52ZOBRAZENÍ

1) ÚVOD

Pokud je vám systém hraní her typu Battle Isle neznámý, nebo nepatříte k jeho detailním znalcům, dříve než se svými tanky vyjedete na bitevní pole, je dobrá "nasát" základní dovednosti v TUTORIAL misích (to je možné udělat v základním menu v položce "START INDIVIDUAL MAP". Tam je kromě standardních kampaní možné vybrat právě i tréninkové "tutorial" mise - kampaně a tutorial měníte klikáním na šipku v horní pravé části okna).Jakmile odstartujete misi, objeví se vám na obrazovce dvě okna. To větší je MAPA (Map Window), kde se bude odehrávat veškerá akce, menší je pak PžEHLED (Overview), kde vidíte celou plochu bitevního pole. Všechna okna v Battle Isle 3 fungují jako standardní Windowsovská, tzn. Jde s nimi pohybovat, zmenšovat, či zvětšovat dle libosti.

Mapa je rozdělena do hexagonových (šest stran) políček, po kterých je možné pohybovat taktéž hexagonový kurzor a vybírat jednotlivé jednotky/činnosti. Kliknete-li na danou jednotku, objeví se ve spodní části menu, ve kterém můžete specifikovat co vlastně s danou jednotkou toužíte udělat. Kliknete-li například na ikonu Informace "Information Icon", otevře se pro zvolenou jednotku speciální okno, kde o ní vidíte veškeré detaily včetně její animace. Barva jednotlivých jednotek určuje jejich příslušnost k hráči, resp. počítačovému nepříteli. Jednotlivé ikony obvykle reprezentují více vozidel svého typu - tedy celou jednotku. Jistě již víte, že se jedná o hru tahovou, takže spěchem nic nezískáte, počítač vždy počká než ukončíte váš tah, takže si všechny vaše kroky v klidu rozmyslete. V okamžiku kdy máte nějakou jednotku vybranou, na mapě bude světlejší barvou políček označen její dojezd - pro toto kolo. Dojezd je samozřejmě různý pro různé typy terénů a stoupání. Dvojitým kliknutím na políčko KAM chcete s jednotkou vyrazit ji přiměje provést přesun. Pokud má jednotka vyčerpané všechny dojezdové body zabarví se trochu dobíla, takže budete vědět, že tady už toho moc nenajedete. Některé jednotky navíc přes některé terény vůbec cestovat nemohou, jedinou možností je pak dané místo (například les) objet.

Abyste mohli na nepřítele zaútočit, je nutné mít svojí jednotku postavenou na hexu hned vedle jeho. Velmi dobrou strategií je pak nejprve vedle něj (nebo před něj) postavit jednu jednotku, neútočit, pak na druhou stranu, nebo opět těsně před něj postavit druhou. Počítač vám jednak automaticky udělí výhodu z přesily a hlavě i "oslabí" nepřítele, který ví, že musí čelit dvěma vašim jednotkám najednou. Kliknutím na jednotku se objeví její ovládací okno "CHIP WINDOW" ve kterém můžete například zvolit útok "ATTACK". V případě že má jednotka více druhů zbraní si ještě vyberete zbraň (pozor ale - nalevo a pod nimi vidíte i sílu a množství munice a možné cíle proti kterým je možné tuto zbraň použít). Stejně tak najdete i přehled o minimální účinné vzdálenosti a naopak o dostřelu zbraně. Kliknutím na ikonu napravo od zbraně začne již samotný útok. Počítač zobrazí bitvu, její výsledky i počty zkušeností, stejně tak i počty přeživších členů jednotky. Některé jednotky se mohou po útoku opět pohybovat, což je výhodné například pro partyzánské přepady. Je výhodné vědět a počítat s dostřely jednotlivých zbraní, protože i tak je možné útočit na nepřítele, aniž by ten měl šanci vám to oplatit. Jakmile dokončíte všechny plánované akce, stačí jen kliknout na ikonu "CHANGE PLAYER ICON" (taková šipka na obě strany) a počítač automaticky předá akci následujícímu protivníkovi.

