Výsledky vyhledávání pro dotaz suroviny

Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

Anno 1602

Určitě mnoho z vás zná tuto, pro někoho těžkou, ale přece jen velmi zajímavou hru Anno 1602.Možná se divíte, proč píšu manuál nyní před vydáním pokračování - Anno 1503. Nevím :) Prostě jsem měl pouze potřebu napsat tento kratičký manuál.Na začátek by trebalo vědět, že o co v této hře jde. Jde prostě o poražení ostatních tří protivníků. A však není to až tak jednoduché. Hra Anno 1602 není hra typu Age of Empires kde natěžit suroviny, rychle si postavíte velkou armádu a vzhůru do boje. Zde je třeba používat i jiné prostředky. Například bez takové diplomacie se zde neobejdete. A také jistý čas trvá, dokud si vytvoříte svého prvního vojáka nebo první bojovou loď. Jednoduše hra Anno 1602 je poměrně pomalou hrou ve které se nemusíte obávat rychlého útoku. Tento manuál však není psaný pro mise ale pro hru na pokračování (continue) v obtížnosti Easy.Na samém začátku hry si musíte zvolit ostrov na kterém se usadíte. Doporučuji asi středně velký (nebo když chcete i ten největší :)). Bylo by dobré kdyby se na něm nacházely kameny (to zjistíte tak že se na ostrově nachází kamenný vrch) a když přijdete k ostrovu lodičkou a kliknete na oko na lodičce, potom ukážete myší na ostrov a byli by tam suroviny: Tobacco (tabák), Vines (réva) nebo Sugarcane (cukrová řepa), Spices (koření). Pokud by tam byly jiné suroviny, tak to není vhodný ostrov na začátek, protože na začátku budete potřebovat zejména tyto suroviny a v pozdějším čase si budete moci vytvořit další lodě a obsadit si další ostrovy a dovážet z nich. Procenta u jednotlivých surovinách uvádějí procentuální úspěšnost pěstování dané suroviny na ostrově. Pokud jste si tedy našli vhodný ostrov pro vás, mus, musíte se vyložit. Jednoduše přijďte k ostrovu na kterém se chcete vyložit, na místo kde chcete mít přístav a postavte ho kliknutím na obrázek přístavu na lodičce. Upozorňujeme však, že nestavte přístav na již obsazeném ostrově, protože vás přijde nepřítel napadnout no a to na začátku není dobré.Tak, když už jsme i vyložený zbývá už jen vyložit i jednotlivé suroviny,které máme na lodi vyložit na pevninu. Přijďte tedy k ostrovu a klikněte nalodičce, na obrázek dřevěného sudu nebo co to je. A tam na klikněte nasurovinu, kterou chcete vyložit a šipkou nahoru ji vyložíte. Šipkou dolů ji zasenaložíte na loď. Nyní si třeba zabezpečit přísun jedné z nejdůležitějšíchsurovin na stavění - dřeva. Klikněte tedy naobrázok domku a ukáží se vámkategorie domů na stavění. Zde je jednoduchý popis:1. zdi, hrady, věže2. cesty, náměstí, mosty3. kamenolomy, tažení zlata4. mazání budov5. něco jako továrny6. přístavy, loděnice7. něco jako barvy, dřevorubec8. obytné domy, kostel, hasiči ...Jako první budovu postavíme dřevorubce. postavíme ji někde kolem mnoho stromů a postavíme jejich asi tři. Všechny spojíme cestou do přístavu. Pak postavíme Market. Tuto budovu postavíme někde při konci možnosti stavění (to je ta šedá oblast) a budova nám pak umožní stavět ještě dál. I tuto budovu spojíme s ostatní cestou. Pak postavíme budovu na vlnu (v kategorií kde je i dřevorubec) a necháme kolem této budovy nějakou rezervu protože ovečky vycházejí ven. Tato budova emusí být spojena s cestou. Vedle této budovy postavíme to co nám dělá s vlny látku - nevzpomínám si na název ale je v kategorii 5 (viz výše). Tato budova už musí být spojena s cestou. Dále už postavíme nějaké domky a ohradíme jejich cestou. V jejich blízkosti postavíme kostel. Jelikož na začátku se vám může stát, že vám budou chybět nástroje. Třeba je proto kupovat. Klikněte na přístav a potom na tlačítko "Buy", Tam si nastavte že jaké zboží se má kupovat, pak cenu za kterou koupíte jednu tunu toho zboží a kolik chcete abyste měli maximálně tun zboží u sebe (aby vám to nekupovali do aleluja a poté zjistíte, že nemáte prachy). Prodávat zboží můžete přesně stejně ledaže kliknete na tlačítko "Sell". Velmi důležitá surovina na přežití je jídlo. Toto získáte na začátku rybolovem. V kategorii kde jsou přístavy je i malá budova - postavte ji u moře. Později, když budete mít více obyvatel, zjistíte že Vám přibyly nové budovy. Když kliknete na domek, dozvíte se, že kolik vám platí rezidentům za daně. Zvyšujte to podle toho jak se ksicht obyvatele tváři - měl by se vždy usmívat. Když Vám přijde kamenolom a k tomu i příslušná budova, postavte ho na stěnu vrchu a vedle něj příslušnou budovu. Znovu to spojte cestou a máte cihly. Když Vám přijdou i budovy jako tabák, vinice atd. Postavte je podle možností toho, co můžete na vašem ostrově pěstovat. K tabáku třeba postavit i budovu na výrobu cigaret, k cukrové řepě budovu na výrobu vína. Vše ostatní je již skoro stejné - třeba sledovat hru, že co potřebují vaši obyvatelé kliknutím na jejich domek.Zde však tento manuál končí, měl to být pouze takový delší úvod na začátek hry.Ostatní už nepotřebuje svůj manuál, protože se jedná o podobné akce jako se dělaly dosud - stavění, tažení, později se vylodíte na další

