Výsledky vyhledávání pro dotaz praktiky

Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

Burnout 3: Takedown aneb žít jako kaskadér

Tak je to tady! Už jsme v to nikdo ani nedoufali, ale přinášíme vám ojedinělé preview třetího pokračování dnes již klasické série. Vězte, že nemusíte být Dalibor Janda, abyste mohli žít jako kaskadér. Proto račte vstoupit a zpívat se mnou! Auto na vodu, teplo ze zimy, city v pilulkách, to jedno ráno budem mít...Lítý boj na čtyrech kolech. Tak frajere, kdo s koho?Pátek, devět hodin dopoledne. Sedíte si takhle v káře v zácpě na jižní spojce, protože s posledním školním zvoněním a prvním prázdninovým dnem někoho chytla pracovní horečka a jeden směr zaplácal bandou zevlujících úkáček. Sedíte ve své vytuněné felcce a posloucháte nejnovější vypalovačky na Evropě 2 (po několikáté za sebou). Spolu se spoilery náramně vyvedené v kartónu obaleném alobalem a kobercovkou, která to všechno drží, jste si spáchali i efektní rychlý pruhy jako vedlejší produkt. Všechna okénka stažená, protože jste si řekli, proč si kupovat klimošku, když si jí můžu udělat sám. A tak jste si do palubky vrazili větrák. Leč v letních dnech je jeho výkon nedostačující a museli byste do něj strčit napájení z rádia. Vzadu máte tři laufy, jeden pravý a další dva bravurně fingované. Jenom babička má teďka zakouřenou půlku baráku, když jste jí nenápadně ztopili komín od kamen. Máte to? Dobře jedem dál. Takže si sedíte a najednou si to v protisměru razí několik udělaných speciálů. Sice ne tak dobře jako ten váš, na poli za barákem v Horní dolní byste jim to určitě dali. Motory burácí, rozražené značky letí vzduchem, plameny šlehající z výfuků taví asfalt a opalují už tak dost přičmoudlou partu hic. Jak rychle přijely, tak zase rychle zmizely a najednou prásk. Rána jako prase. Poslední z pelotonu to napere do aut před vámi, sklo praská, plechy se kroutí, sporťák letí vzduchem a na sedačce spolujezdce vám nechává společnost v podobě přední nápravy. Uff spoiler je v pohodě, díky bohu, jinak byste si kvůli krabici jako stavebnímu materiálu museli koupit novou televizi. Kdybyste bývali měli střešní okénko nebo aspoň carboflex a trochu estetického cítění (ovšem to není povinností), mohli byste se kochat krásným přeletem. Naštěstí už máte od Lojzy z vesnice vedle slíbenou pilku na železo. No a aspoň vám ten kaskadér nenamočil do extrovního póstrování z larysy a všechno zůstalo hezky na střeše. Pak s ještě větší ránou dopadne na auta za vámi a provede jim vskutku impozantní lifting.Co že to melu za blbosti? Tohle se mi přece nemohlo nikdy stát. Ale víte, že mohlo? Tahle a podobné situace jsem posledních půl roku zažíval skoro každý den. No jo v tom bude zase nějaký háček a ten Zato ze mě zase dělá vola. Správně! Háček v tom doopravdy je a jmenuje se Burnout. Závodně-bourací záležitost od týmu Criterion Games a Acclaimu. Před dvěma lety vyšla na PlayStation 2 vskutku zajímavá herní záležitost od do té doby nepříliš známého vývojářského domu. Původní Burnout byl zajímavým mixem závodění v hromadné dopravě a bourání plechových ořů plus opepřeno snahou, aby to bylo všechno hodně sexy. Někdo si ho zamiloval hned a někdo prozřel, stejně jako já, až za rok s druhým dílem. Až ten konečně využil ukrytý potenciál. Vše díky nádherné grafice, pestré škále automobilů a tratí spolu se zajímavými módy jako autoškola pro piráty silnic, šampionáty, honičky s policií nebo tzv. Crash mód. Tam člověk musel udělat na vybraných křižovatkách co nejzapeklitější a nejvýnosnější dopravní kolaps. Nyní se Burnout vrací. Stále od chytrých hlav z Criterion Games, ale bohužel/bohudík bez podpory Acclaimu, který nás opustil. Za to se tohoto studia a jejich třetího dítka