Výsledky vyhledávání pro dotaz televizory

Výsledky vyhledávání v sekci: Mobilní

Ten nejlepší telefon – Recenze SAMSUNG i8910 HD

Konečně jsem se po půl roce čekání dočkal. Konečně držím v ruce telefon, o kterém jsem již dlouhou dobu snil. Bohužel čekání bylo dlouhé a já nakonec čekání na SAMSUNG OMNIA HD, respektive na SAMSUNG i8910 HD, jak se nyní tento krasavec jmenuje nevydržel. Před dvěma měsíci, kdy mi moje NOKIA 6500 tak nějak shořela, jsem si pořídil první dotykovou NOKII 5800. Ta běží na shodném systému SYMBIAN S60 5. edice, stejně jako SAMSUNG. Za ty dva měsíce používání ji už znám jako své boty a tak můžu i směle porovnávat.NOKIA 5800, SAMSUNG i8910 HD, APPLE iPHONE SAMSUNG i8910 HD je již dlouhou dobu jednoznačně nejvybavenější mobil na trhu a to se začal prodávat teprve před týdnem. Momentálně se nabízí v provedení 8GB a v barvě DEEP BLACK. V základním balení telefonu najdeme kromě přístroje samotného také síťovou nabíječku, USB kabel, kvalitní sluchátka s 3,5mm jackem, CD se softwarem SAMSUNG PC STUDIO a dalšími aplikacemi a český manuál. Chtělo by to jistě ještě nějaké pouzdro, to však bude nutné dokoupit zvlášť.NOKIA 5800, SAMSUNG i8910 HD, APPLE iPHONEOproti NOKII 5800 či Iphone je telefon delší asi o 1cm, ale je zase o nějaký ten milimetr tenší než NOKIA. Samsung i8910 HD je lakován do černé barvy. Přední straně dominuje obrovský AMOLED displej o rozměru 3,7“ a rozlišení 360×640. Tyto parametry ho řadí na absolutní vrchol. Ani NOKIA N97 ani iPHONE nemají takto velký a jemný displej. Pod displejem jsou tři hardwarová ovládací tlačítka. Nad displejem je objektiv předního fotoaparátu a vedle něj je světelné a pohybové čidlo. Na pravém boku najdeme tlačítko pro zamknutí displeje a klávesnice, konektor pro připojení USB kabelu, který je zakryt dobře pasující plastovou krytkou a spoušť fotoaparátu. Na levém boku najdeme slot na microSD kartu a tlačíka plus a mínus na regulaci hlasitosti. Na horní hraně telefonu najdeme audio konektor o rozměru 3,5mm, do kterého se připojují sluchátka. Ten je též zakryt krytkou. Také je zde otvor pro uchycení poutka. Na zadní straně najdeme objektiv hlavního fotoaparátu o rozlišení 8 megapixelů a vedle něj je LED blesk. Pokud chceme do telefonu vložit SIM kartu nebo baterii, je třeba odsunout zadní kryt. S ním je poměrně jednoduchá manipulace, jde poměrně dobře odsunout, není třeba na něj nějak silně tlačit. Pod zadním krytem najdeme baterii o kapacitě 1500mAh. Pokud chceme vložit SIM kartu, je třeba baterii vyndat.SAMSUNG i8910 HDTelefon startujte 15 sekund a pak zobrazí výzvu k zadání PINu. Pak už ďábelsky rychle naběhne hned po přehrání animovaného loga SAMSUNG. Telefon je opravdu maximálně rychlý. NOKIA 5800 je proti SAMSUNGU opravdu líná mrcha. Ještě aby ne. V nokii je procesor o frekvenci 369 MHz, na rozdíl od SAMSUNGU i8910, kde procesor uhání rychlostí 600Mhz. Takto rychlý procesor má také iPhone. Nokia N97, současná vlajková loď NOKIE má pro srovnání procesor o rychlosti 434Mhz. Každý dotyk displeje je současně potvrzen mírným zavibrováním. Displej ovšem reaguje velmi rychle, takže se opravdu jedná o nejhbitější telefon. Konečně přestanou machrovat majitelé Iphonů, kteří se pyšnili nejrychlejší odezvou svého telefonu. Samsung reaguje úplně stejně rychle jako iPhone. Na displeji se zobrazuje ve spodní části lišta se čtyřmi ikonami, které Vám zpřístupňují základní funkce telefonu. Jsou zde volby TELEFON, KONTAKTY, ZPRÁVY a MENU. Hlavně dotykové tlačítko MENU velmi oceňuji, protože například u NOKIA 5800 se do menu dostanete pouze po stisku hardwarové klávesy. V horních rozích displeje se zobrazují informace o stavu baterie a signálu, případně symboly datového připojení a také ikonky o nepřijatých hovorech či zprávách. V čem je však SAMSUNG unikátní, to jsou takzvané WIDGETY, neboli mini-aplikace, které si můžete libovolně umístit na plochu displeje. Nabídku jednotlivých mini-aplikací rozbalíte po doteku ovládacího panelu na levé straně displeje. A pak již stačí jenom nalistovat tu správnou aplikaci a prstem ji přetáhnout na libovolné místo na displeji. Na displej si můžete naházet ikon kolik chcete. Můžou se klidně i překrývat nebo vyčuhovat přes okraj displeje. Vznikne Vám tak unikátní uživatelská plocha, díky které se jedním dotykem obratem dostanete k Vaší oblíbené aplikaci.SAMSUNG i8910 HDDalší funkce telefonu jsou již schovány v základním menu. Do něj se dostanete v prvé řadě stisknutím hardwarového tlačítka uprostřed třech nedotykových kláves a nebo na displeji stisknete dotykové tlačítko MENU. Také je možné táhnout po displeji prstem z prava do leva a displej se Vám přelistuje na základní menu. Zde je 12 průhledných IKON. Po doteku na ikonu systém obratem zareaguje a spustí danou funkci.Jak se s ním telefonuje???Díky vícepoložkovému seznamu a paměti 8GB si můžete do telefonu uložit kontaktů kolik chcete. Telefon se pyšní výdrží při hovoru kolem 10 hodin. V pohotovostním režimu vydrží až 450 hodin což je nějakých 18 dní. Tomu se mi skoro ani nechce věřit, v reálném provozu kdy máte zapnutou wi-fi, bluetooth a další funkce se dostaneme na podstatně nižší hodnoty. Při telefonování je možné zapnout hlasitý reproduktor. Při maximální hlasitosti telefon opravdu hodně řve. Je také možné při hovoru aktivovat další funkce. Můžeme si například nastavit zobrazování protelefonovaného času. Pokud Vám někdo volá, je možné vypnout zvonění a přitom telefon nevzít a také lze poslat na volané číslo SMS s předem definovanou šablonou textu do které je samozřejmě možné i něco připsat. To se hodí například když čekáte v bance a někdo Vám volá tak vy jedním tlačítkem hovor ztlumíte a zároveň obratem zašlete SMS, že zavoláte později. A tak člověk, který Vám volá, dostane informaci proč mu to neberete.SAMSUNG i8910 HD Jak se s ním SMSkuje???Při psaní SMS si můžete zvolit z několika možností jak zprávu napsat. K dispozici je klasická alfa-numerická klávesnice klávesnice, na kterou jste zvyklí z mobilních telefonů s klasickými tlačítky. Zde jsou však všechna tlačítka dotyková. Pak je již jen na Vás zda zvolíte psaní se slovníkem T9 nebo bez něj. Psát tímto způsobem lze jak na výšku telefonu tak na šířku. Při přetočení na šířku se automaticky displej přetočí a klávesnice se umístí v pravé polovině displej. Psaní tímto způsobem je opravdu ďábelsky rychlé, stejně jako byste mačkali hardwarová tlačítka. Stisky i silnými prsty jsou velmi rychlé a přesné. Navíc při každém stisku se ozve cvaknutí a navíc telefon zavibruje. Další možností je psaní na QWERTY klávesnici. Tak je však možné psát pouze na šířku telefonu. Opět se tímto způsobem dá psát velmi rychle, každopádně já osobně dávám přednost prvnímů způsobu, kdy je možné psát SMS i jen jednou rukou. Pak je zde ještě možnost ručního psaní, kdy kreslíte prstem po displeji jednotlivá písmena. Tento způsob mě však přišel nejpomalejší. Při psaní se nám zobrazuje odpočítávání, kolik ještě znaků se vejde do jedné zprávy. Vedle tohoto údaje je v závorce číslo na kolik zpráv se SMS případně rozdělí při překročení délky 160ti znaků. Při psaní je možné si zvolit 4 velikosti písma. SMSky tak nejsou pro SAMSUNG i8910 HD žádný problém a zvládá je opravdu bravurně. Stejně tak dobrá práce je i při odesílání MMS.Jak to fotí a točí ??Telefon SAMSUNG i8910 HD je vybaven fotoaparátem o rozlišení 8 megapixelů, takže můžete fotit opravdu fotografie ve vysokém rozlišením. Při nastavení maximální kvality lezou z fotoaparátu snímky o rozlišení 3264×2448. Fotoaparát je vybaven LED bleskem a automatickým ostřením. A jak fotí ?? Posuďte sami z následujících fotografií. Myslím, že pokud máte SAMSUNG i8910 HD v kapse, můžete klidně nechat Váš fotoaparát doma. Fotky jsou naprosto úžasné. Je sice pravda, že jsem je fotil za slunečného dne, ovšem i za šera lze dosáhnout zajímavých výsledků. Fotoaparát má nepřeberné množství nastavení. Umí snímat jednotlivé snímky, případně sekvenci fotek. Umí panoramatické fotografie, umí přidávat do fotografií rámeček, mozaiku, případně detekovat úsměv. Má 13 scénických režimů. Je možné nastavit 8 úrovní kvality fotografie, od rozlišení 640×360 až po 3264×2448px. Je možné nastavit vyvážení bíle, přidat různé efekty, umí automaticky zaostřovat, detekovat obličej a umí i makro režim. Lze také nastavit hodnotu expozice.Ukázkové fotografie v maximálním rozlišení – po kliknutí se fotografie zvětšíKromě fotek umí samozřejmě také video. A umí ho sakra dobře. Už HD v názvu telefonu nám dává tušit, že si tento telefon pohrává s vysokým rozlišením. Umí točit video až v rozlišení 1280×720. Při tomto rozlišení si již užijou i Vaše LCD či PLASMA televizory, které toto rozlišení podporují, či vyžadují. Jak vypadá HD video se můžete názorně podívat. Takže nemusíte doma už nechávat jenom Váš fotoaparát. Klidně doma zapomeňte i Vaší videokameru. Samsung i8910 HD ji v pohodě nahradí. Záznam je prováděn do formátu MP4.AplikaceTelefon je již v základní instalaci vybaven spoustou aplikací, které Vám zpříjemní život s tímto telefonem. V menu KANCELÁŘ tak najdeme aplikace jako kalkulačku, hodiny, poznámkový blok, kalendář, převodník, Smart leader, slovník, správce souborů, zip, Quick Office a Adobee PDF. V telefonu najdeme také vestavěný přehrávač REALPLAYER.Závěrečné hodnoceníTelefon SAMSUNG i8910 HD je momentálně nejvybavenější a nejlepší telefon na současném trhu mobilních telefonů. Je založen na systému SYMBIAN, díky kterému si můžete nainstalovat libovolnou aplikaci. Je vybaven obrovským displejem a špičkovým fotoaparátem o rozlišení 8 megapixelů, který dokáže natáčet i video v HD kvalitě. Je to tam velmi zajímavá náhrada video kamery a fotoaparátu ze kterého se dá vyždímat vysoká kvalita. Samozřejmě, že u tohoto zařízení nemůžete chtít aby konkurovalo zrcadlovkám s teleobjektivem. Ovšem SAMSUNG i8910 HD je velmi kvalitní zařízení, se kterým dosáhnete opravdu dobrou kvalitu při natáčení a fotografování. Telefonování a posílání zpráv umí samozřejmě také a umí to velmi dobře. Nesmím také zapomenout na to, že telefon je vybaven GPS čipem, takže je možné ho bez problémů použít jako navigaci. Ve spojení s datovými přenosy můžete být neustále on-line. K prohlížení internetových stránek velký dotykový displej přímo vybízí. Navíc telefon běží na velmi rychlém procesoru. Dá se říci, že rychlejší telefon momentálně není.Zapomeňte na iPhone, zapomeňte na NOKII N97, jděte do SAMSUNG i8910 HD. Ten je totiž nejdokonalejší a nejlepší.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

WRC II Extreme - Challenge očima účastníka

Letíme a mačkáme seVcházíme do „našeho“ velestanu. Na jedné straně je připraveno pět kokpitů s širokoúhlými televizory, sportovními sedačkami Recaro a volanty. Dostáváme poslední organizační pokyny k soutěži. Pojede se vyřazovacím způsobem. Jsou čtyři skupiny z čehož jsou tři po pěti a jedna se čtyřmi závodníky. Já jsem ve druhé skupině spolu s Italem, Norem, Švédem a Dánem. Ještě stručný rozhovor na kameru a začíná náš desetiminutový trénink. Bohužel jsem fásnul konzoli s nastavenou němčinou a můj trénink vypadá jako trapný pokus naprostého amatéra. Bez spolujezdce v angličtině jsem nahraný. Nevadí, je to jen trénink. Nervozita stoupá, a už je řada na naší skupinu. Usedáme do sedaček a organizátor uděluje poslední pokyny včetně trati, kterou pojedeme. Tři, dva, jedna pres X button. A jedeme na plný plyn. Pozor, tady tuhle zatáčku znám, ta nepříjemně vynáší. Do… to sem přebrzdil, padák dolů a plyn na podlaze. To se dá projet na plňáka, né, pozdě jsem zatočil a musím brzdit. Nervozita se podepisuje na mém čase, který sice není špatný, ale rozhodně to nebyla má nejlepší jízda. Jsem v cíli a netrpělivě sleduji ostatní. Ital je moje poslední záchrana, ale jede skvěle, pravá 5 , levá 3, pravá 3, levá 5, pravá 2 a finish. Dostal mě o 13 sekund. Bohužel do dalších bojů postupujou z každé skupiny první dva a já zůstal o těch 13 sekund třetí. No nic, hlavně že jsem nebyl poslední :). Další kola už bude klasický pavouk.Pohled na trať z helikoptéryVycházím ze stanu na cigárko a málem se srazím s takovým prckem – ha, to byl Sebastian Loeb. Jdu si dát něco k pití a marně se pokouším vysvětlit obsluze, že chci půl kelímku juice a dolít vodou. Holka to byla sice fešná, ale anglicky neuměla nic a tak malá názorná ukázka vše vyřešila. Osvěžen se vrhám k jednomu z mnoha stojanů s PS2 a jak jinak než s hrou WRC 3, která ještě není úplně hotová. Hltám každý metr trati. Je tu něco divného! Ovládání vozu je rozhodně citlivější a celkově je auto uklouzanější. Grafika vypadá slibně, ale marně hledám v menu Challenge. Konec zábavy a jde se opět na dlabanec. Opravdu, pokud vám už dvě hodiny nikdo nenutí něco k snědku, je to divné a vy byste se měli přesvědčit, že jste ve správném stanu. Beru si talíř a mimo jiné nabírám slibně vypadající dresing. Človíček vedle mě se ptá jestli jsem francouz?! Nechápu, ale všeho do času. Ten slibně vypadající dresing byl opravdu pro gurmány francouzského původu. Byla to jediná věc, která mi tady nechutnala :)Po obědě se nám dostalo privilegia podívat se přímo do servisu škodovky. To jsem si nemohl nechat ujít. Fábie D. Auriola tam stála na zvedácích bez známky života. Jak jistě víte, nedostal se ani na start první RZ pro poruchu ovládání převodovky. Ještě pár fotek a zpátky do naší arény, kde se vše připravuje na semifinále, a potom finále. Dva kompletní kokpity jsou přenášeny na pódium a připojeny k velkoplošným projektorům. To, aby si diváci mohli pohodlně pošmáknout na jízdách těch nejlepších z nejlepších. Plac se pomalu ale jistě plní novináři a co je do očí bijící, jsou japonci. Kdykoli potkáte japonce má nejméně dva fotoaparáty na krku a jeden v ruce. Oni snad musí fotit každý krok, který udělají a v porodnici jim určitě i s dítětem předávají jeho první fotoaparát :)). Marcus Grönholm, Peugeot 206 WRCSemifinále je tady. Do sedaček usedá Ben Wallace (Austrálie) a Oliver Schätzmüller (Německo). Ben si bere Xaru s Loebem a Oliver Subaru se Solbergem . Parádní jízda obou borců, ale Ben je v cíli první. Ten člověk musí mít nervy ze železa, jede s naprostou koncentrací a lehkostí. Další usedají do sedaček Kristian Bridges (Velká Británie) a Jean-Claude Décorvet (Švýcarsko). Kristian vítězí a stejně jako Ben z Austrálie postupuje do finále. Místnost je zaplněna novináři dychtících poznat vítěze, ještě lépe si ho vyfotografovat. Na pódium vyskakuje zástupce Sony a také zástupce Evolution Studios. Před samotným finále přicházejí představit WRC 3. Opět úřaduje má slabá znalost angličtiny a nerozumím všemu