Notice: Undefined variable: ub in /home/slavikz44/web/navodynapc.cz/public_html/application/classes/stalk.php on line 146

Notice: Undefined variable: ub in /home/slavikz44/web/navodynapc.cz/public_html/application/classes/stalk.php on line 153

Deprecated: strripos(): Non-string needles will be interpreted as strings in the future. Use an explicit chr() call to preserve the current behavior in /home/slavikz44/web/navodynapc.cz/public_html/application/classes/stalk.php on line 153
REKLAMU | NÁVODY NA POČÍTAČ

Výsledky vyhledávání pro dotaz reklamu

Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

Co byste měli vědět o FLASH

Co je to Flash, k čemu je dobrý a jakým způsobem ho vytvořit? Určitě už jste se na některé webové stránce setkali s elegantně se vysouvajícími menu či krátkými animovanými filmečky. Je velmi pravděpodobné, že obojí bylo zásluhou flashe.Flash je technologie pro vektorové animace vyvinutá firmou MacroMedia, kterou později pohltila společnost Adobe. Odborně řečeno, je to výkonný nástroj pro tvorbu poutavých internetových stránek a aplikací. Díky svým možnostem je Flash rozšířeným standardem pro tvorbu zajímavých a členitých uživatelských prostředí aplikací, online reklam, prezentací a výukových programů. Podporuje MPEG video, digital video, MOV a AVI formáty. Nabízí i funkce pro práci s grafikou. Prezentace a aplikace můžete pomocí tohoto programu vytvořit extrémně malé, ale přitom dynamické a plně interaktivní, spustitelné ve všech nejpoužívanějších internetových prohlížečích a operačních systémech včetně přenosných zařízení.Existují dva formáty souborů. První s koncovkou fla je zdroják, upravuje se v programu Macromedia Flash a autor si ho nechává. Druhý s koncovkou swf je zkompilovaný binární soubor, který se vystavuje na webu. Pro web má Flash mnoho výhod.Výhody Flash: Tak například jsou díky použití vektorů namísto bitmap datově malé, dovolují streaming, tzn. začátek animace se spouští ještě před tím, než je soubor stažený celý. Ale co je nejdůležitější, dají se binárně zakódovat, takže je nikdo nemůže ukrást, trochu pozměnit a vydávat za svoje. Jsou sice prográmky, které se snaží o dekódování, ale neúspěšně. Na druhou stranu, to co je zprvu výhodou, stává se poté nevýhodou.Nevýhody Flash: To, co vektory šetří na datech, to užírají procesoru. Pokud máte průměrný počítač, může se vám stát, že flashová reklama vám ho citelně zpomalí. Další nevýhodou je, že na přehrání flashe je potřeba mít nainstalován plug-in (zásuvný modul) od Macromedia. Tu sice není problém stáhnout a nainstalovat, ale hodně lidí se toho bojí a raději to neinstalují. Takže se jim nic nezobrazí. Větší problém je v tom, že existuje několik verzí plug-in a starší neumějí zobrazovat nové „vychytávky“. Místo animace je pak bílá plocha.Snad nejhorší jsou problémy se zátěží procesoru. Neexistuje totiž žádné jasné kritérium, které by omezovalo zátěž procesoru a grafické karty. U obrázků to bylo snadné, řekla se velikost v datech a ta se musela dodržet. Dnešní kreativní kresliči flashových reklam mívají ale tak silné počítače, že si neuvědomují, jak to může zatopit průměrnému stroji. Povolitelná zátěž procesoru se velmi těžko objektivně stanovuje.Taková výhoda - nevýhoda je klikání (odkaz flashe na stránku, když na něj kliknete). Kam má flashová animace klikat, se nedá nastavit v HTML. To je na jednu stranu dobře (nedá se ukrást cizí animace a nechat ji klikat na vlastní stránku). Na druhou stranu je to práce. V editoru se musí vyznačit aktivní oblast a pomocí ActionScriptu svázat událost onRelease s metodou getUrl(s parametrem posílané stránky). Flash se dá využít nejen pro reklamu, ale také pro drobné online hry. Viděla jsem velice pěkně udělané kasíno s ruletou a Black Jackem, samozřejmě ve Flashi.V případě, že jste se pro Flash nadchli a chcete si ho vložit do stránky, vězte, že jsou dva způsoby.Tagem object, který je novější a používá se spíše pro seriózní projekty, nebo tagem embed, který funguje všude a většinou se používá v reklamě. Jeho zápis do stránky je i jednodušší. Zapíšete jej třeba takto:<embed src="flashova_animace.swf" width="328" height="55">V případě, že jste si stáhli Macromedia Flash a nainstalovali jej, s chutí do toho a půl je hotovo. I když v tomto případě poloviční práci nedoporučuji. Takže poopravuji na : S chutí do toho a je to hotovo.