Na jednotlivých tutorialových misích sami zjistíte základní charakteristiky jednotlivých jednotek, jejich výhody i nevýhody. Zjistíte, že bez RADAROVÉ STANICE nevidíte celou mapu ale pouze její část, opět v závislosti na tom, jaký má která jednotka dohled. Ale pozor - existuje i jednotka, která umí radar "zadžemovat" vyřadit z provozu a ochránit tak vaše jednotky před všetečným pohledem nepřítele. Zjistíte, že je možné nepřátele klást pasti - MINY, ale že i on na vás může nějaká připravit. MINY mohou být vidět, někdy však pošlete jednotku někam kam nevidí a najednou - BUM. Zjistíte také, že i s palivem (FUEL) je ve hře počítáno, takže nemůžete libovolně drandit s jednotkami sem a tam, ale raději počítat s tím, že když vám dochází je nutné se vrátit na základnu, nebo poslat doplňovací jednotku - máte-li nějakou. Velmi užitečnou vlastností nejen v tomto směru jsou budovy, z nichž některé fungují jako "obchody" ve kterých můžete nejen nabírat suroviny/střelivo/palivo, ale v nich i vyrábět či opravovat některé jednotky (někdy jsou potřeba i suroviny, které se nacházejí na bojovém poli - např. KRYSTALY). Mnoho z těchto objektů je zpočátku neutrálních (neutrální však mohou být i bojové jednotky), takže je nutné - obvykle s pomocí pěchoty budovu/jednotku přesvědčit aby pracovala pro vás. Některé druhy pěchoty dokonce umí "uloupit" budovu nepřítele - ale pozor, umí to i nepřítel.

Co vám zpříjemní i znepříjemní život je POČASÍ. Skutečně - Battle Isle 3 simuluje vliv počasí, takže například jinak nepřekonatelná řeka může zamrznout a umožnit přejezd, zamrzlá naopak rozmrznout a utopit vaše jednotky. Stejně tak je ovlivněna i pohyblivost vašich jednotek (špatné počasí, rozmoklá půda, zima) - to vše je zde bráno v úvahu.

Z důležitých zásobovacích jednotek zde zmíním :

RE-FUELLING VEHICLE - cisterna s palivem, žádná zbraně, špatné pancéřování AMMUNITION CARRIER - vozí střelivo, má kulomet a trochu lepší pancíř REPAIR VEHICLE - umí jak opravit, tak i doplnit palivo ostatním jednotkám

Podobně jako v předchozích případech se vše ovládá jednoduše přes kliknutí na patřičnou ikonu, resp. dvouklikem na vybranou jednotku. Pokud začnete skutečně v tutorialových misích, počítač vám během nich představí skutečně vše, s čím se ve hře dříve či později setkáte.

Zajímavou jednotkou je PLANUM, který umožňuje nejenom stavět silnice, ale i pokládat koleje, po kterých je přeprava vašich jednotek skutečně lahůdka. Poslední jeho tvořivou možností je tvorba opevnění, které značně pomáhá například tankům. Některé jednotky ale mohou útočit nejenom na nepřátele, ale právě i na silnice, železnice i mosty, což Battle Isle 3 dodává další, skutečně úctyhodný rozměr.

Aby toho všeho nebylo dost, setkáte se i s čluny určenými jak pro boj tak pro přepravu pozemních jednotek, přístavy, doky a dalšími vychytávkami, které vás přesvědčí, že Battle Isle 3 je právem nazýváno jednou z nejkomplexnějších strategických her vůbec.

2) MANUÁL

Celá hra se dá ovládat kompletně myší, některé úkony je možné potvrdit

i z klávesnice. Struktura menu je jednoduchá a přehledná, pro jistotu však

přeložím některé anglicky psané texty :SAVE GAME - uložit hru.

LOAD GAME - obnovit hru.

START NEW CAMPAIGN - spustí kampaň (sérii připravených misí).

