Výsledky vyhledávání pro dotaz zvukového doprovodu

Výsledky vyhledávání v sekci: Internet

Battle Isle 2

NĚKOLIK RAD NA ÚVOD:- Za každých okolností cvičte vlastní jednotky, lepší je méně vycvičených jednotek, než hromada slabých.- Při boji se snažte nejdříve zlikvidovat dalekonosné zbraně nepřítele, pamatujte, že dobře vycvičený PULSAR nebo IONSTAR zlikvidují jakoukoli jednotku jedinou salvou! - Používejte BUGGY co nejvíce můžete, ale vždy je po útoku odstraňte z dostřelu nepřítele. - Do bojů nenasazujte transportní jednotky VADER či NAUTILUS, některá místa obsadíte jen s jejich pomocí. - Pokud hrajete na vyšší obtížnost, využívejte útoku z obou stran - je mnohonásobně silnější! - Připravte se na sníh a stáhněte nemobilní jednotky z volného prostoru na silnice. - Existuje trik, jak použít tanky NASHORN jako útočnou zbraň. Trik spočívá v tom, že tankem dojedete před políčko, které "nevidíte" radarem a na kterém je nepřátelská jednotka: NASHORN nebude útočit sám, ale napadená jednotka se bude muset bránit ve vzájemném souboji. - Pamatujte, že letadlová loď TITAN může být nasazena proti vysoko letícím letadlům - vycvičte ji a využívejte. - Nikdy se nespoléhejte na počítačem řízené spojence, protože ti používají stejně neefektivní způsob boje jako nepřítel: útočí nejprve na nejslabší jednotky. - Při bitvě vysuňte slabé jednotky jako štít, nepřátelská palba se soustředí na ně, zatímco vy svými nepoškozenými těžkými jednotkami zlikvidujete veškerý odpor. - Vyrábějte jen nejnutnější výzbroj a šetřete materiál na opravy. - Ve vyšších úrovních nejprve vycvičte nasazené jednotky v táborech a továrnách a nasaďte je již zkušené - ušetříte za opravy!PŘEHLED JEDNOTEK :DEMON 131Základní bojoví roboti jsou v podstatě v boji k ničemu. Jejich nejlepší uplatnění je jako terč pro nepřátelské jednotky, které útočí na nejslabší jednotky a vyčerpají se bojem s DEMONy, zatímco silné jednotky zůstanou nedotčené. DEMON slouží pochopitelně i k obsazování budov.TROLL 142Stejně jako DEMON, ani TROLL nemá příliš široké bojové uplatnění. I se svými protitankovými zbraněmi utrpí jednotka při každém souboji veliké ztráty. Jednotky TROLL lze také použít pro odvedení pozornosti nepřátelských jednotek a obsazování budov.RANGERDíky svému obrovskému dosahu, širokému poli radaru a možnosti obsazovat základny tvoří nebezpečnou zbraň. Při boji se snažte zničit RANGERy co možná nejdříve, protože nenadálé obsazení základny je nepříjemné. Svoje RANGERy chraňte ze všech sil.BUGGYVzhledem k možnosti střílet na vzdálenost 2 územních jednotek a následnému ústupu jsou tyto jednotky nejlepší útočnou zbraní. Musí být ovšem dostatečně vycvičené a musí jich být větší počet. Vhodné je také seskupení okolo muničního ALCORu, protože jejich munice je značně omezena.PLANUM 5Užitečná jednotka sloužící ke stavění silnic a železnic. Ačkoli poměrně pomalá a minimálně obrněná, měla by být součástí každé útočné skupiny s ohledem na možnou změnu počasí, kdy je silnice a železnice jediným způsobem dopravy pro některé jednotky.REGIOAčkoli by REGIO mělo být klíčovým strojem pro opevňování pozic, nikdy jsem je nepoužil. Stavba opevnění a zákopů je užitečná pouze při obranné taktické válce, která je z hlediska bitvy nebezpečná, REGIO je navíc velmi pomalá a slabá jednotka.SNAKEObrněné transportéry SNAKE tvoří důležitou součást každé útočné skupiny. Uvnitř transportéru by měla být alespoň jedna jednotka DEMONů či TROLLů pro případ objevení budovy. Transportéry jsou průměrné v boji a navíc jsou schopny převážet ALDINIUM i miny SUPER VIRUS.TECHNOTRAXLehké tanky TECHNOTRAX jsou páteří armády. Vysoká pohyblivost, slušná výzbroj a kvalitní štíty jsou hlavními znaky těchto tanků. Měly by však útočit ve skupinách, chráněny štítem vojáků, kteří odvedou nepřátelskou palbu a oslabí nepřátelskou frontu.STINGSmrtelně nebezpečné raketové jednotky. I přes svoji vysokou spotřebu pohonných hmot a malou zásobu munice jsou STINGy vynikající zbraní - v žádném případě je nelze použít pro boj zblízka, ale stejně jako BUGGY pro ostřelování nepřátelských jednotek zdálky. Často doplňovat munici!COMET FP-42Proti nepřátelskému vzdušnému útoku není lepší zbraň než COMET (u TITAN'S LEGACY je lepší MEDUSA-2, pro pořádek). Jednotky COMET jsou nesmírně pohyblivé a agilní a dokáží vyřadit vzdušnou frontu z akce dříve, než se přiblíží k jádru armády. V pozemním boji používat jen proti slabším jednotkám a na vyčišťovací akce.PULSAR A3Extrémní palebná síla PULSARů je zárukou úspěchu každé operace při jejich nasazení. Vycvičená jednotka těchto dalekonosných děl dokáže smést z povrchu i silně obrněné jednotky. Při útoku na nepřátelské pozice se na tyto zbraně zaměřte v první vlně. Pro svou malou pohyblivost je lepší obrannou zbraní.ARCHIMEDESRaketomet ARCHIMEDES nemá takovou palebnou sílu jako PULSAR, nicméně je pohyblivější. Musí být chráněn za každou cenu a analogicky musí být útoky na nepřátelské jednotky směřovány právě na něj. ARCHIMEDES je ideální útočnou zbraní.SAMURAI-2Těžké tanky SAMURAI představují hrozbu pro lehké tanky, nad nimiž mají absolutní převahu. Tyto jednotky se však při každém souboji vyčerpají, a proto je dobré vycvičit je na slabších nepřátelských jednotkách a v žádném případě se nepouštět do vyrovnaných soubojů.NASHORNObranné jednotky NASHORNů jsou naprosto neefektivní a zbytečnou