Pokračovat na článek


Warcraft 3 - Kampaně

Od posledního dílu Warcraftu se toho hodně změnilo. Interfejs přešel do dolní části obrazovky (jako StarCraft). Počet ras se zvýšil na čtyři. Tato hra má velmi propracovaný příběh a celá je jako velmi zdařilé dílo. Můžete si vybrat mezi pyšnými lidmi, brutálními orky, špatnými nemŕtvími a tajemnými temnými elfy. Každá rasa má vlastních hrdinů, které Vám pomáhají ve vašich bojích. Každý hrdina dostává úrovně a za to se může naučit nová kouzla, zvyšují se mu životy, mana .... Nyní přejdu k základům hry.Upozornění: názvy jednotek jsou v češtině protože mám českou verzi hry.A. POPIS ras:1) Aliance LordaeronuOdvěký obyvatelé Lordaeronu. Na rozdíl od 2. dílu této hry disponují střelným prachem. Jsou dost unaveni z bojů z orky a tak neposlouchají slova věštce o tom že se blíží Pohroma. Vládne jim král Terenas. Mezi hrdiny najdeme starého známého Uthera Lightbringer, prince Arthase a silnou čarodějku Jainu Proudmoore.2) Pohroma nemrtvýchPo selháním orky si Plamenná legie vybrala nových maniaky, který by tímto démonem umožnily vstoupit do Lordaeronu. Jako věštec předpověděl, tak se i stalo. Nemrtví začali vstávat z hrobů jménem krále Lichů a ničit vše, co je živé. Z hrdinů mezi nimi vyniká Arthas, podlý princ a nekromanceri Kel Thuzad. Jejich budovy se podobně jako u Protossů v StarCraftu "kouzlí", takže akoliti mohou dále dělat.3) Orčí hordaNejsilnější rasa v boji na blízko. Byly vyvolení Plamennou légou ale neuspěli. Přisluhovači démonů nyní chtějí vyhladit i tuto mocnou rasu. V jejich řadách už nenajdete Ogrové (tukinov) ani Death Knightův, neboť již nepoužívají nekromantského magii. Vede je čestný velitel Thrall, syn Durotan.4) Stráže Temných ElfůHrdá nesmrtelná rasa, která již jednou Legii ze světa vyhostila, ale bude to muset udělat znovu, tentokrát s pomocí Lidí a Hordy. Zpočátku jim Elfové nevěří, ale když začne jít do tuhého, vytvoří novou alianci. Elfům vládnou spící druidové, kterých budete muset s Měsíční kněžkou Tyrande osvobodit.B. KAMPANĚ:1) Kampaň 1: Pohroma Lordaeronu (Lidé)mise 1Úplně první mise je velmi lehká, zkušený stratégové si určitě vzdychl nad její lehkostí. Označte Arthase a jeho nohsledů a pošlete je po cestě směrem dolů. Po chvíli narazíte na vesničanů, jejichž napadli bandité. Odrazte útok a následujte jejich lídra do jejich tábora. Tam udělejte patřičný masakr a knihu vraťte vesničanů. Dostanete knihu síly. Doplazte se až k vesnici, kterou napadli orkové. Ve vesnici v jedné odbočce narazíte na posily. Spolu s novými nohsledů pobijte pomateného otrokáře. End!mise 2Začíná přituhovat. Označte Sedlák a pošlete je těžit suroviny. Postavte kasárna a farmy. Arthase pošlete doprava až narazíte na trpajzlíkov. Dostanete úkol zabít Searinoxa (černý drak). Označte Arthase i nových střelců a pošlete je doprava do jeskyně. Vystrieľajte to tam a srdce Searinoxa dejte trpajzlíkom. Dostanete orb ohně. Postavte pěti pěšáků a pár střelců a s celou armádou se vydejte zabít pana mečů. End.mise 3V této misi se poprvé setkáte s nemŕtvimi. Do vašich jednotek přibyla i Jaina Proudmoore, takže je tam konečně někdo sympatický. Označte armádu a pošlete ji nahoru. Tam narazíte na zničený most. Dejte se doprava. Zlikvidujte banditů a jděte zase nahoru. Potkáte sedláků, kteří Vám řeknou o studni zdraví. Vydejte se směrem k ní a cestou pobijte kostlivců. Odteď se mohou vaši pěšáci bránit (ikona na interfejs). Jděte k zřídlu a po splnění úkolu se vydejte dolů. Zničte sýpku a postupujte stále dolů. Potkáte kněží. Potom jděte nalevo a potkáte minometník. Spolu postupujte nahoru až k sýpce. Zabijte Hnus a zničte sýpku. Nevšímejte si KelThuzada ani jeho nahnilých kolegů (akolyté). End.mise 4Dost jednoduchá mise. Zaprvé musíte postavit základnu a vybudovat slušnou armádu. Když nebudou peníze, můžete obsadit i druhou důl. Když budete mít dostatečně silnou armádu, postupte a zničte bázi nemŕtvich. Ve městě najdete KelThuzada. Postupujte stále za ním až dojdete k parte hnusné. Zmordujte is KelThuzadom. S tím, že jeho smrt je bezvýznamná, má pravdu. End.mise 5Obrana základny je dost jednoduchá. Stačí stále stavět pěšáků a opravovat a stavět nové věže. Po chvíli dostanete zprávu o karavanu nemŕtvich. Odčlente malý kus armády a pošlete ho přes nepřátelské území a zničte karavanu (Útočte pouze na vozy). Budete potřebovat asi 15 pěšáků. Pak zbývá jen bránit základnu až do příchodu Uthera. End.mise 6Dost brutální mise, ve které musíte s Arthasem zabít 100 nakažených vesničanů. Upgradujte základnu a postavte rytířů. Vydejte se ničit domy (klávesa [Z]) z nichž vždy vylezou nakažený vesničané. Cestou vždy zabijte MalGanisa. End.mise 7Mrázivé Northrendské brehy. Popadnite poskokov a vydajte sa hľadoť zlatý dol. Cestou zabite pár vlkov a ľadových trollov. Keď pridete k dolu, získate nového spojenca Muradina. Pomôžte jeho základni a môžete stavať Gyrokoptéry a Parné tanky. Zničte základňu pred základňou škriatkov a keď budete mať tak 20 rytierov a 5 parných tankov, vydajte sa zničiť MalGanisovu základňu. Endmise 8Uther přesvědčil krále, aby odvolal Arhasovu výpravu, ale Arthas nechce. Musíte zničit 5 lordaeronská lodí a tak přesvědčit vaši armádu aby byla s vámi. Nemáte ale přátele, tak si pár kupte v táborech žoldáků. Postupujte stále a ničte lodě. Když přijedete k lesu, tak ho odpalte šktriatkami z tábora. Za nimi zničte další lodě. End.mise 9V této misi ten tupý Arthas podepíše záhubu celému Lordaeronu. Zmocní se totiž meče Mrazivý smutek. Když s Arthasem získáte mrazivých smutek, vydejte se zničit MalGanisa. Toť vše. Odteď je Arthas rytíř smrti pod zástavou krále Lichů. End.2) Kampaň 2: Pouť zatracený (nemrtví)mise 1V této misi musí Arthas jako rytíř smrti znovu obnovit Kult zatracený. Označte Arthase a jeho nahnilých nohsledů a pošlete je nalevo. Najdete stín, který je perfektní jednotka na odhalování území. V žádném případě nebojujte se strážemi. Hledejte akolyta a když narazíte na takovou bránu se dvěma rytíři, jděte nalevo, najdete tam tajnou cestu. Projděte se po městě a zachránnte akolyta. Narazíte na hřbitov. Tam Arthas vyvolá armádu, čili obstojíte iv nějakém konfliktu. Pokračujte doprava a zničte bránu. Znovu se projděte po městě a zachraňujte akolyta. End.mise 2Arthas musí najít hrob KelThuzada (říkal, že jeho smrt byla bezvýznamná) a vzkřísit jej. Postupujte s celou armádou doprava. Tam narazíte na paladina, kterého je třeba odstranit a hrobku KelThuzada. V další části mise musíte najít urnu, v níž KelThuzada přivezete do QuelThalas. Postavte základnu a takových 40 ghoulů. Pošlete to celé is Arthasem na lidi. Když padne poslední paladin Uther, seberte urnu. End.mise 3Postavte základnu a dost velkou armádu. V této misi je dost nepřátelských vesnic, které je třeba vymýtit. První je napravo od základny, druhá dole a třetí je nalevo od druhé. Na odkrytí stromů použijte povozy těl. Život vám bude ztrpčovat i otravná hraničiarka Sylvanas, která by měla být primární cíl. Probojujte se až k základně, která je u brány. Když ji zničíte mise končí. End.mise 4Dost otravná mise, ve které musíte získat 3 části měsíčního kamene. Dostanete i novou jednotku démonů pekelných. S pomocí nových pohůnci stáhněte létající potvory a zničte je. Na tomto místě postavte základnu. Napravo od vás je laboratoř skřítků. Kupte pár vzducholodí. V základně postavte tak 30 démonů pekelných. Zaútočte na první oltář, a když bude zničen, vezměte část kamene. Tentýž postup opakujte i při druhých kamenech. Nemusíte ale bojovat s celou nepřátelskou obranou. Potom s Arthasem prostě prileťte k druhé bráně. End.mise 5Srandovní mise, ve které musíte zabít 4 strážců studny, abyste mohli oživit KelThuzada. Nahoru a napravo od vás je základna Sylvanas, která bude posílat posly. Těch musíte ničit. Neni to nic těžké s novými Gargoyle. Srolujte Sylvanas a budete moci stavět smrtonošky. Pak si naklikejte velkou armádu a pošlete ji ke hlídačem. Ignorujte obranu a zničte strážce. Pak musíte Arthase přivést ke studni.mise 6Na plánu máte zničení orky, který mají asi 5 základen. Neni to nic těžké, stačí jen postavit hodně ghoulů, démonů a nových wyrm a poslat je útokem na základny orky (klávesa zakliknout na zem v táboře orků). Přednostně ničte jejich hrdinů. End.mise 7V této misi obléhají Dalaran. Je to asi nejlehčí mise. Máte za úkol zabít 3 arcimág na čele s Antonidasem. Prvních dvou prostě zabijete tak, že pošlete Arthase a 10 hnusné do aury a zabijete je. Antonidas je trochu těžší. Postavte takových 15 mrazivých wyrm a zastavte s nimi před třetí aurou. Ignorujte obranu nepřítele a zútočte přímo na Antonidasem. End.mise 8Zde musí zůstat KelThuzad 30 min. naživu. Je to dost těžké. Na pravé straně postavte tak 10 zikkuratov a upgradujte je na věže. Pak pošlete asi 5 akolyta do dolu napravo. Arthasem můžete vzít miny a zaminovat přechody ke KelThuzadovi. Věže stavte i při vaší základně a nahoru od KelThuzada. Když budete mít dost zlata, postavte humus a pošlete je k věžím. Potom věže stále opravujte a stavte novou obranu. Když vyhrajete, vstoupí legie do Lordaeronu na čele z Archimondem. End.3) Kampaň 3: Invaze do Kalimdoru (orkové)mise 1Přistání v Kalimdoru je docela dobrá mise. Spolu s Thrallem se vydejte nahoru a hledejte lodě. Cestou narazíte na vesnici, v níž se bojovalo. Prohlédněte každou cestu až narazíte na dalších orků. Stále jděte po pobřeží až potkáte Cairna Bloodhoof. Spolu s ním se vydejte bránit taurskú vesnici. Když ji obrany, mise končí. End.mise 2V této misi musíte dostat tří kodos až na konec cesty - 3. oáza. O zadní voj konvoji se starat nemusíte, hájí ho Cairo. Vy stále čistěte cestu před konvojem. V každé oáze si odpočiňte a vyléčte se. Stále pokračujte po silnici až narazíte na třetí oázu. End.mise 3V tejto misii narazíte na Groma Hellscreama a jeho klan Warsong. Spolu s ním musíte poraziť ľudí. Ďalší cieľ je kúpiť 2 vzducholode a poslať ich na vašu základňu. Na ľudí útočte vždy spolu s Gromom, je tak väčšia šanca prežiť bez veľkých strát. Ľudia majú dosť základní, tak to bude chvíľu trvať. Keď ich vyničíte tak kúpte vzducholode. End.mise 4Super mise, ve které musí Grom objeveno a vykopáno 15000 dřeva v Ashenvalské lese. Sranda je ta, že ho pozorují temný elfové. Vylezte nahoru a tam Postavte při dole Velký sálů. Napravo jsou skřítci, kteří chtějí zabít lídra srstnatcov. Zabijte ho a získáte super drtičky na dřevo. Těžit můžete i stromy života v elfských základnách. Je to za 3000 dřeva. End.mise 5V této misi musí Grom zabít Cenaria, vůdce temných elfů. Vaši základnu si dobře obrňte, aby měla samostatnou obranu. Pak se s Gromem vydejte nahoru po silnici. Cestou potkáte nějakou havěť, až narazil na portál. Přejděte nim a přikažte Grom jít ke studni zla. Po chvíli kdy se Grom napije, budete mít všechny jednotky silnější. Pak se vydejte zabít Cenaria.mise 6Zde jde o záchranu wywern a zničení lidské základny při jeskyni věštce. Nejdříve wywerny. Třeba jít napravo ze základny až ke kraji mapy a pak nahoru. Tam narazíte na wywerny uvězněny harpyje. Nechoďte sem pokud nebudete mít takových 15 lovců hlav. Když osvobodíte wywerny, postavte si armádu a vydejte se koupit vzducholodě na přepravu. Pak se vyložte u lidí a vyničte jejich. Mise končí, když Thrall přijde ke jeskyni. End.mise 7O této misi se toho nedá mnoho mluvit. Popadněte Thralla a Prosekej si cestu k drahokamu. Má ho jeden drak. S ním otevřete dveře. Potom čekejte před duševním mostem. V další části musí Cairo najít klíč, který odemkne most. Mají ho potvory při takové pasti. Když ho najdete, jděte za Thrallem. Potom spolu přejděte most. End.mise 8Zde musí Thrall uvěznit duši Groma do artefaktu, který má v inventáři. Musíte vybudovat opravdu silnou armádu, abyste se k němu dostali. Když už budete při něm, tak klikněte na artefakt a pak na Groma. Nezabíjejte ho. Odneste jeho duši k základně Jainy Proudmoore. End.4) Kampaň 4: Konec věčnosti (temný elfové)mise 1V této misi se seznámíte s temnými elfy. Podle instrukcí si postavte stromy a asi 10 lukostrelkíň. Pak se vydejte doleva až na lidsko-orksú bázi. Cestou můžete najít ztracených srstnatcov. Zničte základnu a pokochejte se příchodem legie. End.mise 2Divná mise, o níž se toho napsat hodně nedá. Vezměte Tyrande a dopracujte se přes les až ke svým jednotkám. Cestou se skrývejte strážím záhuby (klávesa [K]). Postupujte pokud nenarazíte na balisty. S nimi zničte základnu nemŕtvich a dostaňte se k vaší základně. End.mise 3Zde musíte získat Cenariov roh, abyste mohli oživit druida. Navíc je zde i časový limit. Obsaďte si obě doly a ťažte zlato. Postavte si asi 30 lovkyň a zničte základnu orky. Potom postupujte až k rohu. Při rohu zabijte strážců a Zatrubte. End.mise 4V této misi musíte vzbudit druidů Paraty. Vzhledem k tomu že je tu málo dolů, musíte rychle postupovat (nebo cheatovat). Obsaďte si první BAN a postavte za všechny peníze armádu. Potom vyničte lidí a zkažených srstnatcov. Přestěhujte se na lidskou základnu a zase vyrobte armádu. Potom postupte do zkaženého lesa, kde zničte zkaženo základnu. Mise končí, když Furion přijde k druidem. End.mise 5Další mise v jeskyni. Preblúdte až k nemocnému srstnatcovi a vyléčte ho (nabrání vody z vřídla zdraví - nezkaženého). Pak přijdete až k velkým dveřím. Tam se od Vás oddělí Tyrande. Spolu s Furion pokračujte k druidem drápu. Jsou přeměněn na medvědy, tak kolem nich rychle proběhněte na určené místo a Zatrubte. Pak znovu začnete ovládat Tyrande (chce totiž osvobodit Ilidana, lovce démonů). Na dvou stranách dveří se musíte postavit na kruhy, abyste je otevřeli. Potom zachraňte Ilidana. End.mise 6V této misi musí Ilidan zabít pana děsu Tichondria. Nejprve se však musí zmocnit lebky z Guldanu. Za tímto účelem stačí i malá armáda. Prostě se vypravíte s Ilidanom a 15 lovkyně k lebce, zabijete ostrahu a je to. Pak se Ilidan změní v démona. Postavte asi 10 druidů drápu a pošlete je k Ilidanovi. Změňte je na medvědi a zabijte Tichondria. End.mise 7Poslední mise celého Warcraftu. Orkové, lidé a elfové jdou všichni spolu proti nemrtvým. Hned na začátku postavte tak 5 bludičie a z celou armádou je pošlete k lidem. Tam postavte stromovcov války a obrany. Postupně odrážejte útoky, ale lidé nakonec padnou. Pak se přesuňte k orkům a celý postup opakujte. Můžete si najmout i srstnatcov a trollů a jimi chránit orky. Kupte si miny a obmínujte si základnu (2 přechody). Když padnou i orkové, je to na Vás. Stále stavte armádu, kupujte žoldáků a odrážejte útoky. Pokud přežijete, je to super. Právě jste prošli celý Warcraft 3. Doufám, že vám tento návod alespoň trochu pomohl. End.C. TIPY:Tip 1: Stále kouzla. Od toho záleží jestli vyhrajete, nebo ne.Tip 2: Stále je to Warcraft, takže když je velká armáda, prožijete cokoli.