chopila a odkojila jej matka Electronic Arts. To, jak nový a jistě mnohem silnější distributor ovlivnil výsledný produkt, se dozvíme až za pár měsíců, ale kusé informace, které vám zde hodlám předložit, vypadají věru hodně slibně.Na tenhle pohled musíte valit tři kila nebo nechat v baru tři kila v rumech.Hratelnost a nápad byly bezchybné, takže není důvod je měnit a spíše se autoři zaměřili na kosmetické dolaďování a prodlužování požitků ze hry. Jistě nám znalým leptačům pneumatik a čerstvým nováčkům neuškodí, když si vše rychle zrekapitulujeme. Po absolvování autoškoly v druhém dílu se v postupně otevíraných lekcích člověk učil základy zdravě dravé jízdy. Od blízkého míjení budoucích spolupachatelů dopravních nehod, jízdy v protisměru, co možná nejdelšímu smýkání, skákání, po využívání tzv Boostu. Poté jsme se přihlásili do šampionátu. Chopili se jedné z mála nabízených kár a jali se soupeřit. Postupně jsme tak projížděli městy, vesnicemi a horskými středisky na tratích, které byly vytyčeny zelenými šipkami, ke zdárnému vítězství. V časových limitech jsme museli projet tratě určené checkpointy a bránit se dotěrným závodníkům stejně tak jako hromadné dopravě. Bohužel šipky s třetím dílem nezmizí, jen změní svůj vzhled. Je to škoda, protože checkpoint race v podobě jako u Midnight Clubu se přímo nabízí. Výše napsaný Boost byl a bude hlavním klíčem k úspěchu. Podle toho, jak agresivně jste jeli, se vám načítal a při naplnění Boostmeteru a zmáčknutí tlačítka se zažehla silná tepelná reakce, která se projevila ještě silnějším zrychlením a drobným tlakem na podbřišek nebo celé tělo. Záleží na tom, jak hodně máte zapnuté svoje pětibodové pásy (nebo jak správně - v těch pěti pásech aby se čert vyznal). Právě jeho načítaní se umocňovalo mírou úspěšnosti vaší jízdy a zkušenostmi, které jste nabrali v autoškole (v té virtuální, na tu reálnou každý kašle).Určitě si vybavíte ty nervy drásající momenty z nějakého akčního spektáklu, kdy jsou hodní hoši pronásledování těmi zlými. Ti je dojedou a začnou ze strany narážet. Jenže po chvilce tohoto pošťuchování se při honičce objeví tunel nebo nějaká podobná architektonická smyšlenost, která dovolí projet jenom jednomu z nich. Ručičky tachometru hajlují, pedály se třou o kobereček a … A ano! Novinkou bude možnost své oponenty pošťuchovat, za což byste měli být odměněni jak Boostem, skóre, tak hlavně náskokem, který v závodu získáte. Všechno začne jako v normálním životě, takovým nenápadným otíráním. Pak začnete být více dotěrní a nakonec onoho nepřítele někam vbouchnete. Třeba do protisměru, pod kamion, do domu, do betonového retardéru, atd. Klidně si to budete moci rozdat i ve třech, kdy nebožáka nebožtíka vezmete do kleští. Jenže pozor, podobné fígle nejsou známy jenom vám a právě vaši protivníci vám nastíněné praktiky rádi objasní. Kdo by si ještě pomyslel, že může být Burnout více adrenalinový a světe div se, ono to jde. Píšou tam 170 mil v hodině, ale to auto pořád stojí na místě. Já sem věděl, že na tom GameCenteru kecaj.Hlavně když k tomu přidáme další novou vychytávku jako jsou bonusy. Ty budeme moci sbírat různě po závodní trati a pak spolu s nimi zamáváme pořadím. Jedním z nich je Crashbreaker. Ten umožní vznícení nádrže a následnou explozi buď při dopadu/nárazu nebo ovladatelnou tlačítkem. V normálním závodním klání si jeho funkci v praxi představit nedokážu moc představit, ale v Crash módu ano. Bourací režim zde nebude hrát druhé housle, ale spolu se šampionátem si přinejmenším střihnou duet. Právě v něm jde o co nejmasivnější destrukci a tak bude naše taktizování jak, kam a kdy nabourat, zajímavější. Dalšími bonusy pak bude okamžité naplnění Boostmeteru, různé hrátky se skóre a další.