o čem je řeč, ale na otázku, zda bude ve trojkové verzi také Challenge člověk z Evolution Studios odpovídá vyhýbavě. Vysvětluji si to dvěma způsoby. Buď se rozhodli udělat, podle mého, zásadní chybu a do trojky Challenge vůbec nedat, nebo prostě jenom dělají „krky“ a chtějí nás napínat do poslední chvíle. Jinak podle jejich slov budou detailnější modely aut, realističtější chování na trati, od základu přepracované okolí tratí do vektorů (jestli sem správně rozuměl). Prostě se máme na co těšit a podle toho co jsem viděl, je tomu tak. Přichází předávání cen vítězům jednotlivých národních kategotií. Jaká že to je cena? Dálkově řízený model Subaru nebo Mitsubishi WRC 1:8 se spalovacím motorem. Vypadají nádherně. Je to fajn pocit, když ohlašují předávání cen devatenácti nejlepším hráčům na světě a mezi nimi slyšíte „From Czech Republic“. Hmm, je to paráda, ale jak se s tím potrmácím letadlem, to opravdu netuším. Naštěstí už na to myslel někdo přede mnou, a tohle bylo jen pro efekt a cenu každému pošlou poštou.A je tu finále. Ben a Kristian usedají za své volanty. Pořadatel sděluje, která trať se pojede. Je to Monaco RZ: Villars-sur-Var / Pont de Clans. Tři, dva, jedna, pres X button. Je to souboj nervů, Ben jede trochu rychleji, ale dělá chybu a musí dohánět ztrátu. Kristian jede vyrovnaně, Ben zrychluje a má náskok 2-3 sekundy a je tu poslední zatáčka před cílem, Ben vyhrajééé áááááááááá to není možné, v davu to jen zahučelo, protože Ben to dva metry před cílem napálil do konstrukce přístřešku časoměřičů a přišel o jasné vítězství. Neskutečný souboj. Vítězem WRC II Challenge se stal Kristian Bridges z Velké Británie. Přichází první gratulanti a hlavně tolik očekávané předání ceny pro vítěze, kterou není nic jiného, než oficiální předváděcí vůz Ford Focus. Osobně jsem držel palce Benovi, jeho jízdy byly fantastické.Sakra, kde jsou ty kola?S koncem finále končí i dnešní program v servisní zóně a my jdeme do autobusu. Střihneme si jedno přepočítání oveček a vyjíždíme směr přístav. Dnešní noc budeme trávit na lodi jménem „La Meridionale“. Je to trajekt kotvící v přístavu a nám poslouží jako hotel. Dostávám klíč, tedy kus plastu se spoustou děr, a jdu se ubytovat. Kajuta není příliš velká, má však vlastní sprchu. A tady zaplesalo mé kuřácké srdce. Oni mají popelníky i na WC. Abych se přiznal, moje představa před odletem z Prahy byla taková, že bude problém najít místo, kde si s klidem zapálím. Frantíci mě mile překvapili, jsou snad zkaženější než my češi. Není času na zbyt, a tak odcházím do baru na jakýsi koktejl před večeří. Nalévá se šampus. Nejsem žádný znalec, ale tenhle je určitě výborný a k tomu mezi námi neustále proplouvají číšníci s různými jednohubkami. Dneska se už určitě vyspím. Ha, ha, jak mě to mohlo jen napadnout? Večeře byla v nedaleké restauraci a končila zase ve dvanáct hodin. Když jsme se vrátili na loď, byl ještě otevřený bar, tak jsme seděli asi do půl třetí rána a klábosili. Když jsem ulehal na postel, bylo asi půl čtvrté ráno. V sedm byl budíček a hurá na snídani. Asi si dokážete představit, jak vypadal můj obličej. Kruhy pod očima by se daly používat jako pomůcka při záchraně tonoucích. Dávám si kafe, brr to je děs. Kde jste to proboha vzali? Tomu se nadá říkat kafe. Říkám si v duchu a dopíjím ten podivně chutnající nápoj. Po snídani odevzdávám kus děravého plastu na recepci a odcházím na čerstvý vzduch. Už zbývá jediné, cesta domů. Na letišti v Paříži se všichni vydávají na svá letadla, poslední pozdravy, a je to.Závěrem bych chtěl udělit velkou pochvalu Sony Computer Entertainment Europe za vynikající organizaci celé této akce a vám, které tento článek zaujal: určitě to stojí za tu námahu. Je to fantastická akce a jen doufám, že příští rok bude zase, ať se mnou nebo beze mne. Rallye zdar!O tohle vozítko se soutěžilo, toho chlapa, co tam zaclání, si nevšímejte.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Televize

Digitálnímu vysílání

Digitální vysílání. Téma, které – soudě podle četnosti dotazů, jež k nám do redakce přicházejí – stále vyvolává mnoho otázek. Například pokud jde o rozsah pokrytí digitálním signálem, nutnost pořizovat si nový typ televizního přijímače nebo dekodér. Některé odpovědi najdete na následujících řádcích.Digitalizace je nevyhnutelnáSpousta problémů provázejících zavedení digitální televize nemůže nic změnit na tom, že rozjezd DTV je pouze otázkou času. Další rozvoj analogového vysílání totiž není možný. Kmitočtové spektrum jako přírodní zdroj je dnes prakticky vyčerpáno. Digitalizace je v tomto smyslu péčí o obnovitelný přírodní zdroj, zajišťovanou většinou státem (viz např. čl. 7 Ústavy ČR). Nové služby a technologie vázané na mobilitu vytvářejí tlak na omezování kmitočtových pásem vyhrazených pro televizi, a protože stávající přidělení těchto kmitočtových pásem bude na evropské i světové úrovni podrobeno revizi, bude se jí muset podřídit i Česká republika. Informační společnost, jejíž rozvoj je součástí Národní telekomunikační politiky (usnesení vlády ČR č. 324 ze 14. 4. 1999), má rostoucí nároky na šíři a formy přístupu k informacím a zábavě a digitalizace je jediný technologický postup, který to umožňuje.Výhody digitální televizeJednou z těch hlavních je fakt, že oproti analogové televizi ta digitální mnohem lépe využívá kmitočtové spektrum, jež je poměrně omezené. Jeden analogově vysílaný program zabírá jeho dost velkou část, v našich podmínkách konkrétně 8 MHz, což omezuje počet vysílačů, a tedy i programů. Digitální systémy dovolují v daném pásmu kmitočtů umístit větší počet programů, protože v jednom televizním kanálu jich lze pomocí multiplexu šířit několik (a k tomu navíc ještě další telekomunikační služby). Díky obrovské variabilitě digitálních přenosových systémů nelze přesně říci, kolika programy lze nahradit jeden analogový, ale při současném stavu techniky je reálné uvažovat o čtyřech až šesti. Navíc je vysílací sítě možné konstruovat tak, že všechny vysílače vysílají na stejném kmitočtu, diváci mají možnost výběru z mnohem rozsáhlejší programové nabídky než u analogové televize.Velkým problémem analogové televize je znehodnocení přijímaného signálu mnoha druhy rušení. Na řadě míst je sice možné zachytit spoustu televizních programů, ale žádný ve vyhovující kvalitě. Po obraze plují třeba různé šikmé pruhy (moaré) způsobené křížovou modulací nebo jiným rušivým signálem, jindy je obraz zašuměný nebo má takzvané „duchy“, což jsou vícenásobné kontury způsobené odrazy vysílaného signálu od kopců nebo budov. Signál digitální televize je vůči těmto typům zkreslení prakticky imunní. Navíc – i když se tato rušení vyskytnou – neprojeví se vůbec v kvalitě obrazu, nýbrž pouze například zhoršením dosahu vysílače. Jinými slovy, pokud digitální signál v místě našeho bydliště je v dostatečně silný, je příjem vysílaného obsahu vždy bezvadnýPro přenos analogové televize se u nás v současné době používá výhradně systému PAL (dříve to byl ještě SECAM), v USA je to NTSC. Všechny tyto systémy však mají společnou nevýhodu: pro přenos jasových i barevných informací používají stejné pásmo kmitočtů, takže se ani nejdokonalejším dekodérům nepodaří zcela oddělit tři barevné kanály (červený, zelený a modrý), které je teprve možné přivést do obrazovky. Výsledkem