříkem, který vede ještě výš, ale vy na něj nedosáhnete. Použijte na něj ten velký klíč, co máte v inventáři (jak moc je velký, to pochopíte, až když ho Cord vyndá z kapsy).Vylezte nahoru, projděte přes stanoviště vrtulníku do místnosti s mříží na podlaze a skrze ní si vyslechněte scénku z nižšího patra. Odteďka už se nezbavíte otravného alarmu, takže je třeba mít se ne pozoru před horlivými vojáky. Slezte po žebříku zase dolů a v patře najděte místnost s počítačem, který hledáte. Bohužel se vám nepodaří do něj dostat, takže projděte přes chodbičku do jakési centrály, kde sedí za stolem mladík přes počítače. Pohovořte si s ním a on vám nakonec do REMORY nahraje poslední verzi protokolů, které k přístupu do počítače potřebujete. Pak můžete vypustit štěnici do hlavního počítače. Ještě prozkoumejte místnosti kolem, až narazíte na jednu, v níž se nachází počítač s blokem dat o VFF - ten ale nejde vyndat jen tak, k tomu budete potřebovat speciální nástroj a ten má pouze člověk o patro níž (je to ten samý, kterého jste se na začátku mise ptali, kde najdete server). Až se k němu vypravíte, počítejte s tím, že dole v hale vás čeká přestřelka se skupinou vojáků a vůbec cestou dbejte zvýšené opatrnosti. Obtloustlý chlápek vám ukáže šuplík, z kterého si nástroj vezměte a s jeho pomocí požadovaný blok o VFF konečně můžete vyndat. Jakmile se vám to podaří, vraťte se stejnou cestou, kterou jste původně přišli.3) Ve vozidleMise : Najít a zachránit Chi Ling Cheung.Vyhoďte dveře do vzduchu výbušninou z inventáře. Až ohledáte výtah a zjistíte, že se s ním nikam nedostanete, vraťte se kousek zpátky k hlásiči požárů a použijte na něj zapalovač. Přivoláte tím technickou pracovnici, na kterou je třeba vytáhnout zbraň a zamávat jí s ní před očima, aby byla patřičně sdílná. Dozvíte se tak, že Chi drží v prvním vagónu a že je vozidlo plné vojáků. Vyjeďte výtahem nahoru, zastřelte oba vojáky a jděte dál do chodby, odkud spodním koncem uvidíte vyjíždět robota. Pak je třeba co nejrychleji běžet na horní konec chodby do místnosti s nabíječkou, strčit do ní EMP minu a vrátit se zase zpátky do chodby. Až se robot znehybní, jděte do místnosti vlevo, kde najdete technika s několika užitečnými informacemi - vydá je ale opět jen po vyhrožování se zbraní v ruce. Až budete vědět všechno, co jste vědět chtěli, vraťte se do chodby a na jejím dolním konci vpravo vstupte do střelnice. Pokud zabijete oba střelce, z bedny si pak můžete chodit doplňovat munici. Projděte přes chodbu naproti, kde za dveřmi číhá další voják. Až bude po něm, nevstupujte do dveří vpravo, jinak se vám spustí časový limit. Je výhodnější nejdřív vyčistit cestu za dveřmi vlevo. Takže tam jděte a zastřelte všechny tři vojáky, kteří postupně přiběhnou. Pak se mrkněte za levé dveře (je tam na počítači k vidění rozmístění zbraní na vozidle) a pak i za pravé dveře (tam najdete rozbušku, kterou vezměte s sebou). Pak teprve se vraťte zpět a vejděte do místností vpravo, které jste předtím vynechali.V jedné z nich najdete na lůžku zle zřízeného Felixe. Přestože jste věděli, že ve vozidle je bomba, teprve od Felixe se dozvíte, kde je a že na ní odtikává patnáctiminutový časový limit. Pomůcka, kterou k přenastavení časovače potřebujete, leží v jedné ze skříněk v místnosti hned vedle Felixe. Abyste zjistili v které, nalogujte se do počítače a přečtěte si Felixovy záznamy. Až se dozvíte, že je to skříňka číslo 23, stejně se vám jí nepodaří otevřít. Opět pomůže počítač - a prostě vám ji otevře. Seberte z ní ten důležitý předmět a pokračujte směrem k dalšímu vagónu. Laserem chráněné dveře se vám ani s REMOROU otevřít nepodaří, takže to jděte zkusit k počítači do místnosti, kde je technik, s kterým jste už mluvili. Odtud z počítače ochranu deaktivujete a budete moct pokračovat do další části vozu. Až přijdete do místnosti s robotem, skrčte se za bedny a počkejte, dokud nebude robot daleko od svojí nabíječky. Pak se k ní připlazte, umístěte do ní EMP minu a zase se odplazte zpátky do bezpečí. Jakmile se vzduch vyčistí, nastupte do výtahu a vyjeďte s ním nahoru. Tam vás hned čeká střílení na vojáka a vzápětí po něm i mávání zbraní před nosem jednoho z mechaniků. Jedině tak se totiž dozvíte, že informace, kterou hledáte, je k mání v počítači. Mrkněte do něj a zajistíte, že bedna, kterou je třeba najít, má číslo 66. Jeďte dalším výtahem, zastřelte oba vojáky, najděte bednu 66 a pomocí timer key od Felixe přenastavte časový limit na 60 minut, což je doba, kterou teď máte na prozkoumání celého vozidla a jeho opuštění. Vylezte po žebříku na střechu, kde vám další postup znemožní automatická zbraň. Abyste ji deaktivovali, musíte se vrátit do posledního vagónu do místnosti, kde jste si na počítači prohlíželi schéma rozmístění zbraní na vozidle. Z tohoto počítače zbraně deaktivujte. Pak pokračujte přes střechu do třetího vagónu. Z počítače zamkněte dveře plné vojáků, pak teprve vylezte po žebříku nahoru, přejděte na opačný konec, tam zase slezte dolů a velkými dveřmi projděte dovnitř místnosti s robotem. Opatrně se pro plazte do nejbližších dveří a tam skrčeni za bednami počkejte, až stráž přejde k vám a otočí se k vám zády. Pak ho zlikvidujte a jděte vlevo do jakési garáže. Tam zastřelte oba vojáky a po žebříkách vyšplhejte až nahoru do umývárny. Z ní se dostaňte k nabíječce robotů, strčte do ní EMP minu a vra ťte se do umývárny. Až bude po prvním robotovi, je třeba vyřídit i druhého. Jděte směrem jakoby dolů a pomocí REMORY se dostaňte přes zamčené dveře. Pak je nejvyšší čas schovat se zase do umývárny a počkat tam, dokud i druhý robot neprojde kolem vaší nastražené miny. Až to udělá, seberte minu a pokračujte do druhého vagónu.Tam vstupte nejdříve do dveří vlevo - vojáka zastřelte a mechanikovi pohrozte smrtí, aby se pěkně rozhovořil. Pak jděte do místnosti naproti a z počítače otevřete horní průchod. Sjeďte výtahem dolů a na přítomném počítači otevřete i dolní průchod. Nepůjde však zprovoznit plošina pro obsluhu - k tomu potřebujete kód od mechanika, takže mu zase jděte trochu vyhrožovat. Se získaným kódem aktivujte celé zařízení, které vás vyveze nahoru na střechu. Tam jděte až dozadu, zabijte oba vojáky a pokuste do dostat dveřmi do chodby. Nepůjde to, takže se nejdřív soustřeďte na robota - nechte ho jet za vámi (udržujte bezpečnou vzdálenost nebo po vás bude střílet), vyveďte ho nahoru na střechu a na druhé straně zase slezte dolů a v místnosti s nabíječkou do ní strčte EMP minu. Ukliďte se někam stranou a počkejte, až bude po robotovi. Pak si minu vyzvedněte a můžete jít zkratovat dveře vedoucí do prvního vagónu. Tam projděte dál, dokud nenarazíte na prvního strážného - zabijte ho a pokračujte dveřmi vlevo. Za nimi čeká další voják a až ho vyřídíte, najděte vpravo kapitánovu kabinu. Až bude v pokoji bezpečno, otevřete sejf a vezměte si z něj dvě karty. Odtud se vydejte do vězeňského bloku, kde v poslední místnosti najdete Chi. Až se hlídači vytrhne, bleskurychle ho zastřelte. Jděte s Chi na začátek vagónu a dejte jí jednu z karet, aby vám mohla pomoct odpojit zbytek vozidla. Pak se vraťte do místnosti, kde jste našli Chi, z počítače odemkněte celu 4 a jděte tam. Po žebříku se daleko nedostanete, poklop nahoře je zavřený, takže se znovu musíte obrátit na počítač, z kterého jste otevřeli i celu. Až bude poklop odklopený, vylezte nahoru, zlikvidujte vojáky a sejděte po schůdkách k řidiči. Až si s ním popovídáte, nebudete už mít do konce mise nijak daleko.4) Tajné laboratořeMise : Vniknout do budovy a najít Nagarova.Abyste odlákali stráž od dveří, je třeba zavřít přední kryt na autě. Pak se propližte okolo zadní části auta až ke vchodovým dveřím, tam zneškodněte jednoho vojáka a až se bude vracet ten druhý, zastřelte ho. Vejděte dovnitř a sjeďte výtahem o patro níž - tam si podrobně prohlédněte zabarikádované dveře a pak na ně použijte REMORU. Se získaným číslem dokumentu vyjeďte zase nahoru, v místnosti vlevo se podívejte do počítače a nechte si vypsat podrobnosti o hledaném dokumentu. Z něj vyčtete ID zamčený ch dveří, které odsud můžete rovnou odemknout. Až to uděláte, sjeďte zase výtahem dolů a u zapovězených dveří počkejte, až k vám bude stráž stát zády, pak teprve vejděte dovnitř. Prohledejte mrtvolu a seberte její ID kartu. Pomocí té se teď můžete dostat do střežené místnosti v prvním patře, kam by vás dřív bez identifikace nepustili. Vevnitř visí na zdi kabel, který seberte a vydejte se najít velkou laboratorní místnost, do které se sjíždí v nekrytém výtahu. V levém horním rohu poblíž jakési emancipované vědkyně sundejte ze zdi plechový kryt a vlezte dovnitř. Na hák vlevo od dveří upevněte kabel a spusťte se dolů. Až se vzpamatujete z pádu, napojte REMORU na dveře a vyberte možnost se softwarem BEELZEBUB.V této úrovni si dávejte pozor na malé robůtky, které lze zneškodnit dvěma výstřely. Všude se taky povaluje spousta mrtvol, tak je pilně prohledávejte, ať