43ZOBRAZENÍ

Atmosféra velkých závodů hustá, že by se dala krájet. Grafika na velmi dobré úrovni. Aktuální rozpis jezdců letošního seriálu velkých cen. Všemožně nastavitelná ovladatelnost i hratelnost. Tohle všechno dali EA Sports do vínku svému poslednímu titulu s vůní benzínu pod krabicí. Pojďme se na něj podívat trochu blíž v neobvyklé recenzi, kde můžeme porovnat verzi na PC s PS2.

EA Sports jsou velká společnost. Na poli herního průmyslu je zřejmě EA jako takové králem. Proto se s tím právě sportovní divize nemaže (protože nemusí, prašule zřejmě na vývoj boudou) a své herní tituly vydává v sériích, které se rok co rok stávají lepšími, hratelnějšími a hlavně prodejnějšími. Když se řekne hokej na počítači, nikdo neodpoví jinak než NHL právě od EA Sports. Podobně je už na tom i kopaná a mnoho dalších sportů. A od roku 2001 nastartovali EA Sports podobnou sérii i s Formulí 1. A podle všeho tak každý rok s novým dílem přidají jednu hlubokou vrásku do duše dosavadního krále virtuálního závodění Geoffa Crammonda. Jeho série Grand Prix se totiž objevila opravdu velká konkurence.

Formule jakožto hra je asi obrovsky složitá věc. Uřídit ji v reálu prý není vůbec jednoduché. Jenže převeďte tohle na obrazovky počítačů. Drtivá většina hráčů se nedostane ani z boxové komunikace (to je ta ulička kolem boxů) a krabici znechuceně zahodí, protože je hra nehratelná. Aby to nebylo tak jednoduché, nemohou se vývojáři uchýlit ani k maximálnímu zjednodušení, protože v tu chvíli ta samá skupina hráčů krabici znechuceně zahodí, protože je to arkáda nehodná zapaření od zkušeného závodníka. Kde hledat kompromis? Cestu a směr ukázal už v prvním díle zmiňovaný Geoff Crammond a do virtuálního kokpitu umístil řadu pomocníků usnadňujících život za volantem. A protože to zřejmě byla ta správná cesta drží se ji další mnohé závodní hry. F1 2002 od EA Sports není vyjímkou.

Takže podle zavedených standardů pojďme prolétnout možnosti menu. Pomineme-li systémové věci (Option a Exit atd.) najdeme zde pět hlavních možností:

Test Day – tady začnete, po volbě svého „koně“ se s ním právě touto volbou dostanete na kteroukoliv ze sedmnácti tratí celého letošního ročníku a tady se do sytosti vyřádit.

Race – opět volba okruhu, ovšem tentokrát už jen 4x hodinová practice, kvalifikace, zahřívací kolo a jde se na to! V nastavené volbě závodu si to tady na férovku dáte s kompletním závodním polem. Vlastně momentík! Úplně na férovku to zase tak moc není, protože v Options si podle vlastních schopností nastavíte zkušenosti a agresivitu soupeřů.

Championschip – v podstatě to samé jako race, jen se to celé 16x opakuje

Multiplayer – přiznávám rovnou, že možnosti multiplayeru jsem zatím neměl příležitost zkusit, ale všiml jsem si možnosti nastavení poškozování v tomto módu, takže to vypadá, že pěstní souboje mezi bratry a kamarády odpadají.

Driving School – no vidím, že přímí účastníci loňského dílu už obrací oči v sloup, ale pokud mě paměť neklame tam jste museli její úkoly zdolat před vstupem do šampionátu. Tato záležitost tady odpadá, takže tuhle volbu z menu si zřejmě dají jen ti, kdo se chtějí s ovládáním vozu opravdu sžít a to ještě pod dozorem zkušeného pilota. Není mě tahle volba zcela jasná, ale je možné, že jsem něco přehlédl.

Vydejme se na trať. Pokud ve vašem hrudním koši bije alespoň trochu závodní srdce ihned s další pomocí vypnete i automatický průjezd boxovou komunikací (omezení rychlosti zapínáte jako ve skutečnosti sám) a vychutnáte si už animaci technika, který vám dál povel vyjet na okruh. Grafika. Zase ta grafika. Ať si kdo chce co chce říká, je alfou a omegou každé hry. Závodní možná dvojnásob. Pro majitele silných počítačů dobrá zpráva. Vývojáři odvedli velmi dobrou práci a myslím, že budete spokojeni. Pro majitele slabších strojů horší zpráva. Nároky na pěknou grafiku plnou odrazů, detailů, efektů jsou docela krvavé. Opět zde zmíním svoji výchozí pozici. Athlon 1133, 256MB RAM, GeForce 2 mx 32MB a přátelé nic moc. Aby jela hra plynule a já si nepřipadal jak na promítání diapozitivů z dovolené, musel jsem se uchýlit k rozlišení 800x600 s 16bit hloubkou barev a v detailech postupovat takříkajíc zlatou střední cestou. Ale když zůstanete nohama pevně na zemi a nebudete žádat nesmysly, hra se vám odmění plynulou grafikou i s obrazovkou posetou soupeři a perfektním zvukem. Ano i ve zvukových efektech se při přetažených nárocích objevují trhliny. A i zvuk stojí za to mít v pořádku, protože příjemně doplňuje atmosféru a přesně odpovídá alespoň mým představám o dobrém zvuku u takové hry.