Pokračovat na článek


AJAX – nová technologie pro www stránky

Určitě se vám už nejednou stalo, že jste se dostali na stránky, které se načítaly neuvěřitelně pomalu. Webová stránka se totiž vždy načítá ze serveru celá, i když se na ní vizuálně změní jen malá část. Velká část dat tak zbytečně putuje od serveru k prohlížeči znovu a znovu. Řešením tohoto problému je technologie AJAX, která přibližuje použitelnost webových stránek z hlediska rychlosti desktopovým aplikacím.Co je to AJAX? Každý programátor, nebo spíše každý dobrý programátor by vám řekl, že AJAX neboli Asynchronous JavaScript and XML je technologie postavená na javascriptu, která umožňuje zasílat HTTP požadavky bez nutnosti načíst stránku. Ke komunikaci kupřikladu s PHP scriptem může být využito jazyka XML. Jenže jak tomu máme rozumět my, obyčejní uživatelé? Pokusím se vám tedy tento pojem přeložit do „lidštiny“. Tak tedy AJAX je technologie (prakticky spojení několika technologií), která potírá klasický přístup HTTP (pokud nevíte, co je http, nemá smysl dále číst) protokolu systémem požadavek - odpověď. Uživatel vůbec nepozná, že se do stránky načítají nová data. A nebo jsou zasílány další požadavky na získání dalších částí stránky. Že ještě stále nevíte o čem mluvím? Tak tedy jinak.AJAX je spojení několika již známých technologií a tyto technologie se navzájem doplňují a působí jako celek pod tímto názvem. AJAX slouží vlastně k tomu, abyste mohli pomocí JavaScriptu načíst třeba stránku PHP v pozadí stránky, na které se nacházíte a poslat jí nějaká data. Jiná data od ní můžete i přijmout a hned je použít. Stránka, na které v tu chvíli jste, se vůbec neobnovuje.Ptáte se na ony technologie, ze kterých se AJAX skládá? Jsou to: standardní prezentační vrstva založená na XHTML a CSS, dynamické zobrazování a interakce za použití Document Object Model (DOM), výměna a manipulace s daty za použití XML a XSLT, asynchronní výměna dat díky XMLHttpRequest a JavaScript, který všechny tyto komponenty spojuje v jeden fungující celek. Pokud bych AJAX měla výstižně charakterizovat, použila bych vysvětlení nejmenovaného programátora: Jak ohákovat starý dobrý HTTP protokol v současných prohlížečích.Použitelnost AJAXu je ovšem zatím na startovní dráze před výstřelem, neexistují zde skoro žádné uživatelské testy. Každé použití AJAXu by tedy mělo být opravdu dobře odůvodněné a rozhodně by mělo přinést víc uživatelského komfortu než zmatení. Nepoužívejte AJAX jen proto, že se to nosí a že tím pádem budete „in“.Já si například myslím, že pokud se na stránce něco změní, měl by to uživatel zaznamenat. Ale i to se dá V AJAXu vyřešit. Ke zdůraznění nějaké změny se může použít pohyb prvku či klasické grafické prostředky (velikost, barva atd.). Často používaná je v tomto případě tzv. yellow fade technique (odkaz v angličtině), tedy zvýraznění změny pomocí krátkého podbarvení žlutou barvou. Ovšem i takové zvýraznění má svou nevýhodu. Při průzkumu této technologie se zjistilo, že uživatelé často považovali toto chování za reklamu (protože ty také často blikají a jsou propagovány výrazně), a proto ho ignorovali.A to už nemluvím o tom, že uživatel bude chtít použít tlačítko ZPĚT a ono nebude fungovat. Mezi další nevýhody AJAXu totiž patří nepoužitelnost tlačítka zpět, nebo záložek. To je zatím asi největším problémem AJAXu po stránce použitelnosti. Dá se to sice vyřešit, ale je to poměrně dost náročné a drahé. Východiskem je (jak jsem se již zmínila výše v tučně označené větě) používat AJAX jen pro usnadňující funkce, kde uživatel nebude chtít tlačítko ZPĚT používat. O AJAXu toho zatím mnoho nevíme, pominu-li tvůrce a AJAXové odborníky a tak se musí, podle mého názoru, hlavně neustále testovat a na kom jiném, než na obyčejných uživatelích. Protože není pravidlem, že co je tvořeno právě pro klasické uživatele musí zákonitě těmto uživatelům vyhovovat. Ale abych stále jen nezpochybňovala technologii AJAX, předložím vám i jeho výhody.Nejprve vám nastíním základní funkci. Funguje to asi takto: Klasické webové aplikace pracují ve stylu požadavek na server, zpracování požadavku a zobrazení výsledku. Zatímco AJAX se snaží tento způsob práce se stránkou překonat. Po prvním načtení jsou data se serverem vyměňována nepřetržitě a na pozadí. Uživatel vidí stále načtenou a zobrazenou stránku. Během zpracování stažených dat a přípravě jejich zobrazení již může probíhat další získávání nových dat. JavaScript přes XMLHttpRequest požaduje po serveru nějaká data (obvykle XML), následně je za pomocí XSLT zpracuje a zobrazí v okně prohlížeče.Obrovskou výhodou je vyšší vzájemná komunikativnost takto vyrobených aplikací. Pokud si to chcete prakticky vyzkoušet, můžete například na Google Maps maps.google.com, který je opravdu příkladnou ukázkou v případě, že jste dosud nepochopili co je to AJAX.Nakonec bych ráda shrnula, stručně popsala a uvedla příklady výhod a nevýhod AJAXu pro ty, kteří stále malinko tápají. Mezi výhody patří odstranění nutnosti znovunačtení a překreslení celé stránky při každé operaci, které jsou nutné u klasického modelu WWW stránek. Pokud například uživatel klikne na tlačítko pro udělení hlasu v nějaké anketě, celá stránka se musí znovu načíst ze serveru, třebaže se na ní jen například aktualizují výsledky hlasování a veškerý zbytek obsahu zůstává stejný. Prostřednictvím AJAXu proběhne odeslání hlasu uživatele na pozadí, server zašle jen ty části stránky, které se změnily, a jen tyto části se uživateli na stránce aktualizují a překreslí. Uživatel tak má pocit mnohem větší plynulosti práce. Tím se také zákonitě sníží zátěž na webové i databázové servery, protože díky AJAXu je objem dat mnohem nižší, ale přitom je počet vyměňovaných HTTP požadavků vyšší.Mezi nevýhody patří již výše zmiňovaná nemožnost použití navigace i pomocí tlačítek (Zpět a Další) jelikož se webové stránky chovají jako plnohodnotná aplikace se složitou vnitřní logikou, nikoli jako posloupnost stránek. Problémem AJAXových aplikací také může být právě ono neprojevení změny. Pokud totiž uživateli nevidí naprosto jasně, že aplikace zpracovává jeho požadavek (a na pozadí komunikuje se serverem), jediné, co zaregistruje, je zpožděná reakce (mezitím se dokonce může snažit operaci spustit znovu, neboť se domnívá, že systém jeho příkaz ignoroval).Pro některé uživatele je dost zásadní nevýhodou AJAXu nutnost používat poslední modely „graficky vychytaných“ prohlížečů, které podporují potřebné technologie. Na obhajobu AJAXu si troufám tvrdit, že snad všechny dnešní běžné prohlížeče tyto technologie alespoň v základu podporují. Považuji tudíž tuto nevýhodu za mizící v propadlišti dějin, avšak pro jistotu jsem se o ní zmínila.

Pokračovat na článek


Cookies - co prosím?