si rozšíříte zásoby munice a zdraví. Úplně vzadu na opačné straně komplexu nejděte místnost s laptopem, ten restartujte a přečtěte si oba maily. Připravte se na to, že jakmile vyjdete z místnosti zpátky na chodbu, začne vás pronásledovat celkem nebezpečně vypadající robot. Jediné, co zatím můžete dělat, je držet se od něj tak daleko, aby na vás nedosáhl svým vražedným pařátem. Běžte zpátky do chodby, kde jste začínali a tam najděte dveře vedoucí do místnosti se sejfem. Díky kombinaci získané z jednoho mailu ho můžete otevřít a vyndat z něj pojistku. Tu je třeba použít v místnosti, která se nachází vedle té s laptopem, na prázdnou díru poblíž blikajících skříní (nahoře na schodech). Až blikající divnotu zprovozníte, najděte velkou místnost s pákou a hydraulickým drapákem (nebo co to je). Tam u počítače spusťte REMORU, vybráním všech tří možností v menu obnovte přívod energie a aktivujte hydraulické zařízení. Pak se vraťte zase zpátky do místnosti, kde jste zandali pojistku a použijte tam REMORU na energetické zásobování, abyste umožnili přísun energie do nádrží.Teď je třeba najít pronásledujícího robota a nalákat ho za vámi do místnosti s gigantickým drapákem. Až tak učiníte, běžte k páce a počkejte, až se robot dostane do místa zhruba na úrovni nyní pohyblivého drapáku - dobře načasovaným zatáhnutím za páku by se vám mělo povést rozmáznout robota o zeď. Prohledejte jeho pozůstatky, najdete tam mikročip, který vám otevře jediné dveře, které vám dosud zůstávaly zamčené. Výtahem sjeďte dolů a zastřelte strážného za počítačem. REMOROU se napojte na pravý terminál a prohlédněte si záznamy o testovacích vzorcích - speciálně o Oliakovi. Pak se napojte na levý terminál, zmáčkněte tlačítko C8 a nechte vyjet jednu z podzemních klecí. Promluvte si s jejím obyvatelem a pak ho pusťte ven. Zkoušejte s ním hovořit tak dlouho, dokud vám nenavrhne hru na tajemství - pak mu řekněte nějaké vymyšlené, on vám za to na oplátku řekne jedno opravdové. Dojděte si prohlídnout vrata, za kterými zmizeli vojáci, a pak znovu zapřeďte rozhovor s Oliakovem. Navrhněte mu hru na letadlo (pokud by vám to nešlo, zkuste Oliakova chytit přesně na kruhu s číslem 11), odveďte ho na kruh s jedenáctkou a přikažte mu, ať tam počká. Jděte k terminálu, vyjeďte s klecí nahoru a zase dolů, a pak nechte Oliakova, ať totéž udělá pro vás.Až budete nahoře, snadno přeskočíte na balkón. Sejděte schody, vstupte do místnosti vpravo a stisknutím červených tlačítek si prohlédněte obsah některých nádrží. Až se objeví Nagarov s Alexandrou, užijte si nenadálého setkání a po jejich odchodu se je pokuste sledovat. Nebude vám to nic platné, takže se zase vraťte do místnosti s nádržemi, kde už se bude pohybovat jeden z techniků. Nechte si od něj otevřít zamčené dveře, projděte jimi a připojte se k terminálu. Ani to vám nebude moc platné, takže obejděte skříň vpravo do terminálu a prozkoumejte štěrbinu vedoucí kamsi dozadu. Pak otevřete levé křídlo skříně a uvnitř ní pohněte se zbraní stojící v koutě. Až se skříň odsune, jděte vzniklým průchodem dál až na střechu. Budou-li tam vojáci, zabijte je a technika se zeptejte na heslo do počítače. Vraťte se dolů k počítači, heslo zadejte (i když trochu jiné :-) a přečtěte si nový mail od Chi, kde vám sděluje, že zaměření radarem konečně začalo fungovat. Vylezte zase zpátky na střechu a nechte věcem volný průběh.5) Sabotáž rafinérieMise : Vyhodit do vzduchu Baby Blue.Běžte rovně až na konec tunelu, kde zastřelte strážného. Prohlédněte si páku vlevo a zkuste ji zmáčknout. Poté, co se vrátí zpátky, musíte donutit technika, aby ji zmáčknul on. Běžte zpátky na začátek chodby k červeným dveřím, které se na chvíli otevřou. Proklouzněte dovnitř, projděte laserovou obranou (bliká s poměrně velkými prodlevami) a odstraňte stráž. Cestou dál si můžete promluvit s bandou dělníků, ale nebude to k ničemu. Dojděte až k mostu, který hlídá zbraň - tam si promluvte s Kostovem a až začne pálit, rychle přeběhněte na druhou stranu mostu. Tam se schovejte za hromadu kamenů a počkejte, až k vám všichni tři vojáci doběhnou, teprve pak je zastřelte. Pokračujte až ke kulatým dveřím, které otevřete pomocí vedle stojícího terminálu. Uvnitř si promluvte s oběma muži, omrkněte potíže s výtahem a počítačem a pak bouchněte do počítače pěstí. Až mrcha naskočí, vyberte z menu manipulaci s třetím držákem, čímž zprovozníte výtah. Vyjeďte s ním nahoru, pak pokračujte ještě dál po žebříku a otevřeným oknem vlezte do místnosti. Tam si promluvte s doktorem Tolstovem, na konci rozhovoru zastřelte přibíhajícího vojáka a vyskočte oknem zase ven.Po scénce rychle slezte po žebříku dolů a běžte doleva po schodech do budovy. Tam do známé modré robotí nabíječky umístěte EMP minu a vraťte se zpátky ven. Až robota vyřídíte, minu vyzvedněte a jděte nahoru za Tolstovem. Prohledejte ho, abyste našli jeho ID kartu a pokračujte dál jedinou možnou cestou. U výtahu použijte profesorovu kartu a pokračujte až k pojízdnému pásu, na ten naskočte, kousek před koncem zase vyskočte a po trubce přeručkujte na druhou stranu. Tam číhají střílející vojáci, takže se musíte rychle dostat na druhý konec a po pásu a po žebříkách pokračujte až k výtahu. Tam zabijte strážného a pákou zhasněte světlo dole. Sjeďte dolů výtahem, postřílejte vojáky a na Baby Blue použijte bombu, čímž vám začne odtikávat desetiminutový limit. Dveřmi vlevo vyběhněte ven, kde na vás čeká Kostov a společně postřílejte tři stráže. Pokračujte dozadu, vejděte opět dovnitř budovy a ocitnete se tam, kde jste už byli v první misi. Jděte po schodech vlevo dolů, pak dveřmi dál, po schodech nahoru a dveřmi vpravo se dostanete k výtahu, odkud se dá ven projít dvěma způsoby. Průchodem vlevo je to sice kratší, ale více zalidněné vojáky, zatímco výtahem nahoru je to delší, ale bezpečnější. Já jsem si vybrala výtah - až s ním vyjedete, musíte se prostřílet skrze všechny protivníky až ven před rafinérii.6) Základna na pevniněMise : Infiltrovat základnu a vložit do počítače v řídící centrále výbušninu.Vyšplhejte po žebříku nahoru a dejte se vlevo, až najdete pneumatiku u plotu. Tu odkulte stranou, dírou v plotě prolezte dovnitř a šikovně se propližte skrze bedny hlouběji do objektu. Přímo před vámi najděte domek se žebříkem, vylezte po něm na střechu a zahýbejte s anténou. Než vyleze rozhořčený divák na střechu, přikrčte se za půlkulatý objekt a až vás strážný přejde, tiše ho omračte. Prohledejte ho a vezměte si nalezenou kartu. S tou otevřete dveře dole a vejděte do domku, kde vlevo zablikejte se světlem - nalákáte tím druhého strážného, aby přišel dovnitř, kde ho můžete v klidu zastřelit. Potom vyjděte ven (kdyby vám to činilo takové potíže jako mně, musíte se snažit přistupovat ke dveřím z různých úhlů, až jeden zabere) a přejděte rovně přes cestu do domku s technikem. S tím si popovídejte, pak zastrčte EMP minu do modré nabíječky a z počítače zavolejte prvního robota. Až bude po něm, udělejte totéž i s druhým. Opusťte domek a jděte zpátky k bráně. Na straně bunkru otočte s kolem a až začne ucházet plyn, zapalte ho zapalovačem. Přeběhněte až dozadu k velké věži, pomocí karty projděte branou, vyjděte nahoru do místnosti, porozhlédněte se tam (mrkněte na schéma a okýnkem na robota) a vedle schématu vylezte po žebříku nahoru. Až zastřelíte stráže, nalogujte se do raketometu a vypalte jednu raketu řízenou teplem na bunkr u brány.Projděte kolem místa výbuchu dírou v plotě zpátky ven a ke druhé bráně, která byla předtím hodně střežená. Teď tam zůstali jen dva vojáci, a protože jsou oba otočeni zády k vám, můžete se prosmýknout do domku. Uvnitř si z terminálu nahrajte soubor potřebný k otevření velkých vrat. Až to budete mít, sejděte dolů k Chi. Tam vás čeká překvapivá scénka s Kostovem a Chi. Když skončí, otevřete pomocí REMORY bránu a projděte dál. Jakmile Chi vyběhne levou stranou mezi vojáky, vy zůstaňte schovaní za přístrojem a střílejte na vojáky po jednom, jak k vám budou přibíhat. Až je všechny vyřídíte, jděte dozadu k velkým dveřím. Spustíte alarm a budete se muset vyrovnat s několika dalšími protivníky. Pak si prohlédněte počítač u dveří i nepojízdný výtah, po žebříku vylezte nahoru a jděte pořád rovně dozadu, dokud nedojdete až na konec do místnosti s výtahem. Cestou budete muset vyřídit dost vojáků a dokonce i pár robůtků, ale není to nic těžkého. V poslední místnosti se podívejte do počítače a pak se nechte Chi poslat malým výtahem dolů. Připravte se na to, že hned po zastavení výtahu budete muset zastřelit dva vojáky. Dalším výtahem vyjeďte nahoru, zastrčte EMP minu do robotí nabíječky, nalogujte se do počítače a otevřete dveře. Robot vjede dovnitř, odpráskne se a vy opět přes počítač spusťte provoz lanovky. Hned, jak to uděláte, běžte ven z věže a kolem ní dozadu až ke kabině, na kterou musíte naskočit.7) Infiltrace ostrovní základnyMise : Vložit do počítače v řídící centrále výbušninu.Po opuštění