Pokračovat na článek


Základy SEO optimalizace

SEO optimalizace je klíčovým nástrojem k úspěchu a vytvoření hojně navštěvovaného webu. Jak postupovat, aby vás návštěvníci a vyhledávače měli rádi? Zmíníme i podvodné praktiky, jež vás mohou během několika málo týdnů úplně vyřadit z indexace. Minule jsme si vysvětlili, jak důležitý je výběr vhodného profesionála. Dnes si trochu detailněji popíšeme, co všechno je vhodné učinit, aby byly vaše stránky vidět a lákaly velké množství návštěvníků. Každý vyhledávač (především Seznam a Google) je v tomto vaším „partnerem“. Snažte se těmto robotům usnadnit práci a oni se vám za to mnohonásobně odvděčí.Základ je v jednoduchostiStačí se držet několika jednoduchých pravidel, zároveň se vyvarovat několika nežádoucích praktik a můžete žít v symbióze. I přesto, že se SEO optimalizace dostala do povědomí širší veřejnosti už před nějakým časem, stále je řada webů vystavěná nevyhovujícím způsobem. Svůj díl odpovědnosti nesou i společnosti poskytující optimalizační služby. Využijte této skutečnosti ve svůj prospěch a nastartujte svůj byznys, jak se patří. Především se vyvarujte nedovolených praktik nadměrného umělého vytváření lepšího ranku – nestojí to za to. Pokud vás Seznam, nebo Google označí za spammera, vyřadí vás z indexace a vy tak ztratíte kontakt s virtuálními zákazníky.Kvalitní obsah stránek vedeNesnažte se své stránky přeplnit hromadou klíčových slov, vždy myslete na čtenáře. Přehlednost a nenásilná forma poskytování zajímavých informací je klíčem k úspěchu. Vytvořte poutavý web, kde každá podstránka bude dostupná alespoň z jednoho textového odkazu.Pokuste se tvořit očima návštěvníka: hlavní strana by měla fungovat jako přehledný rozcestník, kde čtenář nalezne vše důležité. Záleží pouze na vás, jestli ji pojmete jako statickou nebo dynamickou. Chybět by zde neměla mapa stránek, důležité odkazy a možnosti propojení se sociálními sítěmi. Nemyslete vždy jen na SEO optimalizaci. Takový přístup vás může dovést až k tomu, že se vaše stránky stanou odpudivými, plnými odkazů či nesmyslných spojení. SEO technik využívejte s ohledem na použitelnost a celkový koncept. Kvalitní stránky by měly poskytovat cenné informace a zároveň by z nich mělo být patrné, o čem daný projekt je.Myslete jako zákazníkPokud jste si najali na tvorbu obsahu nějakého pisatele, vždy se snažte do každého článku zakomponovat výrazy, které by mohli vaši zákazníci vyhledávat. Představte si, že hledáte hodinky pro partnerku k vánocům, ale nechcete za ně moc utratit. V takovém případě nejspíše do vyhledávače zadáte „levné hodinky“. Přesně takto přemýšlejte ve spojitosti se svým webem a snažte se každý článek optimalizovat na určité výrazy.Můžete jich mít v zásobě klidně víc, ale vždy se držte pravidla rozumné umírněnosti. Text by měl být především příjemný pro čtenáře. Takový článek o délce jedné normostrany (1800 znaků včetně mezer) by neměl mít více jak 7 klíčových slov, stačí i méně. Nezapomeňte je zařadit do první věty a použít i v jiném tvaru do podnadpisů. Pohrajte se s každým textem a uvidíte, že na sebe úspěch nenechá příliš dlouho čekat.Z technického hlediskaVyužívejte služeb textového prohlížeče Lynx, který vám poskytne velmi cenné informace o čitelnosti vašich stránek. Vyhledávače váš web vidí obdobně jako Lynx, takže pokud bude problém v něm, s velkou pravděpodobností nastane i u robota. Čitelnost stránek pro