Pokračovat na článek


Alpha Centauri

1) NastaveníRozhodně doporučuji hrát poprvé na nejlehčí úroveň a zapnout si všechny dostupné tutorialy a hinty. O nic se tak nepřipravíte a do hry proniknete mnohem snáze a příjemněji, než četbou nějakých manuálů nebo návodů (ehm). Při spouštění nové hry si dobře všímejte všeho, co můžete nastavit. Předně zvolte Customize Random Map, což vám umožní modifikovat si trochu svět, do kterého žuchnete. Z následující skupinky menu doporučuji vybrat větší planetu, středně souše, slaboulinkou erozi, malounko domorodých živočichů a průměrné mračstvo. Po výběru obtížnosti klikněte na Customize Rules, kde stojí za pozornost volba Look First (místo toho, aby se vám automaticky založilo hlavní město, dostanete jednotku kolonizátorů a místo pro bázi si tak můžete vybrat sami), Spoils of War (můžete krást technologie poraženým padouchům) a pro nedočkavé snad ještě Time Warp (ostatním nedoporučuji). Pak už zbývá jen výběr frakce. Napoprvé je to skoro jedno, protože člověk stejně nerozumí výhodám a nevýhodám, takže zvolte třeba Spartan Federation, která je silná ve zbrani, a hurá do toho.2) Trocha teorieKaždá báze (město) obhospodařuje čtverec 5x5 políček, v jehož středu trůní, vyjma políček rohových. Těžit suroviny může celkem z tolika polí, jaká je její velikost (středové políčko se nepočítá). Surovin jsou tři druhy - modré minerály, jež slouží k budování nových jednotek a městských staveb, zelené potraviny (nutrients), které krmí lidi a zajišťují tak růst báze (až se naplní zásobárna, velikost poskočí o jedničku) a žlutá energie, která se rozdělí mezi vědu a zábavu, zbytek jde do pokladny. Čím je políčko zelenější, tím více je tam jídla, čím je hornatější, tím obsahuje více minerálů a čím je výše, tím více energie lze na něm nalapat. Stejně jako v Civilizaci, i tady můžete bohatství herních čtverců ovlivňovat stavbou různých zařízení (důl na minerály, farma na jídlo a solární kolektor na energii), dokonce můžete stavět více vymožeností najednou (doporučuji všude, kde je farma, dát i kolektory). V pozdějších fázích můžete dokonce měnit nadmořskou výšku terénu, ale dělejte to s rozvahou. Ještě jsem málem zapomněl na zalesnění - zalesněná políčka přinášejí od každého trochu, ovšem v pozdějších fázích má les tendenci se samovolně rozšiřovat, mrška jedna, tak pozor. Když stromy zase vykácíte, můžete získat něco minerálů.3) Stavíme bázeBázím (nebo městům - jak chcete) se nejlépe daří u vody. Nemusí na ní být přímo nalepeny, ale pokud alespoň jedno vodní políčko s bází sousedí, můžete v ní vyrábět lodě (jinak ne). Oproti Civilizaci hrají vodní políčka mnohem významnější úlohu - jednak jsou skvělým zdrojem surovin a jednak na nich můžete stavět báze. Mořská vylepšení jsou ekvivalentní těm suchozemským s tím rozdílem, že vodní farma produkuje opravdu hodně jídla a s patřičným vylepšením vám dá hladina i spoustu energie, naopak minerálů moc ve vodě nenajdete.Ještě je dobré upozornit, že stavět se dá jen na příbřežních (světlejších) políčkách a že opět můžete budovat více věcí najednou (vodní farmu plus jednu ze dvou zbývajících). Stavíte-li vodní bázi, dělejte to nejlépe u pobřeží, bohatého na minerály, protože jak už jsem naznačil, ve vodě jich moc není (ani když vystavíte těžební plošinu).4) Budujeme říšiHned jak žuchne přistávací modul, najděte nejvhodnější místo a založte základnu. Jelikož zřejmě máte jednu průzkumnou jednotku, pošlete ji hned do okolí a prozkoumávejte systematicky krajinu. Ve městě vyrobte nejprve nějakou jednotku obrannou (jen pro pořádek - tři čísla, která charakterizují každého vojáka, znamenají útok, obranu a pohyb), kterou ve městě uložte (klávesa h). Hned pak vybudujte další kolonizační jednotku (colony pod), přičemž dejte pozor, aby při jejím dokončení byla báze alespoň velikosti dvě. V každém nově založeném městě zase nejprve vycvičte obrannou jednotku, a pak hned další colony pod, abyste rychleji rostli. Teprve, až budete mít měst alespoň pět až sedm, trochu zabrzděte a udělejte něco pro jejich lepší chod - v každém vybudujte jednu jednotku formerů, jejichž úkolem je právě zvelebování okolí. Spojte všechny báze silnicemi (zrychluje to pohyb), na zelených políčkách vybudujte farmy a kolektory, na kamenitých doly, atd. Až vynaleznete Doctrine: flexibility, vycvičte i vodní formery a obdělejte vodní políčka, která jsou v dosahu nějakého města. Poslední poznámka se týká hub, které bují na souši i na vodě - je dobré je systematicky ničit, ale postupem času, jak získáváte znalosti o místní ekologii, houby zase vysazujte - je to vynikající zdroj surovin.5) Spravujeme říšiNezapomeňte na jedno - pořád se rozšiřujte. Nikdy nesmíte stagnovat, stát na místě, odpočívat, jinak vás protivníci dohoní, předběhnou a udusí. Takže každou chvíli postavte nové město, všechno pospojujte silnicemi (později metrem), formerů mějte alespoň tolik, co měst a v každé bázi minimálně jednu obrannou a jednu útočnou jednotku. Teprve obsadíte-li celý (alespoň středně veliký) kontinent nebo až doopravdy nebudete moci dál (třeba přes silnějšího souseda), zastavte rozvoj do šířky a rozvíjejte se do hloubky - zušlechťujte města i zemi a bádejte. Jednou z nejdůležitějších obrazovek ve hře je social engineering. Tady si volíte státní zřízení a rozdělení energie, tady určujete, jakým směrem se bude ubírat vaše politika i ekonomika. Existuje několik položek, které ovlivňují kde co a jejichž přesný popis najdete v helpu (trochu špatně se to hledá), přičemž zvolíte-li si politické zaměření (demokracie versus fundamentalismus, atd.), některé položky to ovlivní, jiné nikoli. Něco máte do začátku - to je dáno frakcí, jakou jste si zvolili, ostatní ovlivňujete změnami zřízení ve čtyřech kategoriích. Mně se nejvíce osvědčilo nastavení democratic, green, knowledge, cybernetic, ale to je závislé na konkrétní situaci - hlavně na tom, jestli jste ve válce nebo ne.6) Válčíme a paktujemeV každém městě si vydržujte kvalitní obranu a s tím, jak vynalézáte nové zbraně, vyměňujte pozvolna jednotky za lepší. Dobré je mít v každém městě na stráži (klávesa l) alespoň jednu jednotku útočnou, na strategických místech i letectvo nebo rakety. Když už bojujete, pohrajte si se social engeneeringem - určitě se vyplatí změnit zřízení. Jak to jde, sežeňte si frekvence všech frakcí (kupte je nebo objeďte svět). Pak můžete uzavírat obchodní partnerství i válečné pakty.7) AutomatizujemeV každém městě si můžete nastavit, aby jej spravoval guvernér. To je sice povedená věc, ale určitě zakažte guvernérovi stavět tajné projekty (obdoba divů světa z Civilizace) a zpočátku se vyplatí pokaždé zkontrolovat, co guvernér vlastně dělá. Automatizovat také formery je věc velmi lákavá (zvláště, je-li jich hodně), ale dělejte to s rozvahou - jejich inteligence je slaboučká a málokdy dělají to, co doopravdy chcete. Když už jim dáváte svéprávnost, nechejte je velebit jen své vlastní město nebo je pravidelně kontrolujte.8) VítězímeZvítězit se dá několika způsoby. Buď pobijete všechny nepřátele (jste-li s někým v bratrském svazku, může přežít) nebo se dobádáte až k absolutní vesmírné pravdě a splynete s planetou (velmi povedený konec). Další možností je vítězství politické, kdy se stanete vládcem planety a aby toho nebylo málo, můžete zvítězit i cestou ekonomickou. Všechny tyto možnosti můžete v nastavení pravidel vypnout. Až vyhrajete, vychutnejte si opojný pocit a zkuste to znovu na těžší obtížnost - však on vám spadne hřebínek. Až budete s přehledem vyhrávat na nejtěžší úroveň, zabalte to a počkejte si na další díl.