lanovky popojděte dopředu, schovejte se za bednu a počkejte, až k vám stráž přejde, pak ji snadno zezadu omráčíte. Připojte se k zelenožluté obrazovce, prohlédněte si schéma komplexu a pak si posunováním pásu vytvořte správnou cestu před vodu (posuňte ho třikrát proti směru hodinových ručiček). Projděte na pás a po něm na druhou stranu. Tam omrkněte čerpadlo, otočte červeným kolem, pak vyšplhejte nahoru po žebříku, odpravte strážného a skrze terminál otočte pásem dvakrát proti směru hodinových ručiček. Zase přejděte na druhou stranu, vojáka u terminálu opět omračte a vlevo ze zdi seberte červený power-pack. Pootočte pásem jednou ve směru hodinových ručiček a přejděte po schodech přes most na druhou stranu, odkud přejedete pásem k robotovi. Rychle přeběhněte k nabíječce, strčte do ní EMP minu a schovejte se za blízké bedny - když to uděláte šikovně, robot si vás vůbec nevšimne a než se naděje, bude mrtvý. Dojděte k výtahu, který sice nemá potřebnou energii, ale zasunutím červeného p ower-packu do slotu u okna mu jí dodáte. Sjeďte o patro níž. V další místnosti najděte ventil vpravo u zábradlí a otočte s ním. Až přivolaný technik přijede výtahem nahoru, nastupte do výtahu, sjeďte dolů a zastřelte oba strážné. Pokračujte dál do místnosti se schodištěm, vyjděte po schodech nahoru a pokračujte pořad dál až do místnosti s nabíječkou pro roboty - tam zastřelte vojáka a umístěte EMP minu do nabíječky. Pak vyjděte dalšími dveřmi a jděte pořád dál, dokud nenarazíte na robota. Jakmile zastřelíte vojáka, který je s ním v jedné místnosti, vyrazí robot za vámi, tak ho vylákejte k mině. Až bude po něm, vraťte se tam, odkud jste ho vylákali a vyjděte levými dveřmi ven. Omračte hlídače a výtahem sjeďte do další úrovně. Projděte dveřmi a až robot odjede, podívejte se do místnosti za hromadou beden, kde si promluvte s uvězněným chudákem. Pak se vraťte zpátky a za hromadu beden se schovejte. Jakmile se bude robot vracet, rychle za jeho zády přeběhněte do další místnosti, do které jezdí i robot. Jděte do prvních dveří vpravo, kde na konci najdete Alexandru. Promluvte si s ní a vraťte se k velké hale s dvěma roboty a vojákem. Přede dveřmi počkejte, než první robot místnost opustí a pak se pro plazte vlevo za bedny. Tam skrčeni počkejte, dokud se první robot zase nevrátí a dokud se k němu ten druhý neotočí. Pak teprve je volná cesta k dalším dveřím. Vojáka za nimi je možné zneškodnit beze zbraně a pak se napojte na počítač - teď bude nutné některé dveře zavřít a jiné zase otevřít.Číslo 2 u Alexandry nefunguje, ale můžete zamknout 12 a to tak, aby se korzující robot nacházel v místnosti za nimi. Až tam robota uvězníte, odemkněte ještě 11 a prvního robota zamkněte za dveřmi číslo 4. Pak běžte o jednu místnost zpět, tam za dveřmi počkejte, odkud z haly neodjede robot a pak halou přeběhněte do další místnosti, kde jste ještě nebyli. Cestou budete nejspíš muset postřílet nějaké vojáky, ale stojí to za to, protože za dveřmi, které měly na schématu číslo 11, je výtah, pomocí nějž se dostanete zase o patro níž. Nejdřív sjeďte dolů do jedničky (Quayside), abyste tam zjistili, že bez odlákání některých stráží byste tudy neprošli. Vyjeďte tedy výtahem o jedno patro výš do dvojky (Reactor), všimněte si zamčených dveří a jděte kolem nich dál. Tam sejděte ze schodů, zneškodněte stráž a nalogujte se do počítače. Jednak tam zjistíte, že zamčené dveře vedou k čerpadlu a jednak odsud ty dveře můžete otevřít, což učiňte. Vyjděte po schodech zpátky, výtahem naproti dojeďte do haly, kde oběhněte oba mechaniky a vyptejte se jich na nejspodnější patro i na obě čerpadla. Pak se vraťte zátky ke dveřím, které jste si předtím na počítači odemkli, a vstupte do místnosti s čerpadlem. Tam v levém rohu otočte kolem, čímž způsobíte poplach v celém komplexu. Až k čerpadlu přiběhne voják, zastřelte ho a rychle vyběhněte ven. U hlavního výtahu už bude stát robot, takže tudy se dolů nedostanete, ale můžete běžet druhými dveřmi, potom výtahem, přeběhnout na druhou stranu a ještě jednou výtahem a tam už jen přestoupíte na pomocný výtah, který vás zaveze do nejspodnějšího patra. To se značně vylidnilo - zbyl tam jen jeden voják, kterého zastřelte a po schodech vyjděte nahoru. Použijte na počítač cartridge a nechte se překvapit následující scénkou.8) ÚtěkMise : Zachránit Alexandru a zabránit vypuštění rakety, která by zapříčinila válečný konflikt mezi Čínou a USA.Protože tam, kde jste teď, už jste jednou byli, pěkně se na to rozpomeňte a najděte cestu k hlavnímu výtahu (vede skrz velkou halu). Sjeďte do nejnižšího podlaží, kde zjistíte, že Nagarovuž pláchnul. Po schodech vyjděte k počítači a s jeho pomocí se pokuste zvednout most. Bohužel k tomu nebude dost energie,takže musíte vyjet až nahoru do pátého patra a tam se zase rozpomenout, kam jste naposledy strčili přenosný červený power-pack. Pokud by se vám vzpomínání náhodou nevyvedlo,cesta k němu vede následovně : po žebříku nahoru, tam na počítači otočit pásem dvakrát proti směru hodinových ručiček, přeběhnout po něm na druhou stranu, tam otočit pásem jednou po směru hodinových ručiček, přejít schody a z druhé strany přeběhnout po pásu do místnosti, kde je u výtahu ve zdi zasazené přesně to červené něco, co hledáte. Vezměte si to a opačným postupem se dostaňte zase zpátky dolů do první úrovně k počítači. Vlevo na zeď použijte power-pack, ať konečně můžete zvednout ten most. Až se to podaří, přeběhněte ho (nachází se vlevo od výtahu) a běžte až k helikoptéře. Zastřelte všechny přítomné vojáky, prozkoumejte mřížku na helikoptéře a pak na ni použijte REMORU, abyste zjistili, proč motor neběží.Zjištění vás dvakrát nepotěší - musíte znovu do výtahu a vyjet do čtvrtého patra, kde si vyzvednete čtyři kovové předměty a jednu minu (cesta k nim vede od hlavního výtahu skrze jedny dveře, pak hned odbočit do vedlejších dveří a za nimi ještě jednou odbočit - tam někde byste měli najít bednu s požadovanými věcmi). S tím vším běžte zpátky do výtahu, sjeďte do třetího patra, najděte Alexandru (když si v hale pustíte REMORU, bude Alexandra ten jediný pohyblivý bod na mapě), minou vyhoďte do vzduchu dv eře k její cele, promluvte si s ní a až odběhne, vydejte se i vy dolů k helikoptéře. Pokud vám ještě zbývá dostatek času, můžete se dojít podívat do dveří číslo 12 (hned vedle hlavního výtahu), ale musíte je nejprve ve vedlejší místnosti odemknout - co tam uvidíte, to jste jistě nečekali. Pak už běžte k helikoptéře a na mřížku použijte kovovou součástku, která vám konečně dovolí vzlétnout a opustit rozpadající se základnu.9) PonorkaMise : Zabránit vypuštění rakety, která by zapříčinila válečný konflikt mezi Čínou a USA.Zabijte oba přibíhající vojáky a po žebříku se spusťte níž.Čekají tam další dvě oběti, takže je odpravte a podívejte se do počítače. Zjistíte, že k zastavení rakety budete potřebovat dva klíče. Jděte do dveří vpravo, dokud nenarazíte na zamřížovaný průchod (cestou se musíte pochopitelně vypořádat s obyvateli ponorky). Pokuste se ho hacknout REMOROU, ale když to nepůjde, nechte to na Chi. Vejděte vedle do výtahu, sjeďte níž, kde můžete prozkoumat počítač (ale nic na něm nedělejte !), pokračujte dál dolů po žebříku, tam zastřelte dva vojáky a doběhněte až na konec chodby. Po žebříku vylezte nahoru, omrkněte otevřený sejf (najdete tam napsaných šest čísel) a výtahem vyjeďte zase nahoru. Jděte tentokrát doleva, cestou si promluvte s technikem (jen s tím osamoceným na chodbě, ti druzí dva vám ne řeknou vůbec nic), zastřelte dalšího vojáka a na konci chodby vejděte do místnosti se zamčeným sejfem. Zkuste na něj číselnou kombinaci z předchozího sejfu, ale nefunguje, takže se vraťte k Chi. Po neveselé scénce, jděte do dveří, které Chi otevřela a uvnitř si promluvte s kapitánem ponorky. Dá vám heslo k sejfu na druhém konci ponorky, ze kterého dojděte získat první klíč.Cestou zpátky vás napadne Lukyan, ale protože si k tomu vybere nešťastné místo u nějakého otevřeného rotujícího stroje, stačí do něj strčit a pak už jen sledovat, co z něj po pádu do hlubin mechanismu zbude (či spíš nezbude). Doběhněte zastrčit první klíč do počítače v centrální místnosti a až na Nagarova spadne žebřík, prohledejte ho. Ten správný klíč sice u sebe nemá, ale nějaký přece. Výtahem sjeďte dolů, známou kombinací otevřete sejf a vezměte si hledaný klíč. Hned s ním běžte k pultu, kde už jeden klíč je a použijte na něj i druhý. Až deaktivujete raketu, běžte k výtahu a sjeďte s ním do spodní chodby, kde je přivázaná Chi. Osvoboďte jí použitím malého klíče a od teď máte jen jednu minutu na to, abyste se dostali na povrch ponorky. Vylezte po žebříku, pak vyjeďte výtahem, přeběhněte do hlavní chodby a po dalším žebříku se dostanete na hladinu. Pokud se vám to podaří, stihnete ponorku opustit dřív, než vybouchne - pokud ne, zkoušejte to tak dlouho, dokud se neuspějete. Po závěrečném videu si ještě v menu Extras můžete prohlédnout obrázky a artworky ze hry, profily všech postav, všechna videa a nebo si můžete zahrát kteroukoliv z misí.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Televize