zbraní. Protože po každém pohybu musí nabíjet a nemohou pálit, lze je použít jen jako štít před bráněnými budovami nebo bariéru proti nepřátelským jednotkám. Nepřátelské NASHORNy lze snadno obejít a je úplně zbytečné s nimi bojovat, není-li to bezprostředně nutné.SPRING IKromě přepravy vojáků skrz nepřátelskou frontu (díky svému silnému štítu) lze jednotky SPRING použít velice vtipně také na sbírání nepřátelských min SUPER VIRUS, které se stávají vlastními a lze je použít na vlastní obranu. Jinak veskrze zbytečná jednotka.SINUSJednotky SINUS musí být chráněny za každou cenu, protože jejich schopnost opravovat vlastní jednotky přímo na bitevním poli z nich činí nepostradatelnou součást dlouhého a vyčerpávajícího tažení. Je vhodné okolo jednotky SINUS shromáždit více jednotek a opravit všechny najednou v jednom tahu.ORION OR-3Strategicky výhodným krokem je oslepit nepřátelskou frontu zničením jejich radarových vozidel. ORION jednotky by měly být vždy za frontou a dobře chráněny. Ideální místo pro ORIONy je uvnitř budovy, kde nemohou být napadeny.ATLASPrakticky nulové brnění dělá z ATLASU dětskou hračku v konfrontaci s nepřítelem. ATLAS, nicméně dokáže naložit i dalekonosné zbraně jako PULSAR a dovézt je na bojiště v relativně krátkém čase, stejně jako vojsko či ALDINIUM. Užitečná, ale neskutečně slabá jednotka.ALGOLNení nic horšího, než postupující útok, ničení nepřátel a cesta k vítězství, na které si stratég uvědomí, že jeho jednotkám došlo palivo. ALGOL musí být chráněn za každou cenu a musí doplňovat palivo všem jednotkám průběžně.ALCORBez munice by se asi žádná bitva neobešla a ALCOR je velice důležitou zásobovací jednotkou. Nejlepší využití pro ALCOR je však uprostřed šesti BUGGY, které doplňuje po každém jejich útoku a vytváří tak velice silnou a nebezpečnou skupinu.RUNEJednoduchá nemobilní radarová stanice, jež je součástí staveb. Díky svému vysokému poli rozsahu by měly být tyto instalace zničeny, aby byla nepřátelská strana připravena o možnost nahlížení do obsazeného území. Zničit, speciálně pokud je nasazeno nepřátelské dělostřelectvo.MEDUSASpolu s letadlovou lodí TITAN N2 je protiletadlový kanón MEDUSA (a MEDUSA-2) jedinou jednotkou (kromě letadel pochopitelně) schopnou odrazit úder vysoko letících letounů GHOST, STORMBRINGER, THUNDER FX nebo VISION. Jednotka by měla být chráněna a vycvičena, protože jinak neexistuje způsob, jak tyto letouny zastavit.SKULLV nepřátelském opevnění nebezpečná dalekonosná zbraň, která by měla být ihned zničena. V žádném případě ji nenechejte vycvičit na vyšší úroveň. Ve vlastních řadách je poměrně užitečná při obranných bojích a strategických ústupech.IONSTARDalekonosné dělo IONSTAR je velice nebezpečnou obrannou zbraní. Máte-li podezření, že se za nepřátelskými liniemi vyskytuje, okamžitě vyšlete tým na zničení této baterie, která se velice rychle vycvičí na smrtelnou a nebezpečnou zbraň.SUPER VIRUSMiny SUPER VIRUS jsou smrtelné pouze v případě, že na ně narazíte při průzkumu neznámého území. Vlastní miny lze použít při dlouhém frontovém boji na likvidaci nepřátelských jednotek, ale je potřeba jim neustále doplňovat munici a palivo.DOLMEN ZIBezbranný a slabě opevněný transportní vlak má jedinou výhodu - veliký dosah a velký nákladový prostor, takže dokáže rychle dopravit na frontu spoustu jednotek včetně dělostřelectva a pěchoty.ANACONDA Z2I přes svou transportní kapacitu umožňující přepravu jednotek je ANACONDA ideální pro bojové operace, a to díky svému 90mm kanónu, který likviduje nepřátelské jednotky na větší vzdálenost. Ideální je spolupráce s podpůrným vlakem MONOLITH Z6.Z3Naprosto bezkonkurenčně nejlepší dalekonosné dělo, které ve hře najdete. Obrovský dosah pohybu, silný 200mm kanón schopný likvidovat vše od tankových jednotek až po mosty a silnice do vzdálenosti 8 jednotek. Nezničit toto dělo v nepřátelských liniích hned na začátku bitvy se rovná sebevraždě.MENHIR Z4Pro pozemní bitvy nepoužitelný, nicméně ideální pro likvidaci vzdušného útoku nízko letících letadel. V každém případě musí být tento rychlý vlak dostatečně vycvičen na to, aby byly jeho rakety země vzduch alespoň trochu účinné.MONOLITH Z6Nepostradatelný podpůrný vlak schopný opravit velké množství jednotek a doplnit jejich munici i palivo. Lze použít nejen v konjunkci s jinými vlaky, ale v zadních liniích fronty i jako opravárenské vozidlo pro všechny ostatní jednotky. Ztráta tohoto vlaku je velice citelná.MÖVE SX-IVysoký dosah a efektivnost proti lodím a letadlům tohoto pobřežního člunu jsou vyváženy nesmírně malým pancéřováním a nemožností vyplutí na volné moře. V omezeném rozsahu lze použít jako obranu proti nízko letícím letadlům, ale v námořním souboji je plavidlo takřka bezbranné.VADER D IIdeální plavidlo pro invazi a dobývání nepřátelských přístavů. Po pravdě, v některých misích je nasazení vznášedla jedinou možností, jak přístavu dobýt. Lze použít i pro transport krystalů z těžko přístupných ostrovů v moři. V žádném případě nepoužívat pro bojové akce.PATRIXAčkoli určen pro obranu pobřeží a útoky na další lodě, PATRIX je ideálním námořní průzkumnou jednotkou s relativně krátkou životností v konfliktu s jinými námořními jednotkami. Pro průzkum nepřátelského území a jeho námořních svazů je však ideální, stejně jako pro odlákání pozornosti.HYDRATorpédový člun, jehož nasazení vyžaduje