Pokračovat na článek


Battle Isle III

1) ÚVODPokud je vám systém hraní her typu Battle Isle neznámý, nebo nepatříte k jeho detailním znalcům, dříve než se svými tanky vyjedete na bitevní pole, je dobrá "nasát" základní dovednosti v TUTORIAL misích (to je možné udělat v základním menu v položce "START INDIVIDUAL MAP". Tam je kromě standardních kampaní možné vybrat právě i tréninkové "tutorial" mise - kampaně a tutorial měníte klikáním na šipku v horní pravé části okna).Jakmile odstartujete misi, objeví se vám na obrazovce dvě okna. To větší je MAPA (Map Window), kde se bude odehrávat veškerá akce, menší je pak PžEHLED (Overview), kde vidíte celou plochu bitevního pole. Všechna okna v Battle Isle 3 fungují jako standardní Windowsovská, tzn. Jde s nimi pohybovat, zmenšovat, či zvětšovat dle libosti.Mapa je rozdělena do hexagonových (šest stran) políček, po kterých je možné pohybovat taktéž hexagonový kurzor a vybírat jednotlivé jednotky/činnosti. Kliknete-li na danou jednotku, objeví se ve spodní části menu, ve kterém můžete specifikovat co vlastně s danou jednotkou toužíte udělat. Kliknete-li například na ikonu Informace "Information Icon", otevře se pro zvolenou jednotku speciální okno, kde o ní vidíte veškeré detaily včetně její animace. Barva jednotlivých jednotek určuje jejich příslušnost k hráči, resp. počítačovému nepříteli. Jednotlivé ikony obvykle reprezentují více vozidel svého typu - tedy celou jednotku. Jistě již víte, že se jedná o hru tahovou, takže spěchem nic nezískáte, počítač vždy počká než ukončíte váš tah, takže si všechny vaše kroky v klidu rozmyslete. V okamžiku kdy máte nějakou jednotku vybranou, na mapě bude světlejší barvou políček označen její dojezd - pro toto kolo. Dojezd je samozřejmě různý pro různé typy terénů a stoupání. Dvojitým kliknutím na políčko KAM chcete s jednotkou vyrazit ji přiměje provést přesun. Pokud má jednotka vyčerpané všechny dojezdové body zabarví se trochu dobíla, takže budete vědět, že tady už toho moc nenajedete. Některé jednotky navíc přes některé terény vůbec cestovat nemohou, jedinou možností je pak dané místo (například les) objet.Abyste mohli na nepřítele zaútočit, je nutné mít svojí jednotku postavenou na hexu hned vedle jeho. Velmi dobrou strategií je pak nejprve vedle něj (nebo před něj) postavit jednu jednotku, neútočit, pak na druhou stranu, nebo opět těsně před něj postavit druhou. Počítač vám jednak automaticky udělí výhodu z přesily a hlavě i "oslabí" nepřítele, který ví, že musí čelit dvěma vašim jednotkám najednou. Kliknutím na jednotku se objeví její ovládací okno "CHIP WINDOW" ve kterém můžete například zvolit útok "ATTACK". V případě že má jednotka více druhů zbraní si ještě vyberete zbraň (pozor ale - nalevo a pod nimi vidíte i sílu a množství munice a možné cíle proti kterým je možné tuto zbraň použít). Stejně tak najdete i přehled o minimální účinné vzdálenosti a naopak o dostřelu zbraně. Kliknutím na ikonu napravo od zbraně začne již samotný útok. Počítač zobrazí bitvu, její výsledky i počty zkušeností, stejně tak i počty přeživších členů jednotky. Některé jednotky se mohou po útoku opět pohybovat, což je výhodné například pro partyzánské přepady. Je výhodné vědět a počítat s dostřely jednotlivých zbraní, protože i tak je možné útočit na nepřítele, aniž by ten měl šanci vám to oplatit. Jakmile dokončíte všechny plánované akce, stačí jen kliknout na ikonu "CHANGE PLAYER ICON" (taková šipka na obě strany) a počítač automaticky předá akci následujícímu protivníkovi.Na jednotlivých tutorialových misích sami zjistíte základní charakteristiky jednotlivých jednotek, jejich výhody i nevýhody. Zjistíte, že bez RADAROVÉ STANICE nevidíte celou mapu ale pouze její část, opět v závislosti na tom, jaký má která jednotka dohled. Ale pozor - existuje i jednotka, která umí radar "zadžemovat" vyřadit z provozu a ochránit tak vaše jednotky před všetečným pohledem nepřítele. Zjistíte, že je možné nepřátele klást pasti - MINY, ale že i on na vás může nějaká připravit. MINY mohou být vidět, někdy však pošlete jednotku někam kam nevidí a najednou - BUM. Zjistíte také, že i s palivem (FUEL) je ve hře počítáno, takže nemůžete libovolně drandit s jednotkami sem a tam, ale raději počítat s tím, že když vám dochází je nutné se vrátit na základnu, nebo poslat doplňovací jednotku - máte-li nějakou. Velmi užitečnou vlastností nejen v tomto směru jsou budovy, z nichž některé fungují jako "obchody" ve kterých můžete nejen nabírat suroviny/střelivo/palivo, ale v nich i vyrábět či opravovat některé jednotky (někdy jsou potřeba i suroviny, které se nacházejí na bojovém poli - např. KRYSTALY). Mnoho z těchto objektů je zpočátku neutrálních (neutrální však mohou být i bojové jednotky), takže je nutné - obvykle s pomocí pěchoty budovu/jednotku přesvědčit aby pracovala pro vás. Některé druhy pěchoty dokonce umí "uloupit" budovu nepřítele - ale pozor, umí to i nepřítel.Co vám zpříjemní i znepříjemní život je POČASÍ. Skutečně - Battle Isle 3 simuluje vliv počasí, takže například jinak nepřekonatelná řeka může zamrznout a umožnit přejezd, zamrzlá naopak rozmrznout a utopit vaše jednotky. Stejně tak je ovlivněna i pohyblivost vašich jednotek (špatné počasí, rozmoklá půda, zima) - to vše je zde bráno v úvahu.Z důležitých zásobovacích jednotek zde zmíním :RE-FUELLING VEHICLE - cisterna s palivem, žádná zbraně, špatné pancéřování AMMUNITION CARRIER - vozí střelivo, má kulomet a trochu lepší pancíř REPAIR VEHICLE - umí jak opravit, tak i doplnit palivo ostatním jednotkámPodobně jako v předchozích případech se vše ovládá jednoduše přes kliknutí na patřičnou ikonu, resp. dvouklikem na vybranou jednotku. Pokud začnete skutečně v tutorialových misích, počítač vám během nich představí skutečně vše, s čím se ve hře dříve či později setkáte.Zajímavou jednotkou je PLANUM, který umožňuje nejenom stavět silnice, ale i pokládat koleje, po kterých je přeprava vašich jednotek skutečně lahůdka. Poslední jeho tvořivou možností je tvorba opevnění, které značně pomáhá například tankům. Některé jednotky ale mohou útočit nejenom na nepřátele, ale právě i na silnice, železnice i mosty, což Battle Isle 3 dodává další, skutečně úctyhodný rozměr.Aby toho všeho nebylo dost, setkáte se i s čluny určenými jak pro boj tak pro přepravu pozemních jednotek, přístavy, doky a dalšími vychytávkami, které vás přesvědčí, že Battle Isle 3 je právem nazýváno jednou z nejkomplexnějších strategických her vůbec.2) MANUÁLCelá hra se dá ovládat kompletně myší, některé úkony je možné potvrditi z klávesnice. Struktura menu je jednoduchá a přehledná, pro jistotu všakpřeložím některé anglicky psané texty :SAVE GAME - uložit hru.LOAD GAME - obnovit hru.START NEW CAMPAIGN - spustí kampaň (sérii připravených misí).START INDIVIDUAL MAP - spustí jednotlivou misi z kampaně (potřebujete ale kód,který získáte po dohrání mise) - tato volba funguje i jako MULTIPLAYER, kde sena jednom počítači může u jedné mise střídat více hráčů.Setkáte se i s pojmem SET ALLIANCES, pod kterým je skryto vytvářeníspojeneckých týmů.START NETWORK GAME - spustí síťovou hru.QUIT - ukončit hru.Hra rozlišuje různé obtížnosti:TRAINING - jednoduchá, celá mapa je viditelná, nepřítel má postih k obraněi útoku. Jednotky mají neomezeně paliva a nábojů, ale nemohou dále pokračovatv kampani.NORMAL - stejné šance pro všechny strany.EXPERT - nejtěžší varianta, skoro jako kdyby váš protivník hrál na trainingmódPoměrně důležité je SET UP menu:HEX SQUARES : Umožňuje nastavení velikosti HEXů, jak budou zobrazovány namapě. Větší HEXy ale umožní zobrazit menší kus mapy. De-facto odpovídá ZOOMu.BATTLE : Umožňuje vybrat si, jak má počítač zobrazovat průběh bitvy.BATTLE DETAIL : můžete určit stupeň detailnosti ve které se zobrazení bitvyobjevuje. Vysoký stupeň může na pomalejších počítačích vést k trhané animaciBATTLE SIZE : Velikost okna pro zobrazení bitvy. Doporučuji nastavit vzávislosti na rozlišení vašeho monitoru.BATTLE WITH TEXTURES : Mají být jednotky potaženy texturou ?VIDEOS : Určení velikosti přehrávaných filmů.MIDI MUSIC : Hudba ke hře.SOUND EFFECTS VOLUME : Hlasitost zvukových efektů.VIDEO VOLUME : Hlasitost filmů.ATTACK/DO NOT ATTACK ALLIES : Má vám počítač umožnit útočit i na kamarády ?RE-FUEL UNITS : Má počítač za vás automaticky řídit jednotky k doplněnípaliva ?ONLINE HELP : Spuštění a vypnutí textů komentujících jednotlivé funkce.A na závěr jedna rada. Kdyby vám z nějakého důvodu korektně nefungovaly VIDEOsekvence, přinášíme na následujících řádcích seznam úkolů, které jsou nutnék dosažení vítězství v jednotlivých misích. Pokud se ale chcete nechatpřeskočit, následující řádky raději přeskočte.Úroveň Vítězství Prohra1. Zničení všech jednotek Maltieri2. Zajmutí Mala KandaZajmutí IretiNalezení a zajmutí vrakuZničení všech nepřátelských jednotek3. Zajmutí UmoZajmutí EntalaZajmutí olářeZničení všech nepřátelských jednotek4. Zajmutí Kai HQ5. Zajmutí Gatno Ztráta vlastní základnyZajmutí P26. Zajmutí továrny na letadla7. Zajmutí LursZajmutí Esto8. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny9. Nalezení a zajmutí tajného skladiště Ztráta vlastní základny10. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny11. Zajmutí Lurs Ztráta Kol-Lorz12. Okupace bunkru Urelis Ztráta vlastní základny13. Okupace centra Hol-Lonk Ztráta Pem-PontOkupace Federation HQZajmutí Texol14. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny15. Okupace Drullian HQ Ztráta vlastní základny16. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny17. Okupace MagaloOkupace EkopanOkupace Bunka18. Okupace AndauOkupace Malati19. Zajmutí vily Haris Ztráta parlamentuOkupace BurzyOkupace kasárenOkupace elektrárny20. Zajmutí výzkumné laboratoře Ztráta vlastní základny

