93ZOBRAZENÍ

Prodejcům v eshopech hrozí stále jedna nepříjemná nejistota. Kdokoliv může objednané zboží vrátit do 14 dní zpět. A nemusí ani uvádět důvod. Proto je radost z prodej trochu zkalená dvoutýdenním čekáním a poté třeba patáliemi s vrácením peněz, ztrátou času a dalšími nepříjemnostmi. 

Snaha zabránit vrácení

Pokud tedy někdo objedná ve vašem eshopu zboží, uzavřel podle vašich obchodních podmínek smlouvu na dálku. Samozřejmě, že podmínky nákupu mohou být určitým způsobem stylizované tak, aby kupujícího odrazovaly od vrácení. Třeba tím, že je potřeba vrátit obal, zboží musí být nepoužívané, musí být dodáno s dokumentací a další podmínky. Zákon ale pominout nejde a prostě 14 dní od doručení má zákazník na vyzkoušení zboží vždy. Přesto se to mnohé eshopy snaží obejít.

Podivný zákon

Většinou se eshop snaží uzavřít smlouvu na výdejním místě. Pokud je to možné a zboží nezasílá, domnívají se mnozí obchodníci, že stačí zákazníka dostat do prodejny a tam mu zboží předvést. Bohužel to není pravda. Pokud si zákazník zboží objednal elektronicky, ani takové opatření nepomůže. Je to samozřejmě nesmysl, protože odpadá princip zkoušení zboží, ale je to tak. I když zákazníkovi ukážete, že je elektronika v pořádku, může nadále jít a za 14 dní zboží vrátit. Jedná se o dost absurdní systém, ale nelze ho jednoduše pominout. 

Zákonná povinnost

V podstatě se dá říct, že jakmile si zřídíte internetový prodej, bude se jakékoliv objednané zboží řídit tímto 14 denním pravidlem. Nelze je obejít, i když se o to můžete sebevíc snažit. A dokonce, když zákazníkovi dáte podepsat skutečnou smlouvu a nepoučíte ho o možnosti vrácení bez udání důvodu do 14 dní, pak se tato doba ještě protáhne do doby, kdy se o tom od Vás dozví. Se zákonem si tak nelze zahrávat. Pokud to uděláte, nejde jen o soud. Občan se může obrátit na různé organizace pro ochranu spotřebitele a hlavně na místní úřad, který vám může udělit pokutu nebo odejmout živnost.  Proto je lepší neriskovat.