90ZOBRAZENÍ

Měli jsme tu válečné strategie, tahové a realtime strategie, stavěcí strategie, všechno, na co si vzpomenete. A teď tu máme i druhý díl strategických námořních bitev plachetnic. Staří mořští vlci, pusťte se do čtení…

Výraz Age of Sail značí „časy plaveb“ nebo něco v tom smyslu. Tvůrci skutečně nemohli vymyslet příhodnější název pro svou hru. Během hraní totiž skutečně mezi suchozemské krysy ani jednou nevstoupíte.

Pod svým velením budete mít zpočátku většinou jen jednu plachetnici, ale později dokonce najednou i víc než dvacet. A jejich ovládání není právě nejjednodušší – podobá se skoro nějakému vodnímu simulátoru. Nejprve musíte zadat kurs. Pak se do hry dostává ale také rychlost větru a jeho směr, následkem čehož musíte prokázat i jisté manévrovací schopnosti, jakmile se na obzoru objeví první nepřítel. Manévrování je velmi důležitou složkou hry – jde o to, dostat palubu se svými zbraněmi do vhodného úhlu palby na nepřítele, aniž by zároveň on měl zaměřenu vaši kocábku. A i tehdy, když jej máte zaměřeného, se musíte bleskově rozhodnout, zda mu to fouknete do plachet nebo jestli mu dělovou koulí trošku uklidíte v podpalubí. Pro každou zaměřenou část nepřítelovy lodi se navíc hodí odlišný typ střely – některá kupříkladu udělá do plachty jen díry, ale kartáčová střela (dvě koule svázané řetězem) dokáže při troše štěstí ustřelit i celý stěžeň. Tato strategie se nevyplácí, pokud je nepřítel příliš daleko, neboť můžete snadno minout. Pokud zasáhnete, pak nepřítelovy manévrovací schopnosti půjdou velmi rychle „ke dnu“, kam vzápětí klesne i on sám, až mu nasypete pár kuliček skrz bok lodi do podpalubí.

Totéž ale nepřítel může při troše jeho štěstí či vaší smůly provést i vám. Námořní souboje, kdy lodě krouží kolem sebe a snaží se uštědřit té druhé co nejničivější zásah do určitého důležitého „komponentu“, opět připomínají letecké souboje např. ve starých dobrých vesmírných simulátorech, i když samozřejmě ne tak dynamických.

Hra je inspirována historií, a musím uznat, že se inspiruje velmi podrobně a věrně. Na vlastní kůži můžeme zažít rekonstrukce všech významnějších námořních střetů na konci osmnáctého a počátku devatenáctého století. Jediným pojítkem mezi jednotlivými misemi je kromě historických souvislostí přímo vaše postava, nebo vy sami, jak chcete. S sebou si totiž přenášíte získané poznatky spolu s body, podle nichž můžete být časem povýšeni do vyšší hodnosti, a samozřejmě také penízky, za něž si můžete nechat pospravovat vaši loď v případě těžkého poškození.

Ne vždy si jich ale odnesete tolik, aby to vaši těžce pošramocenou bárku vyspravilo podle vašich představ – váš neúspěch v jedné misi se často může stát fatálním v misi následující. Musíte myslet i na to, jak se výsledek mise, již právě hrajete, promítne do úrovně následující… Kvůli kopírování „šedé, nezáživné historie“ bohužel hra nedisponuje takřka žádným skutečným příběhem – jako by byly smyšlené situace přitažlivější než život sám. Samostatných misí určených např. k tréninku i misí obsažených v kampaních je ve hře spousta.

Život je nevychytaný a Age of Sail II taky. Smutné je, jak příšerné množství chyb a nevychytaností hra obsahuje. Je s podivem, že Talonsoft vydal hru tak brzy, aniž by nechal pány z Akelly engine trochu doladit. Chybičky jsou roztodivné – od občasného nesnesitelného cukání obrazu po chybějící kampaň v menu, která se objeví až po instalaci patche. Jinak je ale grafika vskutku velmi pěkná, detailní a propracovaná. K dispozici je trojrozměrná kamera, kterou můžete sledovat válčící plachetnice z libovolné strany. Na schopnosti jejího obratného používání může často záviset váš úspěch – jinak vám bude připadat, že je hra nepřehledná.

Marvin the CaptainDroid