7ZOBRAZENÍ

Třetí pokračování arkádových závodů v ulicích velkoměst je na obzoru. Tentokrát ovšem se záplavou licencovaných aut, masívní podporou tuningu a vyšlechtěným grafickým zpracováním. Zdá se, že Need for Speed: Underground 2 bude mít tuhého soupeře.

Nebudou chybět klasické americké koráby silnic

Série Midnight Club odstartovala v roce 2000, kdy Rockstar Games uvedli tento titul pro PlayStation 2. Tehdy ještě s podtitulem Street Racing, zřejmě aby bylo každému jasné, že nepůjde o simulátor nočního klubu z Red Light Districtu v Amsterodamu. Na této hře spolupracoval v té době ještě samostatný tým Angel Studios, který již měl na kontě podobný projekt jménem Midtown Madness, na kterém se pro zajímavost podílel i Microsoft. V roce 2002 koupilo Angel Studios Take 2, a tak vzniklo Rockstar San Diego, z jehož dílen o jeden a půl roku později vyjel ve světle lamp nočních velkoměst a za zvuku burácejících motorů další díl – Midnight Club II. Tentokrát následovala s obvyklým zpožděním několika měsíců i verze pro PC, takže dvojku si mohlo vychutnat mnohem víc hráčů.

Midnight Club II nabídl hráči roli jezdce nelegálních nočních závodů, které se odehrávaly ve virtuálních kopiích tří velkoměst. Hra umožňovala naprostou volnost pohybu a velkou dávku interaktivity, na druhou stranu jí byl vyčítán nerealistický fyzikální model a přílišná arkádovitost. Spoustě hráčů také neseděla poměrně vysoká obtížnost, díky které bylo potřeba některé závody mnohokrát opakovat. Nadějné semínko tohoto žánru však bylo zaseto a možná i díky nepříliš úspěšnému filmovému snímku The Fast and the Furious (u nás Rychle a zběsile) začalo pomalu ale jistě klíčit. Důkazem je veleúspěšný titul Need for Speed: Underground z dílen Electronic Arts a jeho dnes chystané pokračování spolu s dalšími velice podobnými hrami jako Juiced nebo třeba Street Racing Syndicate. Přestože zmíněné NfS:U nepřineslo žádnou revoluci v samotném závodění (spíš naopak – omezená volnost pohybu, přesně vymezených několik tratí, atd.), obsahovalo navíc dvě novinky, které se ukázaly jako klíčové. Tuning a Drag racing.

Poprvé budeme mít možnost závodit i na chopperu

Ještě než se podíváme pod pokličku Midnight Clubu 3, řekněme si pro zajímavost něco o reálných nelegálních závodech. Ne proto, abychom si zde dělali hodinu dějepisu, ale kvůli pochopení podstaty tohoto fenoménu, který není o závodění, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale o životním stylu, jehož epicentrem jsou excentrická auta, pro jejichž majitele není důležitá jen jejich rychlost, ale také vzhled a v neposlední řadě stylová muzika, kterou jejich miláčci dokážou rozpoutat pravé decibelové peklo. Ostatně to také v EA dobře pochopili a také proto mělo NfS:U úspěch nesrovnatelně větší, než oba Midnight Cluby dohromady. Nicméně trocha historie nemůže uškodit.

Ve Spojených státech, které jsou kolébkou street racingu, si znudění teenageři začali modifikovat první auta už ve čtyřicátých letech minulého století. Nejprve v nich závodili v oblasti vyschlých jezer v jižní Kalifornii, ale záhy se přesunuli do ulic velkých měst, kde měli zpočátku velkou volnost, protože jejich zábava byla policií tolerována. V padesátých letech začal street racing jevit známky opravdové subkultury, začaly se formovat různé gangy, které se specializovaly na určité typy aut. Starší z nás si jistě vybaví scénu z Pomády s Johnem Travoltou, ve které mladíci ve vyleštěných fárech soutěží o dívku svého srdce. V té době se však tato zábava stala terčem policejních zákroků, používání semaforů jako startovních zařízení se přestávalo pokojným občanům a daňovým poplatníkům líbit. Nicméně vývoj byl nezadržitelný. V šedesátých letech se objevily první Drag závody, do aut se začala montovat nitra a vysílačky, pořádaly se monstrózní happeningy s tisíci účastníků a street racing překročil hranice Spojených států a nejlépe se uchytil v Japonsku, které bylo zdrojem další zejména technologické inspirace.

Ve správné závodní hře nemůže Corvetta chybět

Po tomto stručném shrnutí zhruba padesátiletého vývoje street racingu je o hodně jasnější podtitul nového Midnight Clubu 3 – DUB Edition. DUB je americký časopis, který se věnuje právě autům, tuningu, hudbě, která je mezi jeho čtenáři „in“, pořádá a sponzoruje různé akce a setkání. Tento časopis je právě jedním z atributů výše zmíněného životního stylu a proto se nedivte, když ho v pořádně vytuněné fordce najdete ležet na zadním sedadle. Tak, jako má správný český kutil v poličce všechna „Ábíčka“ a každá moderní žena v kabelce od Luise Vuittona Elle. Nicméně DUB na třetím pokračování Midnight Clubu s Rockstar San Diego oficiálně spolupracuje, jeho úkolem je pravděpodobně „odborný dohled“ nad tím, aby auta a jejich součástky a doplňky, hudba, oděvy a všechno ostatní odpovídalo realitě.