spolupráci několika jednotek tohoto typu. Více vycvičených torpédoborců zvládne útok na nepřátelský svaz poměrně účinně. Po dosažení námořní převahy je možné použít pro limitované útoky na pozemní jednotky,POLAR C-6Prakticky nejuniverzálnější námořní síla. Křižníky typu POLAR dokáží jako jediné plavidlo likvidovat ponorky, což by měly udělat hned při začátku jakékoli bitvy. POZOR! Díky chybě v programu útočte na ponorky vždy se zapnutými animovanými sekvencemi, jinak svou loď ohrozíte.ZENITH MBS-19Tyto bitevní lodě by měly být na samém počátku bitvy předsunuty co nejvíce dopředu a zároveň obklopeny "návnadami" v podobě slabých plavidel. Plně vycvičená bitevní loď dokáže zlikvidovat jakoukoli jednotku jedinou salvou a měla by být dobře chráněna.REXNepostradatelné plavidlo, které musí být za každou cenu ochráněno. Transportní REX dokáže přímo na vodě opravit poškozená plavidla a doplnit jejich zásoby munice a paliva, nesmí být vystaven sebemenšímu nebezpečí, protože slabé štíty znamenají obvykle potopení po prvním zásahu,TITAN N2Letadlová loď má kromě schopností přepravovat letadla a doplňovat jejich palivo ještě jednu důležitou vlastnost - možnost útoku na vysoko letící letadla. TITAN lze velice rychle vycvičit na malých nepřátelských plavidlech a bránit pozice proti letounům, což je velice cenná vlastnost.ORCA U7Útočná ponorka vhodná pro proniknutí do nepřátelského území, kde dokáže způsobit značný rozruch. Nejvhodnější použití je proti špatně chráněným transportním lodím REX. I když nepřátelské ponorky nejsou vidět na hlavní obrazovce, jejich lokaci je možné zjistit na mapě celého území.NAUTILUS S3Tahle transportní ponorka je v manuálu označena jako SHELL, ale její specifikace jsou stejné. Ideální pro dobývání nepřátelských přístavů z vody, jinak vcelku zbytečná, protože pro uskutečnění invaze na souš musí přirazit až těsně ke břehu.U.H.U. R-5IŠpionážní letoun je dobrou zbraní na vlastní straně, ale smrtelně nebezpečným nepřítelem. Pokud jej spatříte na začátku bitvy, okamžitě jej zničte, než se mu v dalším tahu podaří dosáhnout vyšších vrstev atmosféry a uniknout tak většině vašich protiletadlových zbraní.GHOST FB-3Nejlepší a nejuniverzálnější letoun. Díky možnosti dosáhnout vyšších vrstev a následně útočit na nízko letící letadla stejně jako na pozemní instalace je nezbytnou součástí každého dobře plánovaného tažení. Nepřátelské jednotky tohoto typu musí být zničeny za každou cenu ihned!STORMBRINGERPři rozsáhlejších a dobře naplánovaných operacích lze tento výškový bombardér použít proti nepřátelským stavbám a komunikacím. Ideální použití letounu je proti nízko letícím, tankovacím a průzkumným letounům, které jsou proti útoku zcela bezbranné.GENOM JIJednoúčelový letoun zajišťující obranu vzdušného prostoru je vhodný jen pro likvidaci nepřátelských stíhaček, bombardérů a helikoptér. Při pozemních operacích není třeba se nepřátelských GENOMů obávat, protože postrádají výzbroj vzduch-země.EXTERMINATORVe vzdušných soubojích ne- příliš efektivní, nicméně proti pozemním jednotkám smrtelný stíhací bombardér. Vycvičený EXTERMINATOR se může měřit i se stíhacími GENOMY, ale souboje se stíhači jsou v podstatě zbytečné, protože cíle letounu jsou v zásadě pozemní.NOVÉ JEDNOTKY Z DATADISKU TITAN'S LEGACY :SPERBER TB-4Ve vzduchu neškodné letadýlko se změní ve smrtící nástroj při útoku na námořní cíle stejně jako ponorky, které může likvidovat hlubinnými minami bez šance na vlastní ohrožení. Použít v případech vlastní převahy ve vzduchu, protože nepřátelské stíhačky jsou SPERBERům velmi nebezpečné.SPECTRUMO tankovacím letadle lze snad říci jen jediné - objevuje se až v pozdějších misích a budete ho opravdu potřebovat. Mělo by být dostatečně chráněno proti nepřátelským útokům ze vzduchu i ze země a držet se za vlastními liniemi, připraveno kdykoli odstartovat na místo určení.CRUXTransportní letadlo ideální pro dopravování více jednotek na frontu, hlavně však pro překvapivé obsazování nepřátelských budov. Nulová výzbroj a špatné brnění znamenají nutnost doprovodu stíhacích letounů, což je však vyváženo velikým dosahem a velkou kapacitou nákladu.DRAGON H1Kvalitní helikoptéra pro vzdušné i pozemní operace použitelná za všech okolností. Výhodou helikoptéry je, že dokáže přistávat na většině míst (města, depa, tábory) a nevyžaduje pro opravování a tankování letiště, jako je tomu u letadel.GUPPI H2Transportní helikoptéra, která je, obdobná jako CRUX, ideální pro obsazování nepřátelských budov a základen ze vzduchu (musí být naložena vojáky, pochopitelně). GUPPI je ideálním strojem pro sbírání krystalů z nepřístupných či vzdálených míst.ALDINIUMExistuje trik - v továrně, kde lze vyrobit ALDINIUM ho vyrobte, v dalším tahu vyložte ven z továrny a v dalším ho zase vraťte dovnitř. Uvidíte, jaký je rozdíl mezi výrobními náklady a hodnotou krystalů. Ne, řeknu vám to - velký!IMPERATORPrvní z utajovaných zbraní (tzn. těch, které nejsou v manuálu) je IMPERATOR, mobilní pevnost. Ideální pro obranné operace a udržování pomalého postupu. Obrovské brnění a silné zbraně jsou vyváženy špatnou pohyblivostí a nemožností přepravy jakýmkoli transportérem.ELIXIRVozidla ELIXIR mají zvláštní funkci - oslabování radarového signálu a zatemňování obrazu. Jinak jsou ale v podstatě nepoužitelná pro bojové operace. Nicméně, chcete-li skrýt něco zrakům