jsou často rozmazané barevné přechody nebo rušivé struktury v obraze. Digitální televize umožní přenášet všechny tři barevné složky nezávisle a zcela nás tak zbaví rušení, jimž odborníci říkají cross-color a cross-luminance. Výsledkem zřetelným pro diváka je podstatně čistější obraz.U digitální televize stačí k pokrytí stejného území výrazně nižší vysílací výkon vysílačeUmožňuje to takový typ modulace, u které pro dekódování stačí mnohem menší odstup užitečného signálu od šumu. Můžeme tedy říci, že vysílání digitální televize je nejen levnější než vysílání analogové, ale že digitální televize je navíc i ekologická.Zatímco příjem analogového televizního signálu v jedoucích vozidlech není prakticky možný vůbec, digitální vysílání dovoluje používat přenosné přijímače s jednoduchými anténami, aniž by jejich poloha nějak ovlivňovala kvalitu zvuku nebo obrazu, takže i příjem televizního vysílání v jedoucích vozidlech je (za předpokladu dostatečné síly signálu) naprosto kvalitní. Digitální přenosové systémy umožní, aby se základním formátem stal obraz s poměrem stran 16:9, který lépe odpovídá fyziologickým aspektům lidského vidění a umožní lépe využít velkoplošné obrazovky. Jednodušší bude i převod kinematografických filmů pro televizní vysílání. Digitální technika umožní ve vysílání rovněž široké využití vícekanálových zvukových systémů (Dolby Digital, DTS), známých doposud jen z kin nebo nosičů DVD.Změní se doplňkové služby televizního vysíláníTeletext získá prvky podobné internetu, v domácích videích bude možné pásek nahradit harddisky. Divák tak ve znatelně větší míře přestane být vázán na časový program televizních stanic a získá mnohem větší svobodu při rozhodování o tom, co sledovat. Navíc si bude moci vybírat jen pořady, jaké chce skutečně vidět, a vytvořit si z nich svůj individuální program v čase, který mu vyhovuje. To vše bude moci být zjednodušeno a automatizováno díky dokonalému popisu vysílaných programů v elektronickém průvodci.Digitální televize nemusí být jen pasivním prostředkem zábavyMožnosti zavést interaktivitu přinese i zpětný proud dat směrem od diváka. Způsobů, jak toho využít, se dá vymyslet nepřeberné množství. Diváci budou například moci hlasovat v soutěžích či anketách, účastnit se diskusí a podobně. Obousměrný tok informací jistě přinese časem i nový systém televizních výukových programů (například jazyků), jež umožní prověřovat divákovy znalosti, hodnotit je atd. Podobu zřejmě změní i diskusní pořady, protože každý divák bude moci aktivně reagovat a jeho reakce okamžitě získá moderátor. Interaktivita umožní i domácí elektronické bankovnictví, elektronické nakupování, elektronickou poštu pro každého, atd. Velkou radost přinese interaktivní digitální televize milovníkům sportu. Budou si moci sami vybrat, z pohledu které kamery chtějí vidět zpomalené záběry podařené akce či gólu, nebo dát přednost dalšímu ději na hřišti bez opakování. Milovníci formule 1 i jiných podobných soutěží si zase mohou zvolit, jestli raději uvidí závod prostřihávaný z různých kamer nebo třeba jen z té, co je na přilbě jejich oblíbeného závodníka. Divák si také bude moci zvětšit vybrané detaily. Spolu s digitálním televizním signálem lze šířit i digitální rozhlasový signál nebo internetBrzy by se proto měly objevit systémy kombinující televizi s počítačem, což dále výrazně rozšíří uživatelovy možnosti. Výhody digitální televize se dotknou i výrobců televizních přijímačů a set-top boxů. Jednak je samozřejmě v jejich zájmu přicházet na trh stále s něčím novým, co by diváky přitáhlo a přimělo ke koupi nového výrobku, ale digitální technika umožní hlavně značné úspory při výrobě, nastavování a oživování nových přístrojů.Nevýhody digitální televizeDiskuse se vedou zejména o stupni komprese obrazu. Samozřejmě, pokud obraz komprimujeme tak, že zanedbáme nejen nadbytečné, ale i nepodstatné informace, nikdy nezískáme původní obraz (ztrátová komprese). A je možné se dohadovat o tom, jaký detail, jaká informace je ještě podstatná a která je nepodstatná. Horší však je, že ono rozhraní mezi podstatným a nepodstatným bude jiné nejen u každého diváka, ale i u každého typu obrazu. Mnoho času bylo proto věnováno subjektivním testům, jaký stupeň komprese je ještě přijatelný a jaký je už rušivý. Ekonomové a manažeři televizních společností mají samozřejmě snadno pochopitelnou snahu ušetřit finance za přenosové trasy, zatímco inženýři, zejména ti „ze staré školy“, se snaží o co nejdokonalejší obrázky, nejraději úplně bez komprese, k jejichž přenosu jsou ovšem zapotřebí podstatně vyšší (a dražší) datové toky. Pravda je přitom – jak už to bývá – někde uprostřed. Pokud běžný divák nevidí rozdíl mezi nekomprimovaným a komprimovaným obrázkem, pak je jistě zbytečné ony nepodstatné informace přenášet. Pokud však zvítězí ekonomika a divákovi budou televizí servírovány obrázky ne nepodobné několikrát kopírovanému záznamu VHS, pak to taková stanice jistě pocítí na podstatném poklesu sledovanosti. Problémy souvisejí i se zaváděním digitální televize do praxePotíže působí určitá „setrvačnost“ koncových uživatelů a jejich neochota investovat do nové technologie. Ukazuje se totiž, že podstatná část diváků je v podstatě spokojena s rozsahem a kvalitou stávajícího analogového vysílání. Mnozí mají přístup k satelitnímu či kabelovému šíření programů, jejichž množství a pestrost považují za zcela dostatečné. Pořízení set-top-boxu, případně nákup poměrně drahého digitálního TV přijímače, se tak řadě domácností jeví jako zbytečný výdaj.Pro vysílatele představuje digitalizace zejména vysoké dodatečné náklady na paralelní šíření signálu dvěma cestami (analogově a digitálně) po dobu trvání přechodného období, které může být dost dlouhé (i pět a více let). Mnozí vysílatelé navíc plánují rozšíření své programové nabídky, což vyžaduje další značné investice. Je také nutné vybudovat sítě zemského digitálního vysílání v kmitočtovém pásmu, kde v současnosti pracují analogové vysílače (zpracovat projekty sítí, projekty rekonstrukce a výstavby, obměnit vysílače, vystavět nová střediska atd.). V kmitočtovém spektru jsou při zavádění digitálního vysílání nezbytné velmi rozsáhlé přesuny, což vyžaduje dokonalou mezinárodní koordinaci. V důsledku těchto změn dochází k postupnému omezování funkce analogových systémů, a tím i ke zhoršení příjmu stávajícího analogového vysílání v některých lokalitách. V neposlední řadě je nutné ošetřit celý proces přechodu na digitální vysílání nezbytnou legislativou. Na příkladě České republiky lze ukázat, že právě to může nakonec zavinit zásadní zdržení realizace digitální technologie.Jak je ČR pokryta pozemským digitálním vysíláním?Dnes je možné přijímat řádné vysílání DVB-T prostřednictvím vysílačů umístěných na území Prahy a Brna (v brzké době i Ostravy) v těchto lokalitách:Praha-město (Mahlerovy sady), Praha-Cukrák, Brno-Hády, Brno-město (Barvičova) a od února 2006 i Ostrava (Slezská Ostrava) – řádné vysílání ČRa, multiplex A. Praha a blízké okolí mají tedy zajištěnu možnost příjmu mnohdy jen na vnitřní náhražkovou anténu; v případě kvalitní střešní antény je možný také dálkový příjem na většině území Středočeského kraje. Podrobnější informace o pokrytí signálem jednotlivými projekty vysílání DVB-T lze najít