10ZOBRAZENÍ

SEO optimalizace je klíčovým nástrojem k úspěchu a vytvoření hojně navštěvovaného webu. Jak postupovat, aby vás návštěvníci a vyhledávače měli rádi? Zmíníme i podvodné praktiky, jež vás mohou během několika málo týdnů úplně vyřadit z indexace.

 

Minule jsme si vysvětlili, jak důležitý je výběr vhodného profesionála. Dnes si trochu detailněji popíšeme, co všechno je vhodné učinit, aby byly vaše stránky vidět a lákaly velké množství návštěvníků. Každý vyhledávač (především Seznam a Google) je v tomto vaším „partnerem“. Snažte se těmto robotům usnadnit práci a oni se vám za to mnohonásobně odvděčí.

Základ je v jednoduchosti

Stačí se držet několika jednoduchých pravidel, zároveň se vyvarovat několika nežádoucích praktik a můžete žít v symbióze. I přesto, že se SEO optimalizace dostala do povědomí širší veřejnosti už před nějakým časem, stále je řada webů vystavěná nevyhovujícím způsobem. Svůj díl odpovědnosti nesou i společnosti poskytující optimalizační služby. Využijte této skutečnosti ve svůj prospěch a nastartujte svůj byznys, jak se patří. Především se vyvarujte nedovolených praktik nadměrného umělého vytváření lepšího ranku – nestojí to za to. Pokud vás Seznam, nebo Google označí za spammera, vyřadí vás z indexace a vy tak ztratíte kontakt s virtuálními zákazníky.

Kvalitní obsah stránek vede

Nesnažte se své stránky přeplnit hromadou klíčových slov, vždy myslete na čtenáře. Přehlednost a nenásilná forma poskytování zajímavých informací je klíčem k úspěchu. Vytvořte poutavý web, kde každá podstránka bude dostupná alespoň z jednoho textového odkazu.

Pokuste se tvořit očima návštěvníka: hlavní strana by měla fungovat jako přehledný rozcestník, kde čtenář nalezne vše důležité. Záleží pouze na vás, jestli ji pojmete jako statickou nebo dynamickou. Chybět by zde neměla mapa stránek, důležité odkazy a možnosti propojení se sociálními sítěmi. Nemyslete vždy jen na SEO optimalizaci. Takový přístup vás může dovést až k tomu, že se vaše stránky stanou odpudivými, plnými odkazů či nesmyslných spojení. SEO technik využívejte s ohledem na použitelnost a celkový koncept. Kvalitní stránky by měly poskytovat cenné informace a zároveň by z nich mělo být patrné, o čem daný projekt je.

Myslete jako zákazník

Pokud jste si najali na tvorbu obsahu nějakého pisatele, vždy se snažte do každého článku zakomponovat výrazy, které by mohli vaši zákazníci vyhledávat. Představte si, že hledáte hodinky pro partnerku k vánocům, ale nechcete za ně moc utratit. V takovém případě nejspíše do vyhledávače zadáte „levné hodinky“. Přesně takto přemýšlejte ve spojitosti se svým webem a snažte se každý článek optimalizovat na určité výrazy.

Můžete jich mít v zásobě klidně víc, ale vždy se držte pravidla rozumné umírněnosti. Text by měl být především příjemný pro čtenáře. Takový článek o délce jedné normostrany (1800 znaků včetně mezer) by neměl mít více jak 7 klíčových slov, stačí i méně. Nezapomeňte je zařadit do první věty a použít i v jiném tvaru do podnadpisů. Pohrajte se s každým textem a uvidíte, že na sebe úspěch nenechá příliš dlouho čekat.

Z technického hlediska

Využívejte služeb textového prohlížeče Lynx, který vám poskytne velmi cenné informace o čitelnosti vašich stránek. Vyhledávače váš web vidí obdobně jako Lynx, takže pokud bude problém v něm, s velkou pravděpodobností nastane i u robota. Čitelnost stránek pro roboty je prioritním záležitostí. Pokud chcete mít úspěšný web, musíte mít velké množství čtenářů, odpovídající ranky a v neposlední řadě i neupadající tempo v aktualizaci obsahu. Pokud jste si jako majitelé stránek zakoupili systém pro správu obsahu, je velmi důležité, aby váš systém vytvářel stránky a odkazy, jež vyhledávače procházejí.