nepřítele, ELIXIR je tady pro vás.THUNDER FXTyto stroje jsou honící psi nepřátelské armády. Silně vyzbrojené letouny schopné stoupat do vyšších vrstev jsou postrachem vzdušných, pozemních i námořních sil s jediným dodatkem - jejich spotřeba paliva je tak obrovská, že se většinou nevrátí na základnu a uvíznou uprostřed bitvy, kde jsou zcela neškodní.QUASARSlabší bratříček dalekonosného PULSARu. S menším dostřelem je jeho ideální umístění za první linií obrněných jednotek pro obranné akce. I když není jeho palebná síla tak veliká, při vycvičení je vážnou hrozbou pro slabší nepřátelské jednotky.SAMURAI-3Nejsilnější tank z celé hry. Nepřekonatelné plátování štítů vysoká ráže kanónů činí z tanku SAMURAI-3 krále pozemních bitev. Před efektivním využitím je však třeba tank dostatečně vycvičit a hojně opravovat, protože se jednotka při každém boji vyčerpá.VISIONPrůzkumný satelit VISION je nejslabší jednotkou ve hře a jakýkoli zásah je smrtelný. Podobně jako U.H.U. R-51 slouží pouze k průzkumným letům nad nepřátelské území - spolupráce s UX-2 se přímo nabízí. Nezapomeňte však dosáhnout vyšších vrstev atmosféry, jinak bude satelit možné sestřelit konvenčními zbraněmi!MEDUSA-2Protiletadlový kanón MEDUSA namontovaný na mobilním podvozku je ideální útočnou silou proti leteckým cílům. S pohyblivostí jako COMET a palebnou silou jako MEDUSA je vycvičená MEDUSA-2 nenahraditelnou oporou proti vzdušnému útoku i vysoko letících letadel.UX-2Němci si očividně potrpí na dalekonosné rakety! UX-2 má, podobně jako V-2 obrovský dosah a smrtící účinek a snad proto německá firma BLUE BYTE přidala tuto fatální zbraň i do arzenálu TITAN'S LEGACY. Tato zbraň dokáže zlikvidovat většinu jednotek jediným zásahem a ve spolupráci s průzkumnými jednotkami není lepší zbraně!VADER DXSe zvýšenou palebnou silou je VADER DX konečně vznášedlem použitelným i pro boje se slabšími jednotkami. Přístup do nepřátelského opevnění na vodě lze tak získat nejen lstí, ale s použitím těchto strojů i hrubou silou.

Pokračovat na článek



Výsledky vyhledávání v sekci: Televize

Digitálnímu vysílání

Digitální vysílání. Téma, které – soudě podle četnosti dotazů, jež k nám do redakce přicházejí – stále vyvolává mnoho otázek. Například pokud jde o rozsah pokrytí digitálním signálem, nutnost pořizovat si nový typ televizního přijímače nebo dekodér. Některé odpovědi najdete na následujících řádcích.Digitalizace je nevyhnutelnáSpousta problémů provázejících zavedení digitální televize nemůže nic změnit na tom, že rozjezd DTV je pouze otázkou času. Další rozvoj analogového vysílání totiž není možný. Kmitočtové spektrum jako přírodní zdroj je dnes prakticky vyčerpáno. Digitalizace je v tomto smyslu péčí o obnovitelný přírodní zdroj, zajišťovanou většinou státem (viz např. čl. 7 Ústavy ČR). Nové služby a technologie vázané na mobilitu vytvářejí tlak na omezování kmitočtových pásem vyhrazených pro televizi, a protože stávající přidělení těchto kmitočtových pásem bude na evropské i světové úrovni podrobeno revizi, bude se jí muset podřídit i Česká republika. Informační společnost, jejíž rozvoj je součástí Národní telekomunikační politiky (usnesení vlády ČR č. 324 ze 14. 4. 1999), má rostoucí nároky na šíři a formy přístupu k informacím a zábavě a digitalizace je jediný technologický postup, který to umožňuje.Výhody digitální televizeJednou z těch hlavních je fakt, že oproti analogové televizi ta digitální mnohem lépe využívá kmitočtové spektrum, jež je poměrně omezené. Jeden analogově vysílaný program zabírá jeho dost velkou část, v našich podmínkách konkrétně 8 MHz, což omezuje počet vysílačů, a tedy i programů. Digitální systémy dovolují v daném pásmu kmitočtů umístit větší počet programů, protože v jednom televizním kanálu jich lze pomocí multiplexu šířit několik (a k tomu navíc ještě další telekomunikační služby). Díky obrovské variabilitě digitálních přenosových systémů nelze přesně říci, kolika programy lze nahradit jeden analogový, ale při současném stavu techniky je reálné uvažovat o čtyřech až šesti. Navíc je vysílací sítě možné konstruovat tak, že všechny vysílače vysílají na stejném kmitočtu, diváci mají možnost výběru z mnohem rozsáhlejší programové nabídky než u analogové televize.Velkým problémem analogové televize je znehodnocení přijímaného signálu mnoha druhy rušení. Na řadě míst je sice možné zachytit spoustu televizních programů, ale žádný ve vyhovující kvalitě. Po obraze plují třeba různé šikmé pruhy (moaré) způsobené křížovou modulací nebo jiným rušivým signálem, jindy je obraz zašuměný nebo má takzvané „duchy“, což jsou vícenásobné kontury způsobené odrazy vysílaného signálu od kopců nebo budov. Signál digitální televize je vůči těmto typům zkreslení prakticky imunní. Navíc – i když se tato rušení vyskytnou – neprojeví se vůbec v kvalitě obrazu, nýbrž pouze například zhoršením dosahu vysílače. Jinými slovy, pokud digitální signál v místě našeho bydliště je v dostatečně silný, je příjem vysílaného obsahu vždy bezvadnýPro přenos analogové televize se u nás v současné době používá výhradně systému PAL (dříve to byl ještě SECAM), v USA je to NTSC. Všechny tyto systémy však mají společnou nevýhodu: pro přenos jasových i barevných informací používají stejné pásmo kmitočtů, takže se ani nejdokonalejším dekodérům nepodaří zcela oddělit tři barevné kanály (červený, zelený a modrý), které je teprve možné přivést do obrazovky. Výsledkem jsou často rozmazané barevné přechody nebo rušivé struktury v obraze. Digitální televize umožní přenášet všechny tři barevné složky nezávisle a zcela nás tak zbaví rušení, jimž odborníci říkají cross-color a cross-luminance. Výsledkem zřetelným pro diváka je podstatně čistější obraz.U digitální televize stačí k pokrytí stejného území výrazně nižší vysílací výkon vysílačeUmožňuje to takový typ modulace, u které pro dekódování stačí mnohem menší odstup užitečného signálu od šumu. Můžeme tedy říci, že vysílání digitální televize je nejen levnější než vysílání analogové, ale že digitální televize je navíc i ekologická.Zatímco příjem analogového televizního signálu v jedoucích vozidlech není prakticky možný vůbec, digitální vysílání dovoluje používat přenosné přijímače s jednoduchými anténami, aniž by jejich poloha nějak ovlivňovala kvalitu zvuku nebo obrazu, takže i příjem televizního vysílání v jedoucích vozidlech je (za předpokladu dostatečné síly signálu) naprosto kvalitní. Digitální přenosové systémy umožní, aby se základním formátem stal obraz s poměrem stran 16:9, který lépe odpovídá fyziologickým aspektům lidského vidění a umožní lépe využít velkoplošné obrazovky. Jednodušší bude i převod kinematografických filmů pro televizní vysílání. Digitální technika umožní ve vysílání rovněž široké využití vícekanálových zvukových systémů (Dolby Digital, DTS), známých doposud jen z kin nebo nosičů DVD.Změní se doplňkové služby televizního vysíláníTeletext získá prvky podobné internetu, v domácích videích bude možné pásek nahradit harddisky. Divák tak ve znatelně větší míře přestane být vázán na časový program televizních stanic a získá mnohem větší svobodu při rozhodování o tom, co sledovat. Navíc si bude moci vybírat jen pořady, jaké chce skutečně vidět, a vytvořit si z nich svůj individuální program v čase, který mu vyhovuje. To vše bude moci být zjednodušeno a automatizováno díky dokonalému popisu vysílaných programů v elektronickém průvodci.Digitální televize nemusí být jen pasivním prostředkem zábavyMožnosti zavést interaktivitu přinese i zpětný proud dat směrem od diváka. Způsobů, jak toho využít, se dá vymyslet nepřeberné množství. Diváci budou například moci hlasovat v soutěžích či anketách, účastnit se diskusí a podobně. Obousměrný tok informací jistě přinese časem i nový systém televizních výukových programů (například jazyků), jež umožní prověřovat divákovy znalosti, hodnotit je atd. Podobu zřejmě změní i diskusní pořady, protože každý divák bude moci aktivně reagovat a jeho reakce okamžitě získá moderátor. Interaktivita umožní i domácí elektronické bankovnictví, elektronické nakupování, elektronickou poštu pro každého, atd. Velkou radost přinese interaktivní digitální televize milovníkům sportu. Budou si moci sami vybrat, z pohledu které kamery chtějí vidět zpomalené záběry podařené akce či gólu, nebo dát přednost dalšímu ději na hřišti bez opakování. Milovníci formule 1 i jiných podobných soutěží si zase mohou zvolit, jestli raději uvidí závod prostřihávaný z různých kamer nebo třeba jen z té, co je na přilbě jejich oblíbeného závodníka. Divák si také bude moci zvětšit vybrané detaily. Spolu s digitálním televizním signálem lze šířit i digitální rozhlasový signál nebo internetBrzy by se proto měly objevit systémy kombinující televizi s počítačem, což dále výrazně rozšíří uživatelovy možnosti. Výhody digitální televize se dotknou i výrobců televizních přijímačů a set-top boxů. Jednak je samozřejmě v jejich zájmu přicházet na trh stále s něčím novým, co by diváky přitáhlo a přimělo ke koupi nového výrobku, ale digitální technika umožní hlavně značné úspory při výrobě, nastavování a oživování nových přístrojů.Nevýhody digitální televizeDiskuse se vedou zejména o stupni komprese obrazu. Samozřejmě, pokud obraz komprimujeme tak, že zanedbáme nejen nadbytečné, ale i nepodstatné informace, nikdy nezískáme původní obraz (ztrátová komprese). A je možné se dohadovat o tom, jaký detail, jaká informace je ještě podstatná a která je nepodstatná. Horší však je, že ono rozhraní mezi podstatným a nepodstatným bude jiné nejen u každého diváka, ale i u každého typu obrazu. Mnoho času bylo proto věnováno subjektivním testům, jaký stupeň komprese je ještě přijatelný a jaký je už rušivý. Ekonomové a manažeři televizních společností mají samozřejmě snadno pochopitelnou snahu ušetřit finance za přenosové trasy, zatímco inženýři, zejména ti „ze staré školy“, se snaží o co nejdokonalejší obrázky, nejraději úplně bez komprese, k jejichž přenosu jsou ovšem zapotřebí podstatně vyšší (a dražší) datové toky. Pravda je přitom – jak už to bývá – někde uprostřed. Pokud běžný divák nevidí rozdíl mezi nekomprimovaným a komprimovaným obrázkem, pak je jistě zbytečné ony nepodstatné informace přenášet. Pokud však zvítězí ekonomika a divákovi budou televizí servírovány obrázky ne nepodobné několikrát kopírovanému záznamu VHS, pak to taková stanice jistě pocítí na podstatném poklesu sledovanosti. Problémy souvisejí i se zaváděním digitální televize do praxePotíže působí určitá „setrvačnost“ koncových uživatelů a jejich neochota investovat do nové technologie. Ukazuje se totiž, že podstatná část diváků je v podstatě spokojena s rozsahem a kvalitou stávajícího