roboty je prioritním záležitostí. Pokud chcete mít úspěšný web, musíte mít velké množství čtenářů, odpovídající ranky a v neposlední řadě i neupadající tempo v aktualizaci obsahu. Pokud jste si jako majitelé stránek zakoupili systém pro správu obsahu, je velmi důležité, aby váš systém vytvářel stránky a odkazy, jež vyhledávače procházejí.Možná, že se vám celá problematika optimalizace a správného řízení stránek zdá být složitá, ale nikdo přeci neříkal, že to bude snadné. Za každým úspěchem stojí tvrdá práce. Pokud chcete mít výdělečný web, musíte pro to i něco udělat. Naštěstí se úspěšným webmasterem může stát v podstatě kdokoliv. Je jen důležité vědět, co dělat a jak to dělat. Na internetu najdete mnoho návodů, jak mít úspěšné stránky, ale jen u nás získáte komplexní představu.Návštěvník je důležitější než vyhledávačPoložte si základní otázku: chcete mít na svých stránkách spokojené zákazníky, nebo spokojené vyhledávače: Ano, oba dva komponenty jsou důležité, ale měla by se mezi nimi nacházet určitá harmonie. Každý článek, či text, vytvářejte především pro čtenáře. Nikdy nepropadněte horlivosti. Ne nadarmo se říká, že kvalitní stránky se zajímavým obsahem a pravidelným přidáváním novinek vás dostanou rychleji na výsluní, než stránky nezajímavé, jejichž majitelé nasypali obrovské peníze do optimalizace. Internet není jen o bezhlavé honbě za SEO.Myslete především na čtenáře. Vysledujte, co se jim líbí a na to se zaměřte. Pište jinak než ostatní, pokuste se překvapit a přilákat je na vaše stránky zas a znova. Optimalizace využívejte jako doplněk. Asi jen těžko vynaleznete stránky s originálním tématem, které se na české scéně neobjevuje. Pokuste se vše tedy dělat lépe než konkurence a uvidíte sami, že se k vám čtenáři pohrnou. Vše má svůj čas.Podvodné praktikyNyní si prozradíme, čemu je lepší se vyhnout a na co úplně zapomenout. Podvodné praktiky jsou nedílnou součástí virtuální snahy o lepší zaindexování. Každý by nejraději vytvořil stránky během několika minut a ihned byl na předních pozicích. Tak to ale nefunguje. To by poškozovalo projekty, které si svou fanouškovskou základnu a respekt budují i řadu let. Vyhněte se proto následujícím praktikám:Automaticky generovaný obsah – takto vytvořený obsah zajišťují programy. Většinou jde o nezajímavé texty s nulovou informační hodnotou, které ale v sobě mají zakomponovaná požadovaná klíčová slova. Jde o podvodnou techniku, u které není zapotřebí lidský faktor. Program může kombinovat odstavce z různých článků. Ve své podstatě jde o jasný podvod.Podvody s odkazy – vyhledávání a přiřazení kvalitního ohodnocení vašemu webu je ve velké míře odvozeno od počtu relevantních odkazů z jiných stránek. Pokud na vás odkazují kvalitní weby, nebo lidé v komentářích na jiných stránkách, tak se vám zvedají ranky. Jde o jeden z nejmocnějších nástrojů pro zvednutí prestiže stránek, proto se i zde objevují nekalé praktiky. Nejčastěji se zde objevuje cílený prodej odkazů za služby či produkty. „Udělejte něco pro mě a já na vás budu odkazovat“. Taktéž si Google všímá nadměrné výměny odkazů ve smyslu já tobě, ty mě. I tolik známé a hojně preferované microsites stránky porušují pravidla, jelikož jde o účelně vytvořenou stránku pro získání křížových odkazů.Maskování – možná jste už o této podvodné praktice slyšeli. Jde o postup, který „hraje na dvě strany“. Uživatelům se zobrazí úplně něco jiného, než