A nyní už (konečně) k samotné hře. Ta nás samozřejmě opět zavede do prostředí závodů, které se stejně jako v předchozích dílech odehrávají v ulicích živoucích velkoměst. Takže nebude chybět hustá městská doprava včetně chodců, rozsáhlé mapy se spletí úzkých uliček a několikaproudových dálnic. Ovšem úzkých uliček, jak je známe z druhého dílu, ubude na úkor právě těch delších a prostornějších, čímž veškeré závodění možná trochu ztratí na rozmanitosti, zato získá na rychlosti. V každém případě zůstane zachován systém naprosté volnosti, díky které se dá trasa závodu, která je vytyčena řadou checkpointů, projet podle vlastního uvážení. Opět se projedeme ve třech městech, ovšem tentokrát místo Los Angeles, Paříže a Tokia zůstaneme po celou dobu v Americe, konkrétně v Atlantě, Detroitu a San Diegu. Ovšem každé z nich opět přinese velmi rozdílnou zkušenost, protože jako v předchozím díle budou tato města zpracována každé jinak a bude položen důraz na jejich originální prvky, a to jak v centrech, tak na okrajích a v přilehlém okolí.

Demonstrace vylepšených odlesků, tentokrát kompletně na celém vozu

Závodit budeme opět v autech a na motorkách, avšak nyní bude výběr o hodně pestřejší. Poprvé v sérii Midnight Club najdeme licencovaná vozidla, a to rovnou přes padesát kousků. Z širokého výčtu značek můžeme jmenovat Mercedes, Cadillac, Ducati, GM a Mitsubishi. Kromě licencí se dočkáme i nových druhů vozidel. Ke klasickým osobním autům přibudou sportovní vozy, terénní auta, náklaďáky SUV (Sport Utility Vehicle – typický americký úlet – vozidlo postavené na platformě náklaďáku, upravené pro osobní dopravu). Novinky se dočkáme i u motocyklů, kromě klasických silničních sporťáků přibudou také choppery. Ovšem hlavní a nejpodstatnější novinkou je samozřejmě tuning.

Ano, v novém Midnight Clubu budeme moci své auto předělat k obrazu svému a k tomu bude k dispozici nepřeberné množství doplňků. Ty se rozdělují na dvě skupiny: výkonové a stylové. Výkonové jsou například tlumiče, přídavná sání, turbodmychadla a další, stylové potom nárazníky, spoilery, disky, světla, kryty chladiče, kapoty, barvy a spousta dalších. Plusem je, že veškeré doplňky jsou autentické a odpovídají těm, které se dají koupit v reálném obchodě.

Ať už však vaše miláčky vyšlechtíte, jak chcete, nevyhnete se bouračkám a kolizím, které vaše faceliftované plecháče zdeformují a poškodí. Dalším krokem vpřed je v třetím Midnight Clubu simulace realistické destrukce vozidla, díky které uděláte z vašeho vozu či motocyklu nešetrnou jízdou hromadu šrotu.

Díky licencím se projedeme také v novém Hummeru, zaparkovat můžeme před redakcí DUBu :)

V pozadí velkých změn nezůstane ani grafické zpracování. Už dvojka uměla odrazy okolí na vyleštěném laku aut, třetí díl by to měl umět ještě věrněji, modely vozidel budou více realistické a dohlednost bude větší. V pozadí nezůstane ani vylepšený motion blur, který si vychutnáte při dávkování nitra. Zajímavou otázkou je, zda bude Midnight Club 3 běžet na enginu vyvinutém speciálně pro tuto hru, nebo půjde opět o recyklát souběžně vydaného dílu série Grand Theft Auto.

O herních módech zatím Rockstar tajemně mlčí, předpokládá se však, že všechny z minulého dílu zůstanou zachovány a možná se dočkáme i několika dalších. Těšit se tedy můžeme na hlavní část Career, dále na mód Arcade, Detonate a Capture the Flag, vylepšený editor a online hraní. Multiplayer bude podporovat hru až osmi hráčů a dobrou zprávou je, že veškeré vylepšení vašeho vozu ve formě tuningu budou viditelné i pro vaše soupeře.

O mnoho víc toho zatím nevíme ani o soundtracku, ale zdá se, že i zde se promítne účast magazínu DUB a v autě si pustíme především dravý rap, hip-hop a podobné záležitosti. Co se týká ostatních zvuků, nebude chybět ohlušující burácení motorů, obzvlášť vyšlechtěné mají být zvuky kolizí a havárií a v pozadí nezůstanou ani okolní zvuky, dotvářející celkovou atmosféru města.

Prozatím je hra ohlášena pouze pro PlayStation 2 a Xbox, nicméně doufám, že se dostane i na PC verzi. S ohledem na úspěch NfS:U a na s výhledem na jeho druhý díl je to více než pravděpodobné.

Co říci závěrem? Třetí díl Midnight Clubu je hozenou rukavicí dvojce Need for Speed: Underground EA a ať už tento souboj dopadne jakkoliv, hráči se mohou těšit na další pokračování výborného a návykového závodění v ulicích velkoměst, které se v poslední době stalo tak populárním.