O husté atmosféře jsem už jednou mluvil, takže se podíváme na hratelnost jako takovou. F1 2002 disponuje různými detaily, které právě atmosféru příjemně dotváří. Už jsem zmiňoval technika, který vám dá povel k vyjetí s garáže (a moc bych za to nedal, že když v dálce startoval Montoya dával panďulák povel výrazněji) a poprvé se (pokud mne paměť neklame) setkáme s kompletně animovanými boxy. Sice to samozřejmě nemá žádný vliv na váš výkon ani žádný jiný herní smysl, ale působí to přirozeně a příjemně. Před startem každého samotného závodu kamera takřka jako ve skutečnosti prochází mezi seřazenými stroji, před každým stojí hostesky v týmových barvách a jejíchž kypré tvary vás donutí nechat kameru dojít od Schumachra až k Yoongovi. Opět jako celek v tu chvíli hra působí velice reálně a nervozita velkého soutěžního podniku na vás přímo dýchá každou vteřinou. Ovládání lze samozřejmě všemožně nastavovat a upravovat a nepochybně každý si najde tu pravou parketu pro sebe. O jízdních pomocnících zde už řeč byla a vězte, že pokud všechno pozapínáte auto projede okruhem takřka samo. Jakmile si obtížnost začnete zvyšovat jejich vypínáním budete si chvilku zvykat a až vypnete všechno, přestanete těm pánům v reálu závidět jejich peníze.

Formule 1 2002 je kvalitním titulem, který sice nepřináší nic nového, ale svým kompletním provedením jistě potěší každého virtuálního závodníka.

Pojďme se podívat jaké rozdíly nabízí oproti PC verze pro PlayStation 2. Hned první příjemnou věcí je multiplayer. Hra nenabízí jen známý splitscreen, ale ještě novinku v podobě přímého měření sil na jednom okruhu. Nastavíte kolik hráčů se zúčastní a každý si vybere pilota. Zvolíte okruh a už se jede. První pilot obkrouží trať a jeho čas se zapíše do jakési tabulky. Postupuje další a takhle je možné zlepšovat časy a měřit síly až do roztrhání těla. Dalším milým prvkem je také absolutní novinka. Na obrazovce je tajemný indikátor, připomínající špičku formule. Dlouho mi jeho smysl zůstával utajen. Až si vám to takhle jednou uháním a vtipně si hledám větrný štít v podobě vozíku přede mnou. A v tom to přišlo! Reproduktory začali kvílet rychle proudícím vzduchem, na obrazovce se objevili obláčky jakési páry, které vídáme i ve skutečnosti, indikátor se začal vybarvovat a formule stále zrychlovala. Prostě indikátor větrného tunelu. A spolu s dokonalou zvukovou kulisou naprosto vymakaná věc. A teď to slabší. Bohužel musím uznat, že oproti verzi pro PC je zde výrazně slabší grafika. Disponuje stejným počtem detailů, ale nižší rozlišení ji výrazně degraduje. Přitom pokud jde o detaily, je na tom PS2 ještě lépe! V odrazu na autě totiž přečtete i reklamu nad ním! A druhou nepříjemností je ovládání. Komu třeba přišlo v Gran Turismu citlivé, tak bych mu nepřál si zkusit tuhle hru. Formule reaguje na sebemenší pohyb páčkou a udržet ji chvílemi na dráze vyžaduje chvíli cviku. Zkusil jsem ovládání neanalogovými tlačítky a měl jsem jasno. Je jednoznačně navržené pro tento způsob a možná použité z nějaké předchozí verze hry. Oproti počítači navíc umožňuje PlayStation pouze pomoc s rychlostí (v podstatě automatické brzdy) a šipku před každou zatáčkou, která vám ukáže nejen směr, ale barvou i částečně její poloměr. Na druhou stranu si před každým startem můžete zvolit hru „Normal“, nebo „Simulation“ jejíž volba má na ovládání také značný vliv.

Je to těžký soud. V PC verzi se může F1 2002 zařadit mezi závodní simulátory se vším všudy. Pojetí na PlayStation více odpovídá arkádovému zaměření herní konzole ovšem s možná lepší hratelností. Na PC bych možná čekal s jakou se na závodní tratě přižene Geoff Crammond. U PlayStation bych s nákupem neváhal jen pro nejskalnější příznivce Formule 1. Vy ostatní totiž asi seženete lepší tituly.