Digitálnímu vysílání

Digitální vysílání. Téma, které – soudě podle četnosti dotazů, jež k nám do redakce přicházejí – stále vyvolává mnoho otázek. Například pokud jde o rozsah pokrytí digitálním signálem, nutnost pořizovat si nový typ televizního přijímače nebo dekodér. Některé odpovědi najdete na následujících řádcích.Digitalizace je nevyhnutelnáSpousta problémů provázejících zavedení digitální televize nemůže nic změnit na tom, že rozjezd DTV je pouze otázkou času. Další rozvoj analogového vysílání totiž není možný. Kmitočtové spektrum jako přírodní zdroj je dnes prakticky vyčerpáno. Digitalizace je v tomto smyslu péčí o obnovitelný přírodní zdroj, zajišťovanou většinou státem (viz např. čl. 7 Ústavy ČR). Nové služby a technologie vázané na mobilitu vytvářejí tlak na omezování kmitočtových pásem vyhrazených pro televizi, a protože stávající přidělení těchto kmitočtových pásem bude na evropské i světové úrovni podrobeno revizi, bude se jí muset podřídit i Česká republika. Informační společnost, jejíž rozvoj je součástí Národní telekomunikační politiky (usnesení vlády ČR č. 324 ze 14. 4. 1999), má rostoucí nároky na šíři a formy přístupu k informacím a zábavě a digitalizace je jediný technologický postup, který to umožňuje.Výhody digitální televizeJednou z těch hlavních je fakt, že oproti analogové televizi ta digitální mnohem lépe využívá kmitočtové spektrum, jež je poměrně omezené. Jeden analogově vysílaný program zabírá jeho dost velkou část, v našich podmínkách konkrétně 8 MHz, což omezuje počet vysílačů, a tedy i programů. Digitální systémy dovolují v daném pásmu kmitočtů umístit větší počet programů, protože v jednom televizním kanálu jich lze pomocí multiplexu šířit několik (a k tomu navíc ještě další telekomunikační služby). Díky obrovské variabilitě digitálních přenosových systémů nelze přesně říci, kolika programy lze nahradit jeden analogový, ale při současném stavu techniky je reálné uvažovat o čtyřech až šesti. Navíc je vysílací sítě možné konstruovat tak, že všechny vysílače vysílají na stejném kmitočtu, diváci mají možnost výběru z mnohem rozsáhlejší programové nabídky než u analogové televize.Velkým problémem analogové televize je znehodnocení přijímaného signálu mnoha druhy rušení. Na řadě míst je sice možné zachytit spoustu televizních programů, ale žádný ve vyhovující kvalitě. Po obraze plují třeba různé šikmé pruhy (moaré) způsobené křížovou modulací nebo jiným rušivým signálem, jindy je obraz zašuměný nebo má takzvané „duchy“, což jsou vícenásobné kontury způsobené odrazy vysílaného signálu od kopců nebo budov. Signál digitální televize je vůči těmto typům zkreslení prakticky imunní. Navíc – i když se tato rušení vyskytnou – neprojeví se vůbec v kvalitě obrazu, nýbrž pouze například zhoršením dosahu vysílače. Jinými slovy, pokud digitální signál v místě našeho bydliště je v dostatečně silný, je příjem vysílaného obsahu vždy bezvadnýPro přenos analogové televize se u nás v současné době používá výhradně systému PAL (dříve to byl ještě SECAM), v USA je to NTSC. Všechny tyto systémy však mají společnou nevýhodu: pro přenos jasových i barevných informací používají stejné pásmo kmitočtů, takže se ani nejdokonalejším dekodérům nepodaří zcela oddělit tři barevné kanály (červený, zelený a modrý), které je teprve možné přivést do obrazovky. Výsledkem jsou často rozmazané barevné přechody nebo rušivé struktury v obraze. Digitální televize umožní přenášet všechny tři barevné složky nezávisle a zcela nás tak zbaví rušení, jimž odborníci říkají cross-color a cross-luminance. Výsledkem zřetelným pro diváka je podstatně čistější obraz.U digitální televize stačí k pokrytí stejného území výrazně nižší vysílací výkon vysílačeUmožňuje to takový typ modulace, u které pro dekódování stačí mnohem menší odstup užitečného signálu od šumu. Můžeme tedy říci, že vysílání digitální televize je nejen levnější než vysílání analogové, ale že digitální televize je navíc i ekologická.Zatímco příjem analogového televizního signálu v jedoucích vozidlech není prakticky možný vůbec, digitální vysílání dovoluje používat přenosné přijímače s jednoduchými anténami, aniž by jejich poloha nějak ovlivňovala kvalitu zvuku nebo obrazu, takže i příjem televizního vysílání v jedoucích vozidlech je (za předpokladu dostatečné síly signálu) naprosto kvalitní. Digitální přenosové systémy umožní, aby se základním formátem stal obraz s poměrem stran 16:9, který lépe odpovídá fyziologickým aspektům lidského vidění a umožní lépe využít velkoplošné obrazovky. Jednodušší bude i převod kinematografických filmů pro televizní vysílání. Digitální technika umožní ve vysílání rovněž široké využití vícekanálových zvukových systémů (Dolby Digital, DTS), známých doposud jen z kin nebo nosičů DVD.Změní se doplňkové služby televizního vysíláníTeletext získá prvky podobné internetu, v domácích videích bude možné pásek nahradit harddisky. Divák tak ve znatelně větší míře přestane být vázán na časový program televizních stanic a získá mnohem větší svobodu při rozhodování o tom, co sledovat. Navíc si bude moci vybírat jen pořady, jaké chce skutečně vidět, a vytvořit si z nich svůj individuální program v čase, který mu vyhovuje. To vše bude moci být zjednodušeno a automatizováno díky dokonalému popisu vysílaných programů v elektronickém průvodci.Digitální televize nemusí být jen pasivním prostředkem zábavyMožnosti zavést interaktivitu přinese i zpětný proud dat směrem od diváka. Způsobů, jak toho využít, se dá vymyslet nepřeberné množství. Diváci budou například moci hlasovat v soutěžích či anketách, účastnit se diskusí a podobně. Obousměrný tok informací jistě přinese časem i nový systém televizních výukových programů (například jazyků), jež umožní prověřovat divákovy znalosti, hodnotit je atd. Podobu zřejmě změní i diskusní pořady, protože každý divák bude moci aktivně reagovat a jeho reakce okamžitě získá moderátor. Interaktivita umožní i domácí elektronické bankovnictví, elektronické nakupování, elektronickou poštu pro každého, atd. Velkou radost přinese interaktivní digitální televize milovníkům sportu. Budou si moci sami vybrat, z pohledu které kamery chtějí vidět zpomalené záběry podařené akce či gólu, nebo dát přednost dalšímu ději na hřišti bez opakování. Milovníci formule 1 i jiných podobných soutěží si zase mohou zvolit, jestli raději uvidí závod prostřihávaný z různých kamer nebo třeba jen z té, co je na přilbě jejich oblíbeného závodníka. Divák si také bude moci zvětšit vybrané detaily. Spolu s digitálním televizním signálem lze šířit i digitální rozhlasový signál nebo internetBrzy by se proto měly objevit systémy kombinující televizi s počítačem, což dále výrazně rozšíří uživatelovy možnosti. Výhody digitální televize se dotknou i výrobců televizních přijímačů a set-top boxů. Jednak je samozřejmě v jejich zájmu přicházet na trh stále s něčím novým, co by diváky přitáhlo a přimělo ke koupi nového výrobku, ale digitální technika umožní hlavně značné úspory při výrobě, nastavování a oživování nových přístrojů.Nevýhody digitální televizeDiskuse se vedou zejména o stupni komprese obrazu. Samozřejmě, pokud obraz komprimujeme tak, že zanedbáme nejen nadbytečné, ale i nepodstatné informace, nikdy nezískáme původní obraz (ztrátová komprese). A je možné se dohadovat o tom, jaký detail, jaká informace je ještě podstatná a která je nepodstatná. Horší však je, že ono rozhraní mezi podstatným a nepodstatným bude jiné nejen u každého diváka, ale i u každého typu obrazu. Mnoho času bylo proto věnováno subjektivním testům, jaký stupeň komprese je ještě přijatelný a jaký je už rušivý. Ekonomové a manažeři televizních společností mají samozřejmě snadno pochopitelnou snahu ušetřit finance za přenosové trasy, zatímco inženýři, zejména ti „ze staré školy“, se snaží o co nejdokonalejší obrázky, nejraději úplně bez komprese, k jejichž přenosu jsou ovšem zapotřebí podstatně vyšší (a dražší) datové toky. Pravda je přitom – jak už to bývá – někde uprostřed. Pokud běžný divák nevidí rozdíl mezi nekomprimovaným a komprimovaným obrázkem, pak je jistě zbytečné ony nepodstatné informace přenášet. Pokud však zvítězí ekonomika a divákovi budou televizí servírovány obrázky ne nepodobné několikrát kopírovanému záznamu VHS, pak to taková stanice jistě pocítí na podstatném poklesu sledovanosti. Problémy souvisejí i se zaváděním digitální televize do praxePotíže působí určitá „setrvačnost“ koncových uživatelů a jejich neochota investovat do nové technologie. Ukazuje se totiž, že podstatná část diváků je v podstatě spokojena s rozsahem a kvalitou stávajícího analogového vysílání. Mnozí mají přístup k satelitnímu či kabelovému šíření programů, jejichž množství a pestrost považují za