Pokračovat na článek


Homeworld

Přeskočme dlouhé úvody a vrhněme se rovnou do návodu, proto jsme přece tady, ne ? Původně jsem chtěl připojit průvodce všemi misemi, po zvážení všech pro a proti jsem si to ale rozmyslel - ono by to zaprvé hru trochu zkazilo a zadruhé to není potřeba, protože jsou úkoly připraveny chytře a všechno se dá s trochou toho strategického myšlení projít takřka bez škobrtnutí. (A zatřetí to není žádná sranda, prošmejdit všechny mise a patřičně to okomentovat - ale to sem asi nepatří.)1) OvládámeZažít si pořádně ne-úplně-tradiční ovládání je základem úspěchu v Homeworldu. Rozhodně si projděte tutorial, ten vám ale ukáže jen ty nejzákladnější grify, proto doporučuji vaší pozornosti i docela pěkně zpracovaný manuál.Opravdu nejzákladnější věcí je PAUZA (klávesa "P"), kterou používejte vždy, když chcete něco označit nebo se na něco juknout a okolo je šrumec. Během pauzy se můžete přepínat mezi skupinami a vytvářet nové, zaměřovat se (focus) na libovolné plavidlo a hýbat pohledem - tak toho využívejte.Při vytváření skupin (CTRL+číslo) dejte pozor na jednu záludnost - vytvoříte-li z existující skupiny jinou (prostě když jí jenom přidělíte nové číslo), původní označení se nezruší, jak je obvyklé, a v důsledku tak můžete mít jednu a tu samou hromádku lodí pod více různými číslicemi. Já jen abyste se nedivili, že vaše slavná armáda, v které se vám po stisku různých kláves hlásí různé letky nebyla ve skutečnosti tvořena letkou jedinou, rafinovaně se vydávající za celý útočný svaz.Nejdůležitějším ovladadlem je pochopitelně myš, má li o kolečko víc, tím lépe (jak jste už možná zaznamenali, různé náhražky kolečka v podobě přídavných páček či tlačítek ve hrách moc nefungují, tak na ně zapomeňte i tady). Jinak platí to, co vám řeknou v tutorialu - pravým tlačítkem točíte vesmírem (ech, zřejmě autoři Homewroldu našli onen pověstný pevný bod), levým označujete lodě (odznačování jde nejjednodušeji escapem, nejrychleji kliknutím do vakua), oběma (nebo právě kolečkem) se přibližujete a vzdalujete.Ještě doporučuji vaší pozornosti mezerník, který se hodí nejen k přesunům na dlouhou vzdálenost (k tomu je ostatně určen), ale i k rychlému přehledu nad situací (chce to ale hrát v nějakém vyšším rozlišení, jinak uvidíte houby).Pár slov k ovládání útoku - v TA : Kingdoms byla naprosto skvělá funkce táhnutí myší při útoku (tím se dal zadat útok na celé skupiny nepřátel) a ejhle, v Homeworldu je tato funkce (byť pečlivě ukrytá) také - stačí přidržet CTRL, a pak táhnout myší nad shluky nepřátel.Chcete-li označit všechno své, co vidíte, buď táhněte obdélník přes celou obrazovku nebo bouchněte do E. Hodí se to zvlášť, když hledáte konkrétní loď nebo letku - označíte všechno, a pak vpravo nahoře kliknete na to, co hledáte.O něco složitější, než je běžné, je pohyb - chce to prostě natrénovat, mně se v jedné z prvních misí povedlo, že jsem lehce předsunutou loď poslal místo k mateřskému plavidlu, co kotvilo opodál, asi 3000 kilometrů do hlubin vesmíru. Prostě si otáčejte pohledem i během definování přesunu, pak to máte v kapse.Pokud vám to nejde, tady máte step-by-step sice nejzdlouhavější, ale zato nejspolehlivější metody : Natočte se tak, abyste viděli loď přímo shora. Pak stiskněte "M", aby se objevila rovina pohybu a najeďte myší na požadované (resp. nad nebo pod požadované) místo. Pak stiskněte PRAVÉ tlačítko a otočte si pohled tak, aby se z roviny stala přímka (a loď jste viděli zboku). Pusťte pravé tlačítko, zmáčkněte SHIFT a táhněte myší nahoru nebo dolu, abyste upřesnili třetí rozměr pohybu. Až vám to bude připad at OK, stiskněte levou myš a pusťte SHIFT. Uf.2) BojujemeNedivte se, že je odstavec o bojování hned druhý - ono v Homeworldu moc o něco jiného ani nejde... První věc - zbrojte, seč můžete. Nebojte se staré slabé lodě sešrotovat, když vymyslíte lepší, dostanete alespoň nějaké kredity zpět (když vám je sešrotuje nepřítel, nedostanete nic).Stavte adekvátní lodě proti sobě - spíš než smečku fighterů uplatníte při boji proti velkým plavidlům tři korvety nebo jednu fregatu. Přesto malé lodě nepodceňujte, protože jsou úžasně rychlé a mrštné - používejte je hlavně na útoky na korvety a fregaty nebo na odlákání pozornosti větších lodí (zatímco do nich šijete korvetami a fregatami). Úplně zanedbatelnou silou není ani mateřská loď - je velice silně pancéřovaná, a tak se zejména v prvních misích někdy vyplatí pustit nepřátelský útok (který je teď ještě celkem slabý) až k ní - její kanóny si hravě poradí s každou menší loďkou během chvilky. A navíc se, mrcha, sama regeneruje (pomalu, pomalinku).Dobře si rozmyslete, co vyrábět - scouty opusťte hned, jak vyzkoumáte něco lepšího. Většina ostatních lodí se hodí celou dobu, ale nemusíte jich mít zrovna mraky.Ačkoli to na první pohled není vidět, vyplatí se nastavovat chování lodí (tactics) - lodě Evasive se rychleji hýbou a míň střílejí (a když začne jít fakt do tuhého, vezmou roha), Aggressive naopak útočí s plným nasazením i za cenu své smrti, no a Neutral je něco mezi. Nastavené chování nemá vliv jen na válečné kocábky - třeba takový Resource Collector nastavený na Aggressive sbírá co mu síly stačí a vůbec si nevšímá toho, že si z něj nějaký vtipálek (třeba nepřítel) dělá cvičný terč.Při boji pauzujte jako nikdy. Často se vyplatí celé letce menších lodí zadat útok na jednu konkrétní loď nepřátelskou - mnohdy ji pak smete jedním útokem. Ideálně to uděláte tak, že zapuzujete, označíte útočníky, zaměříte se (ALT+click) na cílovou loď, pak odpauzujete a jednoduše na cílovou loď kliknete (drží se teď uprostřed obrazovky). U malých rychlých lodí se vyplatí pohrát si s formacemi - v těch opravdu trojrozměrných útočí mnohem efektivněji a jsou obtížněji zasáhnutelné.Nezapomeňte na podporu. Protože obranné technologie v Homeworldu moc nevyužijete, určitě stavte support fregaty a repair korvety - klidně je hoďte do první linie, hlavně ať naplno pracují.Velká kapitola by se mohla týkat zajímání nepřátel. K tomu slouží salvage korvety a posílejte je zásadně ve dvou. Ideální je soupeře rozptýlit rojem stíhaček, a až bude plně zaměstnán obranou, vyrazit salvage korvetami - vynikající strategie třeba proti velkým iontovým kanónům, co útočí na vaši mateřskou loď.3) TěžímeK těžení se toho moc říct nedá - všechno pochopíte až ze hry. Uvědomte si, že collector všechno vozí až do mateřské lodi a že můžete mít collectorů víc. Controler mateřskou loď v tomto supluje, i on "utáhne" víc collectorů najednou, tak jeden umístěte přímo doprostřed pole minerálů, značně tím sklizeň urychlíte. Když jde do tuhého, můžete ho stáhnout, ale není to nezbytné, vydrží totiž docela dost.Když potkáte nepřátelské collectory/controlery, pochopitelně je zničte.4) BádámeAni o bádání se nedá moc mluvit - prostě proto, že musíte vždy vyzkoumat všechno, co vyzkoumat lze. Research ship je na to potřebná, budete-li mít dvě, nic nezkazíte, ale nechejte si takové vymoženosti na později. Pokud přijde doopravdy festovní útok na mateřskou loď, zrecyklujte je, jinak je nepřítel zničí. Nebo je ukliďte někam pryč (pár tisíc kilometrů od válečné vřavy), což je ještě výhodnější, ale mnohdy těžko realizovatelné.5) Od mise k misiČasto máte ve hře volný čas - skoro vždy je to na konci mise a občas i na začátku. Uvědomte si, že průběh mise se odvíjí od vašich akcí, takže když dostanete za úkol prozkoumat podivnosti ve vzdáleném pásu asteroidů, můžete vzít jed na to, že jak tam pošlete sondu, vybafnou na vás nepřátelé. Tak ji tam neposílejte a oni nevybafnou. Získaného času využijte k těžbě, výrobě a bádání.Na konci mise je to ještě lepší. Pokud si moc nevěříte, zasejvujte, pak hupněte do hyperprostoru a trochu si osahejte příští misi, abyste věděli, co se bude dít. Potom loadněte pozici zpátky a vyčerpejte většinu peněz na výrobu potřebných lodí. Určitě nemusím připomínat, abyste vybádali všechno, co můžete, i na to je po splnění všech úkolů mise času dost.Za pozdější skok do hyperprostoru nejste nijak penalizováni, tak času doopravdy využijte naplno - rozhodně za sebou nenechejte žádné suroviny, víte-li, co bude v příští misi třeba, vyrobte si to napřed (a vyrábějte, i když to nevíte - ono stejně bude skoro vždy potřeba to samé).6) Další nesmyslyUvědomte si, že Homeworld je striktně realtime. Čas běží kromě pauzy vždy - tedy i když vybíráte technologii ke zkoumání nebo zadáváte výrobu. Toho se dá i využít - třeba hned v první misi, v které vás kontaktují vesmírní obchodníci, běží čas i v okamžiku, kdy si vybíráte zboží - a hned jak si ho vyberete, přijde útok nepřátel. Proto vyšlete collector i controller, a až obchodníci přiletí, zajděte si na kafe, vaši dělníci zatím totálně vysají všechny minerály.Uvědomte si ještě, jak je důležité rozlišení, v jakém hrajete. Rychlejší počítač vám umožní hru ve vyšších rozlišeních, kde nejen víc uvidíte, ale také LÉPE uvidíte. Tak ze svého stroje vytáhněte maximum.