Tento výraz byste asi marně hledali ve slovníku počítačové terminologie v době, kdy internet ještě nespatřil světlo světa. Ve slovníku cizích slov byste možná našli vysvětlení, že jsou to sušenky. Ne, v tomto případě to opravdu nejsou ty tolik oblíbené malé koláčky, i když přirovnat by se to k nim dalo.Cookie je krátká textová informace, kterou si prohlížená webová stránka uschovává na vašem vlastním disku, a to vůli tomu, aby vás při opětovné návštěvě mohla rozpoznat. Webový server totiž jinak nedokáže poznat, zda jste na jeho stránkách už byli, či nikoliv, protože identifikace počítače vůči web serveru je nejednoznačná. Pro tyto účely nelze použít IP adresu, která sice jednoznačná je, ale může se za ní skrývat několik počítačů zapojených v lokální síti a k internetu připojených přes jedinou IP adresu. Web server dokonce ani nepozná, že to jste právě vy, kdo si před chvíli četl titulní stránku a teď z ní přešel na jinou. HTTP protokol je totiž nestavový, což znamená, že váš počítač se od webserveru odpojí pokaždé, jakmile stáhne potřebná data (např. webovou stránku) a jsou-li požadována data, vytvoří spojení nové, opět jen na dobu potřebnou ke stažení dalších dat.Naštěstí jsou tu cookies, které umožňují web serveru uložit si na váš počítač užitečné informace, které mu pomohou si vás "zapamatovat" a díky tomu třeba personalizovat vzhled stránek nebo si pamatovat vaše přihlašovací údaje, abyste je nemuseli zadávat při každé návštěvě serveru. Možnost zapamatování často nabízejí freemailové služby formou zaškrtávátka pod přihlašovacím dialogem. Dejte si ale pozor, abyste tuto možnost nezaškrtli na cizím počítači, třeba v internetové kavárně. Pak by se k vašim mailům mohl dostat kdokoliv cizí.Cookie obsahuje informace o tom, pro který server je určena, název, hodnotu a dobu platnosti. Po vypršení doby platnosti je cookie z vašeho počítače automaticky smazána. Prohlížeč cookies automaticky zasílá web serveru, na kterém právě surfujete. Posílá mu jen ty cookies, které jsou určeny pro daný server. Cookies ve své podstatě nejsou nebezpečné, nemohou nijak škodit, je to jen krátký text, lze je ale využít (nebo spíš zneužít?) ke sledování stránek, které navštěvujete. K čemu to je? Především k lepšímu zacílení reklamy. Většina webových stránek obsahuje reklamní bannery, které do nich vkládají reklamní systémy. Web server, jehož stránky si prohlížíte tedy může uložit cookie pro reklamní server, který si ji při vkládání reklamy přečte a zařadí do své databáze. Takto může reklamní server získat informace o vašich často navštěvovaných stránkách a podle toho vám pak zobrazovat reklamu. Každý reklamní server si totiž vytváří vlastní cookies, pomocí které si vás identifikuje a může tak sledovat vaše surfování po serverech, které tento reklamní systém využívají (každý reklamní systém je využíván poměrně velkým množstvím různých serverů). Schválně se zkuste podívat na přehled vašich uložených cookies, kolik z nich je určeno pro servery začínající na "ad" nebo "ads" (zkratka advertisement – reklama).Můžete se setkat i s pojmem "session cookie". Je to cookie jako každá jiná, jen s tím rozdílem, že nemá nastavenou dobu platnosti. Taková cookie pak má trvanlivost pouze po dobu, po kterou máte otevřený prohlížeč. Po zavření všech oken prohlížeče (v Internet Exploreru stačí zavřít aktuální okno) je session cookie smazána. Možná se ptáte po smyslu takové cookie. Je to celkem jednoduché, session cookie se používá pro vytvoření relace mezi prohlížečem a webovým serverem. Jak už bylo řečeno, spojení mezi prohlížečem a serverem je nestavové, tj. vždy se vytváří znovu. Pomocí session cookie ale prohlížeč pozná, že se jedná o ten stejný prohlížeč jako před chvilkou, vytváří se tak jakési trvalejší (pseudo)spojení. Toho se využívá hlavně pro možnost přihlášení, např. na on-line obchodech. Do session cookie na vašem počítači se uloží jednoznačný identifikátor, většinou náhodně vygenerovaný řetězec znaků. Pod tímto identifikátorem si pak server ukládá další informace, například zboží, které jste při nákupu vložili do nákupního košíku. Tyto informace už sou uloženy na serveru, na vašem počítači je jen krátká cookie. Zavření prohlížeče znamená smazání session cookie a tím i ukončení relace. Je však vhodnější se ze serveru odhlásit, jste-li přihlášení, téměř určitě na stránce objevíte možnost "Odhlásit" nebo "Logout".Do cookies se ukládá třeba i hlasování v anketách. Je tam uloženo číslo ankety a to pro web znamená, že z vašeho počítače již bylo v anketě hlasováno.Pokud se přeci jen cookies bojíte, je možné je vypnout, ale možná se ochudíte o některé vlastnosti stránek. Je možné je omezit jen na některý server a ostatní zakázat. Nebo si můžete nastavit schválení každé cookies, to znamená, že při každém načtení stránky se vám ukáže cookie, kterou si chce server uložit a vy ji buď schválíte nebo odmítnete. Nemáte-li cookies pro váš prohlížeč povolené, můžete je povolit následovně:Internet Explorer: Nástroje - Možnosti sítě internet - Osobní – nastavení žádná (nastavení střední pro omezení cookies)Firefox: Nástroje –Možnosti - Soukromí - Cookies - Povolit serverům nastavovat cookiesCookies můžete z počítače kompletně vymazat a tím se zbavíte veškerých starších záznamů. Z vlastní zkušenosti vím, že je to dobré jednou za čas udělat a to vůbec nemyslím z důvodu bezpečnosti. Pokud třeba hrajete online hry jako já a hra se přesune na jinou adresu nebo se v ní něco pozmění a vy se pak divíte, proč vám nefunguje nějaká důležitá funkce ve hře, jako je například zničení vesmírné lodě nepřítele či přesun na planetu. Důvodů může být několik, ale jedním z nich je pravděpodobně cookies, které si pamatuje údaje minulé a načítá je do těch současných. Cookies vymažete následovně:Internet Explorer : Nástroje - Možnosti sítě internet - Obecné – Odstranit souboryFirefox : Nástroje - Možnosti - Soukromí -Správce Cookies – Odebrat všechny cookies