zcela dostatečné. Pořízení set-top-boxu, případně nákup poměrně drahého digitálního TV přijímače, se tak řadě domácností jeví jako zbytečný výdaj.Pro vysílatele představuje digitalizace zejména vysoké dodatečné náklady na paralelní šíření signálu dvěma cestami (analogově a digitálně) po dobu trvání přechodného období, které může být dost dlouhé (i pět a více let). Mnozí vysílatelé navíc plánují rozšíření své programové nabídky, což vyžaduje další značné investice. Je také nutné vybudovat sítě zemského digitálního vysílání v kmitočtovém pásmu, kde v současnosti pracují analogové vysílače (zpracovat projekty sítí, projekty rekonstrukce a výstavby, obměnit vysílače, vystavět nová střediska atd.). V kmitočtovém spektru jsou při zavádění digitálního vysílání nezbytné velmi rozsáhlé přesuny, což vyžaduje dokonalou mezinárodní koordinaci. V důsledku těchto změn dochází k postupnému omezování funkce analogových systémů, a tím i ke zhoršení příjmu stávajícího analogového vysílání v některých lokalitách. V neposlední řadě je nutné ošetřit celý proces přechodu na digitální vysílání nezbytnou legislativou. Na příkladě České republiky lze ukázat, že právě to může nakonec zavinit zásadní zdržení realizace digitální technologie.Jak je ČR pokryta pozemským digitálním vysíláním?Dnes je možné přijímat řádné vysílání DVB-T prostřednictvím vysílačů umístěných na území Prahy a Brna (v brzké době i Ostravy) v těchto lokalitách:Praha-město (Mahlerovy sady), Praha-Cukrák, Brno-Hády, Brno-město (Barvičova) a od února 2006 i Ostrava (Slezská Ostrava) – řádné vysílání ČRa, multiplex A. Praha a blízké okolí mají tedy zajištěnu možnost příjmu mnohdy jen na vnitřní náhražkovou anténu; v případě kvalitní střešní antény je možný také dálkový příjem na většině území Středočeského kraje. Podrobnější informace o pokrytí signálem jednotlivými projekty vysílání DVB-T lze najít například na internetové stránce http://digitalnitelevize.cz/informace/dvb-t/dvb-t-v-ceske-republice.html nebo konkrétně o multiplexu A na serveru společnosti Radiokomunikace, a.s.Je ke staršímu televizoru nutné pořizovat nový typ přijímače?Není. K příjmu digitálního vysílání na běžných analogových televizorech slouží právě ona zmiňovaná „krabička", správněji DVB-T set top box. Vedle toho se na trhu objeví i televizory umožňující přímo příjem vysílání DVB-T. Situaci lze přirovnat k zavádění druhého programu počátkem 70. let minulého století. Majitelé starších televizorů si kupovali tzv. konvertory, které jim umožnily příjem 2. programu Československé televize. Vedle toho ovšem byly v prodeji i nové televizory s už vestavěnými příslušnými obvody, jež v krátké době z trhu vytlačily televizory jednoprogramové. Stejný průběh bude mít nejspíš i proces zavádění digitálního vysílání.Je nutné pořizovat „krabičku“ na satelitní příjem vysílání?Nejspíš nikoliv. Z technického hlediska je „krabička“ pro příjem vysílání DVB-T vlastně obdobou satelitního přijímače. Vlastníme-li tedy digitální satelitní přijímač, nejspíš nebudeme potřebovat přijímač DVB-T. Vše ovšem záleží na tom, jestli budou jak na satelitu, tak v terestriálním vysílání dostupné tytéž služby, o které budeme mít zájem. Bude se digitálně vysílat jen ve formátu 16:9?Pravděpodobně ne. V archivech je celá řada pořadů vyrobených ve formátu 4:3, které budou televizní společnosti stále využívat. Vysílání pouze ve formátu 16:9 lze očekávat snad jen u specializovaných filmových kanálů, které nebudou sahat pro archivní filmy, protože drtivá většina nové filmové produkce je už širokoúhlá.Zasáhne digitální vysílání i příjem ČT přes kabelové televize?I když Česká televize dává své programy kabelovým společnostem pouze k dispozici, rozhodně jim i jejich zákazníkům – divákům – zavedení trvalé digitální služby život zpříjemní. Naše programy ve vynikající technické kvalitě budou moci pro svoji síť její provozovatelé získat snadněji než dosud a nic jim nebude bránit obohatit programovou nabídku o další kanály, které jsou z analogových vysílačů nedostupné. Při dalším rozvoji digitálních služeb však bude vznikat tlak na provozovatele kabelových sítí, aby své systémy náležitě modernizovali.Přijímače pro DVB-TV souvislosti se zahájením řádného provozu se budou spotřebitelé jistě zajímat o to, jaký přijímač si vlastně koupit, proč jsou některé dražší a jiné levnější, na co si dát při výběru pozor, atd. Právě jim jsou určeny následující informace:Digitální vysílání lze zachytit přijímači nesoucími logo DVB-T. Samozřejmě pouze tam, kde bude signál z digitálního vysílače dostupný. Zmíněné logo můžeme v zásadě najít buď na tzv. integrovaných přijímačích, tedy na televizorech, které jsou již pro digitální příjem vybaveny, nebo na tzv. set-top-boxech, což jsou vlastně jakési konvertory, jež digitální vysílání převedou na analogové signály, které lze zavést do běžného televizoru. Nejsnáze tento druhý typ přijímačů můžeme přirovnat k satelitním přijímačům, pamětníci si také mohou vzpomenout na krabičky, jež se počátkem 70. let používaly pro příjem 2. televizního programu. Elegantnější (a také dražší) je samozřejmě první řešení, které si zvolí nejspíš ti, kdo stejně chtějí svůj televizor vyměnit. Bohužel na našem trhu jsou zatím pouze dva či tři typy takových přístrojů, takže není zatím z čeho vybírat. Ovšem jejich podíl se bude jistě zvyšovat a ceny klesat. Pro uživatele je takové řešení komfortnější už jen proto, že vystačí s jediným dálkovým ovladačem. Naopak dvěma ovladačům se nevyhneme u řešení se set-top-boxem, ale tam si už dnes můžeme vybírat z desítek typů na trhu, a to dokonce v širokém rozsahu cen.Novinkou digitální televize je divákova možnost ovlivňovat parametry a vlastnosti zvukového doprovodu. Vedle svobodné volby poslouchat pořad mono, stereo nebo vícekanálově, lze současně přepínat jazykové mutace pořadu, aktivovat výše popsané služby pro handicapované diváky nebo ve večerních hodinách uměle snížit poměr hlasitých a tichých pasáží, aby televizní přístroj nerušil okolí.DVB přinese radikální zkvalitnění dosavadního diváckého zážitku. Vedle zavedení širokoúhlého formátu obrazu poskytuje bohatou paletu různých forem zvukového doprovodu. Tyto možnosti lze – vedle uplatnění prostorového zvuku – využít i jako podporu handicapovaným divákům.Často uváděnou atraktivní variantou digitálního vysílání je možnost zvolit u vybraných pořadů pohled na snímanou scénu podle vlastních představ. Původně se počítalo s uplatněním tohoto typu služby u sportovních pořadů, postupně jsou však nacházeny divácky velmi přitažlivé aplikace ve vazbě na tzv. virtuální studia. Digitální vysílání počítá s aktivní rolí diváka zajištěním jeho zpětné vazby na televizní studio a program s mnoha variantami této služby.Datové služby – i v tomto případě jde o zcela novou kvalitu výjimečnou v tom, že už nemusí být bezpodmínečně vázána na přenášený program.V této souvislosti se hovoří nejčastěji o poskytování internetových služeb, dálkové ovládání divákova set-top-boxu zabezpečí rovněž datová služba, která tak nabídne rozsáhlé možnosti kreativity nacházení dosud netušených výrazových možností televizního programu.Za velmi významné lze pokládat postupné zdokonalování doprovodných informací o nabízených programechV rámci digitálního TV vysílání se počítá s přenosem popisných údajů jednotlivých programů, na jejichž základě bude divák moci využívat službu Elektronického programového průvodce (EPG). Přijímač tak získá souhrn informací o zachytitelných programech a bude schopen divákovi nabídnout skutečně dokonalé podklady pro jeho volbu. Ve své jednodušší formě bude služba připomínat výrazně zdokonalený teletext, v té vyšší interaktivní multimediální magazín, třeba s ukázkami jednotlivých pořadů a hlavně s možností pomáhat divákovi při výběru pořadů podle jeho přání a představ.Bezprostřední vazbu na veřejnou službu má i to, že podtitulky pořadů lze v rámci DVB nabízet v datové formě, čímž divák získá nástroj, kterým bude schopen ovlivnit jejich podobu (barvu, velikost a typ písma) či umístění textu na zobrazovací ploše.Doprovodná data napomohou divákovi v dokonalé orientaci uvnitř široké programové nabídky a ve výběru pořadu, zprostředkují mu podrobnější informace o tvůrcích a následně zvýší jeho komfort při sledování televize.I v oblasti datových služeb existují možnosti podpory handicapovaných diváků. Jsou orientovány na tři okruhy potenciálních uživatelů: jsou to jednak diváci s poruchami sluchu, kteří jsou však schopni číst, druhou skupinu tvoří lidé s poruchami vidění, v té poslední jsou osoby neslyšící, jejichž prioritním komunikačním prostředkem je znaková řeč. Znaková řečTato služba je ve své standardní podobě v České televizi dlouho využívána. Lze tušit, že DVB nabídne její poněkud vyšší formy. Zatímco ostatní podpora postižených diváků, jako je popis obrazové scény pro nevidomé či podtitulkování pro sluchově handicapované, jsou součástí