89ZOBRAZENÍ

Co je to linkbuilding (neboli budování zpětných odkazů) a proč se jím zabývat? Jak může pomoci vašemu projektu a nebo jej při špatném provedení pohřbít? Kde sehnat kvalitní zpětné odkazy? Těmto otázkám zasvětíme dnešní díl našeho seriálu.

 

Proč se zabývat linkbuildingem

Předchozí díly vás zasvětily do tajů SEO. Dnes už víte, že se bez této virtuální strategie moc daleko nedostanete. Optimalizované stránky se na pohled od těch jiných příliš neliší, ale i přesto jsou účinnějšími a zároveň výdělečnějšími. Určitě jste se už setkali s hodnotami označenými jako pagerank, S-rank nebo Alexarank a další. Právě relevantní odkazy mají velkou váhu při vylepšování ranku vašeho webu. Pojďme si nejdříve vysvětlit, co tyto hodnoty znamenají a jak na ně pohlíží současný online-svět.

Co to jsou ranky

Ranky jsou ve své podstatě pouze takové informativní ukazatele jednotlivých webů, jejichž hodnota je spojována s úspěšností a návštěvností stránek. Tento vyhledávací fenomén rozděluje webmastery a profesionály v oboru na dvě rozpolcené skupiny. Jedni se o tyto statistiky opírají a druzí z nich vůbec nevycházejí. Pokud máte Google pagerank na 5 a více, stáváte se lukrativním místem pro uveřejnění reklamy. Ranky jsou vypočítávány dle určitého logaritmu – do jeho tajů je zbytečné zasvěcovat. Je však dobré vědět, že jsou úzce spojovány se zpětnými odkazy a jejich kvalitou.

Rank nám též poskytuje informace o tom, jak vysoko se ve výsledcích vyhledávání dostáváme. Jde tedy o nedílnou součást SEO optimalizace, byť jen informativní. Ranky se u jednotlivých vyhledávačů přepočítávají jednou během určitého časového období (které třeba u Googlu činí několik měsíců). V minulých časech se tato hodnota stala jediným měřítkem a mnozí na jejím zvyšování velmi profitovali. Doba se však mění a vše nasvědčuje tomu, že ranky do budoucna nebudou mít takovou váhu. Ale proč?

Mají ranky vůbec nějaký význam?

Nutno podotknout, že výpočet ranků je neustále opředen tajemstvím a nikdo pořádně neví, jak doopravdy funguje. Honit se pouze za vysokým rankem a zapomínat při tom na to nejdůležitější – čtenáře (či zákazníka), nemá cenu. Naopak vás to může přivést k rychlému krachu projektu. Pamatujte si jedno pravidlo a snažte se jej držet. Tvořte svůj web tak, aby i bez vyhledávačů byl úspěšný a soběstačný. Jakmile se stanete závislými na vyhledávačích, odrazí se to i na vzhledu vašeho webu a můžete pomalu ztrácet zákazníky. Pokuste se prodávat obsahem.

Být na prvním místě ve fulltextovém vyhledávání je velmi příjemné, ale k čemu vám to bude, když odradíte strukturou stránek zákazníka ještě dříve, než vám dá sebemenší šanci. Myslete proto hlavně na zákazníka a stránky se snažte optimalizovat velmi citlivě.

Co je to linkbuilding

Linkbuilding je tvorba, neboli „budování“, zpětných odkazů. Jde o cílenou snahu k zajištění zpětných odkazy z prestižních a zároveň tematicky podobných stránek. Tato činnost spadá do internetového marketingu a měl by se jí věnovat úplně každý, kdo má zájem na zvýšení úspěšnosti svého projektu.

Předem nutno podotknout, že jde o časově velmi náročnou činnost, která však přináší své ovoce. Teď nemáme na mysli pouze zápis do katalogu, ale i další prvky, které se linkbuildingu týkají. Jedná se však o běh na dlouhou trať. Důležitá je i analýza konkurence, spřátelených webů a vyjednávání o umístění zpětných odkazů na jiných webech.