samotným vyhledávačům. Maskování URL adres se považuje za hrubé porušení pravidel a jeho objevení je trestáno vyřazením z indexace.Skrývání textů a odkazů – tato praktika se objevila celkem nedávno a ihned zaznamenala velkou oblibu. Majitelé webových stránek skrývali pro vysoký počet odkazů na vlastní stránce odkazy za obrázky, nebo dokonce používali bílého textu na bílém pozadí. Vynalézavost některých lidí nebere konců a nastavování písma na velikost nula asi nikoho nepřekvapí. Nutno podotknout, že i zde si zahráváte s vykázáním z vyhledávání.Všeho s mírouSamozřejmě vám neříkáme, abyste rezignovali na všechny výše zmíněné způsoby a praktiky – například kvalitní zpětné odkazy jsou naprostým základem. Snažíme se spíše poukázat na platnost známého pořekadla „Všeho s mírou“. V SEO, stejně jako v řadě jiných oblastí, se vyplácí především promyšlený plán, soustavnost a dlouhodobá snaha. Nenechte se nalákat na zajímavě znějící nabídky na okamžité dosažení prvních míst ve vyhledávání a podobné.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Webové tipy

Jak na linkbuilding

Co je to linkbuilding (neboli budování zpětných odkazů) a proč se jím zabývat? Jak může pomoci vašemu projektu a nebo jej při špatném provedení pohřbít? Kde sehnat kvalitní zpětné odkazy? Těmto otázkám zasvětíme dnešní díl našeho seriálu. Proč se zabývat linkbuildingemPředchozí díly vás zasvětily do tajů SEO. Dnes už víte, že se bez této virtuální strategie moc daleko nedostanete. Optimalizované stránky se na pohled od těch jiných příliš neliší, ale i přesto jsou účinnějšími a zároveň výdělečnějšími. Určitě jste se už setkali s hodnotami označenými jako pagerank, S-rank nebo Alexarank a další. Právě relevantní odkazy mají velkou váhu při vylepšování ranku vašeho webu. Pojďme si nejdříve vysvětlit, co tyto hodnoty znamenají a jak na ně pohlíží současný online-svět.Co to jsou rankyRanky jsou ve své podstatě pouze takové informativní ukazatele jednotlivých webů, jejichž hodnota je spojována s úspěšností a návštěvností stránek. Tento vyhledávací fenomén rozděluje webmastery a profesionály v oboru na dvě rozpolcené skupiny. Jedni se o tyto statistiky opírají a druzí z nich vůbec nevycházejí. Pokud máte Google pagerank na 5 a více, stáváte se lukrativním místem pro uveřejnění reklamy. Ranky jsou vypočítávány dle určitého logaritmu – do jeho tajů je zbytečné zasvěcovat. Je však dobré vědět, že jsou úzce spojovány se zpětnými odkazy a jejich kvalitou.Rank nám též poskytuje informace o tom, jak vysoko se ve výsledcích vyhledávání dostáváme. Jde tedy o nedílnou součást SEO optimalizace, byť jen informativní. Ranky se u jednotlivých vyhledávačů přepočítávají jednou během určitého časového období (které třeba u Googlu činí několik měsíců). V minulých časech se tato hodnota stala jediným měřítkem a mnozí na jejím zvyšování velmi profitovali. Doba se však mění a vše nasvědčuje tomu, že ranky do budoucna nebudou mít takovou váhu. Ale proč?Mají ranky vůbec nějaký význam?Nutno podotknout, že výpočet ranků je neustále opředen tajemstvím a nikdo pořádně neví, jak doopravdy funguje. Honit se pouze za vysokým rankem a zapomínat při tom na to nejdůležitější – čtenáře (či zákazníka), nemá cenu. Naopak vás to může přivést k rychlému krachu projektu. Pamatujte si jedno pravidlo a snažte se jej držet. Tvořte svůj web tak, aby i bez vyhledávačů byl úspěšný a soběstačný. Jakmile se