Pokračovat na článek


Serious Sam 2

Je to tu! Legendární Sam se vrací na naše monitory a je znovu připraven čelit nájezdům několika tisíců kusů všemožné havěti, která jen touží po řádném prošťourání střev. Více akce, více levelů, více SERIOZNÍ zábavy!Jak jednoduše vložit reklamu do hry nám předvedli vývojáři z Croteamu na výbornouHned na začátku se vám milí čtenáři musím přiznat k tomu, že jsem předchozí díly SS v podstatě nehrál (pokud tedy nepočítáte pár minut jako hraní). Předtím, než na mě vypustíte své drsné a nekompromisní čivavy, bych jen rád řekl, že mne nový díl přímo nadchl. Teď tedy trochu předbíhám, ale je to dobré vědět hned ze začátku. Dost již bylo zbytečného tlachání, pojďme se novému přírůstku do rodiny seriózního Sama podívat na zoubek. Příběhově navazuje druhý díl na Serious Sam: Second Encounter. Silný vládce Mental si vyhlédl nový domov na planetě Sirius, a tak neváhal a dobyl ji. To se ale nedělá, tudíž se „Koncil velkých mágů“ z planety Sirian zkontaktoval telepaticky se Samem a požádal ho, aby znovu obnovil planetu Sirius a navždy zničil Mentala, čímž by zachrání celý širý vesmír. K porážce tohoto zlého pána je však třeba najít pět fragmentů mystického medailonu, které dají Samovi sílu celého vesmíru, kterou si jeho porážka vyžaduje. Bohužel, části medailonu jsou roztroušené po celé galaxii, a tak Samovi nezbývá nic jiného, než podniknout další nelehkou výpravu...Fuj čokle, smrdí ti z huby!Na zbytek příběhu si budete muset přijít sami. Ale protože mám dnes dobrou náladu, tak vám ještě prozradím, že sesbíráním všech částí medailonu hra nekončí. Tak a už mlčím… Jak sami vidíte, příběh je poměrně absurdní, ale tím se nemusíte nijak zvlášť zabývat. Přeci jen je u této hry tou nejméně důležitou částí. To, co hráče na sérii SS vždy fascinovalo, byla neskutečná jatka spojená s popravou nepřeberného množství útočících zástupů všemožné havěti. A to se samozřejmě nezměnilo, dokonce si troufám říci, že ještě zlepšilo. Autoři se chvástají unikátní různorodostí nepřátelských jednotek a mně nezbývá nic jiného, než jim dát za pravdu - ve hře se nachází celkem 45 různých typů jednotek na odstřel. Téměř všechny jsou k popukání a věřte nebo ne, není to vůbec na škodu. Přeci jen je úsměvné, když vás nahání banda klaunů s vybuchujícími dortíky v ruce, býci na natahovací klíč, levitující mistr bojových umění, čarodějnice na koštěti anebo zmutovaní hráči amerického fotbalu. Je zbytečné, abych zde všechny nepřátelské jednotky vypisoval, a tak se raději mrkněme na zbraně, kterými se Sam umí bravurně ohánět. Nejoriginálnější a nejúčinnější zbraň proti silným nepřátelům v celé své kráseVáš zbrojní arzenál k umravňování nepřátel je poměrně pestrý, ale neobsahuje nijak výrazné změny od předešlého dílu. Vezměme si to tedy pěkně po pořádku. Jako první může Sam používat jakousi parodii na motorovou cirkulárku, pro kterou jsem nenašel žádné praktické použití (snad jen na demolici bedýnek skrývající munici či zdraví). Pod kouzelným číslem dvě se nachází jakási energetická pistol, jíž jsem však používal jen v prvních okamžicích hry. Pod dvojkou se také nachází akimbo revolvery, jež však nejsou bůhvíjak účinné a slouží maximálně k polechtání nepřátel. Číslo tři reprezentuje jednohlavňová kulovnice nebo také dvouhlavňová brokovnice; ta je dle mého názoru stane nejpoužívanějším kouskem ve hře - dokáže si vybudit patřičný respekt. Účinnost je poměrně velká a docela by mne zajímalo, kde ji náš nebojácný Sam vzal, protože i na dálku dokáže pořádně zabolet. Pod číslem čtyři se nachází poměrně slušně účinné akimbo moderní UZIny a také mocný minigun, který dokáže z nepřátel udělat řádný rajský protlak. Pod pětkou se skrývá futuristický raketomet a také granátomet. S těmito dvěma zbraněmi se problémy řeší ještě dříve, než vůbec nastanou. Šestka je veselý plazmomet - účinkem a efektem silně připomíná klasickou plazmu z Dooma.Detailní pohled na krajinu síroprdůA pod sedmičkou se nachází samé hezké věci. Tou první je možná trochu kontroverzní sniperka; ta je na můj vkus až moc silná. Druhá věc je vysloveně lahůdka. Jedná se o bujarého papoucha ověnčeného ničivou bombou. Stačí jen zamířit na cíl a vypustit. Věřte nebo ne, je to opravdu masakr a ne náhodou je této „munice“ ve hře nedostatek. Pod osmičkou je jakýsi kanón, jenž je takovou odlehčenou verzí kanónu z bitevních lodí ve středověku a má samozřejmě obrovskou sílu. Poslední zbraní je zápalná bomba zvaná Serious Bomb, účinkem připomínající drsné BFG - zkrátka a dobře, v celém širém okolí nezbude po nepřátelích ani mastný flek. Doplňkem k tomuto již poměrně rozsáhlému arzenálu jsou granáty, jichž se ve hře nachází nepřeberné množství, využijete je tedy dosti často. Nebojte se, náš výčet demoličních věcí zdaleka nekončí. Ve hře je možné sebrat různé powerupy, které vám například dočasně zvýší palebnou sílu.Aby toho nebylo málo, ve hře je možné používat spoustu různých vozítek jako například helikoptéru, ostnatou kouli, futuristické vznášedlo s rotujícími břity nebo obyčejného dinosaura, na němž se pohodlně svezete. V některých částech hry můžete k obraně území využít několik různých druhů obranných věží. Ufff. Jak sami vidíte, možností, jak poslat nepřátele do věčných lovišť, je opravdu mnoho a myslím si, že již toto stačí na maximální porci skvělé zábavy.