analogového vysílání. Mnozí mají přístup k satelitnímu či kabelovému šíření programů, jejichž množství a pestrost považují za zcela dostatečné. Pořízení set-top-boxu, případně nákup poměrně drahého digitálního TV přijímače, se tak řadě domácností jeví jako zbytečný výdaj.Pro vysílatele představuje digitalizace zejména vysoké dodatečné náklady na paralelní šíření signálu dvěma cestami (analogově a digitálně) po dobu trvání přechodného období, které může být dost dlouhé (i pět a více let). Mnozí vysílatelé navíc plánují rozšíření své programové nabídky, což vyžaduje další značné investice. Je také nutné vybudovat sítě zemského digitálního vysílání v kmitočtovém pásmu, kde v současnosti pracují analogové vysílače (zpracovat projekty sítí, projekty rekonstrukce a výstavby, obměnit vysílače, vystavět nová střediska atd.). V kmitočtovém spektru jsou při zavádění digitálního vysílání nezbytné velmi rozsáhlé přesuny, což vyžaduje dokonalou mezinárodní koordinaci. V důsledku těchto změn dochází k postupnému omezování funkce analogových systémů, a tím i ke zhoršení příjmu stávajícího analogového vysílání v některých lokalitách. V neposlední řadě je nutné ošetřit celý proces přechodu na digitální vysílání nezbytnou legislativou. Na příkladě České republiky lze ukázat, že právě to může nakonec zavinit zásadní zdržení realizace digitální technologie.Jak je ČR pokryta pozemským digitálním vysíláním?Dnes je možné přijímat řádné vysílání DVB-T prostřednictvím vysílačů umístěných na území Prahy a Brna (v brzké době i Ostravy) v těchto lokalitách:Praha-město (Mahlerovy sady), Praha-Cukrák, Brno-Hády, Brno-město (Barvičova) a od února 2006 i Ostrava (Slezská Ostrava) – řádné vysílání ČRa, multiplex A. Praha a blízké okolí mají tedy zajištěnu možnost příjmu mnohdy jen na vnitřní náhražkovou anténu; v případě kvalitní střešní antény je možný také dálkový příjem na většině území Středočeského kraje. Podrobnější informace o pokrytí signálem jednotlivými projekty vysílání DVB-T lze najít například na internetové stránce http://digitalnitelevize.cz/informace/dvb-t/dvb-t-v-ceske-republice.html nebo konkrétně o multiplexu A na serveru společnosti Radiokomunikace, a.s.Je ke staršímu televizoru nutné pořizovat nový typ přijímače?Není. K příjmu digitálního vysílání na běžných analogových televizorech slouží právě ona zmiňovaná „krabička", správněji DVB-T set top box. Vedle toho se na trhu objeví i televizory umožňující přímo příjem vysílání DVB-T. Situaci lze přirovnat k zavádění druhého programu počátkem 70. let minulého století. Majitelé starších televizorů si kupovali tzv. konvertory, které jim umožnily příjem 2. programu Československé televize. Vedle toho ovšem byly v prodeji i nové televizory s už vestavěnými příslušnými obvody, jež v krátké době z trhu vytlačily televizory jednoprogramové. Stejný průběh bude mít nejspíš i proces zavádění digitálního vysílání.Je nutné pořizovat „krabičku“ na satelitní příjem vysílání?Nejspíš nikoliv. Z technického hlediska je „krabička“ pro příjem vysílání DVB-T vlastně obdobou satelitního přijímače. Vlastníme-li tedy digitální satelitní přijímač, nejspíš nebudeme potřebovat přijímač DVB-T. Vše ovšem záleží na tom, jestli budou jak na satelitu, tak v terestriálním vysílání dostupné tytéž služby, o které budeme mít zájem. Bude se digitálně vysílat jen ve formátu 16:9?Pravděpodobně ne. V archivech je celá řada pořadů vyrobených ve formátu 4:3, které budou televizní společnosti stále využívat. Vysílání pouze ve formátu 16:9 lze očekávat snad jen u specializovaných filmových kanálů, které nebudou sahat pro archivní filmy, protože drtivá většina nové filmové produkce je už širokoúhlá.Zasáhne digitální vysílání i příjem ČT přes kabelové televize?I když Česká televize dává své programy kabelovým společnostem pouze k dispozici, rozhodně jim i jejich zákazníkům – divákům – zavedení trvalé digitální služby život zpříjemní. Naše programy ve vynikající technické kvalitě budou moci pro svoji síť její provozovatelé získat snadněji než dosud a nic jim nebude bránit obohatit programovou nabídku o další kanály, které jsou z analogových vysílačů nedostupné. Při dalším rozvoji digitálních služeb však bude vznikat tlak na provozovatele kabelových sítí, aby své systémy náležitě modernizovali.Přijímače pro DVB-TV souvislosti se zahájením řádného provozu se budou spotřebitelé jistě zajímat o to, jaký přijímač si vlastně koupit, proč jsou některé dražší a jiné levnější, na co si dát při výběru pozor, atd. Právě jim jsou určeny následující informace:Digitální vysílání lze zachytit přijímači nesoucími logo DVB-T. Samozřejmě pouze tam, kde bude signál z digitálního vysílače dostupný. Zmíněné logo můžeme v zásadě najít buď na tzv. integrovaných přijímačích, tedy na televizorech, které jsou již pro digitální příjem vybaveny, nebo na tzv. set-top-boxech, což jsou vlastně jakési konvertory, jež digitální vysílání převedou na analogové signály, které lze zavést do běžného televizoru. Nejsnáze tento druhý typ přijímačů můžeme přirovnat k satelitním přijímačům, pamětníci si také mohou vzpomenout na krabičky, jež se počátkem 70. let používaly pro příjem 2. televizního programu. Elegantnější (a také dražší) je samozřejmě první řešení, které si zvolí nejspíš ti, kdo stejně chtějí svůj televizor vyměnit. Bohužel na našem trhu jsou