například na internetové stránce http://digitalnitelevize.cz/informace/dvb-t/dvb-t-v-ceske-republice.html nebo konkrétně o multiplexu A na serveru společnosti Radiokomunikace, a.s.Je ke staršímu televizoru nutné pořizovat nový typ přijímače?Není. K příjmu digitálního vysílání na běžných analogových televizorech slouží právě ona zmiňovaná „krabička", správněji DVB-T set top box. Vedle toho se na trhu objeví i televizory umožňující přímo příjem vysílání DVB-T. Situaci lze přirovnat k zavádění druhého programu počátkem 70. let minulého století. Majitelé starších televizorů si kupovali tzv. konvertory, které jim umožnily příjem 2. programu Československé televize. Vedle toho ovšem byly v prodeji i nové televizory s už vestavěnými příslušnými obvody, jež v krátké době z trhu vytlačily televizory jednoprogramové. Stejný průběh bude mít nejspíš i proces zavádění digitálního vysílání.Je nutné pořizovat „krabičku“ na satelitní příjem vysílání?Nejspíš nikoliv. Z technického hlediska je „krabička“ pro příjem vysílání DVB-T vlastně obdobou satelitního přijímače. Vlastníme-li tedy digitální satelitní přijímač, nejspíš nebudeme potřebovat přijímač DVB-T. Vše ovšem záleží na tom, jestli budou jak na satelitu, tak v terestriálním vysílání dostupné tytéž služby, o které budeme mít zájem. Bude se digitálně vysílat jen ve formátu 16:9?Pravděpodobně ne. V archivech je celá řada pořadů vyrobených ve formátu 4:3, které budou televizní společnosti stále využívat. Vysílání pouze ve formátu 16:9 lze očekávat snad jen u specializovaných filmových kanálů, které nebudou sahat pro archivní filmy, protože drtivá většina nové filmové produkce je už širokoúhlá.Zasáhne digitální vysílání i příjem ČT přes kabelové televize?I když Česká televize dává své programy kabelovým společnostem pouze k dispozici, rozhodně jim i jejich zákazníkům – divákům – zavedení trvalé digitální služby život zpříjemní. Naše programy ve vynikající technické kvalitě budou moci pro svoji síť její provozovatelé získat snadněji než dosud a nic jim nebude bránit obohatit programovou nabídku o další kanály, které jsou z analogových vysílačů nedostupné. Při dalším rozvoji digitálních služeb však bude vznikat tlak na provozovatele kabelových sítí, aby své systémy náležitě modernizovali.Přijímače pro DVB-TV souvislosti se zahájením řádného provozu se budou spotřebitelé jistě zajímat o to, jaký přijímač si vlastně koupit, proč jsou některé dražší a jiné levnější, na co si dát při výběru pozor, atd. Právě jim jsou určeny následující informace:Digitální vysílání lze zachytit přijímači nesoucími logo DVB-T. Samozřejmě pouze tam, kde bude signál z digitálního vysílače dostupný. Zmíněné logo můžeme v zásadě najít buď na tzv. integrovaných přijímačích, tedy na televizorech, které jsou již pro digitální příjem vybaveny, nebo na tzv. set-top-boxech, což jsou vlastně jakési konvertory, jež digitální vysílání převedou na analogové signály, které lze zavést do běžného televizoru. Nejsnáze tento druhý typ přijímačů můžeme přirovnat k satelitním přijímačům, pamětníci si také mohou vzpomenout na krabičky, jež se počátkem 70. let používaly pro příjem 2. televizního programu. Elegantnější (a také dražší) je samozřejmě první řešení, které si zvolí nejspíš ti, kdo stejně chtějí svůj televizor vyměnit. Bohužel na našem trhu jsou zatím pouze dva či tři typy takových přístrojů, takže není zatím z čeho vybírat. Ovšem jejich podíl se bude jistě zvyšovat a ceny klesat. Pro uživatele je takové řešení komfortnější už jen proto, že vystačí s jediným dálkovým ovladačem. Naopak dvěma ovladačům se nevyhneme u řešení se set-top-boxem, ale tam si už dnes můžeme vybírat z desítek typů na trhu, a to dokonce v širokém rozsahu cen.Novinkou digitální televize je divákova možnost ovlivňovat parametry a vlastnosti zvukového doprovodu. Vedle svobodné volby poslouchat pořad mono, stereo nebo vícekanálově, lze současně přepínat jazykové mutace pořadu, aktivovat výše popsané služby pro handicapované diváky nebo ve večerních hodinách uměle snížit poměr hlasitých a tichých pasáží, aby televizní přístroj nerušil okolí.DVB přinese radikální zkvalitnění dosavadního diváckého zážitku. Vedle zavedení širokoúhlého formátu obrazu poskytuje bohatou paletu různých forem zvukového doprovodu. Tyto možnosti lze – vedle uplatnění prostorového zvuku – využít i jako podporu handicapovaným divákům.Často uváděnou atraktivní variantou digitálního vysílání je možnost zvolit u vybraných pořadů pohled na snímanou scénu podle vlastních představ. Původně se počítalo s uplatněním tohoto typu služby u sportovních pořadů, postupně jsou však nacházeny divácky velmi přitažlivé aplikace ve vazbě na tzv. virtuální studia. Digitální vysílání počítá s aktivní rolí diváka zajištěním jeho zpětné vazby na televizní studio a program s mnoha variantami této služby.Datové služby – i v tomto případě jde o zcela novou kvalitu výjimečnou v tom, že už nemusí být bezpodmínečně vázána na přenášený program.V této souvislosti se hovoří nejčastěji o poskytování internetových služeb, dálkové ovládání divákova set-top-boxu zabezpečí rovněž datová služba, která tak nabídne rozsáhlé možnosti kreativity nacházení dosud netušených výrazových možností televizního programu.Za velmi významné lze pokládat postupné zdokonalování doprovodných informací o nabízených programechV rámci digitálního TV vysílání se počítá s přenosem popisných údajů jednotlivých programů, na jejichž základě bude divák moci využívat službu Elektronického programového průvodce (EPG). Přijímač tak získá souhrn informací o zachytitelných programech a bude schopen divákovi nabídnout skutečně dokonalé podklady pro jeho volbu. Ve své jednodušší formě bude služba připomínat výrazně zdokonalený teletext, v té vyšší interaktivní multimediální magazín, třeba s ukázkami jednotlivých pořadů a hlavně s možností pomáhat divákovi při výběru pořadů podle jeho přání a představ.Bezprostřední vazbu na veřejnou službu má i to, že podtitulky pořadů lze v rámci DVB nabízet v datové formě, čímž divák získá nástroj, kterým bude schopen ovlivnit jejich podobu (barvu, velikost a typ písma) či umístění textu na zobrazovací ploše.Doprovodná data napomohou divákovi v dokonalé orientaci uvnitř široké programové nabídky a ve výběru pořadu, zprostředkují mu podrobnější informace o tvůrcích a následně zvýší jeho komfort při sledování televize.I v oblasti datových služeb existují možnosti podpory handicapovaných diváků. Jsou orientovány na tři okruhy potenciálních uživatelů: jsou to jednak diváci s poruchami sluchu, kteří jsou však schopni číst, druhou skupinu tvoří lidé s poruchami vidění, v té poslední jsou osoby neslyšící, jejichž prioritním komunikačním prostředkem je znaková řeč. Znaková řečTato služba je ve své standardní podobě v České televizi dlouho využívána. Lze tušit, že DVB nabídne její poněkud vyšší formy. Zatímco ostatní podpora postižených diváků, jako je popis obrazové scény pro nevidomé či podtitulkování pro sluchově handicapované, jsou součástí televizního vysílání akceptovatelnou pro celou širokou obec diváků, pro znakovou řeč se hledají taková technická řešení, aby ji mohli aktivovat jen ti, jimž je určena. Pokud by byl interpret znakové řeči nedílnou součástí obrazové scény, mohl by běžného diváka