Pokračovat na článek


Hellforces

Po Painkilleru nás čeká další "pekelná" střílečka, tentokrát v ruském podání, nazvaná Hellforces. Co od ní můžeme čekat a spoustu dalších zajímavých informací se dozvíte z našeho preview.ZombieHellforces, v překladu “síly pekla“, je first person střílečka, kterou ve světě vydává Buka Entertainment a vyvíjí ruský tým Orion Games jako svou první hru. Hellforces by se měly mírně podobat nedávno vydanému Painkilleru, protože stejně jako v něm se i zde pustíte do boje s podsvětím a peklem. Narozdíl od Painkilleru bude v Hellforces více kladen důraz na příběh. Hlavní postavou hry bude Stephen Geist, v jehož kůži se vydáte hledat ztracenou přítelkyni. Zmizení přítelkyně je ale jen malou částí velkého spiknutí, které máte odhalit. Hlavním činitelem spiknutí je kultovní spolek, lépe řečeno sekta, nazvaná Církev nového úsvitu (Church of the New Dawn - CND), kterou vede démon Baphometh. CND unáší lidi a zabíjí je, duše mrtvých používá jako zdroj energie, z prázdné tělesné schránky pak udělají poslušnou krvelačnou zombie. Baphomethovým hlavním cílem je přivést samotného Lucifera z paralelního světa do světa našeho, nebo spíše do světa Stephena Geista. Stephenovi se ale tento ďábelský plán ani trošku nelíbí, a tak se pouští na dlouhou cestu do neznáma do boje se silami pekla.Mám tě na mušce, špekoune!!Hra bude obsahovat mnoho enginem generovaných cut scén, které budou postupně vybarvovat děj, zatímco vy budete postupovat třiceti úrovněmi zasazenými do několika různých světů a míst. Světy se od sebe budou lišit hlavně designem a vzhledem. Kromě různých částí našeho světa navštívíte i světy paralelní, dostanete se i do kosmických lodí a dokonce i do pekla samotného. S odlišností světů se pojí i odlišnost nepřátel (momentálně jde až o pětačtyřicet druhů a dá se předpokládat, že toto číslo není konečné). Protivníci se nebudou od sebe lišit jen vzhledem, ale hlavně stylem boje, použitím různých zbraní a svými slabinami, kterých byste jako Stephen měli využívat ve vlastní prospěch. Pokud by vás zajímalo, v jakých lokacích se ocitnete, mohu vám říct, že těšit se můžete třeba na pyramidy v Peru, všelijaké kostely a chrámy, již zmiňované kosmické lodě, vojenské a vědecké základny a tábory, peklo a mnoho dalšího.Rok po roku2007: Konec většiny válek, svět se semknul, světová vláda je pod kontrolou ICBM, experti předpovídají zlaté časy lidstva.2017: Je založena Církev nového úsvitu (CND), která se začíná věnovat charitě. Staví nemocnice, pomáhají bezdomovcům apod. V této sektě se projevují drobné sklony k satanství, lidstvo to ale přehlíží. Heslem "Ignatia est jacere, dum possis surgere" (Je zbabělé nečinit, když můžeš povstat) si získávají přízeň mnoha lidí.2019: CND získává moc srovnatelnou s mocí leckteré evropské země. Hlavou sekty se stává Alex Hacksley a zakládá pro členy velice přísná pravidla.2020: Rok šoku. Japonská firma Akira Tech vyvíjí první neuročip. Neuroimplantát je všelék pro pohybově postižené lidi. Po čase je v čipech objevena chyba, dokáží totiž člověka ovládat. CND kupuje milióny neuročipů a implantuje je všem členům s jejich souhlasem. Act of Non-Modification of Mind, neboli zákon proti modifikaci mysli je celosvětově přijat. Právníci CND vyhrávají u ženevského soudu spor a implantace neuročipů členům sekty je povolena.2021: Osudová chyba. Mark Barkley shromažďuje vysloužilé vojáky a startuje vzpouru proti CND. CND žádá vojenskou podporu UN a dostává ji. Vzpoura je potlačena, CND dostává souhlas držet vlastní armádu pro sebeochranu sekty. 7 % lidské populace je členy CND.2022: Alex Hacksley se dostává do problémů, mluví se o něm a jeho spojení se zločinci. Interpol předpokládá, že CND provádí nezákonné experimenty na lidech. CND začíná vykupovat lidské duše....Krom příběhu je dalším stěžejním bodem hry akce. Zajímavý příběh a stálý dostatek nepřátel na mušce – co víc si můžeme přát :-). Možná (nebo spíše dost pravděpodobně) vám Hellforces připomene hry typu Serious Sam, Doom, Duke Nukem nebo Painkiller. Jinak řečeno: hektolitry krve potečou vždy a všude. Ovšem dohrát tuto hru nebude určitě jednoduché, množství nepřátel na obrazovce a minimum času na rozmýšlení samo zajišťuje potřebnou obtížnost. Ovšem ne vždy půjde jen o to být co nejlepší střelec, mnohdy po vás bude hra vyžadovat trochu přemýšlení o nejlepší taktice k dosažení kýženého výsledku. Maličko zkomplikovat život se vám pokusí logické puzzle, jejichž přítomnost ve hře bude jen zpestřením a to je samozřejmě dobře. Nečekejte ale nějaké složité skládačky a další nudné a zdlouhavé hlavolamy, většinou půjde “jen“ o správné pořadí zapnutí několika vypínačů, pák apod.Vraťme se ještě k nepřátelům. Přestože vývojáři uvádějí jejich počet na pětačtyřicet, podrobnější informace byly vydány jen o hrstce protivníků. Jisté je, že se dostanete do konfliktu se zombíky, policajty a policejními speciálními jednotkami, gangstery a jejich pomocníky. Ostatní nepřátelé a příšery jsou zatím neznámé, sice se v několika srceenshotech objevují různá monstra, bližší informace o nich zatím bohužel nejsou. Stejné je to se zbraněmi, jichž by mělo být čtyřiadvacet. Zbraně budou rozděleny do několika skupin (ruční, střelné, vrhací... jako to je i v jiných hrách). Jisté je, že se vám do rukou dostane rezavá trubka, basebalová pálka, různé nože, řeznická sekyra (v klidu prorazí i policejní štíty), mačeta, ze střelných zbraní pak AK 47, brokovnice různých typů, Walther P99la, H&K; mk 23 SOCom, Colt Python mkII (nejsilnější pistole, srovnatelná s Desert Eaglem), dále pak zbraně futuristických designů (laserová sniper puška, MP6….). Nejzajímavější budou ale pravděpodobně mýtické (nadpřirozené, kouzelné) zbraně, o kterých ovšem není známo nic konkrétního. Zbraně však nebudou jediným ovladatelným předmětem ve hře. Spousta dalších věcí bude použitelných. Postupně použijete např. brýle pro noční vidění, detektor pohybu, dalekohled a spoustu dalších udělátek. Valná většina předmětů a věci bude také zničitelná.Asi reklamní billboard?!Vývojáři si pochvalují mezivýsledky své práce, neboť před několika dny dotvořili pre-alfa verzi a velice si prý “pochutnali“ na grafických efektech a grafickém zpracování obecně. Hellforces běží na vlastním enginu, který pro tuto hru vytvořil jeden (!) člen týmu Orion Games (Nikolay Hudentsoff). Engin plně podporuje DirectX 9.0, tudíž podporuje i nejnovější technologie. Zajímalo by vás, co všechno engin zvládne? Pak čtěte: 300 000 polygonů v jednom frejmu (obrázku), 5000 – 7000 polygonů na charakter, realistické stíny od rozmanitých světelných zdrojů, animace obličejové masky, animace technologií motion-capture (nasnímání pohybu), realistická voda s pokřivením a lomem, volumetrická mlha s volným tvarem, dynamické světlo, pokročilou AI, realistické fyzikální použití ragdoll systému a spoustu dalšího.Vývojáři slibují jak graficky, tak zvukově přitažlivou hru a proto počítejte s podporou EAX 2.0 Tvůrci hry nadále slibují velké množství hudby, jež se bude přizpůsobovat dění na monitoru. Vtipné či naopak plné napětí by měly být dialogy. Hellforces nabídne i tři klasické multiplayerové módy: Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flag.Nakonec musím říct, že se na Hellforces docela těším, neboť všechno to, co jsem tu zmínil, zní přinejmenším zajímavě. Doufejme jen, že se nejedná o velkohubé řeči a reklamu, ale že skutečně můžeme očekávat kvalitní a zábavnou hru. Ještě připomenu, že datum vydání hry není určeno přesně na den, předpokládá se ale, že by Hellforces měly vyjít v prvním čtvrtletí roku 2005. 