zatím pouze dva či tři typy takových přístrojů, takže není zatím z čeho vybírat. Ovšem jejich podíl se bude jistě zvyšovat a ceny klesat. Pro uživatele je takové řešení komfortnější už jen proto, že vystačí s jediným dálkovým ovladačem. Naopak dvěma ovladačům se nevyhneme u řešení se set-top-boxem, ale tam si už dnes můžeme vybírat z desítek typů na trhu, a to dokonce v širokém rozsahu cen.Novinkou digitální televize je divákova možnost ovlivňovat parametry a vlastnosti zvukového doprovodu. Vedle svobodné volby poslouchat pořad mono, stereo nebo vícekanálově, lze současně přepínat jazykové mutace pořadu, aktivovat výše popsané služby pro handicapované diváky nebo ve večerních hodinách uměle snížit poměr hlasitých a tichých pasáží, aby televizní přístroj nerušil okolí.DVB přinese radikální zkvalitnění dosavadního diváckého zážitku. Vedle zavedení širokoúhlého formátu obrazu poskytuje bohatou paletu různých forem zvukového doprovodu. Tyto možnosti lze – vedle uplatnění prostorového zvuku – využít i jako podporu handicapovaným divákům.Často uváděnou atraktivní variantou digitálního vysílání je možnost zvolit u vybraných pořadů pohled na snímanou scénu podle vlastních představ. Původně se počítalo s uplatněním tohoto typu služby u sportovních pořadů, postupně jsou však nacházeny divácky velmi přitažlivé aplikace ve vazbě na tzv. virtuální studia. Digitální vysílání počítá s aktivní rolí diváka zajištěním jeho zpětné vazby na televizní studio a program s mnoha variantami této služby.Datové služby – i v tomto případě jde o zcela novou kvalitu výjimečnou v tom, že už nemusí být bezpodmínečně vázána na přenášený program.V této souvislosti se hovoří nejčastěji o poskytování internetových služeb, dálkové ovládání divákova set-top-boxu zabezpečí rovněž datová služba, která tak nabídne rozsáhlé možnosti kreativity nacházení dosud netušených výrazových možností televizního programu.Za velmi významné lze pokládat postupné zdokonalování doprovodných informací o nabízených programechV rámci digitálního TV vysílání se počítá s přenosem popisných údajů jednotlivých programů, na jejichž základě bude divák moci využívat službu Elektronického programového průvodce (EPG). Přijímač tak získá souhrn informací o zachytitelných programech a bude schopen divákovi nabídnout skutečně dokonalé podklady pro jeho volbu. Ve své jednodušší formě bude služba připomínat výrazně zdokonalený teletext, v té vyšší interaktivní multimediální magazín, třeba s ukázkami jednotlivých pořadů a hlavně s možností pomáhat divákovi při výběru pořadů podle jeho přání a představ.Bezprostřední vazbu na veřejnou službu má i to, že podtitulky pořadů lze v rámci DVB nabízet v datové formě, čímž divák získá nástroj, kterým bude schopen ovlivnit jejich podobu (barvu, velikost a typ písma) či umístění textu na zobrazovací ploše.Doprovodná data napomohou divákovi v dokonalé orientaci uvnitř široké programové nabídky a ve výběru pořadu, zprostředkují mu podrobnější informace o tvůrcích a následně zvýší jeho komfort při sledování televize.I v oblasti datových služeb existují možnosti podpory handicapovaných diváků. Jsou orientovány na tři okruhy potenciálních uživatelů: jsou to jednak diváci s poruchami sluchu, kteří jsou však schopni číst, druhou skupinu tvoří lidé s poruchami vidění, v té poslední jsou osoby neslyšící, jejichž prioritním komunikačním prostředkem je znaková řeč. Znaková řečTato služba je ve své standardní podobě v České televizi dlouho využívána. Lze tušit, že DVB nabídne její poněkud vyšší formy. Zatímco ostatní podpora postižených diváků, jako je popis obrazové scény pro nevidomé či podtitulkování pro sluchově handicapované, jsou součástí televizního vysílání akceptovatelnou pro celou širokou obec diváků, pro znakovou řeč se hledají taková technická řešení, aby ji mohli aktivovat jen ti, jimž je určena. Pokud by byl interpret znakové řeči nedílnou součástí obrazové scény, mohl by běžného diváka rozptylovat. Je to možná jeden z důvodů, proč bývá znaková interpretace omezována pouze na pořady zpravodajského typu. Některé společnosti opatřují své pořady znakovým doprovodem až při jejich reprízování v neatraktivních časech. Z těchto důvodů by byl optimální systém umožňující divákovi volbu využít či nevyužít při sledování pořadu podporu znakovou řečí. Jako velice perspektivní řešení se jeví distribuce samostatného kanálu s touto informací v rámci doprovodných datových služeb. Jako doklad toho, že se metoda opravdu rozvíjí, mohou sloužit úvahy o možnosti datově ovládat pohyby virtuálně modelované postavy na divákově straně při respektování nezbytného rozlišení detailů dlaní a mimiky obličeje, obrazových prvků klíčových pro vyjádření znakové řeči.PodtitulkováníJde o známé téma, ale nás tentokrát bude zajímat pouze role podtitulků sloužících sluchově handicapovaným divákům. Předmětem probíhajících diskusí je optimální forma distribuce podtitulků a definice jejich vhodné podoby. Podnětem pro otevření této problematiky jsou vážné výhrady vůči dosavadní praxi distribuce podtitulků pevně vložených do obrazu. Řešena je otázka jejich správného umisťování, dobré viditelnosti na barevně proměnném pozadí obrazové scény, velmi závažné připomínky směřují ke vhodnému uspořádání podtitulků.Výhodné je podpořit orientaci v podtitulcích využitím rozdílných barev