rozptylovat. Je to možná jeden z důvodů, proč bývá znaková interpretace omezována pouze na pořady zpravodajského typu. Některé společnosti opatřují své pořady znakovým doprovodem až při jejich reprízování v neatraktivních časech. Z těchto důvodů by byl optimální systém umožňující divákovi volbu využít či nevyužít při sledování pořadu podporu znakovou řečí. Jako velice perspektivní řešení se jeví distribuce samostatného kanálu s touto informací v rámci doprovodných datových služeb. Jako doklad toho, že se metoda opravdu rozvíjí, mohou sloužit úvahy o možnosti datově ovládat pohyby virtuálně modelované postavy na divákově straně při respektování nezbytného rozlišení detailů dlaní a mimiky obličeje, obrazových prvků klíčových pro vyjádření znakové řeči.PodtitulkováníJde o známé téma, ale nás tentokrát bude zajímat pouze role podtitulků sloužících sluchově handicapovaným divákům. Předmětem probíhajících diskusí je optimální forma distribuce podtitulků a definice jejich vhodné podoby. Podnětem pro otevření této problematiky jsou vážné výhrady vůči dosavadní praxi distribuce podtitulků pevně vložených do obrazu. Řešena je otázka jejich správného umisťování, dobré viditelnosti na barevně proměnném pozadí obrazové scény, velmi závažné připomínky směřují ke vhodnému uspořádání podtitulků.Výhodné je podpořit orientaci v podtitulcích využitím rozdílných barev písma. Divák si velmi rychle osvojí, jakou barvou písma jsou vyjadřovány dialogy které postavy, a hovoří-li se mimo obraz, je takové rozlišení dokonce velmi užitečné. S citem se musí volit, kolik pro děj klíčových postav bude barevně rozlišováno, protože příliš vysoký počet by působil rušivě. Jiný názor doporučuje použít barvu pro vyjádření typu zobrazovaného textu. Dialogy jsou například standardně vyjadřovány modře, zelená patří zpěvu a žlutě jsou zobrazovány hlasy z ozvučovacích zařízení, rádia či telefonu. Pro děj důležité zvukové efekty je nutné rovněž vyjadřovat podtitulkem (bouchnutí dveří či zvonek telefonu). Jak je vidět, dá se toho na podtitulcích ještě dost vylepšovat. Nejen jejich grafická interpretace a dramaturgie, ale i jazyková kultura je vnímána jako nedílná vlastnost. V odborných studiích, které se tímto problémem zabývají, se oprávněně tvrdí, že obsahově kvalitní podtitulky hrají v životě handicapovaných uživatelů podobnou roli jako nutnost obklopovat dítě dokonalým jazykem v době, kdy se učí mluvit. Nesporný význam mají kultivované podtitulky i pro obyvatele, pro něž je domácí jazyk jazykem sekundárním, jinými slovy, čistotou podtitulků lze napomoci tříbení jazyka.Zvukové podtitulkyTato služba má být jakousi variantou popisu obrazové scény a vychází z předpokladu, že zahraniční film není nákladně dabován, nýbrž odbavován pouze s podtitulky v národním jazyku (tentokrát nikoliv jako kompenzace sluchově postižených). Takové podtitulky distribuované ve formě doprovodných dat je pak možné pomocí hlasové syntézy u diváka využít k čemusi, co se sice podobá službě Popis obrazové scény, ale liší se od ní zásadně tím, že neobsahuje popisy situací, které nelze z dialogu odvodit. V každém případě se však o vítané zpřístupnění děje zahraničního filmu retardovanému divákovi rozhodně jednat může. Názoru, že oproti Popisu obrazové scény je zde řada omezení, lze oponovat tím, že služba má předpoklady nalézt daleko širší uplatnění u jiné skupiny diváků než jsou nevidomí. Jsou tím míněni lidé, jimž činí potíže sledování rychlého originálního dialogu a srozumitelnost jim snižuje doprovodná hudební a ruchová složka pořadu. Půjde o osoby dyslektické, starší či mentálně retardované, které upřednostní „hovořící titulky“ kvůli jejich stručnosti a srozumitelnosti. Úspěšnost zavedení zvukových podtitulků je silně vázána na pokrok v oblasti syntetizované řeči. Počítá se se syntézou mužského a ženského hlasu a Česká televize věnuje této oblasti velikou pozornost. Podporou univerzitního výzkumu pomáhá vytvořit český modul profesionální hlasové syntézy.Zvukový doprovod v rámci digitálního vysíláníV oblasti zvuku nabízí digitální televize možnosti dosud nevídané. Nejde přitom výhradně o zdokonalování divákova zážitku vícekanálovou reprodukcí, což je rozhodně velikým lákadlem, ale i o podporu handicapovaných diváků. Dnes už lze pokládat za neoddiskutovatelné, že vícekanálový zvuk se stává synonymem moderních multimediálních řešení. Digitální televize se k této zásadě plně hlásí a podporuje ji řadou technických opatření a modernizačních kroků. Ani programově nebude obtížné poskytovat divákovi dostatečný počet pořadů s prostorovým zvukovým doprovodem: vždyť filmy, oblíbená programová složka většiny televizních kanálů, jsou standardně vybavovány takto vyspělým zvukem už řadu let, díky čemuž mohou televizní společnosti – mají-li dostatek přenosové kapacity v rámci vysílání DVB – poskytovat hluboký zážitek všem majitelům domácích kin. Pro ně se tak TV vysílání stává vedle dosud dominantních disků DVD významným a kvalitním signálovým zdrojem.Přestože by to diváka vlastně vůbec nemuselo zajímat, může být užitečné uvést některé problémy přechodu na multikanálové vysílání. Jde o rozpor v tom, že vedle vícekanálové verze je stále nutné odbavovat směrem k divákovi i doprovod stereofonní. Musí to tak být proto, že dosud neexistuje standard pro elektronickou konverzi signálu z vyšší verze na nižší přímo v divákově zařízení. Podobu zvukového stereoobrazu je proto nutné vytvořit ve studiu a samostatně odvysílat. Pokusy v této oblasti prokázaly, že odlišný postup vede ke stížnostem diváků na srozumitelnost nebo k velmi striktním a omezujícím pravidlům pro vícekanálový mix zvuku. Tím však komplikace nekončí. Originální filmový zvuk je připraven pro dokonale akusticky upravený kinosál náležité kubatury a počítá se zcela soustředěným a vnějšími vlivy nerušeným divákem. Používaný zvukový doprovod tak může být konstruován optimálně, s ohledem na velkoplošný obraz, a může využívat širokou dynamiku, neboli vysoký poměr mezi nejhlasitější a nejtišší částí filmu. Divák televizní má však podmínky pro sledování pořadů zcela odlišné. Jeho byt nebývá speciálně akusticky upraven ani izolován od okolního dění a kvalita jeho reprodukčního zařízení za tím v kině zpravidla silně pokulhává. Těmto okolnostem je tedy nutné parametry doprovodného zvuku přizpůsobit: snížit dynamiku zvuku, zdůraznit dialogy, případně upravit šíři zvukové báze a kompenzovat tak rozpor mezi mamutím plátnem kina a dosud běžnými úhlopříčkami televizních přijímačů. Ověřeným řešením radikálního zdokonalení přínosu vícekanálového zvukového doprovodu v domácích podmínkách je jedině výroba televizních verzí filmových projektů. (podle Milan Gazdík, Česká televize)

Pokračovat na článek


LCD TV Bravia – fakta a mýty

