49ZOBRAZENÍ

Zatím se nejedná o nějak hrozivá čísla. Ale trend je někdy horší než skutečnost. Je zajímavé, že počet uživatelů objemově roste, ale Facebook ztrácí na kvalitě jejich přístupu. A především odcházejí ti, kteří se rekrutovali z důležitého teritoria anglicky mluvících zemí – USA a Velké Británie. 

Facebook se vyčerpal

Podle nezávislého průzkumu ztratil FB za poslední půlrok kolem 11 milionů uživatelů. Při množství 1,1 miliardy uživatelů této sociální sítě se to může zdát maličkost. Ale procentuelně a podle teritoria to není tak málo. Jedná se totiž o 9 milionů uživatelů z USA a 2 miliony z Velké Británie, kteří přešli jinam. V USA tak ze 153 milionů zbylo jen 142 milionů uživatelů.

Zisk roste

Posledními opatřeními, kdy FB začal povolovat reklamu a vyhledávání v obsahu sociální sítě, roste objem prodeje reklamy. Za poslední čtvrtletí tohoto roku má meziročně vzrůst zisk o 36 %. To je možné, protože skutečně FB popustil stavidla reklamy, jak mu doporučovaly marketingové firmy. Ale tím také ztratil některé svoje uživatele. Ztráta zatím není tak velká, ale závažnost je v trvalosti tohoto poklesu. A přidaly se v menších počtech také další stěžejní země jako Kanada, Japonsko, Německo a Španělsko.   

Nové přitahuje

Jestli se FB vydá cestou MySpace, je spíše otázka diskuze. Je ale pravdou, že některé specializované sociální sítě jako třeba Instagram pěkně rostou a bobtnají. Ten naopak přilákal za rok a půl přes 30 milionů uživatelů, kteří si s oblibou vyměňují fotografie. U nás málo známý Path má také dost zastánců. Tam se vyměňují pouze obrázky a nikoliv texty nebo hudba, ale uživatelů přibylo kolem 9 milionů za týden.

Facebook roste jinde

Facebook se nyní snaží především rozšířit v mobilních zařízeních a dostat do nich reklamu.V tom je pozadu, protože jen čtvrtina příjmů pochází z mobilní reklamy. Na paty mu nyní také šlape Google+ se svojí sociální sítí. Růst FB je zaznamenán také v rozvojových zemích – Indie hlásí přírůstek 4 % na 64 milionů uživatelů a Brazílie 6 % na 70 milionů.

Čas na FB

Důležitým ukazatelem je kvalitativní analýza, která spočívá ve stráveném čase na FB. V prosinci 2012 strávil uživatel v průměru na FB 121 minut, ale v únoru již jen 115 minut. Nyní to bude zřejmě ještě o něco méně. Facebook tedy žije, ale okoukal se. Menší zájem může znamenat také menší příjmy, které zatím rostou. Jenomže reklama a vyhledávač v osobním obsahu mohou otrávit další uživatele. Zdá se tedy, že růst pomalu končí a počet uživatelů se ustálí kolem miliardy. I to je dost, ale ambice byly větší.