39ZOBRAZENÍ

Vydání tohoto titulu bylo bohužel z nějakých důvodů dlouho odkládáno. Nezbývá než doufat, že až tu bude, dočkáme se výrazně nadprůměrné závodní hry. Koneckonců Codemasters by měli být takřka zárukou. Únavné čekání se vám pokoušíme tedy alespoň zkrátit rozsáhlým preview.

V kanceláři je ticho. Přes plastové stěny sem z boxů doléhá hlomoz parkoviště závodních strojů. Občas o sobě dá řádně vědět některý z vozů, když s kvílením motoru vyrazí na trať. Ryan se pohupuje na plastové židličce a v prstech si nervózně pohrává s propisovačkou. Bobby opřený o protější stůl jej s chápavým úsměvem pozoruje. Silné a zručné ruce má složené na hrudi, z neoholené tváře přímo vyzařují bystré a dobrácké oči. Jeho kombinéza tak trochu vypadá, že s ním už prošla celých pětadvacet let, co se tenhle chlapík pohybuje po „pit line“ Ale Ryan ho má doopravdy rád. Nebýt jej a jeho vztahu k závodění, těžko by se mohl Ryan pokusit prokousat na špičku…

Takže vážení, máme tu hru, která disponuje (mimo jiné) něčím co jsem u čistě závodní hry snad ještě nezaznamenal. A to alespoň částečnou dějovou linií obsazenou konkrétními postavami. Relativně odvážný a novátorský počin. Uvidíme s jakou se tahle třešnička na dortu setká u hráčů.

Co Ryanův otec Kyle zemřel uzavřeli se pro mladšího syna slavného závodníka všechna parkoviště. Starší Donnie sice na Ryana tak trochu dohlížel a nenechal ho v těžkých letech propadnout na dno společnosti, ale závody pro něj byli vždy přednější. S mnohým se musel Ryan poprat sám. Letos se rozhodl, že se popere s tím nejvýznamnějším. Pokud se mu na trati podaří vystoupit z bratrova stínu, dosáhne svého snu. Konečně si na něj přestanou ukazovat a skloňovat jméno jejich rodiny ve všech pádech…

Takže si to zrekapitulujeme. Ryan je hlavní postavou hry. Do jeho role se dostáváte vy a to právě ve chvíli, kdy začíná další ročník seriálu automobilových soutěží a Ryan dostává nabídku od letitého rodinného přítele Bobbyho, který zakládá s Melanií nový tým. Od smrti otce se Ryan pohybuje po závodištích, tak možná v hledišti ve věčném stínu a vleku staršího „ne příliš hodného“ bratra Donnieho. Melanie Sanchez se k závodům dostává ve firmě svého otce, jakožto jeho asistentka. Je do motorů blázen a má obrovský přehled. Můj osobní názor je, že i láska v tomhle závodním titulu proběhne.

„Neboj se“ plácl Bobby přátelsky Rayna do ramene, „uvidíš, že to dnes pojede, jak má. Ty včerejší potíže s turbem jsme zdárně vyřešili a auto je jako nové!“

„Já vím Boby, ale víš jak to přece je! Strašně si vážím tvojí práce. Jenom se prostě tak trochu bojím, že i sebelíp seřízený osel plnokrevníka nedožene. A když jsem včera procházel boxy, s některých kár mě bylo úzko už od pohledu.“ Zkroušený a zdravě naštvaný Ryan mrskl tužkou napříč kanceláří.

„Cho chó! Je to na tobě kamaráde! Předveď v letošní sezóně co v tobě je a myslím, že se peníze na novou káru napřesrok najdou! Možná i vyšší třída nemusí zůstat jenom snem!“ věčný optimista Bobby, uměl vždycky Ryana motivovat a postrčit dopředu. A Ryan to věděl a byl mu za to vděčný. „Takovýhle lidi, by neměli existovat“ pomyslel si a zvedl ze stolu pár závodních rukavic…

Totiž nejen příběh je na téhle hře vyjímečný. Na závodní okruh si tady vyrazíme ve třinácti odlišných závodních třídách. A celkem si budeme moci vybrat jeden ze dvaačtyřiceti speciálů. Ano čtete dobře! Celkem 42 aut slibují autoři a vzhledem k blízkému datu vydání, nevidím důvod jim nevěřit. V celé škále potom nalezneme nejen celkem běžné vozy, které můžeme potkat i na našich silnicích (ty ve hře asi pár koníků navíc mít budou) ale i skutečné poklady. Ostatně odkaz na jejich kompletní výčet naleznete pod článkem.

Jenže u aut výčet fantastických hodnot téhle hry nekončí. V každém z uvedených třinácti závodních seriálů navštívíme jeho skutečné okruhy. A vzhledem k faktu, že budeme mít možnost zajezdit si od německého DTM až po australský V8 Supercars, vězte, že tu bude osmatřicet licencovaných okruhů. Inu zdá se, že Codemasters si s tímhle titulem nejen pěkně vyhráli, ale i nějaká ta „pětka“ na licence padla.

Ryan pociťuje v hrdle škrábavé sucho a na čele mrazivý pot. Celým vozem otřásá řev motoru doplňovaný sykotem turba. S každým ubráním plynu se z výfuku ozývají exploze nespáleného paliva. Bezprostředně po startu se celé startovní pole žene pohromadě do první zatáčky…

Nu a máme tu samotné zpracování. To je asi nejtěžší a nejtvrdší oříšek, popisovat něco, co jsem měl možnost posoudit z dema, které ještě nějakým způsobem odmítalo vydávat na mém počítači zvuky. Jedno mohu říct naprosto zodpovědně a upřímně. Na nějaké arkádové, zábavné poježdění můžete v klidu zapomenout. Tahle hra si podle mě dělá ambice se zařadit po boku těm nejtvrdším simulátorům jako je třeba Grand Prix Legends. Musím přiznat, že několik prvních pokusů s demem končilo poměrně hustým fiaskem, zmačkanou haubnou, pár upadlými nárazníky a tak podobně. Rozhodně se připravte na další Simulátor. Opravdu s velkým „S“

Technické zpracování je další věcí, která nezaslouží jinak než obrovskou pochvalu. Auta vypadají tak jak vypadat mají, propracované okolí tratě se kolem vás řítí se skutečným pocitem rychlosti a v neposlední řadě soupeři také nejsou žádná ořezávátka. Takže až dojde na nějaký ten škrábanec (a to si pište, že dojde) je zpracování deformací a odletujících dílů na opravdu špičkové úrovni.

Co říci závěrem tohoto malého preview? Od Screamer 4x4 jsem na žádnou závodní hru nečekal tak natěšeně. A fakt, že si tuhle záležitost volitelně vychutnám na PC nebo PlayStation2 je jenom pozitivem a dalším velkým plusem. Jen aby tu už byla…