stanete závislými na vyhledávačích, odrazí se to i na vzhledu vašeho webu a můžete pomalu ztrácet zákazníky. Pokuste se prodávat obsahem.Být na prvním místě ve fulltextovém vyhledávání je velmi příjemné, ale k čemu vám to bude, když odradíte strukturou stránek zákazníka ještě dříve, než vám dá sebemenší šanci. Myslete proto hlavně na zákazníka a stránky se snažte optimalizovat velmi citlivě.Co je to linkbuildingLinkbuilding je tvorba, neboli „budování“, zpětných odkazů. Jde o cílenou snahu k zajištění zpětných odkazy z prestižních a zároveň tematicky podobných stránek. Tato činnost spadá do internetového marketingu a měl by se jí věnovat úplně každý, kdo má zájem na zvýšení úspěšnosti svého projektu.Předem nutno podotknout, že jde o časově velmi náročnou činnost, která však přináší své ovoce. Teď nemáme na mysli pouze zápis do katalogu, ale i další prvky, které se linkbuildingu týkají. Jedná se však o běh na dlouhou trať. Důležitá je i analýza konkurence, spřátelených webů a vyjednávání o umístění zpětných odkazů na jiných webech.Co linkbuilding neníPokud si myslíte, že pouhý zápis do katalogu je vše, co pro linkbuilding můžete udělat, tak vám můžeme prozradit, že je to právě naopak: jde jen o začátek. Zápis do katalogu je v dnešním světě již samozřejmostí a na tuzemském trhu se objevuje celá řada společností, které vám zápis do předních katalogů provedou za menší poplatek.Neskákejte však po první nabídce. V případě, že si zápis nechcete dělat sami, tak si pečlivě vyberte profesionála pro jeho provedení. I takový zápis do katalogů se dá udělat s naprostou neúčinností a vaše investice se stane pouze vyhozenými penězi. Katalogy představují úplně nejjednodušší část linkbuildingu, kterou si můžete zrealizovat sami. Jen je dobré se držet osvědčených pravidel.Do registračního formuláře vždy vypisujte stejnou URL adresu a snažte se, aby každý popis byl originálním textem. Jde o text mezi 50 – 250 slovy. Velká část firem vám toto nezajistí a z pohledu optimalizace je stejný obsah duplicitou, což vyhledávače nerady vidí. Popis by měl obsahovat i klíčové slovo.  Právě z těchto důvodů je dobré, když si registraci do katalogů uděláte sami. Za linkbuilding rovněž nelze považovat nejrůznější výměnné systémy nebo lišty. Také si dejte pozor na přemíru odkazů vedoucích z vašich stránek.Odbočka: jaký je rozdíl mezi katalogem a vyhledávačemMožná se mnozí z vás pousmějí nad tím, že se pokoušíme o osvětu právě v této oblasti, ale i v dnešních časech existují lidé, kteří nevidí v katalozích a vyhledávačích žádný rozdíl. Proto jen ve zkratce:Katalog – na internetu jich jsou tisíce, ovšem těch kvalitních podstatně méně. Na české scéně se jich objevuje taktéž velké množství. Jen pár z nich stojí za vaší námahu a registraci do nich. Ostatní jsou z pohledu optimalizace a linkbuildingu bezpředmětné. Neplýtvejte zbytečně časem tam, kde to nemá smysl. Katalog slouží k registraci nebo zápisu vašich stránek. Získáte tak odkaz úplně zdarma.Vyhledávač – těch už na světě tolik není a možná by se daly vyjmenovat zpaměti. Nejvýznamnější z pohledu české scény je jednoznačně Seznam. Do vyhledávače se registrovat přímo nemůžete. Ty slouží pouze k indexaci. Dle zadaných slov do vyhledávání následně řadí stránky od nejdůležitějších.Linkbuilding tedy obsahujeCílenou analýzu konkurenceVyhledávání vhodných spřátelených webůVyjednávání a hledání vhodných kandidátů na výměnu