Pokračovat na článek


Outcast

A) ÚvodJeště než se pustíme do toho, čemu se v angličtině říká walkthrough, povězme si několik důležitých věcí :Nebudu zde popisovat, kde všude se nacházejí poházené suroviny a zásoby, protože není v mých silách si všechna místa zapamatovat. Je tudíž na vás, abyste prosmýčili každé zákoutí a vymetli poschovávané dobroty. Nemusím vám doufám popisovat jak důležité je najít jich co nejvíce.B) Tipy1) Hwong-ha je dobrý dopravní prostředek ve většině regionů Adelphy. Bohužel v Okasankaaru je vám úplně na nic, neboť se bojí vody a v Okaaru taktéž, protože se tam s ním ani nedostanete. Ve zbytku "světa" vám však zkrátí dlouhé běhání a pochodování.2) Hned jakmile naspoříte nějaké peníze, vydejte se do Okriany nakoupit od obchodníků zbraně. Za nejužitečnější považuji SLNT-B, jejímž jediným výstřelem uspíte protivníka a stačí jediná střela z HK-P12 do ležícího těla a je po něm.3) I v soubojích používejte mapu a co nejvíce si ji zvětšete. Poslouží vám jako dobrá pomůcka při hledání nepřítele.4) Pokud zaměřujete uspávací puškou a vidíte, že se na vás řítí nějaká střela a váš výstřel by nestihl zasáhnout protivníka, vypněte zaměřovaní a střela směřující k vám by měla zmizet. Po tomto "obraném manévru" si můžete střelbu zkusit znovu.5) A samozřejmě se nebojte používat gamesave !C) NávodPo probuzení si pohovořte se všemi lidmi v táboře. Měli byste se dozvědět užitečné informace a pokud potkáte Jana, musíte s ním podstoupit test. Ten se skládá ze čtyřech částí. Potápěcí spočívá v plavání v jezírku, kde najdete také spoustu užitečných věcí, druhá v přeskočení malé mezery nad jedním z okrajů jezera (zde se zase schovává velice užitečný komunikátor), třetí v plazení se z malého čtverce kolem hradby vpravo až k malému plodu, který musíte sebrat, a čtvrtá poslední v rozstřílení všech váz. Až testem projdete prosmyčte zbytek Ranzaaru, promluvte si s vůdcem Guardianů Zokrymem a projděte daokou.Hned jak vylezete z vody, promluvte si s opodál stojícím talanem a nechejte se zavést do vsi. Zde navštivte Shamaze Zeba a prohoďte slovo také se Zalinassem, chovatelem twon-hů a Maarem, který pečuje o to, aby všichni pečlivě sbírali riss pro Phae Rana, a navrhněte mu, aby přestal s produkcí rissu. Nyní se vydejte na sever a najděte dva talany počítající riss. Promluvte si s nimi a jeden z nich, Zolass, vám dá za úkol jít za Zalinassem a přivést jednoho twon-hu. Jděte tedy za chovatelem, s gui v ruc e do ohrady uprostřed vesnice a se zvířetem v patách zpátky k Zolassovi. Vraťte se k Zalinassovi, řekněte mu o splnění úkolu a dejte se na východ. Vyšplhejte na vrcholek hory a z hnízda posbírejte pár zásob. Nyní se přes jihovýchodní cíp kraje vydejte k chrámům. V prvním z nich najdete muže odstraňující zával. Promluvte si s jejich šéfem a pokud máte dynamit (nachází se v hnízdě), nechejte ho odvolat své muže. Položte dynamit před zával nad schody, poodejděte a vystřelte do něj. Úspěch oznamte a pokračujte k dál. U třetího chrámu najdete sedícího talana. Promluvte si s ním a vydejte se pro mageu. Má ji Logar nacházející se u prvního chrámu. Kupte magwu a vraťte se s ní k unavenému talanovi. Cestou se stavte u Zea obývajícího Wel l of Essence. Vraťte se do vsi a pomocí klíče otevřete dveře jednoho z domů. Prohrabejte celý sklad, rozstřílejte vázy a jděte na sever. Za plošinkou s vojáky by měl být Naarnův bratr Ilot. Postřílejte tedy všechny protivné nepřátele, promluvte si s Ilotem a jděte do vesnice pro Shamaze Zeba.Vraťte se k Ilotovi a až jej Zeb vyléčí, znovu si s ním promluvte. Vyběhněte nahoru a promluvte se sčítači rissu o Essence idolech. Nyní by na vás také měli začít mávat ostatní talané. Zeptejte se jednoho z nich, oč běží a zajděte za Zalinassem. Pět gamorů, které máte najít se nachází na jihovýchodě. Až zemřou vaši rukou, jděte zpět, oznamte splnění úkolu a kupte si hwon-hu. Na jeho zádech doběhněte k jedinému místu, odkud se dá dostat na ostrov s chrámem Phae. Sesedněte, přeplavte kanál, zabijte stráže poblíž, oběhněte kopec a vyběhněte po schodech nahoru. S kamenem z altánu opět naskočte na vašeho koníka a běžte za Zeem. Řekne vám, že máte kopii a originál je někde ve vodách Shamazaaru. Jděte tedy k dvojici malých jezírek opodál a skočte do toho, v němž není maketa Gorgora. Na dně leží pravý Essence stone. Dejte jej Zeovi, stavte se za Shamazem Mazumem a požádejte Maara o Mazumovu tabulku. Až vám řekne, že nemá klíč, počkejte chvíli, položte před truhlu dynamit a z dálky do něj střelte. Seberte tabulku, naskočte na hwonhu a projděte daokou poblíž vesnice. Ve městě se nezdržujte dlouho a od prvního obchodníka ve fialovém hávu kupte lepší zbraně. Vraťte se zpět do Shamazaaru a jděte s tabulkou za Mazumem. Nyní je čas najít Essence idoly. Navštivte tedy všechny tři zbylé sklady a vyberte z nich tři klíče. Poslední z nich vám dá Naarn v chrámu Phae. Klíče pak podle tabulky zasunujte do otvorů na vrcholku chrámů. Vždy musí platit, že klíč musí být symbolem síly ovlivňující sílu chrámu. Až zasunete klíče do všech otvorů tří chrámů, měli by se v chrámu Phae vysunout schody. Zasuňte do otvoru pod nimi poslední klíč a vyběhněte nahoru. Ve vyhaslém ohni naleznete první mon. Pokud jste zabili dostatečný počet stráží, zajděte za Maarem a požádejte ho o zastavení produkce rissu.Jděte znovu do Okriany a promluvte si s domorodci. Měli by vám také říci o Marion. Najděte tedy Shamaze Zokrace a hoďte s ním řeč. Utíkejte za Zelbem a I jeho se zeptejte na Marion. Pošle vás k prázdnému domu na západ od paláce. Najděte jej a potkáte Marion. Po krátké animaci najděte daoku vedoucí do Motazaaru a vstupte do ní. Probojujte si cestu k severovýchodnímu cípu kraje a vstupte do domu v němž přebývá Shamaz Zagy. Promluvte s ním a najděte mapu bludiště, o které mluvil. Vraťte se a nechejte s i od Zagyho vyznačit na mapě cestu. Jděte na jih, až dojdete k jednomu z dolů. Popovídejte si s předákem Zogardem a dejte mu tři nálože aby mohl zničit důl. Až nastane exploze, promluvte si s talanem a běžte do Okriany pro součástku. Kliku k výtahu byste měli sehnat od obchodníka v stavbařské čtvrti. Utíkejte zpět a dejte ji talanovi, který vysvobodí Zogarda. Až Zogard vyleze, vezměte si od něj velký krystal a jděte na jihozápad. Vystřílejte vojáky u domů na jihu a posbírejte zásoby. Vydejte se do vesnice a promluvte si s Ashkarem. Běžte k mostu přes propast s lávou a k motoru položte dynamit. Z dálky jej odstřelte a utíkejte zpět k vesnici. Po pravé straně je další důl. Jděte si promluvit s předákem Zinem. Jeho přítel je zraněný a potřebuje o šetřit.Jděte tedy k jednomu z kaktusů a seberte několik lístků zvaných Faenea. Doneste je Zinemu a jděte oznámit Ashkarovi splnění úkolu. Pošle vás za Zoranem, a tak jej tedy poctěte svou návštěvou. Zoran nemá z vaší práce příliš radost a tak se raději běžte podívat k daoce vedoucí do Okriany. Bude tam stát strnulý Makee a pošle vás za gamory na jihozápad. Utíkejte tam a získejte zpět součástku. Po jejím sebrání by jste měli vidět, že dorazili vojáci s klíčem k cele Shamaze Keba. Jděte tedy do tábo ra na severovýchodě, pobijte je a s klíčem jděte za Zoranem. Opraví pro vás most, ale musíte ho hlídat a zastřelit stráže na druhé straně propasti. Až bude most dole, přeběhněte na druhou stranu, proběhněte podle mapy bludiště a mapu dejte bezradnému talanovi. Dále vám v cestě leží několik pastí, s nimiž byste ale také neměli mít problémy. Na konci cesty jsou čtvery dveře. Otevřte je tak, aby vám jako poslední zbyly druhé zprava. Za těmi je totiž Shamaz Keb a pokud byste jej osvobodili dříve, nemohl i byste získat zásoby ukryté v ostatních celách. Po krátké animaci byste měli dostat druhý mon. Ještě než opustíte Motazaar, jděte za Ashkarem a požádejte jej o zastavení produkce.Vraťte se do Okriany a navštivte Zota, výběrčího daní. Aby přestal se svou prací, musíte ukončit spor mezi dvěma místními obchodníky. Vydejte se tedy na jih a cestou pomožte Mogadovi zastavit rozhoupanou krabici. Není to těžké, stačí jen střílet do krabice, když se k vám blíží. Poslechněte si také příběh žebráka Mogiho sedícího opodál. Až od něj dostanete dárek, dejte mu peníze, pokračujte na jih a najděte obchodníka Zosse a zeptejte se ho na problém. Nyní zajděte za Hesou a taktéž se ho zeptejte na to samé. Musíte najít všechny tři obchodníky. Jděte nejprve za Ominelem a promluvte si s ním. Pak najděte Yagua a nabídněte mu pomoc. Nyní zbývá už jen Azirad. Navštivte ho a pujčte mu svou zbraň počkejte chvíli a zeptejte se ho na výsledek. Pokud vám zbraň vrátí, jděte do Shamazaaru a vydejte se na sever za bariéru. Postřílejte všechny vojáky, a v severní věži zmáčkněte tlačítko. Jděte do druhé věže a zde potkáte Marion. Po animaci se vydejte hledat Ezefa. Až jej najdete, vraťte se za Yaguem a oznamte mu splnění úkolu.Najděte daoku vedoucí do Okasankaaru a vstupte do ní. Nejprve musíte zabít všechny stráže ve městě. Až se tak stane, začnou s vámi místní obyvatelé mluvit. Najděte Shamaze Kaleba a promluvte si s ním. Vydejte se do přístavu, prohoďte slovo se Zelem a Zernarem a optejte se muže v pravém člunu, zda vás vezme na Orův ostrov. Vezme, ale nejprve mu musíte donést jakési lepidlo. Jděte tedy do střední části ostrova a najděte zvíře, které na vás bude útočit z vody. Zabte jej a vezměte si lepkavou hmotu z jeho těla. Vraťte se s ní k člunu a vydejte se za Oruem. Proběhněte ostrov a vstupte do jeho chýše. Po složité konverzaci se vraťte do města a zeptejte se Shamaze Kaleba na Oruovu zbraň. Ta leží kdesi v potopeném chrámu. Jděte tedy k místu, kde chrám leží a potopte se. Prohlédněte si kresbu na stěně chrámu a zapamatujte si pořadí symbolů. Vraťte se a pevninu a poblíž stojícíh o muže požádejte o pomoc. Jděte za ním a až odpočítá, zmáčkněte tlačítko. Potopte se znovu do chrámu, vplujte dovnitř a vysbírejte všechny dobroty. Vraťte se ven, zajděte za Zelem a zeptejte se ho na ingredience do Oruovi pušky. Daguerach roste na ostrově na východ od Oruova domu. Dostanete se tam po leknínech tvořících cestu. Posbírejte všech pět rostlin a vraťte se do města. Jděte za Zafarem a zeptejte se ho na Booyat. Kupte od něj informace o místě, kde rostou a jděte za Shamazem Kalebem.Zeptejte se ho na chrám Darosham, zajděte za chlapíkem v druhé loďce a promluvte s ním o jeho příteli. Slibte mu pomoc a běžte do chrámu. Kolem se potuluje několik stráží, které musíte zneškodnit, čímž osvobodíte Zidarova přítele. Buďto u nich, nebo u jejich kolegů na jihovýchodě, se nachází klíč k vězení Zorkatraz. Vstupte do chrámu a pomocí HK-12 střelte do symbolů na kole v pořadí, jaké bylo na obrazci na zdi potopeného chrámu. Až oheň zmizí, vstupte do místnosti za kolem a seberte zde tři booyaty. Vraťte se do města a jděte za Zafarem. Nabídněte mu, že chytíte zloděje. Schovejte se ve věži, ze které střílel jeden ze strážců ů a pomocí dalekohledu sledujte truhlu s penězi. Až si zloděj vezme měšec, běžte za ním a promluvte s ním. Slibte, že za něj zaplatíte a nechte si povědět o pokladu. Jděte za Zafarem a vraťte mu peníze. Nechejte si za ně dát čtvrtý booyat. Nyní jděte za Zidarem a řekněte mu o pokladu. Naskočte do lodi a až budete na místě, potopte se. Zdržujte se poblíž lodi, jinak vás žraloci sežerou. Posbírejte všechny dobroty a plavte s lodí do města. Vyšplhejte nahoru a znovu promluvte se Zidarem, tentokráte jeď te na Zorkatraz. Až vám Zidar dá znamení, skočte do vody a plujte pod vodou. U pevnosti se vynořte a vplujte dovnitř. Vyšplhejte po schodech a vymlaťte všechny stráže. Až to budete mít za sebou otevřte dveře. Promluvte si se zajatcem a získejte od něj poslední booyat. Zatrubte na roh a až loďka připluje, naskočte do ní. Nyní už byste měli mít všechno potřebné a tak jeďte za Oruem. Dejte mu jeho propriety a vyražte na lov. Po dlouhé animaci, v níž se s vámi Oru pěkně rozloučí, seberte jeho zbraň a vystřelte z ní na Gorgora. Dokud bu de paralyzován, vezměte do ruky pořádný kanón a sejměte Gorgora dobře mířenou ranou. Chvíli se kolem něj motejte a chytíte jeho aroma. Nyní již můžete v klidu na ostrov s monem. Plavte tam tedy a získejte třetí mon.Nyní je čas zajít do Okriany pro další zbraně. Cestou by se vám měla zjevit Marion s tím, že Jana s dalšími Guardiany vedou do Daroshamu. Pospěšte tam tedy a dejte se se strážemi do boje. Objeví se i Kroax a tak nešetřete náboji. Až všechny porazíte, zbude vevnitř již jen Jan. Promluvte s ním, nechejte jej o samotě a jděte do Ranzaaru. Odtud se vraťte do Okasankaaru, pomocí velkého krystalu od Zograda opravte světlo v přístavu a požádejte Zernara o zastavení produkce.Najděte daoku vedoucí do Okaaru (je na ostrově na východě) a vstupte do ní. V tomto kraji není mnoho přívětivých bytostí ale jednu z nich najdete hned na začátku. Kyuran je mohutný lovec, který si tak trochu přivlastnil Okaar. Promluvte si s ním a jděte hledat Shamaze Zavea. Jděte na jihovýchod a najdete jej ležícího na jednom z oltářů. Zabijte všechny oogoobary, seberte obětní nůž a promluvte si se Shamazem Zaveem. Měl by vám dát mapu, s níž běžte za Kyuranem. Nechte si od něj namalovat do mapy čtyři kolečka a vydejte se do míst kolečky označených hledat dřevěné klíče. V aréně musíte zabít všechny gamory a u stojanu naproti vchodu najdete první z klíčů. Druhý leží v ohradě za řekou. Uhýbejte drakovu ohni a skočte na všechna čtyři tlačítka. Mimo nalezení klíče tím otevřete i mříže ve východu. Zbylé dva klíče se nacházejí poblíž jakýchsi kamenných bludišť. S těmito klíči se vraťte do tábora oogoobarů a vsaďte je do podstavce u podivné kůže. Vzhledem k tomu, že dva klíče jsou stejné stejně jako symboly na mapě, zbývají pouze dvě kombinace a tudíž s hledáním té správné nebudete mít mnoho práce. Až zazní správná melodie, vyskočí ze země klíč. Seberte jej a jděte k vyschlému korytu. Střílením do kamenných koulí rozhýbejte obrovský balvan a utečte před ním. Až se svalí dolů do potoku a zastaví přívod vody, slezte pod vodopád a vstupte do jeskyně. S druhým klíčem běžte do pevnosti za řekou. Projděte ji a na konci otevřete oboje dveře. Vezměte mon a zamiřte do Okriany.V Okrianě navštivte Ominela, prodejte mu nůž, zajděte za Hesou a za Zotem a vyřiďte nepříjemnost ohledně daní. Požádejte Zota o zastavení výběru daní a utíkejte do tábora Guardianů. Dorazíte tam sice pozdě, ale měli byste najít Jana. Promluvte si s ním a utíkejte do Okaaru. Na východě se nachází zvláštní pevnost k jejímuž vchodu když přijdete, spustí se další animace. Bohužel její průběh nemůžete ovlivnit a tak jen sledujte, co se bude dít. Až zase získáte kontrolu nad situací, zabijte všechny voják y a zamiřte k východu. Odteďka již v podstatě jen vše sledujte a psychicky se připravujte na konečný souboj s Kroaxem. Ten vás spolu s hrstkou kamarádů čeká v zahradě Paláce Phae. Pobijte nejprve ostatní vojáky a pak se soustřeďte na Kroaxe. Uhýbejte jeho střelám a šijte to do něj o sto šest. Po tomto zápase již nebudete náboje potřebovat. Až Kroax padne k zemi, opřete se a v pohodě se dodívejte na konec hry !!!