Jak jistě víte, na rozdíl například od automobilového průmyslu, kde si můžete snadno porovnat výkon, točivý moment, spotřebu a objem zavazadlového prostoru u dvou konkurenčních automobilů, v TV průmyslu začali někteří výrobci používat, často ve snaze „vylepšit“ své výrobky, různé metody měření parametrů televizoru.Důsledkem je to, že hodnoty vybraných parametrů dvou konkurenčních LCD TV přijímačů jsou neporovnatelné a Sony, stejně tak jako někteří jiní výrobci, z tohoto důvodu od zveřejňování některých specifikací upouští. V následujícím přehledu najdete informace o nejčastěji uváděných parametrech televizorů a způsobech jejich měření.Pozorovací úhelPozorovací úhel udává Sony jako hodnotu, při níž poklesne kontrast panelu na úroveň 10:1. Panely v televizorech Sony BRAVIA dosahují hodnot až 178°; někteří výrobci začali při měření používat nižší hodnotu kontrastu a logicky tak tabulkově „vylepšili“ své hodnoty pozorovacího úhlu.Doba odezvyDoba odezvy panelu bývá zhusta udávána jako přechod černá-bílá-černá nebo, častěji, šedá-bílá-šedá. Panely Sony dosahují hodnot až 8ms. Někteří výrobci, ve snaze zlepšit výsledky, použili do průměru barev, z nichž je tato hodnota získána, pouze vybrané barevné přechody a dostali se tak až na hodnoty okolo 3ms. Tím se hodnoty díky různým způsobům měření opět stávají neporovnatelnými.Dynamický kontrastDynamický kontrast, na první pohled, působí jako porovnatelný parametr, leč i metody jeho měření se mohou lišit.Spolupráce se společností SamsungSony kupuje panely od Samsungu – tato věta zaznívá z úst některých prodejců poměrně často, zvláště, uvědomíme-li si, že se jedná o nepravdivou informaci. Společnosti Sony a Samsung založili společný podnik (továrnu) na výrobu LCD modulů – S-LCD. Podíl obou společností v S-LCD je 50%:50% s rozdílem jedné akcie ve prospěch společnosti Samsung Electronics. Tangjung, Asan-City, ChungCheongMan-Do, Korea je místem, kde se továrna nachází a vedle produkce tzv. „mother glass“ (základní vrstva LCD panelu o rozměrech zhruba 2×2 m) produkuje kompletní LCD zobrazovače, jež jsou produkovány odděleně a nezávisle pro obě společnosti. Krom toho, každá ze společností používá odlišná kritéria a standardy pro měření a stanovení vlastností konečného produktu. Společnosti Sony a Samsung se v tomto roce dohodly, že rozšíří produkční kapacitu S-LCD továrny a vybudují další výrobní linku na panely 8. generace.LCD panel se sestává z několika vrstev (podsvětlení, difuzory, vrstva LCD, polarizátory a filtry); společnost Sony používá v mnoha případech vlastní řešení, související například s podsvětlením panelu. Technologie Live Colour Creation zahrnuje, mimo jiné, přítomnost speciálních podsvětlovacích trubic, jež viditelně posouvají schopnosti panelu zobrazovat hlubší barevné odstíny zejména v oblasti červené a zelené barvy. Nejnovější konstrukční specialitou je pak přítomnost tzv. RGB LED – diod, určených pro podsvětlení panelu. Na rozdíl od konvenčních bílých diod naše řešení umožňuje umožňuje nejen dílčí regulaci podsvícení panelu, ale i úpravu barvy podsvětlení panelu pro získání ještě širší barevné škály a vyšších hodnot kontrastu.LCD televizor je poměrně složitým přístrojem, jehož možnosti a vlastnosti neurčuje pouze panel, ale řada dalších obvodů. V televizorech Sony BRAVIA jde např. o obrazové procesory BRAVIA ENGINE, jež zásadní měrou ovlivňují výsledné obrazové parametry přístroje. Vlastní výroba LCD televizorů BRAVIA pak probíhá ve výrobních závodech Sony ve slovenské Nitře a španělské Barceloně, které svou produkcí zásobují evropský trh.Spolupráce se společností SharpS rostoucí poptávkou po velkoplošných LCD televizorech s úhlopříčkami nad 52“ a snahou o zefektivnění jejich výroby vyvstal požadavek na dostupnost „mother glass“ větších rozměrů. Společnosti Sony a Sharp proto v roce 2008 podepsaly dohodu o vybudování společné továrny na LCD panely 10. generace, která vyroste v japonském Sakai v Osace a Sony v ní bude držet třetinový podíl. Třetina produkce mother glass bude použita pro výrobu LCD panelů pro televizory Aquos, třetina pro LCD panely Sony BRAVIA a zbývající třetina bude společností Sharp prodávána vybranému dalšímu partnerovi. Továrna začne vyrábět panely přibližně od jara roku 2010.Energetické nároky LCD televizorů ve srovnání s plazmovými zobrazovačiEkologický aspekt, včetně nároků na spotřebu energie, je pro společnost Sony klíčovým při návrhu nových výrobků. LCD televizory, v naprosté většině, mají, v porovnání s plazmovými TV, menší energetické nároky. Můžete se setkat s argumentací, že udávaná spotřeba plazmového TV (typicky 280-400W pro 42“ TV) je ve skutečnosti mnohem nižší. Novější plazmové televizory disponují obvody řízení spotřeby a jejich reálná spotřeba, pokud nezobrazují trvale jasné barvy, je nižší. Můžete se však setkat i s názorem, že spotřeba LCD televizoru je trvale neměnná, neboť podsvětlovací zářivkové trubice trvale svítí a platí proto údaj o příkonu, uvedený na výrobním štítku. Televizory Sony BRAVIA disponují velmi pokročilými možnostmi nastavení úrovně podsvětlení panelu, jejichž úpravou uživatel mění nejen obrazové parametry, ale snižuje také spotřebu přístroje. Výhodou je aktivace senzoru okolního osvětlení v místnosti, který regulaci jasu provádí automaticky a snižuje tak, v případě potřeby, spotřebu televizoru. U televizoru KDL-40W4000, jehož „štítková“ spotřeba je 201W, je možné dosáhnout až, bezmála, poloviční spotřeby úpravou obrazových parametrů respektive podsvícení panelu. Věřte, že pro sledování v běžných domácích podmínkách je více než dostačující úsporný režim podsvětlení panelu a i tak vás Sony BRAVIA ohromí svými barvami a kvalitou zobrazení.Spotřeba televizních přijímačů Sony Bravia ve stand-byZákaznické středisko Sony se v nedávné době setkalo s dotazem zákazníka, který rozporoval udávanou spotřebu LCD TV BRAVIA v režimu stand-by (0.3W) s tím, že se svým wattmetrem naměřil hodnotu přibližně 25W. Jak to tedy se spotřebou opravdu je? Po vypnutí TV dálkovým ovladačem se přístroje přepnou do skutečného stavu stand-by až po cca 3-4 minutách od zadání povelu dálkovým ovladačem. Toto zpoždění je nutné pro vyhledání, zda na naladěných DVB-T programech není k dispozici nový software, dále pro uložení dat a eventuální instalaci, resp. další „úklidové“ práce v televizoru. Po tuto přechodnou dobu přístroj odebírá ze sítě přibližně 25W (dle modelu).Až po uplynutí této doby se přístroj automaticky přepne do skutečného stavu stand-by, a jeho odběr poklesne na hodnotu 0,3W (nebo dokonce méně u nejnovějších modelů), což je hodnota uváděná v našich technických specifikacích. Toto přepnutí je možno snadno identifikovat jako určité cvaknutí relé zdroje napájení.Proč přesto, při měření amatérskými wattmetry, naměříte odlišné hodnoty? Pro napájení je u našich přístrojů použit tzv. pulsní zdroj. Proud odebíraný na primáru přístroje v režimu stand-by potom není sinusový, nýbrž má tvar krátkých impulsů. Běžnými multimetry, které jsou cejchovány pro měření veličin se sinusovými průběhy, je možno potom naměřit hodnoty příkonu s chybou dosahující desítek až stovek procent. Použitím dokonalejšího přístroje, který je schopen měřit tyto složité průběhy přesněji (např. digitální osciloskopy, atd….) se ukáže, že efektivní hodnota proudu se ve skutečnosti pohybuje kolem hodnoty 0,4mA. Zdánlivý odebíraný příkon tak činí cca 0,9 W. Reálný příkon, kde by byl vzat do úvahy i fázový posun mezi napětím a proudem je samozřejmě menší než oněch 0,9 W avšak jeho přesné změření není zřejmě proveditelné běžnými měřícími přístroji. Jak zjistit hodnotu integrálu součinu napětí a proudu po dobu jedné periody u nesinusových průběhů (pro hodnoty pod 1 W) například pomocí počítače je úloha přesahující bežné možnosti opravářů spotřební elektroniky.