Pokračovat na článek


F1 2002 aneb jak dostal Geoff nůž na krk

Atmosféra velkých závodů hustá, že by se dala krájet. Grafika na velmi dobré úrovni. Aktuální rozpis jezdců letošního seriálu velkých cen. Všemožně nastavitelná ovladatelnost i hratelnost. Tohle všechno dali EA Sports do vínku svému poslednímu titulu s vůní benzínu pod krabicí. Pojďme se na něj podívat trochu blíž v neobvyklé recenzi, kde můžeme porovnat verzi na PC s PS2.EA Sports jsou velká společnost. Na poli herního průmyslu je zřejmě EA jako takové králem. Proto se s tím právě sportovní divize nemaže (protože nemusí, prašule zřejmě na vývoj boudou) a své herní tituly vydává v sériích, které se rok co rok stávají lepšími, hratelnějšími a hlavně prodejnějšími. Když se řekne hokej na počítači, nikdo neodpoví jinak než NHL právě od EA Sports. Podobně je už na tom i kopaná a mnoho dalších sportů. A od roku 2001 nastartovali EA Sports podobnou sérii i s Formulí 1. A podle všeho tak každý rok s novým dílem přidají jednu hlubokou vrásku do duše dosavadního krále virtuálního závodění Geoffa Crammonda. Jeho série Grand Prix se totiž objevila opravdu velká konkurence.Formule jakožto hra je asi obrovsky složitá věc. Uřídit ji v reálu prý není vůbec jednoduché. Jenže převeďte tohle na obrazovky počítačů. Drtivá většina hráčů se nedostane ani z boxové komunikace (to je ta ulička kolem boxů) a krabici znechuceně zahodí, protože je hra nehratelná. Aby to nebylo tak jednoduché, nemohou se vývojáři uchýlit ani k maximálnímu zjednodušení, protože v tu chvíli ta samá skupina hráčů krabici znechuceně zahodí, protože je to arkáda nehodná zapaření od zkušeného závodníka. Kde hledat kompromis? Cestu a směr ukázal už v prvním díle zmiňovaný Geoff Crammond a do virtuálního kokpitu umístil řadu pomocníků usnadňujících život za volantem. A protože to zřejmě byla ta správná cesta drží se ji další mnohé závodní hry. F1 2002 od EA Sports není vyjímkou.Takže podle zavedených standardů pojďme prolétnout možnosti menu. Pomineme-li systémové věci (Option a Exit atd.) najdeme zde pět hlavních možností:Test Day – tady začnete, po volbě svého „koně“ se s ním právě touto volbou dostanete na kteroukoliv ze sedmnácti tratí celého letošního ročníku a tady se do sytosti vyřádit.Race – opět volba okruhu, ovšem tentokrát už jen 4x hodinová practice, kvalifikace, zahřívací kolo a jde se na to! V nastavené volbě závodu si to tady na férovku dáte s kompletním závodním polem. Vlastně momentík! Úplně na férovku to zase tak moc není, protože v Options si podle vlastních schopností nastavíte zkušenosti a agresivitu soupeřů.Championschip – v podstatě to samé jako race, jen se to celé 16x opakujeMultiplayer – přiznávám rovnou, že možnosti multiplayeru jsem zatím neměl příležitost zkusit, ale všiml jsem si možnosti nastavení poškozování v tomto módu, takže to vypadá, že pěstní souboje mezi bratry a kamarády odpadají.Driving School – no vidím, že přímí účastníci loňského dílu už obrací oči v sloup, ale pokud mě paměť neklame tam jste museli její úkoly zdolat před vstupem do šampionátu. Tato záležitost tady odpadá, takže tuhle volbu z menu si zřejmě dají jen ti, kdo se chtějí s ovládáním vozu opravdu sžít a to ještě pod dozorem zkušeného pilota. Není mě tahle volba zcela jasná, ale je možné, že jsem něco přehlédl.Vydejme se na trať. Pokud ve vašem hrudním koši bije alespoň trochu závodní srdce ihned s další pomocí vypnete i automatický průjezd boxovou komunikací (omezení rychlosti zapínáte jako ve skutečnosti sám) a vychutnáte si už animaci technika, který vám dál povel vyjet na okruh. Grafika. Zase ta grafika. Ať si kdo chce co chce říká, je alfou a omegou každé hry. Závodní možná dvojnásob. Pro majitele silných počítačů dobrá zpráva. Vývojáři odvedli velmi dobrou práci a myslím, že budete spokojeni. Pro majitele slabších strojů horší zpráva. Nároky na pěknou grafiku plnou odrazů, detailů, efektů jsou docela krvavé. Opět zde zmíním svoji výchozí pozici. Athlon 1133, 256MB RAM, GeForce 2 mx 32MB a přátelé nic moc. Aby jela hra plynule a já si nepřipadal jak na promítání diapozitivů z dovolené, musel jsem se uchýlit k rozlišení 800x600 s 16bit hloubkou barev a v detailech postupovat takříkajíc zlatou střední cestou. Ale když zůstanete nohama pevně na zemi a nebudete žádat nesmysly, hra se vám odmění plynulou grafikou i s obrazovkou posetou soupeři a perfektním zvukem. Ano i ve zvukových efektech se při přetažených nárocích objevují trhliny. A i zvuk stojí za to mít v pořádku, protože příjemně doplňuje atmosféru a přesně odpovídá alespoň mým představám o dobrém zvuku u takové hry.O husté atmosféře jsem už jednou mluvil, takže se podíváme na hratelnost jako takovou. F1 2002 disponuje různými detaily, které právě atmosféru příjemně dotváří. Už jsem zmiňoval technika, který vám dá povel k vyjetí s garáže (a moc bych za to nedal, že když v dálce startoval Montoya dával panďulák povel výrazněji) a poprvé se (pokud mne paměť neklame) setkáme s kompletně animovanými boxy. Sice to samozřejmě nemá žádný vliv na váš výkon ani žádný jiný herní smysl, ale působí to přirozeně a příjemně. Před startem každého samotného závodu kamera takřka jako ve skutečnosti prochází mezi seřazenými stroji, před každým stojí hostesky v týmových barvách a jejíchž kypré tvary vás donutí nechat kameru dojít od Schumachra až k Yoongovi. Opět jako celek v tu chvíli hra působí velice reálně a nervozita velkého soutěžního podniku na vás přímo dýchá každou vteřinou. Ovládání lze samozřejmě všemožně nastavovat a upravovat a nepochybně každý si najde tu pravou parketu pro sebe. O jízdních pomocnících zde už řeč byla a vězte, že pokud všechno pozapínáte auto projede okruhem takřka samo. Jakmile si obtížnost začnete zvyšovat jejich vypínáním budete si chvilku zvykat a až vypnete všechno, přestanete těm pánům v reálu závidět jejich peníze.Formule 1 2002 je kvalitním titulem, který sice nepřináší nic nového, ale svým kompletním provedením jistě potěší každého virtuálního závodníka.Pojďme se podívat jaké rozdíly nabízí oproti PC verze pro PlayStation 2. Hned první příjemnou věcí je multiplayer. Hra nenabízí jen známý splitscreen, ale ještě novinku v podobě přímého měření sil na jednom okruhu. Nastavíte kolik hráčů se zúčastní a každý si vybere pilota. Zvolíte okruh a už se jede. První pilot obkrouží trať a jeho čas se zapíše do jakési tabulky. Postupuje další a takhle je možné zlepšovat časy a měřit síly až do roztrhání těla. Dalším milým prvkem je také absolutní novinka. Na obrazovce je tajemný indikátor, připomínající špičku formule. Dlouho mi jeho smysl zůstával utajen. Až si vám to takhle jednou uháním a vtipně si hledám větrný štít v podobě vozíku přede mnou. A v tom to přišlo! Reproduktory začali kvílet rychle proudícím vzduchem, na obrazovce se objevili obláčky jakési páry, které vídáme i ve skutečnosti, indikátor se začal vybarvovat a formule stále zrychlovala. Prostě indikátor větrného tunelu. A spolu s dokonalou zvukovou kulisou naprosto vymakaná věc. A teď to slabší. Bohužel musím uznat, že oproti verzi pro PC je zde výrazně slabší grafika. Disponuje stejným počtem detailů, ale nižší rozlišení ji výrazně degraduje. Přitom pokud jde o detaily, je na tom PS2 ještě lépe! V odrazu na autě totiž přečtete i reklamu nad ním! A druhou nepříjemností je ovládání. Komu třeba přišlo v Gran Turismu citlivé, tak bych mu nepřál si zkusit tuhle hru. Formule reaguje na sebemenší pohyb páčkou a udržet ji chvílemi na dráze vyžaduje chvíli cviku. Zkusil jsem ovládání neanalogovými tlačítky a měl jsem jasno. Je jednoznačně navržené pro tento způsob a možná použité z nějaké předchozí verze hry. Oproti počítači navíc umožňuje PlayStation pouze pomoc s rychlostí (v podstatě automatické brzdy) a šipku před každou zatáčkou, která vám ukáže nejen směr, ale barvou i částečně její poloměr. Na druhou stranu si před každým startem můžete zvolit hru „Normal“, nebo „Simulation“ jejíž volba má na ovládání také značný vliv.Je to těžký soud. V PC verzi se může F1 2002 zařadit mezi závodní simulátory se vším všudy. Pojetí na PlayStation více odpovídá arkádovému zaměření herní konzole ovšem s možná lepší hratelností. Na PC bych možná čekal s jakou se na závodní tratě přižene Geoff Crammond. U PlayStation bych s nákupem neváhal jen pro nejskalnější příznivce Formule 1. Vy ostatní totiž asi seženete lepší tituly.