Pokračovat na článek


Emperor: Rise of the Middle Kingdom

Baví Vás strategie, ve kterých procházíte minulostí lidské rasy? Ano? Potom je Emperor: Rise of the Middle Kingdom hra přesně pro Vás.Nejdřív nebylo nic. Potom světlo světa spatřila hra Caesar, odehrávající se ve starověkém Římu. Následovaly dvě pokračování a neskutečně mnoho klonů (jako příklad uvedu jen Pharao, odehrávající se v Egyptě, a Zeus: Master of Olympus). A nyní programátoři opět prokázali svoji schopnost přetvářet stejné hry na hry „stejné“.Změnila se pouze grafika a základními suroviny. Koncept zůstává stejný. Tentokrát se to vše odehrává v Číně.Již tradičně musíte svým poddaným obstarat vodu, něco k snědku, nějaké to nádobí a oblečení (když o tom tak uvažuji tak ani nemusíte – to jsem ale nezkoušel, myslím si totiž, že hra se nezmění v simulaci potlačování revoluce, ale město upadne v zapomnění). K jídlu se nabízí rýže (to jste asi nečekali, že? :-), obilí, maso … A když kliknete na tržiště vidíte i specialitu dne jako dušené masové bochánky, prosné cereálie, Kung Pao a jiné. Pokud mají vaši poddaní co jíst a pít, jejich obydlí se zlepší a vejde se do nich více a více lidí (je vidět, že se hra odehrává v Číně – ve městě s osmi domy žilo asi 700 lidí). Jakmile Číňany nakrmíte a obléknete, začnou jejich potřeby a nároky stoupat. Aby jste docílili zlepšování obydlí, nesmíte zapomínat na odstup obytných budov od průmyslového centra a jiných hlučných a omezujících staveb a musíte budovat parky a jiné zkrášlující stavby. Můžete i obchodovat s jinými městy, dávat jim dary, požadovat tribut atd. Kliknutím na poddané zjistíte co si myslí a právě provádí (ať se jen stěhuje do města či z města, jde prodávat, veze náklad keramiky, či jen oslavuje nový rok). Tutorial jde s vámi krok za krokem a drží vás za ruku. Kdo ale neovládá angličtinu může spoléhat jen na zkušenosti z minulých klonů. Nemusím se snad ani zmiňovat o zobrazení stupně hygieny, přístupu vody atd.Grafický pokrok se očekává a skutečně se mi hra po grafické stránce velice líbila. Zvuky také navozují čínskou atmosféru. Řekl bych, že hra není špatná, jen kdyby autoři přišli s něčím novým. Už se mi totiž nelíbí jak z nás mámí prachy za téměř identické dílo. Emperor: Rise of the Middle Kingdom je hra chytlavá a dobře promyšlená, postrádá ale inovaci. Všem nadšencům doporučuji zahrát si demo

Pokračovat na článek


Age of Empires III

Už na začátku roku jsme vás v novinkách informovali o připravovaném třetím dílu hry Age of Empires. Některé z věcí, které v našem preview najdete, možná už znáte, ale nyní vás seznámíme i se zcela novými informacemi.Indiánská kultura nebyla nikdy moc vyspělá…I když se na Age of Empires III podílí opět Ensemble Studios, stejně jako na předchozích dvou dílech, musíme si uvědomit, že tento titul navazuje na Age of Empires II, nikoliv Age of Mythology. Tam, kde druhý díl s podtitulem Age of Kings (Doba králů) skončil, třetí díl pokračuje. Zavede nás do období let 1500 – 1800, tedy doby, kdy byl Nový svět kolonizován evropskými státy. Těch je ve hře celkem osm, bohužel vývojáři se zatím zmínili jen o třech. Prvním jsou Angličané, kteří si potrpí na své starobylé domky. Oproti jiným státům disponují lepší ekonomikou, což v praxi znamená možnost rychlejšího pořízení dělníků, kteří dokáží i pružněji získávat suroviny. Opomenout nesmíme ani jejich unikátní jednotku, kterou je mušketýr, známý jako rudokabátník. Francouzi však mají navrch v podobě dělníka zvaného „Coureur“, jenž krom toho, že dokáže sklízet obilí na poli a stavět budovy, slouží i jako lehká pěchota. Při nečekaném útoku nepřítelem z počátku hry (tzv. rush) ve chvíli, kdy nemáte postavená kasárna, se může právě tato jednotka stát vaším spasitelem. Frantíci dokáží i lépe komunikovat s původními obyvateli Nového světa indiány. Mezi oběma národy dochází k vzájemné symbióze, tudíž mohou vzájemně obchodovat či si poskytovat ochranu a armády. Posledním národem, o němž něco víme, je Španělsko. Má velký počet rozmanitých jednotek, mezi něž patří bezpochyby pověstní Redoleros, vojáci s mečem a kulatým štítem. Má i větši podporu z tzv. domovského města. K čemu ale slouží?Domovské město, v originále „Home-City“, plní velmi důležitou roli – napomáhá rychlejšímu technologickému rozkvětu vaší civilizace. Jestliže pošlete do hlavního města větší obnos peněz, zpřístupní se další technologie nebo vylepší těžba surovin. Tento prvek je vcelku originální a Ensemble Studios vychvalují i samotnou kampaň. Ta by se měla podobat Age of Mythology tím, že přináší příběh několika jednotlivců na pozadí válek, jež se udály v daném období. Během hraní se staneme svědky revoluce v Jižní Americe nebo francouzské války s Indiány, ovšem s historickými detaily to nikdo nepřehání; Ensemble Studios chtějí vytvořit zábavný titul, a ne virtuální encyklopedii. Jednou z 5 zemí, o které se spekuluje, že zde bude, je i Švédsko… že by?Většina hráčů považuje za nevýhodu zvolené období, avšak tvůrci prohlašují, že nabízí originálnější pojetí. On středověk měl také své kouzlo: upalování čarodějnic na hranicích, sekání rukou za krádež, věšení na šibenici, házení lidí do žump, napíchávání lebek na kůl, natahování na skřipec nebo vyndávání orgánů zaživa po vzoru filmu Statečné srdce. Ale abychom nebyli tak krutí, i toto období má své zajímavé (strategické) stránky. Kupříkladu s katapulty jste v předchozích dílech prakticky výhradně ničili jen budovy, zatímco zdejší děla budou hrát rozhodující roli i v bitvách. Vynález střelného prachu vás ovšem nemusí omezovat jen na výrobu panáků s bambitkami. Naopak. Můžete použít osvědčené vojáky s meči a těžkým brněním, kteří vám bitvu v klidu vyhrají, pakliže zvolíte správnou strategii. Mnohem důležitějším faktorem má být správné rozmístění jednotek. U Age of Mythology to nebylo smrtelně podstatné, avšak Ensemble říkají, že se chtějí vrátit ke kořenům Age of Empires II, tedy poněkud hardcorovější strategii.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Webové tipy