televizního vysílání akceptovatelnou pro celou širokou obec diváků, pro znakovou řeč se hledají taková technická řešení, aby ji mohli aktivovat jen ti, jimž je určena. Pokud by byl interpret znakové řeči nedílnou součástí obrazové scény, mohl by běžného diváka rozptylovat. Je to možná jeden z důvodů, proč bývá znaková interpretace omezována pouze na pořady zpravodajského typu. Některé společnosti opatřují své pořady znakovým doprovodem až při jejich reprízování v neatraktivních časech. Z těchto důvodů by byl optimální systém umožňující divákovi volbu využít či nevyužít při sledování pořadu podporu znakovou řečí. Jako velice perspektivní řešení se jeví distribuce samostatného kanálu s touto informací v rámci doprovodných datových služeb. Jako doklad toho, že se metoda opravdu rozvíjí, mohou sloužit úvahy o možnosti datově ovládat pohyby virtuálně modelované postavy na divákově straně při respektování nezbytného rozlišení detailů dlaní a mimiky obličeje, obrazových prvků klíčových pro vyjádření znakové řeči.PodtitulkováníJde o známé téma, ale nás tentokrát bude zajímat pouze role podtitulků sloužících sluchově handicapovaným divákům. Předmětem probíhajících diskusí je optimální forma distribuce podtitulků a definice jejich vhodné podoby. Podnětem pro otevření této problematiky jsou vážné výhrady vůči dosavadní praxi distribuce podtitulků pevně vložených do obrazu. Řešena je otázka jejich správného umisťování, dobré viditelnosti na barevně proměnném pozadí obrazové scény, velmi závažné připomínky směřují ke vhodnému uspořádání podtitulků.Výhodné je podpořit orientaci v podtitulcích využitím rozdílných barev písma. Divák si velmi rychle osvojí, jakou barvou písma jsou vyjadřovány dialogy které postavy, a hovoří-li se mimo obraz, je takové rozlišení dokonce velmi užitečné. S citem se musí volit, kolik pro děj klíčových postav bude barevně rozlišováno, protože příliš vysoký počet by působil rušivě. Jiný názor doporučuje použít barvu pro vyjádření typu zobrazovaného textu. Dialogy jsou například standardně vyjadřovány modře, zelená patří zpěvu a žlutě jsou zobrazovány hlasy z ozvučovacích zařízení, rádia či telefonu. Pro děj důležité zvukové efekty je nutné rovněž vyjadřovat podtitulkem (bouchnutí dveří či zvonek telefonu). Jak je vidět, dá se toho na podtitulcích ještě dost vylepšovat. Nejen jejich grafická interpretace a dramaturgie, ale i jazyková kultura je vnímána jako nedílná vlastnost. V odborných studiích, které se tímto problémem zabývají, se oprávněně tvrdí, že obsahově kvalitní podtitulky hrají v životě handicapovaných uživatelů podobnou roli jako nutnost obklopovat dítě dokonalým jazykem v době, kdy se učí mluvit. Nesporný význam mají kultivované podtitulky i pro obyvatele, pro něž je domácí jazyk jazykem sekundárním, jinými slovy, čistotou podtitulků lze napomoci tříbení jazyka.Zvukové podtitulkyTato služba má být jakousi variantou popisu obrazové scény a vychází z předpokladu, že zahraniční film není nákladně dabován, nýbrž odbavován pouze s podtitulky v národním jazyku (tentokrát nikoliv jako kompenzace sluchově postižených). Takové podtitulky distribuované ve formě doprovodných dat je pak možné pomocí hlasové syntézy u diváka využít k čemusi, co se sice podobá službě Popis obrazové scény, ale liší se od ní zásadně tím, že neobsahuje popisy situací, které nelze z dialogu odvodit. V každém případě se však o vítané zpřístupnění děje zahraničního filmu retardovanému divákovi rozhodně jednat může. Názoru, že oproti Popisu obrazové scény je zde řada omezení, lze oponovat tím, že služba má předpoklady nalézt daleko širší uplatnění u jiné skupiny diváků než jsou nevidomí. Jsou tím míněni lidé, jimž činí potíže sledování rychlého originálního dialogu a srozumitelnost jim snižuje doprovodná hudební a ruchová složka pořadu. Půjde o osoby dyslektické, starší či mentálně retardované, které upřednostní „hovořící titulky“ kvůli jejich stručnosti a srozumitelnosti. Úspěšnost zavedení zvukových podtitulků je silně vázána na pokrok v oblasti syntetizované řeči. Počítá se se syntézou mužského a ženského hlasu a Česká televize věnuje této oblasti velikou pozornost. Podporou univerzitního výzkumu pomáhá vytvořit český modul profesionální hlasové syntézy.Zvukový doprovod v rámci digitálního vysíláníV oblasti zvuku nabízí digitální televize možnosti dosud nevídané. Nejde přitom výhradně o zdokonalování divákova zážitku vícekanálovou reprodukcí, což je rozhodně velikým lákadlem, ale i o podporu handicapovaných diváků. Dnes už lze pokládat za neoddiskutovatelné, že vícekanálový zvuk se stává synonymem moderních multimediálních řešení. Digitální televize se k této zásadě plně hlásí a podporuje ji řadou technických opatření a modernizačních kroků. Ani programově nebude obtížné poskytovat divákovi dostatečný počet pořadů s prostorovým zvukovým doprovodem: vždyť filmy, oblíbená programová složka většiny televizních kanálů, jsou standardně vybavovány takto vyspělým zvukem už řadu let, díky čemuž mohou televizní společnosti – mají-li dostatek přenosové kapacity v rámci vysílání DVB – poskytovat hluboký zážitek všem majitelům domácích kin. Pro ně se tak TV vysílání stává vedle dosud dominantních disků DVD významným a kvalitním signálovým zdrojem.Přestože by to diváka vlastně vůbec nemuselo zajímat, může být užitečné uvést některé problémy přechodu na multikanálové vysílání. Jde o rozpor v tom, že vedle vícekanálové verze je stále nutné odbavovat směrem k divákovi i doprovod stereofonní. Musí to tak být proto, že dosud neexistuje standard pro elektronickou konverzi signálu z vyšší verze na nižší přímo v divákově zařízení. Podobu zvukového stereoobrazu je proto nutné vytvořit ve studiu a samostatně odvysílat. Pokusy v této oblasti prokázaly, že odlišný postup vede ke stížnostem diváků na srozumitelnost nebo k velmi striktním a omezujícím pravidlům pro vícekanálový mix zvuku. Tím však komplikace nekončí. Originální filmový zvuk je připraven pro dokonale akusticky upravený kinosál náležité kubatury a počítá se zcela soustředěným a vnějšími vlivy nerušeným divákem. Používaný zvukový doprovod tak může být konstruován optimálně, s ohledem na velkoplošný obraz, a může využívat širokou dynamiku, neboli vysoký poměr mezi nejhlasitější a nejtišší částí filmu. Divák televizní má však podmínky pro sledování pořadů zcela odlišné. Jeho byt nebývá speciálně akusticky upraven ani izolován od okolního dění a kvalita jeho reprodukčního zařízení za tím v kině zpravidla silně pokulhává. Těmto okolnostem je tedy nutné parametry doprovodného zvuku přizpůsobit: snížit dynamiku zvuku, zdůraznit dialogy, případně upravit šíři zvukové báze a kompenzovat tak rozpor mezi mamutím plátnem kina a dosud běžnými úhlopříčkami televizních přijímačů. Ověřeným řešením radikálního zdokonalení přínosu vícekanálového zvukového doprovodu v domácích podmínkách je jedině výroba televizních verzí filmových projektů. (podle Milan Gazdík, Česká televize)

Pokračovat na článek


Hitachi

Hitachi je přední společností v oblasti televizorů s plochými panely A SOUČASNĚ i v technologiích výroby harddisků (HDD) – a nyní poprvé je spojila v řadě X. Velikost nespočívá jen v rozměrech – plazmové televizory P50XRO1 s úhlopříčkou 50 palců (127 cm) a P60XRO1, který má úhlopříčku 60 palců (153 cm), jsou vybaveny vestavěnými harddiskovými rekordéry s kapacitou 250 GB a dvěma tunery pro digitální vysílání. Diváci si nyní mohou přednastavit začátek záznamu nebo začít nahrávat okamžitě, pozastavit sledování živého vysílání („live pause“) i využívat funkci „chase playback“ (souběžný záznam i sledování) a současně mají přístup k bezplatným televizním kanálům – a to vše je integrováno v jediném televizoru. Pro ty, kdo mají doma méně místa, nebo nepožadují funkce nahrávání, nabízí LCD model L37XO1 s úhlopříčkou 37 palců (94 cm) totéž HD rozlišení 1920 x 1080 a funkce pro rozšíření obrazu jako mají plazmové modely kombinované s revoluční technologií výroby LCD panelů IPS Alpha a obnovovacím kmitočtem 100 Hz. Technologie IPS Alpha pomáhá LCD panelům vytvořit jasnější obraz s vyšším kontrastem, jenž zůstává konzistentní i při pohledu z extrémních pozorovacích úhlů a radikálně mění úroveň zážitku ze sledování obrazu na LCD obrazovkách. Richard Bass, hlavní manager divize Display Products společnosti Hitachi Digital Media Group k tomu říká: „Stále větší dostupnost programů ve vysokém rozlišení a nové platformy médií, jako například Blu-ray disky, si žádají novou generaci plochých obrazovek. V prostředí HD je kvalita obrazovky vším – televizor je posledním a nejdůležitějším článkem v řetězci, který obraz zpracovává. U řady X vzala společnost Hitachi své dosud nejlepší plazmové a LCD obrazové technologie a využila jejich nasazení na maximum. A jelikož každý jednotlivý komponent je výhradně a přímo dílem společnosti Hitachi, všechny navzájem spolupracují v dokonalé harmonii. Řada X je jasným vyjádřením našeho postoje, že ohledně kvality neděláme žádné kompromisy. Všechny modely jsou vyrobeny podle našich nejpřísnějších specifikací v novém evropském výrobním závodě společnosti Hitachi v České republice.