START INDIVIDUAL MAP - spustí jednotlivou misi z kampaně (potřebujete ale kód,

který získáte po dohrání mise) - tato volba funguje i jako MULTIPLAYER, kde se

na jednom počítači může u jedné mise střídat více hráčů.

Setkáte se i s pojmem SET ALLIANCES, pod kterým je skryto vytváření

spojeneckých týmů.

START NETWORK GAME - spustí síťovou hru.

QUIT - ukončit hru.

Hra rozlišuje různé obtížnosti:

TRAINING - jednoduchá, celá mapa je viditelná, nepřítel má postih k obraně

i útoku. Jednotky mají neomezeně paliva a nábojů, ale nemohou dále pokračovat

v kampani.

NORMAL - stejné šance pro všechny strany.

EXPERT - nejtěžší varianta, skoro jako kdyby váš protivník hrál na training

mód

Poměrně důležité je SET UP menu:

HEX SQUARES : Umožňuje nastavení velikosti HEXů, jak budou zobrazovány na

mapě. Větší HEXy ale umožní zobrazit menší kus mapy. De-facto odpovídá ZOOMu.

BATTLE : Umožňuje vybrat si, jak má počítač zobrazovat průběh bitvy.

BATTLE DETAIL : můžete určit stupeň detailnosti ve které se zobrazení bitvy

objevuje. Vysoký stupeň může na pomalejších počítačích vést k trhané animaci

BATTLE SIZE : Velikost okna pro zobrazení bitvy. Doporučuji nastavit v

závislosti na rozlišení vašeho monitoru.

BATTLE WITH TEXTURES : Mají být jednotky potaženy texturou ?

VIDEOS : Určení velikosti přehrávaných filmů.

MIDI MUSIC : Hudba ke hře.

SOUND EFFECTS VOLUME : Hlasitost zvukových efektů.

VIDEO VOLUME : Hlasitost filmů.

ATTACK/DO NOT ATTACK ALLIES : Má vám počítač umožnit útočit i na kamarády ?

RE-FUEL UNITS : Má počítač za vás automaticky řídit jednotky k doplnění

paliva ?

ONLINE HELP : Spuštění a vypnutí textů komentujících jednotlivé funkce.

A na závěr jedna rada. Kdyby vám z nějakého důvodu korektně nefungovaly VIDEO

sekvence, přinášíme na následujících řádcích seznam úkolů, které jsou nutné

k dosažení vítězství v jednotlivých misích. Pokud se ale chcete nechat

přeskočit, následující řádky raději přeskočte.

Úroveň Vítězství Prohra

1. Zničení všech jednotek Maltieri

2. Zajmutí Mala Kanda

Zajmutí Ireti

Nalezení a zajmutí vraku

Zničení všech nepřátelských jednotek

3. Zajmutí Umo

Zajmutí Entala

Zajmutí oláře

Zničení všech nepřátelských jednotek

4. Zajmutí Kai HQ

5. Zajmutí Gatno Ztráta vlastní základny

Zajmutí P2

6. Zajmutí továrny na letadla

7. Zajmutí Lurs

Zajmutí Esto

8. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny

9. Nalezení a zajmutí tajného skladiště Ztráta vlastní základny

10. Zajmutí Drullian HQ Ztráta vlastní základny

11. Zajmutí Lurs Ztráta Kol-Lorz

12. Okupace bunkru Urelis Ztráta vlastní základny

13. Okupace centra Hol-Lonk Ztráta Pem-Pont

Okupace Federation HQ

Zajmutí Texol

14. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny

15. Okupace Drullian HQ Ztráta vlastní základny

16. Okupace Federation HQ Ztráta vlastní základny

17. Okupace Magalo

Okupace Ekopan

Okupace Bunka

18. Okupace Andau

Okupace Malati

19. Zajmutí vily Haris Ztráta parlamentu

Okupace Burzy

Okupace kasáren

Okupace elektrárny

20. Zajmutí výzkumné laboratoře Ztráta vlastní základny