Pokračovat na článek


Google platí nízké daně a smlouva se uzavírá s irskou společností

Jakýkoliv příjem získaný na českém území podléhá dani z příjmu. Rozhodující je tedy původ peněz a nikoliv sídlo společnosti. Seznam svůj Sklik zdaňuje. Zdaňuje svůj příjem z AdWords také Google?Bude Google na „Černé listině“?V lednu vyjde seznam společností se závazky vůči státu. Google mezi nimi pravděpodobně nebude. Paragraf 17 Zákona o dani z příjmů odstavec 4 tvrdí: „Poplatníci, kteří nemají na území České republiky své sídlo, mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky.“ Příjmy ale míří rovnou do zahraničí. Jak získat přehled o skutečných platbách z příjmů na území ČR? To bude práce pro analytický odbor MF ČR. Budou muset obeslat banky.Reklama AdWordsKampaň PPC (Pay per Click – Zaplať za kliknutí) začíná vytvořením titulku a reklamního sloganu. Zájemce si zvolí klíčová slova, která při vyhledávání vyvolají zobrazení reklamy. Po kliknutí na takto zobrazenou reklamu dojde jednak k zaúčtování platby a k zobrazení reklamy, respektive přechodu na vaši nabídku. Platí se pouze za kliknutí. Opačným způsobem je pak AdSense, kdy si na svoje stránky umístíte pole, do kterého Google vkládá cizí reklamy. Za tuto službu vám naopak Google platí.Způsob platbyV České republice inkasuje Google platby několika způsoby. Přijímají se všechny běžné kreditní a debetní karty. Google si garantuje platbu tak, že musíte povolit automatickou platbu z karty a potom se strhávají peníze po kliknutí na reklamu. V případě volby platby až po kliknutí na reklamu musíte povolit blokaci určitých prostředků na kartě k zajištění placení. Můžete také převést prostředky z bankovního účtu na účet Google. Samozřejmě předem a počkat, až se platba projeví na vašem účtu v AdWords. Použít nemůžete PayPal ani jiný způsob elektronické platby.Google v České republiceSpolečnost Google založila společnost s ručením omezeným se základním kapitálem 2.800.000 Kč v roce 2006. Jednateli jsou Matthew Scott Sucherman z USA a Graham Law z Irska. Oba mohou jednat za společnost samostatně a zvoleni byli do svých funkcí v březnu 2012. Společníky jsou dvě právnické osoby, když Google LLC z USA má 99 % základního jmění a Google Inc také z USA 1 %.Hospodaření Google ČRV roce 2011 měla společnost Google CR zisk před zdaněním 21.394.000 Kč. Zdanitelný příjem byl ve výši 35.360.000 Kč, daň 19 % a daňová povinnost 6.718.000 Kč. Společnost má 25 zaměstnanců a náklady na mzdy tvořily za celé účetní období 52.028.000 Kč, takže průměrný plat byl 173.426 Kč měsíčně. Celkové výnosy Google ČR byly 287.371.000 Kč a z těchto tržeb byla zaplacena daň pouhých a necelých 7 milionů korun. Proč tak málo?Google v IrskuSpolečnost Google CR si fakturuje mezi spřízněnými osobami vzájemně různé částky a tím se snižuje daňový základ. V roce 2011 bylo společnosti Google Ireland vyfakturováno 23.218.000 Kč, v roce 2010 19.850.000 Kč. Je třeba podotknout, že příjmy od Google Ireland činily významnou položku v celkových příjmech společnosti Google ČR a to hned cca 281.000.000 Kč. Naopak Google CR dluží Google Ireland cca 19.400.000 Kč a Google Inc 288.000 Kč.Sklik je podobná reklamaKolik jsou skutečné tržby za reklamu v ČR? V roce 2011 byly tržby za reklamu společnosti Seznam.cz 2.600.000.000 Kč. Z toho tržby za Sklik tvořily 30 %, tedy vygenerovaly 780.000.000 Kč příjmů. Google má přibližně o 20 % menší podíl na trhu. Čistě teoreticky by tak měl dosahovat tržeb kolem 600.000.000 Kč a daň by tak měla být několikanásobně vyšší. Pokud se započítá spolupráce s Centrum.cz a ICQ, tak Google dokonce Seznam.cz předstihuje v počtu kliknutí. Proč má Google v ČR tak velice nízké tržby?Provozní zisk společnosti Seznam.cz,a.s. byl v roce 2010 kolem 909.000.000 Kč. V roce 2011 byl zisk před zdaněním 1.030.000.000 Kč. Google má zisk mnohem nižší a má také mnohonásobně nižší tržby. Část tržeb tedy nesměřuje na české účty, ale na zahraniční. Google Ireland je společností, se kterou uzavírá český zájemce o služby smlouvu a ta také inkasuje peníze. Českému státu tak každoročně uniká několik set milionů na daních.

Pokračovat na článek


Facebook roste, ale ztrácí uživatele

Zatím se nejedná o nějak hrozivá čísla. Ale trend je někdy horší než skutečnost. Je zajímavé, že počet uživatelů objemově roste, ale Facebook ztrácí na kvalitě jejich přístupu. A především odcházejí ti, kteří se rekrutovali z důležitého teritoria anglicky mluvících zemí – USA a Velké Británie. Facebook se vyčerpalPodle nezávislého průzkumu ztratil FB za poslední půlrok kolem 11 milionů uživatelů. Při množství 1,1 miliardy uživatelů této sociální sítě se to může zdát maličkost. Ale procentuelně a podle teritoria to není tak málo. Jedná se totiž o 9 milionů uživatelů z USA a 2 miliony z Velké Británie, kteří přešli jinam. V USA tak ze 153 milionů zbylo jen 142 milionů uživatelů.Zisk rostePosledními opatřeními, kdy FB začal povolovat reklamu a vyhledávání v obsahu sociální sítě, roste objem prodeje reklamy. Za poslední čtvrtletí tohoto roku má meziročně vzrůst zisk o 36 %. To je možné, protože skutečně FB popustil stavidla reklamy, jak mu doporučovaly marketingové firmy. Ale tím také ztratil některé svoje uživatele. Ztráta zatím není tak velká, ale závažnost je v trvalosti tohoto poklesu. A přidaly se v menších počtech také další stěžejní země jako Kanada, Japonsko, Německo a Španělsko.   Nové přitahujeJestli se FB vydá cestou MySpace, je spíše otázka diskuze. Je ale pravdou, že některé specializované sociální sítě jako třeba Instagram pěkně rostou a bobtnají. Ten naopak přilákal za rok a půl přes 30 milionů uživatelů, kteří si s oblibou vyměňují fotografie. U nás málo známý Path má také dost zastánců. Tam se vyměňují pouze obrázky a nikoliv texty nebo hudba, ale uživatelů přibylo kolem 9 milionů za týden.Facebook roste jindeFacebook se nyní snaží především rozšířit v mobilních zařízeních a dostat do nich reklamu.V tom je pozadu, protože jen čtvrtina příjmů pochází z mobilní reklamy. Na paty mu nyní také šlape Google+ se svojí sociální sítí. Růst FB je zaznamenán také v rozvojových zemích – Indie hlásí přírůstek 4 % na 64 milionů uživatelů a Brazílie 6 % na 70 milionů.Čas na FBDůležitým ukazatelem je kvalitativní analýza, která spočívá ve stráveném čase na FB. V prosinci 2012 strávil uživatel v průměru na FB 121 minut, ale v únoru již jen 115 minut. Nyní to bude zřejmě ještě o něco méně. Facebook tedy žije, ale okoukal se. Menší zájem může znamenat také menší příjmy, které zatím rostou. Jenomže reklama a vyhledávač v osobním obsahu mohou otrávit další uživatele. Zdá se tedy, že růst pomalu končí a počet uživatelů se ustálí kolem miliardy. I to je dost, ale ambice byly větší. 