Nejhranější hry na internetu

V tomto článku naleznete pouze hry, které jsou multiplayerové a zároveň singleplayerové. Vyložené on-linovky typu World of Warcraft nebo LineAge naleznete v dalším článku – On-line hraní na internetuCounter – StrikeCounter-Strike je naprosto kultovní záležitost, bez které by herní svět nebyl herním světem. Jde o klasickou first person střílečku (stáváte se hlavním hrdinou, jehož pohledem hru sledujete), kde na různých mapách proti sobě stojí teroristi a antiteroristi, respektive protiteroristická komanda z různých koutů Evropy. Jednoduše se jen připojíte na mapu, nakoupíte si zbraně a jdete do akce. Stav peněz je odvislý od toho, jestli váš tým vyhraje kolo, nebo také tím, kolik zabijete protivníků. Základem této hry jsou tři druhy map – CS, DE a VIP.CS – jde o mapy, kde je cílem komanda zachránit rukojmí a cílem teroristů je si ona rukojmí udržet tím, že eliminují policejní tým. Zní to celkem jednoduše, ale vězte, že to tak jednoduché není. Hostage (rukojmí) naříkají, courají se atd., takže vás většinou není problém identifikovat už podle sluchu. Zároveň je tu pravidlo, že pokud chcete vyhrát záchranou rukojmích, tak musíte odvést do bezpečí všechny čtyři. K utajení také moc nepřispěje, že se za vámi táhne úplná fronta:-)Nejoblíbenější mapy:CS_ITALY – Itálie je opravdu hodně hranou mapou, a co víc, je opravdu hodně kontaktní. Nevíte, kdy a hlavně kde narazíte na nepřítele, a tak zhutnělá atmosféra mapy občas brnká na nejcitlivější strunu vašich nervů. Italy, jak už název napovídá se odehrává v Itálii v nějaké venkovské lokalitě plné spletitých uliček, kde nechybí ani trh s ovocem a slepičky:-)CS_MILITIA – Tohle je mapa, která má alespoň ze začátku tendence spadávat ke stereotypům, protože CT (counter terorist - policisté) vybíhají ze svého výchozího bodu přímo pod okna budovy, kde jsou rukojmí. Jak to ale tak občas bývá, teroristi si „zakempí“(zalezou) k oknům se sniperkou a jen čekají na první příležitost k výstřelu. Jinak jde určitě o dost zajímavou mapu.CS_ASSAULT – Tuhle mapu mám moc rád a vždycky, když je příležitost, tak si ji zahraju. Jedná se o budovu, kterou obklopuje menší prostranství, kde také začínají CT a teroristi jsou zalezlí vevnitř s rukojmími, čekajíc, až do jejich brlohu vstoupí první polda. Do budovy se dá dostat třemi způsoby. Přední branou, zadními dveřmi, a nebo po střeše větrací šachtou, která vede přímo k rukojmím.DE – Detonation je typ hry, který je anglicky mluvícímu čtenáři patrný už z názvu. Ano, jde v podstatě o to, že teroristi musí tzv. „vybombit“ (ve slangu Counter-Strikeařů:-) jedno ze dvou míst na mapě, která jsou pro snazší orientaci označena křížem. Úkolem protiteroristického komanda je pak za každou cenu ubránit obě místa před vyhozením do vzduchu. Nutno ještě dodat, že na začátku každého kola hra někomu z teroristů přidělí bombu a ten jí pak má za úkol položit. Pokud zemře, je možno bombu znovu sebrat.Nejoblíbenější mapy:DE_INFERNO – jde o venkovní mapu s několika budovami, do kterých se dá pěkně schovat, ale vesměs jste s nepřítelem konfrontováni nejvíce venku, kde jsou i oba bomplacey (bombová pokladiště)DE_DUST – jedná se o pouštní mapu, kde je úkolem jak jinak, než odpálit dva cíle, a to několik beden napěchovaných čímsi. Dust je oblíbený zejména díky tomu, že se jedná o mapu hodně otevřenou, kde uděláte pár kroků a jste na všech důležitých mapových uzlech.VIP – tohle je mód, který se moc nehraje, ale přesto ke Counter-Striku patří. V kostce jde o to, že jedna postava z týmu Counter terorist se stane VIP osobou, která disponuje pouze pistolí a brněním a ostatní členové týmu ho musí živého dopravit na určené místo na mapě.Pravidla Counter-Stiku jsou vcelku jednoduchá, ale nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá a ne všechno se dá zvládnout bez práce. Na profi úrovni to chce přemýšlet, kombinovat a především hrát týmově, protože bez týmové práce nejsou koláče, jen smrt:-)Warcraft IIIWarcraft, nebo „Waro“, jak je taky důvěrně nazývám progamery (profi hráči) je klasická strategie, která téměř výhradně vychází ze zásad a podkladů legendární hry StarCraft od stejného výrobce, firmy Blizzard. Kvůli tomu tady už nebudu popisovat StarCraft, protože by to bylo nošením dříví do lesa, a proto prosím jeho příznivce za prominutí. Stejně jako ve StarCraftu máme tři rasy – Terany, Protossy a Zergy, máme i ve Warcraftu tři základní rasy – lidi, orky a nemrtvé, plus jednu rasu navíc – temné elfy, kteří neodpovídají žádné ze StarCraftových civilizací. Jinak je to ale velmi podobné následujícímu modelu: Terani – lidi, Protossové – nemrtví, Zergové – orkové.Každá civilizace má svojí specifickou strukturu hry, kterou by bylo velmi zdlouhavé tady rozebírat, takže bude nejlepší, když si to sami vyzkoušíte, ale teď popojedem dál…Warcraft je, jak už jsem poznamenal výše, strategií, která je založena na klasickém modelu rozděl & panuj, respektive postav & bojuj. Stavíte si bázi, těžíte suroviny a když je vhodná chvíle, postavíte si armádu a zaútočíte na soupeře. Celý boj ještě navíc okořeňují oproti jiným strategiím hrdinové, kteří sbírají zkušenosti, které si posléze rozdělují do speciálních schopností a dovedností. Tolik obecně o Warcraftu III.Co se týče progamingu ve světě Warcraftu, tak základem úspěchu je si rychle „naskillovat“ (česky nabrat zkušenosti) hrdinu, protože ten je klíčovou postavou celé hry. Co jsem zaslechl od progamerů, tak hrdina je klíčovou věcí celé hry a když máte při střetu méně zkušeného hrdinu, většinou to projedete…Age of Empires IIKrálovská strategie a královská zábava. Asi tolik se dá říct k úvodu možná nejoblíbenější a nejhranější strategii všech dob. Age of Empires II nás zavede do doby ranného středověku, kdy se králové více než nad bitevními plány sklánějí spíše nad těly mrtvých válečníků, svých protivníků. Jsme také v době, kdy čest a hrdost byly pojmy, které v dobách dnešních už trochu ztrácejí na vážnosti a významu. Středověk byl dobou temnou a stejně tak je i temná tato hra, zabij, nebo budeš zabit – jediné pravidlo, které platí na bojišti i životě středověkého člověka.Age of Empires II vás, jak už jsem zmínil staví do role krále některé ze 13-ti civilizací a jako král se utkáte se svými oponenty o moc a nadvládu nad územím. Celá hra začíná tím, že se ocitáte na „zelené louce“ s jedním městským centrem, průzkumníkem a třemi vesničany (tedy až na Číňany. Ti jich mají tuším šest:-). Vesničané se dají do díla a za chvíli už vidíte, jak vaše impérium v zárodku konečně „dýchá“. Dělníci shromažďují suroviny (jídlo, dřevo, zlato, kámen) a pumpují tak ekonomice novou krev do žil. Z kasáren vybíhají stále noví vojáci a dílna na obléhací stroje „jede“ ve dne v noci.Když už usoudíte, že je čas na útok a máte dobře rozběhnutou ekonomiku, vezmete svojí velkou armádu a beranidly a katapulty „zaklepete“ na nepřítelovu bránu. Když padne poslední bašta nepřítelova odporu, vyhráli jste. Zní to možná trochu nudně a otřepaně, ale vězte, že série Age of Empires byla jedním z průkopníků tohoto dnes velmi využívaného strategického modelu (postav bázi a bojuj). Celá hra je rozdělena do několika období a každé z nich má různé vychytávky, které vám okoření hru. Pro postup do dalšího období musíte splnit stanovené podmínky. Pokud chcete například postoupit do Imperialu, musíte zaplatit 1000 jednotek jídla, 800 jednotek zlata a ještě mít postavený hrad. ¨Co se období týče, tak ty jsou celkem čtyři:DARK AGE – Dark Age je základní období, kde se toho moc neděje. Je to doba temna a invention level, neboli úroveň vynálezů tomu také odpovídá.FEUDAL AGE – Zde už můžete stavět mnohem více vojenských jednotek a více rozjet ekonomiku. Rovněž přichází ke slovu první vylepšení, ekonomická i vojenská.CASTLE AGE – Tohle období už začíná být opravdu krušné, protože tady se naplno rozjíždějí boje a v tomto věku také dostáváte pod ruku unikátní jednotky (každá civilizace má svou vlastní). Japonci mají samuraje, Frankové mají sekerníky, Peršani mají bojové slony a moji oblíbení Gótové disponují skvělými Huskarly.IMPERIAL AGE – Konečná fáze výzkumu a rozhodující fáze bojů. Armády jsou na nejvyšší úrovni a krev teče proudem.Dalším obdobím, které je ve hře je post-imperial, ale toho lze dosáhnout pouze tak, že si ho nastavíte, jako startovní období při spouštění nové hry. Post-imp je specifický tím, že všechna vylepšení jsou už vyzkoumána a tak se naplno projeví síla jednotlivých civilizací.Bylo by toho hodně, co lze k Age of Empires II napsat. Sám jsem na něm strávil opravdu hodně času, a tak dobře vím, o čem mluvím. Momentálně je v obchodech třetí díl této série, ale já myslím, že dvojku stejně nepřekoná…Série NHLAno, a máme tady konečně zástupce nějakého sportu. NHL, neboli national hockey league (národní hokejová liga) je hrou, která simuluje, světe div se, hokej:-)NHL se řídí přesnými pravidly hokeje, včetně hákování, bodyčeků a jejich následné penalizace.Podle mého názoru byl vrchol série v dílu NHL 2002, který byl opravdu skvěle hratelný a navíc byl fajn i systém odměnových karet.Nedávno jsem koukal na video ze zápasu dvou progamerů a musím říct, že to byl trošku jiný hokej, než jaký hraju já. Progamer umí rychle kombinovat, všechno dělá zcela automaticky a navíc má zmáknuté finty, jak nejlépe obelstít cizího brankáře, protože toho povětšinou ovládá počítač.Neverwinter NightsNeverwinter je hra, která znamenala velký zlom na poli RPG. Už nešlo o bohapustou řež, jako u Diabla, ale nastala radikální změna. NWN totiž jako první přichází se systémem hry Dungeon & Dragons, kterou efektivně implementuje do hry. Výsledkem je to, že vaše postava, kromě toho, že ovládá různé druhy zbraní, má také reflexy a dokáže občas hodně slušně uhýbat útokům. Celé je to založené na tom, že počítač „hází“ kostkou a pak sčítá hodnoty, které padnou a podle toho se vám buď daří, nebo nedaří.Samotný Neverwinter je velmi rozsáhlým dílem s propracovaným světem a poutavým příběhem a asi právě proto má relativně dost příznivců, kteří NWN hrají jak sami offline, tak především on-line se svými kamarády. Jde o opravdu velmi nakažlivou zábavu, zvlášť u RPG her. Snad každému se stává, když hraje v partě, že řeší dilema, jestli jít do školy, a nebo hrát, aby vám neutekly zkušenosti a kamarádi pak nebyli na vyšší úrovni, než vy. Pozor na to! Znám pár lidi, které tohle pohltilo tak, že kvůli tomu buď opakovali ročník, nebo vůbec nedokončili školu. Člověk musí vědět, kde končí zábava a začínají povinnosti. Chce to mít trošku smyslu pro zodpovědnostHerní klanyKaždá hra, která se hraje na té nejvyšší, nebo profesionální úrovní v sobě nese také předpoklad, že se v její komunitě vytvoří klany. Pokud bychom měli definovat klan, dalo by se říci, že se jedná o jakousi obdobu týmů v hokeji, nebo ve fotbale. Soustředí se tam počítačoví hráči a stejně jako v jiných sportech se konají drafty (přestupy) a klany mezi sebou zápolí o celkové prvenství.Ještě bych rád uvedl na pravou míru, že není pravda, že by byly klany jen výhradně Counter-Strikeové, nebo výhradně na Age of Empires. Je i dost klanů, které soustřeďují hráče více her a například Bohemia Crusader, kteří se primárně zaměřují na Age of Empires, mají i svojí CS sekci.Pokud mluvíme o týmech, které drží prvenství ve svých hrách (v České republice), je to za Counter-Strike především AMD Cyber Team a NecroRaisers a za Age of Empires Nublex, Demons, nebo již zmínění Bohemia Crusaders. Klany z dalších her moc neznám, proto je nezmiňuji, abych vás neuvedl v omyl.SponzoringSponzoring, neboli sponzorování je hezkým dokladem toho, že progaming se postupně stává regulérním sportem, protože i ve vrcholových sportech mají sportovci sponzory. Tady jsou sponzorské „dary“ většinou ve formě bezplatných hraní v hernách, různého druhu hardwaru zdarma (myši, klávesnice atp.), nebo i příjemnější, jako je bezplatný rychlý internet, nebo pravidelný plat.Sponzoring je většinou odvislý od toho, jak se ten který hráč dohodne se sponzorem. Většinou to probíhá tak, že sponzor osloví hráče s tím, že by ho chtěl v klanu a že za to bude dostávat hardwarové vybavení zdarma a také bezplatné hraní v hernách.Co znamená být profi hráčem?Pokud se ptáte, co obnáší být progamerem, tak vězte, že je to velmi podobné, jako u sportovců. Pokud je progamer důsledný a chce být nejlepší, každý den se po určitý čas zdokonaluje a většinou několikrát týdně chodí na společné tréninky, jako je tomu například u hráčů Counter-Striku. Ti zkoušejí různé strategie, které jim vymýšlí jejich trenér. Ano i tady se objevuje postava trenéra, takže si myslím, že ta analogie počítačového hráče a vrcholového sportovce je zřejmá:-)Závěrem bych rád navázal na upozornění výše u Neverwinter Nights. Opravdu si dejte pozor na to, abyste byli schopni rozlišit, kdy je hra a kdy je realita. Vím, že to možná zní banálně, ale už se stalo mockrát, že hra lidi pohltila a oni se stali závislými. Taky si dobře rozmyslete, jestli, opravdu chcete být progamery, protože za tím spojí obrovský kus dřiny a musíte si uvědomit, jestli vám to za to stojí a jestli na to máte. Ne každý totiž může být nejlepší a někdy je lepší se radši hrbit nad knihami, než abyste po dvou letech intenzivního hraní zjistili, že je ještě spousta lidí, kteří to dělají o 50% líp. Knihy jsou totiž v tomhle ohledu perspektivnější záležitostí:-)

Pokračovat na článek