42ZOBRAZENÍ

Máte rádi rychlá auta? A máte rádi pořádná auta? Tak zkuste hru, ketrá vám poskytne nezpoutané možnosti jízdy OFFROAD. Hru, která s vámi jezdí cestou necestou. Hru, která vám umožní ozkoušet si vaše závodní schopnosti. Zkuste hru Master Rallye!

Z názvu vyplývá, že se jedná o rallye. Ale není rallye jako rallye. Tenhle projekt vzešel od nepříliš známé firmy Microids, která se zabývá spíše „střední třídou“ her. Tedy žádné oslňující tituly, zato však jakási záruka, že na tom nejste ještě nejhůře. O hře nemůžeme říci, že by byla nedomyšlená , to rozhodně ne. Jak jsem již řekl, jedná se o rallye, tedy závodní auta u kterých nejde zas tak o preciznost jízdy, jako spíše o vaší orientaci v terénu. Opravdu nevadí, když opustíte trať. Jednoduše se „někde“ vrátíte zpět. Nemusím zde zdůrazňovat, že nerovnosti dráhy jsou pro vás zanedbatelné. Vaše auto rozhodí doopravdy už jen nějaký větší kamínek. Můžete také projíždět vodou, skákat a vyrážet protihráče z trasy. Jednou z hlavních výhod celé hry je, že jezdíte opravdu offroad, cesta se někdy dokonce doslova ztrácí pod koly a vy tak jedete po louce či

skále a orientujete se jen podle vašich přirozených instinktů řidiče. Dráha není ani nijak ohraničena (např. tribunami nebo jen plotem), jezdíte prostě tudy, kudy chcete a pouze když zajedete moc daleko od “předpokládané“ trasy, jste navráceni na původní dráhu. To se vám stane i tehdy, jestliže se vám podaří vašeho miláčka utopit nebo převrátit. Samozřejmě, že restart můžete využit kdykoliv se vám zachce, tedy například pokud se zaseknete mezi stromy nebo jinde, kde jste to vůbec neplánovali. Jak říkám, to že si můžete vybrat sami kudy pojedete a tak získáváte ohromné možnosti zkratek (sám pamatuji jak jsem si hned v první trati nalezl zkratku přes skalnaté návrší), tedy čas ve svůj prospěch, činí hru velice zajímavou a lákavou. Sami byste nevěřili jak často budete mimo dráhu. Hra s tím dokonce i počítá a tak jsou některé úseky řešeny s více možnostmi průjezdu. Tomuhle já říkám offroad!

Bohužel ne všechno je jen tak. Pochopitelně, že vaše auto má nějakou tu životnost. A na vás je, abyste se starali o to, jak dojedete do cíle. Zde můžete používat více strategií, jelikož každé auto má trochu jinou výdržnost a jiné reakce na různé „nehody“. Můžete jezdit čistě a spoléhat na rychlá auta, která stačí jen ťuknout a jsou rozbitá, nebo sázet na velké, těžké stroje, s kterými jedete cestou necestou a odíráte se o nejeden strom. To je celé na vás, i když obecně se vyplácí jezdit se středními auty načisto. Získáte tak poměrně dobrou zbraň do posledních minut jízdy, kdy záleží na všem a právě vaše auto je zničené nejméně. Zničení se samozřejmě projevuje a to nejen navenek. Postupně ztrácíte odpružení, rychlost, brzdy až nakonec dojíždíte na zpátečku. Na vlastní kůži jsem si vyzkoušel maximální hodnotu všech možných poškození a musím říct: “nic moc veget“ . To je ovšem další z předností této hry: auto se chová realisticky a to za každých podmínek.

Smykování, které je ve většině zatáček nutností je velmi úspěšné – dá se s tím jezdit a spoléhat na to (což není u závodních her běžností). Zajímavé ale je, že řadíte přes neutrál, tedy nepřímo (neutrál tam necháváte asi 2 sekundy). To v praxi znamená, že pokud necháte řadit automata, který to bere podle otáček, tak často ztrácíte právě při řazení. Např. v mírném kopci stoupnou otáčky na „řadící“ hodnotu. Přeřadíte na neutrál, čímž otáčky klesnou a tak skončíte tam, kde jste začali. Proto jednoznačně doporučuji jezdit na manuál, i když zvuk motoru není až zas tak citelný, aby podle něj šlo bez problémů řadit.

Celkově vzato zvuk za moc nestojí. Vyhrává vám jakési laciné techno, které bych si rozhodně do autorádia nikdy nepustil. A rozhodně ne, když jezdím offroad závody. To je ovšem věc názoru, ale rozhodně by se zvuk nemusel opakovat v 10-minutových úsecích. Grafika je vytvořena jednoduše, ale hezky a tak zde bych snad ani chyby nehledal. Je spousta jiných míst na zlepšení, jako například neustálé opakování a to ve všem. Nejvíce znatelnou chybou je ale fakt, že tratě se skládají z čtyř úseků, přičemž celkově výrobci vytvořili asi tak 16 úseků a z nich postavili 20 tratí. Celá hra vás tedy v 5. trati přestane bavit a to jste ještě nezískali ani 1/3 možných aut. Herní systém je totiž řešen jakýmsi postupovým systémem: vyhrajete sérii závodů a tak získáváte další auto se kterým můžete vyhrát další sérii závodů a tak dále až do zemdlení. Pochopitelné je, že úroveň oponentů se postupně zvyšuje. Za zmínku také stojí možnost více hráčů, která je dosti zajímavá a hratelná i na jednom počítači, jelikož pro ovládání auta nepotřebujete žádná kvanta kláves.

Závěrem jen mohu říci, že pokud máte rádi nesvázané závody „offroad“, tak tato hra je jednou z těch, které stojí zato vyzkoušet. Je opravdu zajímavá i dobře udělaná. Musíte však počítat s tím, že po dosti krátké době budete proklínat výrobce, proč nemohl udělat o pár úseků více.