písma. Divák si velmi rychle osvojí, jakou barvou písma jsou vyjadřovány dialogy které postavy, a hovoří-li se mimo obraz, je takové rozlišení dokonce velmi užitečné. S citem se musí volit, kolik pro děj klíčových postav bude barevně rozlišováno, protože příliš vysoký počet by působil rušivě. Jiný názor doporučuje použít barvu pro vyjádření typu zobrazovaného textu. Dialogy jsou například standardně vyjadřovány modře, zelená patří zpěvu a žlutě jsou zobrazovány hlasy z ozvučovacích zařízení, rádia či telefonu. Pro děj důležité zvukové efekty je nutné rovněž vyjadřovat podtitulkem (bouchnutí dveří či zvonek telefonu). Jak je vidět, dá se toho na podtitulcích ještě dost vylepšovat. Nejen jejich grafická interpretace a dramaturgie, ale i jazyková kultura je vnímána jako nedílná vlastnost. V odborných studiích, které se tímto problémem zabývají, se oprávněně tvrdí, že obsahově kvalitní podtitulky hrají v životě handicapovaných uživatelů podobnou roli jako nutnost obklopovat dítě dokonalým jazykem v době, kdy se učí mluvit. Nesporný význam mají kultivované podtitulky i pro obyvatele, pro něž je domácí jazyk jazykem sekundárním, jinými slovy, čistotou podtitulků lze napomoci tříbení jazyka.Zvukové podtitulkyTato služba má být jakousi variantou popisu obrazové scény a vychází z předpokladu, že zahraniční film není nákladně dabován, nýbrž odbavován pouze s podtitulky v národním jazyku (tentokrát nikoliv jako kompenzace sluchově postižených). Takové podtitulky distribuované ve formě doprovodných dat je pak možné pomocí hlasové syntézy u diváka využít k čemusi, co se sice podobá službě Popis obrazové scény, ale liší se od ní zásadně tím, že neobsahuje popisy situací, které nelze z dialogu odvodit. V každém případě se však o vítané zpřístupnění děje zahraničního filmu retardovanému divákovi rozhodně jednat může. Názoru, že oproti Popisu obrazové scény je zde řada omezení, lze oponovat tím, že služba má předpoklady nalézt daleko širší uplatnění u jiné skupiny diváků než jsou nevidomí. Jsou tím míněni lidé, jimž činí potíže sledování rychlého originálního dialogu a srozumitelnost jim snižuje doprovodná hudební a ruchová složka pořadu. Půjde o osoby dyslektické, starší či mentálně retardované, které upřednostní „hovořící titulky“ kvůli jejich stručnosti a srozumitelnosti. Úspěšnost zavedení zvukových podtitulků je silně vázána na pokrok v oblasti syntetizované řeči. Počítá se se syntézou mužského a ženského hlasu a Česká televize věnuje této oblasti velikou pozornost. Podporou univerzitního výzkumu pomáhá vytvořit český modul profesionální hlasové syntézy.Zvukový doprovod v rámci digitálního vysíláníV oblasti zvuku nabízí digitální televize možnosti dosud nevídané. Nejde přitom výhradně o zdokonalování divákova zážitku vícekanálovou reprodukcí, což je rozhodně velikým lákadlem, ale i o podporu handicapovaných diváků. Dnes už lze pokládat za neoddiskutovatelné, že vícekanálový zvuk se stává synonymem moderních multimediálních řešení. Digitální televize se k této zásadě plně hlásí a podporuje ji řadou technických opatření a modernizačních kroků. Ani programově nebude obtížné poskytovat divákovi dostatečný počet pořadů s prostorovým zvukovým doprovodem: vždyť filmy, oblíbená programová složka většiny televizních kanálů, jsou standardně vybavovány takto vyspělým zvukem už řadu let, díky čemuž mohou televizní společnosti – mají-li dostatek přenosové kapacity v rámci vysílání DVB – poskytovat hluboký zážitek všem majitelům domácích kin. Pro ně se tak TV vysílání stává vedle dosud dominantních disků DVD významným a kvalitním signálovým zdrojem.Přestože by to diváka vlastně vůbec nemuselo zajímat, může být užitečné uvést některé problémy přechodu na multikanálové vysílání. Jde o rozpor v tom, že vedle vícekanálové verze je stále nutné odbavovat směrem k divákovi i doprovod stereofonní. Musí to tak být proto, že dosud neexistuje standard pro elektronickou konverzi signálu z vyšší verze na nižší přímo v divákově zařízení. Podobu zvukového stereoobrazu je proto nutné vytvořit ve studiu a samostatně odvysílat. Pokusy v této oblasti prokázaly, že odlišný postup vede ke stížnostem diváků na srozumitelnost nebo k velmi striktním a omezujícím pravidlům pro vícekanálový mix zvuku. Tím však komplikace nekončí. Originální filmový zvuk je připraven pro dokonale akusticky upravený kinosál náležité kubatury a počítá se zcela soustředěným a vnějšími vlivy nerušeným divákem. Používaný zvukový doprovod tak může být konstruován optimálně, s ohledem na velkoplošný obraz, a může využívat širokou dynamiku, neboli vysoký poměr mezi nejhlasitější a nejtišší částí filmu. Divák televizní má však podmínky pro sledování pořadů zcela odlišné. Jeho byt nebývá speciálně akusticky upraven ani izolován od okolního dění a kvalita jeho reprodukčního zařízení za tím v kině zpravidla silně pokulhává. Těmto okolnostem je tedy nutné parametry doprovodného zvuku přizpůsobit: snížit dynamiku zvuku, zdůraznit dialogy, případně upravit šíři zvukové báze a kompenzovat tak rozpor mezi mamutím plátnem kina a dosud běžnými úhlopříčkami televizních přijímačů. Ověřeným řešením radikálního zdokonalení přínosu vícekanálového zvukového doprovodu v domácích podmínkách je jedině výroba televizních verzí filmových projektů. (podle Milan Gazdík, Česká televize)

Pokračovat na článek