Co linkbuilding není

Pokud si myslíte, že pouhý zápis do katalogu je vše, co pro linkbuilding můžete udělat, tak vám můžeme prozradit, že je to právě naopak: jde jen o začátek. Zápis do katalogu je v dnešním světě již samozřejmostí a na tuzemském trhu se objevuje celá řada společností, které vám zápis do předních katalogů provedou za menší poplatek.

Neskákejte však po první nabídce. V případě, že si zápis nechcete dělat sami, tak si pečlivě vyberte profesionála pro jeho provedení. I takový zápis do katalogů se dá udělat s naprostou neúčinností a vaše investice se stane pouze vyhozenými penězi. Katalogy představují úplně nejjednodušší část linkbuildingu, kterou si můžete zrealizovat sami. Jen je dobré se držet osvědčených pravidel.

Do registračního formuláře vždy vypisujte stejnou URL adresu a snažte se, aby každý popis byl originálním textem. Jde o text mezi 50 – 250 slovy. Velká část firem vám toto nezajistí a z pohledu optimalizace je stejný obsah duplicitou, což vyhledávače nerady vidí. Popis by měl obsahovat i klíčové slovo.  Právě z těchto důvodů je dobré, když si registraci do katalogů uděláte sami. Za linkbuilding rovněž nelze považovat nejrůznější výměnné systémy nebo lišty. Také si dejte pozor na přemíru odkazů vedoucích z vašich stránek.

Odbočka: jaký je rozdíl mezi katalogem a vyhledávačem

Možná se mnozí z vás pousmějí nad tím, že se pokoušíme o osvětu právě v této oblasti, ale i v dnešních časech existují lidé, kteří nevidí v katalozích a vyhledávačích žádný rozdíl. Proto jen ve zkratce:

Katalog – na internetu jich jsou tisíce, ovšem těch kvalitních podstatně méně. Na české scéně se jich objevuje taktéž velké množství. Jen pár z nich stojí za vaší námahu a registraci do nich. Ostatní jsou z pohledu optimalizace a linkbuildingu bezpředmětné. Neplýtvejte zbytečně časem tam, kde to nemá smysl. Katalog slouží k registraci nebo zápisu vašich stránek. Získáte tak odkaz úplně zdarma.

Vyhledávač – těch už na světě tolik není a možná by se daly vyjmenovat zpaměti. Nejvýznamnější z pohledu české scény je jednoznačně Seznam. Do vyhledávače se registrovat přímo nemůžete. Ty slouží pouze k indexaci. Dle zadaných slov do vyhledávání následně řadí stránky od nejdůležitějších.

Linkbuilding tedy obsahuje

  • Cílenou analýzu konkurence
  • Vyhledávání vhodných spřátelených webů
  • Vyjednávání a hledání vhodných kandidátů na výměnu odkazu
  • Udržování zpětných odkazů v aktuálním stavu

Hlavní cíle linkbuildingu

Hlavní cíle linkbuildingu jsou nám tedy jasné. Za vším stojí cílový zákazník. Je lepší mít hrstku spokojených návštěvníků, než velké množství přístupů lidí, kteří na vaše stránky pohlížejí jako na spam. Pamatujte, že pokud bude spokojený čtenář, bude spokojený i vyhledávač. Jde o důmyslný nástroj, který není radno obelhávat. Budujte si své jméno pomalu, ale pravidelně.

Záleží na tom, kam odkazují mé stránky?

Odkazy na cizí stránky mohou pomoci a na druhé straně i poškodit váš výsledek ve snažení o linkbuilding. Vždy se snažte odkazovat na relevantní stránky. Vyvarujte se odkazů na nedůvěryhodné zdroje. Taktéž se vyvarujte odkazování, které návštěvníkům otevře stránky v novém okně.  Vyhledávače tyto praktiky nemají rády. V případě, že budete odkazovat na takzvané link farmy, může se stát, že budete z vyhledávání vyřazeni úplně. Nikdy si na své stránky neumisťujte nepřiměřené množství odkazů. Vždy odkazujte pouze na stránky, které jsou příbuzné tématem nebo oborem. Mnohdy to nebývá hlavní stránka, ale nějaká z jejich podstránek.