odkazuUdržování zpětných odkazů v aktuálním stavuHlavní cíle linkbuildinguHlavní cíle linkbuildingu jsou nám tedy jasné. Za vším stojí cílový zákazník. Je lepší mít hrstku spokojených návštěvníků, než velké množství přístupů lidí, kteří na vaše stránky pohlížejí jako na spam. Pamatujte, že pokud bude spokojený čtenář, bude spokojený i vyhledávač. Jde o důmyslný nástroj, který není radno obelhávat. Budujte si své jméno pomalu, ale pravidelně.Záleží na tom, kam odkazují mé stránky?Odkazy na cizí stránky mohou pomoci a na druhé straně i poškodit váš výsledek ve snažení o linkbuilding. Vždy se snažte odkazovat na relevantní stránky. Vyvarujte se odkazů na nedůvěryhodné zdroje. Taktéž se vyvarujte odkazování, které návštěvníkům otevře stránky v novém okně.  Vyhledávače tyto praktiky nemají rády. V případě, že budete odkazovat na takzvané link farmy, může se stát, že budete z vyhledávání vyřazeni úplně. Nikdy si na své stránky neumisťujte nepřiměřené množství odkazů. Vždy odkazujte pouze na stránky, které jsou příbuzné tématem nebo oborem. Mnohdy to nebývá hlavní stránka, ale nějaká z jejich podstránek.

Pokračovat na článek


Výběr domény – právní oříšek

Výběru doménového jména byste při svém podnikání měli věnovat patřičnou pozornost. Nejedná se totiž o pouhou marketingovou záležitost. Doména se metaforicky stává součástí Vašeho podnikání, proto vše musí být v pořádku i z hlediska právního. Při výběru Vaší www adresy je nezbytné respektovat určité marketingové i právní limity. Spory o doménová jména se stávají častějším tématem, a to nejen v zahraničí (v rámci USA i ostatních zemí EU), ale i přímo v České republice. Soudy, ale i různé úřady, např. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se zabývají několika případy nekalosoutěžního nakládání s doménami každý rok (včetně takzvaného cybersquattingu – doménového spekulantství vedeného snahou po dosažení zisku). Následující řádky jsou průpravou pro podnikatele, kteří chtějí působit na Internetu bez rozporů s právem.Právo limituje výběr každé doményVýběr domény byl donedávna pouze v režii marketérů, kteří název vybírali pomocí svých SEO znalostí a citu pro brand a corporate identity. Dnes si častěji uvědomují, že dalším limitujícím faktorem jsou ochranné známky a právní předpisy.Při registraci doménových jmen platí pravidlo „first come first serve“, tedy kdo dřív přijde, ten dřív mele. S tím dodatkem, že každé doménové jméno může být zaregistrováno pouze jednou. Díky těmto základním pravidlům představuje Internet dnes velmi silně soutěžní prostředí.Vybírejte si doménu neobsahující ochrannou známkuDoménové jméno, které si zaregistrujete, by nemělo obsahovat ochrannou známku. Bezpečně se tak vyhnete výzvám k opuštění domény a případným soudním sporům. Seznam registrovaných ochranných známek můžete najít na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.Doména by neměla porušovat ochranu osobnostiOchrana osobnosti je upravena v občanském zákoníku a bude rovněž obsažena v Novém občanském zákoníku (s účinnosti od 1. 1. 