Možná, že se vám celá problematika optimalizace a správného řízení stránek zdá být složitá, ale nikdo přeci neříkal, že to bude snadné. Za každým úspěchem stojí tvrdá práce. Pokud chcete mít výdělečný web, musíte pro to i něco udělat. Naštěstí se úspěšným webmasterem může stát v podstatě kdokoliv. Je jen důležité vědět, co dělat a jak to dělat. Na internetu najdete mnoho návodů, jak mít úspěšné stránky, ale jen u nás získáte komplexní představu.

Návštěvník je důležitější než vyhledávač

Položte si základní otázku: chcete mít na svých stránkách spokojené zákazníky, nebo spokojené vyhledávače: Ano, oba dva komponenty jsou důležité, ale měla by se mezi nimi nacházet určitá harmonie. Každý článek, či text, vytvářejte především pro čtenáře. Nikdy nepropadněte horlivosti. Ne nadarmo se říká, že kvalitní stránky se zajímavým obsahem a pravidelným přidáváním novinek vás dostanou rychleji na výsluní, než stránky nezajímavé, jejichž majitelé nasypali obrovské peníze do optimalizace. Internet není jen o bezhlavé honbě za SEO.

Myslete především na čtenáře. Vysledujte, co se jim líbí a na to se zaměřte. Pište jinak než ostatní, pokuste se překvapit a přilákat je na vaše stránky zas a znova. Optimalizace využívejte jako doplněk. Asi jen těžko vynaleznete stránky s originálním tématem, které se na české scéně neobjevuje. Pokuste se vše tedy dělat lépe než konkurence a uvidíte sami, že se k vám čtenáři pohrnou. Vše má svůj čas.

Podvodné praktiky

Nyní si prozradíme, čemu je lepší se vyhnout a na co úplně zapomenout. Podvodné praktiky jsou nedílnou součástí virtuální snahy o lepší zaindexování. Každý by nejraději vytvořil stránky během několika minut a ihned byl na předních pozicích. Tak to ale nefunguje. To by poškozovalo projekty, které si svou fanouškovskou základnu a respekt budují i řadu let. Vyhněte se proto následujícím praktikám:

  • Automaticky generovaný obsah – takto vytvořený obsah zajišťují programy. Většinou jde o nezajímavé texty s nulovou informační hodnotou, které ale v sobě mají zakomponovaná požadovaná klíčová slova. Jde o podvodnou techniku, u které není zapotřebí lidský faktor. Program může kombinovat odstavce z různých článků. Ve své podstatě jde o jasný podvod.
  • Podvody s odkazy – vyhledávání a přiřazení kvalitního ohodnocení vašemu webu je ve velké míře odvozeno od počtu relevantních odkazů z jiných stránek. Pokud na vás odkazují kvalitní weby, nebo lidé v komentářích na jiných stránkách, tak se vám zvedají ranky. Jde o jeden z nejmocnějších nástrojů pro zvednutí prestiže stránek, proto se i zde objevují nekalé praktiky. Nejčastěji se zde objevuje cílený prodej odkazů za služby či produkty. „Udělejte něco pro mě a já na vás budu odkazovat“. Taktéž si Google všímá nadměrné výměny odkazů ve smyslu já tobě, ty mě. I tolik známé a hojně preferované microsites stránky porušují pravidla, jelikož jde o účelně vytvořenou stránku pro získání křížových odkazů.
  • Maskování – možná jste už o této podvodné praktice slyšeli. Jde o postup, který „hraje na dvě strany“. Uživatelům se zobrazí úplně něco jiného, než samotným vyhledávačům. Maskování URL adres se považuje za hrubé porušení pravidel a jeho objevení je trestáno vyřazením z indexace.
  • Skrývání textů a odkazů – tato praktika se objevila celkem nedávno a ihned zaznamenala velkou oblibu. Majitelé webových stránek skrývali pro vysoký počet odkazů na vlastní stránce odkazy za obrázky, nebo dokonce používali bílého textu na bílém pozadí. Vynalézavost některých lidí nebere konců a nastavování písma na velikost nula asi nikoho nepřekvapí. Nutno podotknout, že i zde si zahráváte s vykázáním z vyhledávání.

Všeho s mírou

Samozřejmě vám neříkáme, abyste rezignovali na všechny výše zmíněné způsoby a praktiky – například kvalitní zpětné odkazy jsou naprostým základem. Snažíme se spíše poukázat na platnost známého pořekadla „Všeho s mírou“. V SEO, stejně jako v řadě jiných oblastí, se vyplácí především promyšlený plán, soustavnost a dlouhodobá snaha. Nenechte se nalákat na zajímavě znějící nabídky na okamžité dosažení prvních míst ve vyhledávání a podobné.