12ZOBRAZENÍ

Máme tady další příspěvek do závodního světa. Tentokráte se svezeme s všemožnými vozítky, které spojuje jeden detail. Třícípá hvězda ve znaku.

Mercedes je velká (a tlustá) německá automobilka. Neznám sice přesné pozadí vydání tohoto víceméně reklamního titulu, ale nemohu se zbavit dojmu, že tam nějaká ta tlačenice ze strany výrobce „originálů“ proběhla. A tak se samozřejmě nechopil vývoje hry žádný malý, nebo amatérský tým, ale pánové ze Syneticu, což je samo o sobě tak trochu záruka úspěchu, jako Tom Hanks v titulní roli Apolla 13. Nicméně je to sázka na kvalitu, protože Synetic stál už u prvního Mercedes titulu, kterým byli závody tahačů. Dodnes geniální. Distributorem je naopak trochu nečekaně TDK Interactive. Na žádný velký titul z jejich produkce si nemohu vzpomenout, ale možná v budoucnu? Nemusí být všem dnům konec.

Mercedes Benz Truck Racing (pozor na to jedno slovíčko, saháme do minulosti) byl titulem, který si u nás našel poměrně dost příznivců. Celkem logicky, protože se jednalo o závody, které se jezdí v severočeském Mostě, mělo to super grafiku, hratelnost, zvuk a dost hard-core obtížnost. Pro mnoho hráčů až dost. Nebylo prostě důvodu, proč se vlastně na pokračování třícípých závodů netěšit. Ačkoliv už máme z minulosti několik poučení, že příliš všeobecně pojaté závodní hry nepatří mezi nejlepší. A jak to chlapíci ze Syneticu zvládli? Pojďme se na to podívat.

Mercedes Benz World Racing (MBWR) dostal do vínku speciálně vyvinutý engine, kompletní současný výrobní program automobilky a všechny její sportovní úspěchy. Docela slušný základ, co říkáte? Engine se bezesporu povedl. Grafika je opravdu pěkná. Nechci tvrdit, že bychom nenašli titul s lepší, ale za grafiku se MBWR rozhodně stydět nemusí. Vozy i okolí jsou velmi detailní, vykreslování do dáli nekončí v bílé mlze. Kolem některých tratí postávají diváci, kteří dokonce nejsou prachsprosté placky. Okolí trati nejen že dobře vypadá, ale dokonce se i velmi často hýbe! Hned jedna z prvních tratí, kterou si dáte v kariéře, se jede v americké proslulé (možné trošku neblaze) Area 51. Tam se vám nad hlavou prohání vrtulníky, letadla a samozřejmě nezbytní emzáci. Trať ve městě? Nekecám, ale to město normálně žije! A jak jsem už uvedl, zpracování aut nezůstává pozadu. Velmi pěkně zpracované náklony v zatáčkách, při brždění i akceleraci. Postupem závodu je na autech vidět prach nebo bláto a samozřejmě podle vaší šikovnosti i nějaký ten šrám. A při brutálnějším stylu jízdy šrámy snadno přerostou v pořádné rány. Ovšem nemůžeme grafiku jen chválit. Co vás třeba trochu nemile překvapí, je jeden drobný detail. Pokud použijete pohled zezadu, při brždění se autům rozsvěcí společně s brzdovými světly úplně celá ona sdružená svítilna. Blinkry, couvačky atd. Na to autoři nějak asi pozapomněli. Sice je to drobněnka, ale vypadá to zkrátka blbě. K poškození také výtka. Sice to není tak strašné jako v posledním Need for Speed, ale stejně si myslím, že takové poškozování v reálu by pojišťovny braly všemi deseti. Napálíte to čelně v kilínku do zdi a s drobným poškozením jedete dál. Chápu, že se musí hry dělat i pro méně zručné, ale tohle je prostě moc! Zvuky a muzička jsou velmi kvalitní. Na hardware 3D systému opravdu slyšíte soupeře kolem vás, pískot gum velmi reálně předchází nezvladatelnému smyku, kvalitní a řízný rock se hodí, neurazí a vše správně vyživuje. Tady skutečně není co vytknout.

Tak a podíváme se na hratelnost. Nechal jsem si ji nakonec, protože je to to nejsložitější, co na hře je a co vám tady hodlám rozdrolit pod drobnohled. Úplně nezávisle jsem slyšel názor, že je to zase jen čistokrevná arkáda. Upřímně – není. To bylo už zmíněné NfS. Naprosto nepřirozené chování aut, soupeři tupí jak stádo ovcí, jejich auta pomalá. To v MBWR rozhodně nenajdete. Auta se chovají velmi dobře. Snadno rozeznáte podle jízdních vlastností předo a zadokolku, kupříkladu akcelerace je úměrná (což je často nesmysl a mnoho hráčů si to ani neuvědomuje), celkové vedení auta je úměrné rychlosti. Zdařilé a bez výtek. Co je trošku na pováženou, je paradoxně opak většiny her. Jak už jste asi pochopili, závodíte pouze s vozy Mercedes. Ovšem nezřídka se na okruhu sejde terénní model „G“ a silniční našláplé kabrio. Pokud máte teréňáka vy, frajírka s větrem ve vlasech už po dvou zatáčkách víceméně neuvidíte. Pokud je to ale opačně, klidně vás bude stíhat! A co víc, nebudete ho ani na dlouhých rovinkách schopní dohonit. Což působí přinejmenším divně. Nemá to sice přímo nepříznivý vliv na hratelnost, ale realičnosti to rozhodně nedodá. Příjemný je systém bodování. V průběhu závodu hra hodnotí několik faktorů. Jak jste schopní využít výkonu vozu, jak jedete čistě (myšleno bez zbytečného brždění a zrychlování) ale i jak se chováte fér k soupeřům atd. Podle toho jste po splnění závodu nebo mise hodnoceni. Ano, mise. Tady se totiž nejen okruhově závodí, ale dostanete i úkoly typu „Na letiště v průběhu minuty dvacet!“ a to ještě terénem a skrz stanovené kontrolní body. Opět dobrý nápad, který oživí případný stereotyp závodů.

Mercedes Benz World Racing si na nic nehraje. Je to závodní hra se vším, co k ní patří. Má velmi kvalitní grafiku, standardy ostatních her – jako třeba čtyři přepínatelné pohledy, multiplayer, několik herních módů, perfektní zvuk a především dobře vyváženou hratelnost. Ortodoxní hard-core závodníci asi do Mercedesů nepřesednou, ale ostatní se mohou velmi dobře a dlouho bavit. A ta partička může být opravdu široká.