2014). V rámci registrace domén jde především o to, provádět takovou registraci, která má oprávněný nárok. Velmi problematicky tak působí domény, které obsahují jména mediálně známých osobností a obsah webu je urážející či hanlivě kritický.Doména by neměla porušovat ochranu obchodní firmyNedoporučujeme registraci takového doménového jména, které se v názvu kryje s registrovanou firmou. Jinými slovy se jedná o obchodní název podnikatele. Ten je možné dohledat v obchodním rejstříku.Pozor na nekalou soutěžNekalá soutěž je oblíbeným termínem právníků, avšak o co se vůbec jedná? Registrací a užíváním domény byste neměli sledovat zakázané obchodní praktiky a praktiky proti dobrým mravům. Nejčastěji se jedná o klamavou reklamu, vyvolání nebezpečí záměny či parazitování na pověsti.Příkladem může být např. registrace domény swarovski-sperky.cz, kde bychom rádi prodávali šperky Swarovski. Jak v případě prodeje padělků, tak i originálních šperků značky Swarovski se jedná o nekalou soutěž, která by byla pravděpodobně charakterizovaná jako parazitování na pověsti, případně vyvolání nebezpečí záměny a klamavé označování zboží. Mimo jiné se dopouštíte také užívání registrované značky Swarovski. Takový eshop provozovat legálně nemůžeme a registrovat si tuto doménu (bez svolení, viz dále) také nedoporučujeme. Pokud bychom chtěli prodávat tyto šperky na výše uvedené doméně, první kroky by měly směřovat k tomu, abychom získali povolení k užívání názvu Swarovski.Nezáleží na koncovce, pravidla platí pro všechnyVýše uvedená pravidla pro registraci domény doporučujeme aplikovat pro jakékoli koncovky domén. Nezáleží tedy na tom, zda si registrujete doménu .cz, .eu, nebo .com. Internet nezná národní hranice a je dostupný prakticky odkudkoli. Koncovka domény nemůže zaručit spotřebiteli, že je produkt či služba dostupná pouze v tomto regionu.Poznámka autora: Pozor na obchodníky s doménami, kteří oslovují firmy a nabízejí registraci s nejrůznějšími koncovkami (např. .org, .se, .com). Argumentují především tím, aby si Vaše konkurence nezaregistrovala tuto doménu a neparazitovala na Vaší pověsti či Vás nepředběhla ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Je na zvážení každé společnosti, aby zanalyzovala svoji pozici na trhu vůči konkurentům a spotřebitelům. Osobně však v drtivé většině nedoporučuji využívat těchto nabídek. Pakliže chcete působit na českém trhu, není potřeba si přece registrovat si doménu .com. Pokud ušetříte prostředky za tyto a další domény (těch koncovek je skutečně mnoho) a místo toho si registrujete ochrannou známku, snadno navíc získáte páku i na ty, kteří si registrují Váš název s jakoukoli koncovkou, i třeba .info.Jak na registraci domény s obecným názvem?Pokud si chcete registrovat doménu s názvem, který je obecný (např. auto, internet, SEO) či konkurent využívá podobný (avšak bez ochranné známky), doporučujeme graficky odlišit vizuální vzhled stránek včetně loga. Spekulanti na adresách podobných seznan.cz (člověk se přece jenom někdy překlikne) své „podnikání“ navíc podpoří ještě vizuálně velmi podobným vyhledávačem. Toto je bezesporu nekalosoutěžní jednání za hranicí zákona.Doporučení na závěrVýběr doménového jména je zapotřebí provádět jak z pohledu marketingového, tak právního. Doménové spory jsou stále častějším tématem nejen mimosoudních jednání, ale také přímo vykonatelných rozhodnutí, která ve výsledku znamenají nucený převod doménového jména a finanční kompenzaci protistraně za neoprávněné využívání domény, dosažený zisk parazitováním a podobně.Proto, abyste se vyvarovali právních problémů, nesmíte při registraci či užívání domény porušit ani jeden z výše uvedených bodů. Vždy tedy výběru doménového jména věnujte zvýšenou pozornost.

Pokračovat na článek