“ Podle Richarda Basse je výsledek jasný: „Když spatříte HD program na plochých televizorech řady X, okamžitě si uvědomíte, co vysoké rozlišení skutečně znamená. Je to zážitek, o který filmoví tvůrci, vývojáři her a programátoři usilovali – skutečné uplatnění HD, Blu-ray médií a konzolí příští generace.“ Plazmové televizory nabité funkcemiModely P50XRO1 a P60XRO1 mají vestavěné harddiskové (HDD) rekordéry s kapacitou 250 GB a dva tunery digitálního vysílání – představují tak nejlépe vybavené plazmové televizory ve své třídě. Umožňují uživatelům pozastavit příjem živého vysílání, nahrávat pořady a souběžně sledovat jiné, nastavit si nahrávání pořadů předem – a poskytují tak uživatelům mnohem větší komfort a přednosti na vysoké úrovni. Proč čekat, když se můžete mezitím dívat? Pro maximální pohodlí tyto televizory nabízejí funkci „chase playback“, takže se můžete začít na pořad dívat, přestože jeho nahrávání ještě neskončilo. Tyto plazmové televizory jsou ideálním řešením domácí zábavy pro montáž na stěnu, které nepotřebuje žádné další doplňky – nicméně stejně tak dobře je můžete rozšířit o samostatné HDD rekordéry (digi boxy) a zvýšit tak kapacitu jejich záznamu. Pro ty, kdo od svého televizoru chtějí více než jen sledování televizních programů, nabízejí všechny modely (včetně LCD televizoru) porty HDMI prakticky umístěné buď v čelním panelu nebo z boku. Díky tomu je snadné k televizoru připojit videokamery, DVD a Blu-ray přehrávače a herní konzole, aniž by bylo nutné složitě manipulovat s kabely v zadní části přístroje. Procesor ‘Movie FRC’ slouží pro převod obrazu z filmového plátnaŘada X je první produktovou řadou vybavenou jedinečnou technologií společnosti Hitachi ‘Movie FRC’ pro převod snímkového kmitočtu, jež mohutně vylepšuje zážitek při sledování filmů. Většina televizorů při převodu filmové předlohy, která bývá natočena rychlostí 24 snímků za sekundu, pro dosažení formátu vhodného pro domácí projekci jednoduše každý snímek zopakuje. Na televizorech s menší obrazovkou si divák nemusí téměř ničeho všimnout, nicméně na velkých formátech tento způsob může při horizontálním pohybu kamery vytvářet chvění obrazu, které působí rušivě a unavuje zrak. Jedinečná technologie společnosti Hitachi tento efekt eliminuje díky vestavěným inteligentním obvodům, jež chybějící snímky vytvoří – pečlivě je vypočítá z obou sousedících a zaplní tak body, které by v mezisnímcích chyběly. Díky tomuto procesu jsou pohyby a přechody mezi scénami nanejvýš plynulé, takže sledování obrazu je mnohem příjemnější a oči diváka se mohou lépe uvolnit – což je pro velkoformátové zobrazení ideální. Výsledek je účinný stejně pro programy ve standardním nebo HD rozlišení. Modely P50XRO1 a P60XRO1 navíc dokáží zpracovat formát 1080 p 24 a jsou proto ideální pro promítání filmů ze současných Blu-ray a HD DVD přehrávačů. Picture Master je mistrem dokonalého obrazuDíky implementaci vyhlášeného procesoru společnosti Hitachi pro zpracování obrazu zvaného Picture Master – ovšem ve verzi pro „úplné HD rozlišení“ – představuje řada X vyvrcholení mnoha let vývoje. Tento systém pracuje s barevnou hloubkou 16 bitů a používá 3D řízení barev pro vytvoření věrnějších pleťových tónů, látek a textur, které můžete téměř vnímat hmatem, a předmětů z vyšším prokreslením detailů povrchu. Kromě těchto nových posunů v realistickém zobrazení zajišťuje dvojí dynamický enhancer vynikající reprodukci zářivých a lesklých ploch – což jsou tradičně povrchy, jejichž zobrazení bývá nejobtížnější, a to i v HD. Celkově vypadá obraz čistější a svěžejší – také díky digitálnímu potlačení šumu, které odfiltruje rušivé matoucí signály a poskytuje tak dokonalý obraz – ideální pro větší obrazovky televizorů řady X. Protože na image záleží nejvíce…Je celkem pochopitelné, že nejlepší HD obraz by měl mít také co nejkrásnější rám. Společnost Hitachi vynaložila veškeré úsilí, aby jediné, co se vyrovná kvalitě řady X, byla úroveň jejího vzhledu. Všechny modely se vyrábějí v novém závodě, který byl vybudován právě pro tento účel v České republice podle nekompromisně vysokých nároků společnosti Hitachi. Televizor P50XRO1 je navržen tak, aby vyvolal zasloužený obdivný výdech. Má štíhlé tělo z akrylátů s vysokým leskem a tenký, matně letecky černý rámeček. Jako standardní doplněk se dodává motorem ovládaný stojan a celkový dojem mohou doplnit super štíhlé reproduktory ve spodní části televizoru. Model P60XRO1 má atraktivní pololesklé provedení – vyzařuje svůj ušlechtilý původ a dodává se s odnímatelnými reproduktory a pevným stojanem, který ti, kdo si televizor přejí integrovat do svého řešení domácího kina, mohou snadno odejmout.

Pokračovat na článek


Česko na cestě K DIGITALIZACI

Digitální terestrické vysílání je právem považováno za jednu z hlavních perspektiv v rozhlasovém a televizním vysílání ve třetím tisíciletí.K objektivním pozitivním důvodům pro přechod na digitální vysílání patří především zlepšení technické kvality televizního přenosu a obrazu spolu s širším využitím možností doplňkových datových služeb. V našich podmínkách pak k významným výhodám digitálního vysílání patří časově již blízké zásadní zvýšení programové nabídky a rozšíření plurality vysílání, dosud u nás omezené technickými kapacitními limity analogového způsobu vysílání.K dalším faktorům působícím ve prospěch DVB se dá řadit celkový technologický rozvoj v IT průmyslu a ve výrobě elektrotechniky. Velmi významným impulzem pro digitální vysílání je i jeho postupný rozvoj v sousedních evropských státech.Vytvořit dostatečný prostorPřechod na digitální vysílání v Evropě a výsledky mezinárodních jednání o přerozdělení kmitočtového spektra vedou k postupnému omezování a ukončení analogového vysílání, které je již technologicky i kapacitně značně limitováno. K vytvoření dostatečného prostoru pro budoucí digitální vysílání v ČR je ale nutné v nejbližším období uvolnit kmitočty dosud využívané pro analogové televizní vysílání tak, aby mohly být kompletovány další nové digitální sítě. V současnosti jsou k dispozici tři územně omezené sítě, provozované třemi telekomunikačními operátory.Vysílání na dočasných přechodných digitálních sítích navázalo na několikaleté experimentální projekty (od roku 2000). V loňském roce došlo k zahájení řádného digitálního vysílání, ovšem jen několika již licencovaných televizních a rozhlasových programů a na omezeném území - především ve velkých městech a přilehlých aglomeracích. Dnes je v ČR k dispozici také možnost televizního příjmu prostřednictvím satelitu, kde již digitální vysílání probíhá v systému DVB-S nebo díky službám kabelových operátorů. V případě distribuce prostřednictvím kabelové televize bylo i u nás letos zahájeno digitální vysílání DVB-C.Dotkne se každéhoDigitalizace vysílání představuje konkrétní příklad konvergence vysílání a telekomunikací. Nástup digitálního vysílání ale samozřejmě nelze považovat za úplně jednoduchou záležitost. I s ohledem na fakt, že změna způsobu televizního a rozhlasového příjmu se dotkne prakticky všech obyvatel, kteří si pro digitální příjem musí pořídit tzv. set top boxy nebo rovnou integrované digitální přijímače, jde také zároveň do jisté míry i o věc „politickou“.Problematická je též přechodná etapa souběhu obou způsobů vysílání a nevyhnutelná duplicita nákladů především u dosavadních provozovatelů vysílání a také vypořádání přechodu současných provozovatelů na nové technologie přenosu při zachování jejich základních zákonných práv a případných nároků.Přechod na digitální vysílání neprobíhá ani v řadě zahraničních evropských zemích zcela jednoduše a bez problémů. Také v České republice nevychází celý proces z jednoduchých a pro tak náročnou komplexní změnu příznivých podmínek. Naše země patří ke státům s nejvyšším podílem obyvatelstva s dosavadním analogovým terestrickým příjmem televizních programů - jedná se asi o 80 % veškerého obyvatelstva.Podobně nevýhodné poměry jsou z evropských států zřejmě pak už jen v Chorvatsku. Naopak například v Německu, kde došlo v Berlíně k úplnému vypnutí analogového vysílání již před několika lety, se jednalo o změnu způsobu televizního příjmu pouze asi u 6 % obyvatel.Ohledně perspektivy digitalizace zatím stále hovoříme zejména o trhu televizním, digitální rozhlas zatím nemá na růžích ustláno ani v zahraničí, kde je digitální vysílání v plném provozu delší dobu.Domácí rozhlasový trh se navíc dlouhodobě potýká s určitou přeplněností rozhlasových formátů.Jedno z nejsložitějších obdobíPřechod na digitální vysílání v České republice je jedním z nejsložitějších období, kterým elektronická média v posledních letech procházejí. Celý proces, a hlavně