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Webové tipy

Výběr domény – právní oříšek

Výběru doménového jména byste při svém podnikání měli věnovat patřičnou pozornost. Nejedná se totiž o pouhou marketingovou záležitost. Doména se metaforicky stává součástí Vašeho podnikání, proto vše musí být v pořádku i z hlediska právního. Při výběru Vaší www adresy je nezbytné respektovat určité marketingové i právní limity. Spory o doménová jména se stávají častějším tématem, a to nejen v zahraničí (v rámci USA i ostatních zemí EU), ale i přímo v České republice. Soudy, ale i různé úřady, např. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se zabývají několika případy nekalosoutěžního nakládání s doménami každý rok (včetně takzvaného cybersquattingu – doménového spekulantství vedeného snahou po dosažení zisku). Následující řádky jsou průpravou pro podnikatele, kteří chtějí působit na Internetu bez rozporů s právem.Právo limituje výběr každé doményVýběr domény byl donedávna pouze v režii marketérů, kteří název vybírali pomocí svých SEO znalostí a citu pro brand a corporate identity. Dnes si častěji uvědomují, že dalším limitujícím faktorem jsou ochranné známky a právní předpisy.Při registraci doménových jmen platí pravidlo „first come first serve“, tedy kdo dřív přijde, ten dřív mele. S tím dodatkem, že každé doménové jméno může být zaregistrováno pouze jednou. Díky těmto základním pravidlům představuje Internet dnes velmi silně soutěžní prostředí.Vybírejte si doménu neobsahující ochrannou známkuDoménové jméno, které si zaregistrujete, by nemělo obsahovat ochrannou známku. Bezpečně se tak vyhnete výzvám k opuštění domény a případným soudním sporům. Seznam registrovaných ochranných známek můžete najít na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.Doména by neměla porušovat ochranu osobnostiOchrana osobnosti je upravena v občanském zákoníku a bude rovněž obsažena v Novém občanském zákoníku (s účinnosti od 1. 1. 2014). V rámci registrace domén jde především o to, provádět takovou registraci, která má oprávněný nárok. Velmi problematicky tak působí domény, které obsahují jména mediálně známých osobností a obsah webu je urážející či hanlivě kritický.Doména by neměla porušovat ochranu obchodní firmyNedoporučujeme registraci takového doménového jména, které se v názvu kryje s registrovanou firmou. Jinými slovy se jedná o obchodní název podnikatele. Ten je možné dohledat v obchodním rejstříku.Pozor na nekalou soutěžNekalá soutěž je oblíbeným termínem právníků, avšak o co se vůbec jedná? Registrací a užíváním domény byste neměli sledovat zakázané obchodní praktiky a praktiky proti dobrým mravům. Nejčastěji se jedná o klamavou reklamu, vyvolání nebezpečí záměny či parazitování na pověsti.Příkladem může být např. registrace domény swarovski-sperky.cz, kde bychom rádi prodávali šperky Swarovski. Jak v případě prodeje padělků, tak i originálních šperků značky Swarovski se jedná o nekalou soutěž, která by byla pravděpodobně charakterizovaná jako parazitování na pověsti, případně vyvolání nebezpečí záměny a klamavé označování zboží. Mimo jiné se dopouštíte také užívání registrované značky Swarovski. Takový eshop provozovat legálně nemůžeme a registrovat si tuto doménu (bez svolení, viz dále) také nedoporučujeme. Pokud bychom chtěli prodávat tyto šperky na výše uvedené doméně, první kroky by měly směřovat k tomu, abychom získali povolení k užívání názvu Swarovski.Nezáleží na koncovce, pravidla platí pro všechnyVýše uvedená pravidla pro registraci domény doporučujeme aplikovat pro jakékoli koncovky domén. Nezáleží tedy na tom, zda si registrujete doménu .cz, .eu, nebo .com. Internet nezná národní hranice a je dostupný prakticky odkudkoli. Koncovka domény nemůže zaručit spotřebiteli, že je produkt či služba dostupná pouze v tomto regionu.Poznámka autora: Pozor na obchodníky s doménami, kteří oslovují firmy a nabízejí registraci s nejrůznějšími koncovkami (např. .org, .se, .com). Argumentují především tím, aby si Vaše konkurence nezaregistrovala tuto doménu a neparazitovala na Vaší pověsti či Vás nepředběhla ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Je na zvážení každé společnosti, aby zanalyzovala svoji pozici na trhu vůči konkurentům a spotřebitelům. Osobně však v drtivé většině nedoporučuji využívat těchto nabídek. Pakliže chcete působit na českém trhu, není potřeba si přece registrovat si doménu .com. Pokud ušetříte prostředky za tyto a další domény (těch koncovek je skutečně mnoho) a místo toho si registrujete ochrannou známku, snadno navíc získáte páku i na ty, kteří si registrují Váš název s jakoukoli koncovkou, i třeba .info.Jak na registraci domény s obecným názvem?Pokud si chcete registrovat doménu s názvem, který je obecný (např. auto, internet, SEO) či konkurent využívá podobný (avšak bez ochranné známky), doporučujeme graficky odlišit vizuální vzhled stránek včetně loga. Spekulanti na adresách podobných seznan.cz (člověk se přece jenom někdy překlikne) své „podnikání“ navíc podpoří ještě vizuálně velmi podobným vyhledávačem. Toto je bezesporu nekalosoutěžní jednání za hranicí zákona.Doporučení na závěrVýběr doménového jména je zapotřebí provádět jak z pohledu marketingového, tak právního. Doménové spory jsou stále častějším tématem nejen mimosoudních jednání, ale také přímo vykonatelných rozhodnutí, která ve výsledku znamenají nucený převod doménového jména a finanční kompenzaci protistraně za neoprávněné využívání domény, dosažený zisk parazitováním a podobně.Proto, abyste se vyvarovali právních problémů, nesmíte při registraci či užívání domény porušit ani jeden z výše uvedených bodů. Vždy tedy výběru doménového jména věnujte zvýšenou pozornost.

Pokračovat na článek


Google se stále více blíží sociální síti

Google je největší a chce být ještě větší. V podstatě to ani nejde, a tak je potřeba uživatele víc zaujmout  a přitáhnout. Uživatelé služeb Google+ či Google mail chce společnost udržet déle ve svých sítích. Vybrala si proto sociální komunikaci.Nenápadná a levnáNedávno podobně „zabodovala“ společnost Yahoo, která kromě toho, že nad emaily ve schránce narvala odpudivou reklamu, koupila Summly, které se zabývá zpravodajstvím. Nyní se budou agregovat novinky také u Googlu pomocí – Wavii. Obchod stál pouhých 30 milionů dolarů .Jak zbohatnoutProdej nějaké aplikace za 30 milionů dolarů je jistě snem nejednoho programátora. Mnoho se jich pokouší prorazit, ale ne každý má takové štěstí. Wavii by asi mnoho lidí příliš neznalo, ale když se do ní zakoukal Google, tak ji čeká nekonečná sláva. Anebo nečeká, protože ne každý prodej znamená, že z něj gigant něco vytěží. Takový Microsoft koupil reklamní službu aQuantive za 6 miliard dolarů, aby ji za pár let odepsal a dostal se tak poprvé do ztráty. Ovšem 30 milionů dolarů nemůže s Googlem ani zamávat.Boj s AppleGoogle možná koupil předraženou aplikaci, ale vyhrál jeden konkurenční boj. O Wavii měl zájem Apple, a tak šlo také o to ukázat větší ramena. Apple chtěl použít Wavii k vylepšení svojí hlasové služby Siri. Google byl ale proti a teď si můžeme počkat, jak se nákup projeví na Google+. Přitom Wavii existuje pouze rok a pro mobilní trh je dost nevyzrálá. Teprve se rozkoukávala po operačních systémech a velké popularitě se netěšila. Jediné, co je na Wavii zajímavé, že se pokouší rozeznat smysl slov a používá sémantickou analýzu pro strukturalizaci dlouhých článků. Jako sociální predátor potom analyzuje uživatele a posílá mu vyhledávaný obsah.Wavii jako FacebookPředstavitelé této aplikace se ani netají tím, že se inspirovali u Facebooku. Ten sbírá novinky přátel, třídí a posílá podobné nabídky. Stejně tak špióní Wavii, aby získala náklonnost uživatele. Tím se Google tedy víc přibližuje Facebooku, který se kamarádí s Microsoftem a je tedy konkurencí. A uživatelská základna určitě nenasytnému Googlu nedá spát.  Google totiž má zatím „jen“ kolem 300 milionů uživatelů a Facebook miliardu. Dokáže Wavii přilákat aspoň pár stovek milionů? To se ukáže…

Pokračovat na článek