Pokračovat na článek


Hitachi

Hitachi je přední společností v oblasti televizorů s plochými panely A SOUČASNĚ i v technologiích výroby harddisků (HDD) – a nyní poprvé je spojila v řadě X. Velikost nespočívá jen v rozměrech – plazmové televizory P50XRO1 s úhlopříčkou 50 palců (127 cm) a P60XRO1, který má úhlopříčku 60 palců (153 cm), jsou vybaveny vestavěnými harddiskovými rekordéry s kapacitou 250 GB a dvěma tunery pro digitální vysílání. Diváci si nyní mohou přednastavit začátek záznamu nebo začít nahrávat okamžitě, pozastavit sledování živého vysílání („live pause“) i využívat funkci „chase playback“ (souběžný záznam i sledování) a současně mají přístup k bezplatným televizním kanálům – a to vše je integrováno v jediném televizoru. Pro ty, kdo mají doma méně místa, nebo nepožadují funkce nahrávání, nabízí LCD model L37XO1 s úhlopříčkou 37 palců (94 cm) totéž HD rozlišení 1920 x 1080 a funkce pro rozšíření obrazu jako mají plazmové modely kombinované s revoluční technologií výroby LCD panelů IPS Alpha a obnovovacím kmitočtem 100 Hz. Technologie IPS Alpha pomáhá LCD panelům vytvořit jasnější obraz s vyšším kontrastem, jenž zůstává konzistentní i při pohledu z extrémních pozorovacích úhlů a radikálně mění úroveň zážitku ze sledování obrazu na LCD obrazovkách. Richard Bass, hlavní manager divize Display Products společnosti Hitachi Digital Media Group k tomu říká: „Stále větší dostupnost programů ve vysokém rozlišení a nové platformy médií, jako například Blu-ray disky, si žádají novou generaci plochých obrazovek. V prostředí HD je kvalita obrazovky vším – televizor je posledním a nejdůležitějším článkem v řetězci, který obraz zpracovává. U řady X vzala společnost Hitachi své dosud nejlepší plazmové a LCD obrazové technologie a využila jejich nasazení na maximum. A jelikož každý jednotlivý komponent je výhradně a přímo dílem společnosti Hitachi, všechny navzájem spolupracují v dokonalé harmonii. Řada X je jasným vyjádřením našeho postoje, že ohledně kvality neděláme žádné kompromisy. Všechny modely jsou vyrobeny podle našich nejpřísnějších specifikací v novém evropském výrobním závodě společnosti Hitachi v České republice.“ Podle Richarda Basse je výsledek jasný: „Když spatříte HD program na plochých televizorech řady X, okamžitě si uvědomíte, co vysoké rozlišení skutečně znamená. Je to zážitek, o který filmoví tvůrci, vývojáři her a programátoři usilovali – skutečné uplatnění HD, Blu-ray médií a konzolí příští generace.“ Plazmové televizory nabité funkcemiModely P50XRO1 a P60XRO1 mají vestavěné harddiskové (HDD) rekordéry s kapacitou 250 GB a dva tunery digitálního vysílání – představují tak nejlépe vybavené plazmové televizory ve své třídě. Umožňují uživatelům pozastavit příjem živého vysílání, nahrávat pořady a souběžně sledovat jiné, nastavit si nahrávání pořadů předem – a poskytují tak uživatelům mnohem větší komfort a přednosti na vysoké úrovni. Proč čekat, když se můžete mezitím dívat? Pro maximální pohodlí tyto televizory nabízejí funkci „chase playback“, takže se můžete začít na pořad dívat, přestože jeho nahrávání ještě neskončilo. Tyto plazmové televizory jsou ideálním řešením domácí zábavy pro montáž na stěnu, které nepotřebuje žádné další doplňky – nicméně stejně tak dobře je můžete rozšířit o samostatné HDD rekordéry (digi boxy) a zvýšit tak kapacitu jejich záznamu. Pro ty, kdo od svého televizoru chtějí více než jen sledování televizních programů, nabízejí všechny modely (včetně LCD televizoru) porty HDMI prakticky umístěné buď v čelním panelu nebo z boku. Díky tomu je snadné k televizoru připojit videokamery, DVD a Blu-ray přehrávače a herní konzole, aniž by bylo nutné složitě manipulovat s kabely v zadní části přístroje. Procesor ‘Movie FRC’ slouží pro převod obrazu z filmového plátnaŘada X je první produktovou řadou vybavenou jedinečnou technologií společnosti Hitachi ‘Movie FRC’ pro převod snímkového kmitočtu, jež mohutně vylepšuje zážitek při sledování filmů. Většina televizorů při převodu filmové předlohy, která bývá natočena rychlostí 24 snímků za sekundu, pro dosažení formátu vhodného pro domácí projekci jednoduše každý snímek zopakuje. Na televizorech s menší obrazovkou si divák nemusí téměř ničeho všimnout, nicméně na velkých formátech tento způsob může při horizontálním pohybu kamery vytvářet chvění obrazu, které působí rušivě a unavuje zrak. Jedinečná technologie společnosti Hitachi tento efekt eliminuje díky vestavěným inteligentním obvodům, jež chybějící snímky vytvoří – pečlivě je vypočítá z obou sousedících a zaplní tak body, které by v mezisnímcích chyběly. Díky tomuto procesu jsou pohyby a přechody mezi scénami nanejvýš plynulé, takže sledování obrazu je mnohem příjemnější a oči diváka se mohou lépe uvolnit – což je pro velkoformátové zobrazení ideální. Výsledek je účinný stejně pro programy ve standardním nebo HD rozlišení. Modely P50XRO1 a P60XRO1 navíc dokáží zpracovat formát 1080 p 24 a jsou proto ideální pro promítání filmů ze současných Blu-ray a HD DVD přehrávačů. Picture Master je mistrem dokonalého obrazuDíky implementaci vyhlášeného procesoru společnosti Hitachi pro zpracování obrazu zvaného Picture Master – ovšem ve verzi pro „úplné HD rozlišení“ – představuje řada X vyvrcholení mnoha let vývoje. Tento systém pracuje s barevnou hloubkou 16 bitů a používá 3D řízení barev pro vytvoření věrnějších pleťových tónů, látek a textur, které můžete téměř vnímat hmatem, a předmětů z vyšším prokreslením detailů povrchu. Kromě těchto nových posunů v realistickém zobrazení zajišťuje dvojí dynamický enhancer vynikající reprodukci zářivých a lesklých ploch – což jsou tradičně povrchy, jejichž zobrazení bývá nejobtížnější, a to i v HD. Celkově vypadá obraz čistější a svěžejší – také díky digitálnímu potlačení šumu, které odfiltruje rušivé matoucí signály a poskytuje tak dokonalý obraz – ideální pro větší obrazovky televizorů řady X. Protože na image záleží nejvíce…Je celkem pochopitelné, že nejlepší HD obraz by měl mít také co nejkrásnější rám. Společnost Hitachi vynaložila veškeré úsilí, aby jediné, co se vyrovná kvalitě řady X, byla úroveň jejího vzhledu. Všechny modely se vyrábějí v novém závodě, který byl vybudován právě pro tento účel v České republice podle nekompromisně vysokých nároků společnosti Hitachi. Televizor P50XRO1 je navržen tak, aby vyvolal zasloužený obdivný výdech. Má štíhlé tělo z akrylátů s vysokým leskem a tenký, matně letecky černý rámeček. Jako standardní doplněk se dodává motorem ovládaný stojan a celkový dojem mohou doplnit super štíhlé reproduktory ve spodní části televizoru. Model P60XRO1 má atraktivní pololesklé provedení – vyzařuje svůj ušlechtilý původ a dodává se s odnímatelnými reproduktory a pevným stojanem, který ti, kdo si televizor přejí integrovat do svého řešení domácího kina, mohou snadno odejmout.

Pokračovat na článek