přípravy na tento technologický zlom probíhají i u nás již od minulého století. Už v roce 2000 byla zpracována první koncepční představa o přechodu z analogového na digitální vysílání. V té době již probíhalo experimentální digitální vysílání provozované českými Radiokomunikacemi a. s. a společností Czech Digital Group. První strategický dokument vznikl v rámci činnosti meziresortní Skupiny pro digitální vysílání (SDV) při Radě pro rozhlasové a televizní vysílání již v létě roku 2000 a stal se základem budoucí Koncepce přechodu na digitální vysílání v ČR, kterou přijala vláda v roce 2001. Po volbách v roce 2002 bylo rozhodnuto o vzniku nového samostatného Ministerstva informatiky ČR. V roce 2003 bylo Ministerstvo informatiky ČR pověřeno i agendou spojenou s digitalizací. Práce se hlavně soustředily na zcela nový telekomunikační zákon -o elektronických komunikacích.Vláda uložila ministerstvu informatiky, aby ve spolupráci s ministerstvem kultury zpracovalo aktuální podobu Koncepce přechodu na digitální vysílání. Tento dokument vzala poté v roce 2004 česká vláda na vědomí jako tzv. Koncepci zahájení digitálního vysílání v České republice pro roky 2004-2008. Současně bylo rozhodnuto o vypracování zcela nového strategického plánu pro digitální vysílání v průběhu dalšího roku. Na konci roku 2004 vyhlásila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) podle tehdy platného zákona nové licenční řízení na digitální televizní licence pro pozice ve dvou multiplexech, vždy s kapacitou pro 4 TV programy - síť „B“ a síť „C“ (síť „A“ nebyla předmětem tendru, neboť již v té době byla plánována pro programy České televize).K dispozici bylo tehdy celkem 8 programových pozic, některé z nich byly vymezeny pouze pro regionální vysílání. Tendr byl v počátku kritizován poslanci Parlamentu a Rada byla žádána o vyčkání na přijetí zákonných úprav. Soutěž se nakonec protáhla na mnoho měsíců a RRTV jej ukončila na jaře letošního roku, když rozhodla o udělení prvních digitálních licencí. Nové licence získaly programy s poměrně bohatou programovou nabídkou -jedná se o projekty Z1, Febio TV, TV Pohoda, RTA, TV Barrandov, TV Óčko.Letošek zlomovým milníkemRok 2006 se pak z hlediska digitálního vysílání v České republice stává celkem zlomovým milníkem. Kromě projednání a závěrečného schválení novely mediálního zákona a dalších souvisejících předpisů připravilo letos ministerstvo informatiky ve spolupráci s ministerstvem kultury zcela novou Koncepci rozvoje digitálního vysílání v ČR. Po poměrně široké diskusi a za spolupráce s dalšími institucemi, zejména s Českým telekomunikačním úřadem, vznikl zcela nový dokument, reagující na aktuální skutečnosti ve vývoji digitálního vysílání u nás.Byl jmenován Národní koordinátor pro digitální vysílání v ČR a jeho zástupce, vznikla Národní koordinační skupina (NKS) pro digitální vysílání a schváleny byly základní principy informační a komunikační kampaně k rozvoji digitálního vysílání v ČR.Obecným úkolem pro NKS je zajistit podporu rozvoje digitálního vysílání v ČR. Ve své činnosti NKS v žádném případě nenahrazuje kompetence a odpovědnost samostatných nezávislých regulátorů nebo kompetentních orgánů státní správy, ale zajišťuje meziresortní provázanost a koordinaci všech postupů.NKS připravuje realizaci informační a komunikační kampaně v jednotlivých etapách celého procesu (podrobněji na str. 16).Schválený Statut NKS upravil pravidla fungování NKS, a především možnost vzniku pracovních skupin. V první fázi byly vytvořeny skupiny: technická, legislativní a skupina pro trh a obsah. NKS se v současnosti soustředí i na hledání dalších možností financování a podpory celého procesu digitalizace včetně využití evropských fondů nebo případně spolupráce s neprofitními asociativními projekty.Významným dokumentem, který je zakomponován jak v koncepčních materiálech, tak i v legislativě, je vytvoření Technického plánu přechodu (TPP). Dokument, který má charakter tzv. opatření obecné povahy, dokončuje ČTÚ.„Jízdní řád“ digitalizaceTPP se stává jakýmsi „jízdním řádem“ české digitalizace, ve kterém jsou zahrnuty časové a technické postupy při ukončování analogového vysílání na jednotlivých vysílačích a v příslušných oblastech spolu s harmonogramem zahajování digitálního vysílání. Poměrně vzrušená debata se v poslední době vedla kolem konečných termínů vypnutí, když zejména noví držitelé digitálních licencí přirozeně požadují co nejrychlejší postup vypínání analogu. Očekává se přijetí kompromisního řešení, které by nevytvářelo zbytečné časové prodlevy při respektování stávajících závazků a práv dosavadních provozovatelů.Současní provozovatelé celoplošného vysílání mají podle zákona nárok na další nové bonusové licence, budou-li souhlasit s TPP a umožní-li tak rychlejší ukončení analogového vysílání a dispozice uvolněných kmitočtů pro digitální vysílání.Konečný termín ukončení analogu je podle Evropské komise očekáván do roku 2012, stejně tak je i ve schválené Koncepci. Aktuální plán předpokládá ukončení televizního analogového vysílání v ČR do konce roku 2010 s tím, že je možné ještě v průběhu celého procesu tento termín zkrátit.Po dohodě všech zainteresovaných provozovatelů a s ohledem na postup digitálního vysílání v sousedním Německu a s tím spojenými problémy, včetně rušení televizního signálu v českém pohraničí, bude zahájen pilotní projekt vysílání DVB-T a definitivního vypnutí analogu v oblasti Domažlicka - proces bude zahájen již v závěru letošního roku a skončí na jaře 2007. Následně se předpokládá podobný postup v případě vysílače Buková hora na severovýchodě Čech. Další regiony budou řešeny již podle Technického plánu přechodu.Ještě mnoho času, úsilí i penězV letošním roce se tak po dlouhých přípravách a po poměrně složitých jednáních podařilo zkompletovat základní koncepční a legislativní podmínky pro plnohodnotné zahájení digitálního vysílání, se všemi jeho výhodami a novými možnostmi. Český divák tak již v průběhu příštího roku bude mít možnost prostřednictvím terestrického příjmu sledovat podstatně větší počet domácích televizních programů v digitální kvalitě.I přes optimismus je ale třeba počítat s tím, že celý proces přechodu na digitální vysílání si u všech zainteresovaných subjektů a institucí vyžádá ještě mnoho času, úsilí a samozřejmě i finančních nákladů.Změna způsobu rozhlasového a televizního vysílání na digitální se dotkne prakticky všech obyvatel.ČR patří ke státům s nejvyšším podílem obyvatelstva s dosavadním analogovým terestrickým příjmem.*** DIGITALIZACE V ČRV návaznosti na dohody mezinárodní telekomunikační unie ITU a závěry konference o přerozdělení kmitočtového spektra v Ženevě v letošním červnu disponuje Česká republika kapacitou pro asi 6 celoplošných sítí. První 4 sítě jsou již telekomunikačním regulátorem ČTÚ vyčleněny pro digitální vysílání v systému DVB-T, další sítě budou kompletovány po ukončení analogového vysílání s tím, že je možné jejich využití pro mobilní digitální vysílání nebo pro vysílání v systému vysoké obrazové kvality HDTV (High Definition TV). Dosavadní 3 sítě budou transformovány na definitivní sady kmitočtů pro celoplošné televizní vysílání a vznikne také zcela nový digitální multiplex pro veřejnoprávní média. Jedna digitální síť při současné nejběžněji používané kompresní technologii umožňuje vysílání 4 až 5 televizních programů.DIGITALIZACE A LEGISLATIVAPřechod na digitální vysílání vyžaduje také nezbytné legislativní úpravy. Dosavadní období, které bylo zejména v mediální oblasti v předchozích letech poměrně silně poznamenáno konfliktem kolem televize Nova nebo kontroverzemi v ČT na přelomu století a všemi změnami v mediálních Radách, vedlo k postupnému vtažení politiky do řešení jinak spíše technických věcí. Projednávání mediální legislativy je vždy poznamenáno poměrně dlouhými diskusemi. Podobně tomu bylo i v případě tzv. digitální novely zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání (zákon č. 231/01 Sb. z roku 2001). Původní záměr projednat a schválit zákonné úpravy pro digitální vysílání v rámci nového zákona o elektronických komunikacích se nepodařilo splnit a v roce 2004 bylo řešení legislativního rámce pro digitální vysílání na základě politické dohody vyčleněno a ponecháno jako samostatné návazné řešení ve formě vlastní samostatné novely zákona.         Projednávání tohoto návrhu pak v Parlamentu ČR probíhalo v několika etapách a po několikerém přerušení a vrácení zpět k projednání do příslušných parlamentních výborů byl konečný návrh po téměř 18 měsících definitivně přijat až v květnu 2006. Nová zákonná úprava řeší nově mj. i základní vztahy mezi účastníky digitálního vysílání a podmínky pro udělování digitálních licencí. Zákon spolu s dalšími normami plně respektuje požadavek Evropské komise a příslušných evropských direktiv na oddělení regulace obsahu vysílání od regulace přenosu.

Pokračovat na článek